TREBALLEM ELS ARTICLES. DOS JOCS DE TAULA PER PRACTICAR

Avui compartim amb vosaltres dos jocs de taula per treballar els articles, en català i en castellà, indicats per 1r de cicle inicial o finals de P5 si els alumnes poden llegir paraules curtes. El 4 en ratlla dels articles indefinits, d’article en article i digues i tapa.

El 4 en ratllajoc_article dels articles indefinits.

Material:

  • Fitxes de dos colors diferents.
  • Targetes (per obtenir-les en català clica aquí i en castellà aquí)
  • Taulell (clica aquí per obtenir-lo en català i aquí en castellà. )

Procediment:

Per torns, els alumnes agafen una targeta on apareix la imatge de la paraula amb la que han de dir quin article indefinit li pertoca. L’alumne ho diu oralment i col·loca una fitxa del seu color a la casella on apareix l’article indefinit que correspon. Passa el torn al següent company. Guanya el que primer faci 4 en ratlla.

Consell: Els alumnes que encara no puguin llegir poden jugar igualment, ja que tan sols necessiten la lectura per als articles indefinits. Si ho diuen bé oralment els companys el poden ajudar dient-li on hi ha l’article que necessita tapar amb la fitxa.

On el pots utilitzar?: Nosaltres el varem utilitzar amb tot el grup classe. Un cop els alumne van jugar el vam incorporar als racons de llengua.

Digues i tapa.

Material:

  • Fitxes de dos colors diferents (o de 3 o 4, això dependrà del nombre de jugadors que hi participin).
  • Targetes (per obtenir-les en català clica aquí i en castellà aquí)
  • Taulell (clica aquí per obtenir-lo en català i aquí en castellà. Consell: si han de jugar més de dos jugadors imprimeix el taulell en mida DNA-3)

Procediment

És un joc amb unes normes molt senzilles que permeten que sigui molt versàtil. Aquest joc el podeu adaptar a nombrosos continguts. Nosaltres l’hem utilitzat a matemàtiques per treballar la suma, a llengua per treballar la partició sil·làbica i, en definitiva, a tot allò que se us acudeixi.

Per torns els alumnes agafen una targeta on apareix la imatge de la paraula amb la que han de dir quin article definit (el, la, els, les) hi correspon. Un cop fet això tapa la casella on aparegui l’article amb la fitxa del seu color. Passa el torn al següent company. El joc s’acaba quan han omplert tot el taulell. Aquell alumne que hagi pogut col·locar més fitxes és el que guanya. Si a un alumne li toca una targeta en la que no hi ha cap casella amb l’article lliure no pot tapar i passa el torn.

Consell: Igual que en l’anterior joc, els alumnes que encara no puguin llegir poden jugar igualment, ja que tan sols necessiten la lectura per als articles indefinits. Si ho diuen bé oralment els companys el poden ajudar dient-li on hi ha l’article que necessita tapar amb la fitxa.

Variant: Podeu fer-ho no competitiu dient als alumnes que l’objectiu es tapar totes les caselles.

On el pots utilitzar?: Nosaltres el varem utilitzar amb tot el grup classe. Un cop els alumne van jugar el vam incorporar als racons de llengua.

D’article en article.

Aquest joc està basat en el joc del Cangur que apareix al llibre de Josep tió Jocs d’ortografia.

Material:

  • Fitxes de dos colors diferents (o de 3 o 4, això dependrà del nombre de jugadors que hi participin).
  • Targetes (per obtenir-les en català clica aquí i en castellà aquí)
  • Taulell (clica aquí per obtenir-lo en català i aquí en castellà. Consell: si han de jugar més de dos jugadors imprimeix el taulell en mida DNA-3)

Procediment:

Es barregen les targetes i es deixen en una pila al mig de cap per avall. El primer jugador agafa una carta i col·loca la seva fitxa a la primera casella on hi aparegui l’article que concorda amb la paraula que apareix a la targeta. Per torns hauran d’anar avançant d’aquesta manera, movent-se cap a la casella més propera on aparegui l’article que concorda amb la imatge de la targeta. Guanya el primer en arribar a la meta. Alerta! Hi ha fletxes que indiquen pujar o baixar. Si els jugadors cauen en una casella amb fletxes ha de fer el que indica la direcció de la fletxa.

Consell: Aquest joc presenta unes normes un xic complicades. Si l’utilitzes a primer els alumnes necessitaran un adult de referència que els guiï una mica. Són unes normes de joc més recomanades per uns 8 anys si busques que juguin de forma autònoma.

A veure que us sembla i com us va. Ens encanten els vostres comentaris. 🙂

NOTA: les targetes tenen format de presentació, per si voleu practicar una mica abans amb els alumnes,  així que cada targeta ocupa un full DNA-4. Això suposa que per imprimir-les en format targeta heu de donar l’ordre ala impresora. Aquesta és la ruta del meu ordinador: Arxiu> imprimir>disposició>pàgines per full i lidieu 6 o 9.

Guardar

Guardar

Guardar

Guardar

Aquest article ha estat publicat en Cicle Inicial, Educació Infantil, Gramàtica, Jocs, Racons. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *