CONSTRUCCIÓ DE FRASES

Una bona manera d’ajudar els alumnes a construir correctament una frase és a través d’un suport visual que li permeti estructurar-la prèviament per acabar d’elaborar-la a nivell oral i/o a nivell escrit. D’aquesta manera, els alumnes amb més dificultats poden aprendre la correcta estructuració d’una frase i treballar també la concordança entre els diferents elements. Per aquest motiu he creat una activitat amb cartronets de paraules i imatges. Un cop construïda la frase amb el material, els alumnes la poden dir en veu alta i/o realitzar-ne l’escriptura. Aquí teniu el document amb les targetes de paraules i les imatges. Les accions es poden extreure del Bingo d’Accions que podeu descarregar-vos i imprimir des d’aquest mateix bloc o, si voleu, podeu utilitzar també les imatges de 112 accions de la pàgina d’Alumnat Nouvingut de l’Xtec. Cliqueu AQUÍ per accedir-hi.
construccio frases
Exemple d’estructura de frases:

Ahir aquells bartmilhouse abracar
Ahir aquells nens s’abraçaven.
Ara aquesta lisa_simpson1 imagen2
Ara aquesta nena s’amaga.

Aquesta última frase es podria anar allargant afegint-hi altres complements. Tant sols és una idea de la qual se’n poden derivar diverses modificacions i adaptacions amb d’altres imatges i paraules per tal d’ajustar-la a les nostres necessitats.

Les imatges utilitzades en aquest cas han estat extretes d’Internet a través de “google“.

Si disposeu de material útil per treballar la frase i el voleu compartir, recordeu que aquest és també el vostre espai.

Si us plau, si us descarregueu aquest material o realment el trobeu útil, deixeu-hi el vostre comentari.

AQUÍ TENIU UN PETIT VÍDEO d’un exemple d’aplicació pràctica d’aquest material utilitzant com a material complementari taps d’ampolles d’aigua. Es tracta d’una petita part d’una sessió a l’Aula d’Educació Especial on un alumne utilitza aquest material per construir frases a nivell oral:

Construcció de Frases from Escola Lluçanès on Vimeo.

Una companya i amiga d’aquest bloc, la Marina, ens ha enviat una original i motivadora manera de poder triar el verb de cada frase: es col·loquen les imatges dels verbs en 3 files i 6 columnes. Els alumnes tiren un dau de tres nombres per escollir la fila i, seguidament, un dau de sis nombres per escollir el verb. Interessant oi? Podeu llegir la seva aportació als comentaris que acompanyen aquest article. Gràcies Marina per ajudar a enriquir aquest material!

Quant a Recursos ee

Mestra d'Educació Especial de l'Escola Lluçanès. Crec en l'ús de les noves tecnologies per ajudar a descobrir les capacitats de tots els alumnes i entendre la diversitat com una font de riquesa tan a l'aula com a la societat en general. Orgullosa mare d'un nen de 6 anys, enamorada del meu poble i amant dels animals i la natura.
Aquest article s'ha publicat dins de Acollida, Expressió, Llengua, Materials, Vocabulari i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a CONSTRUCCIÓ DE FRASES

  1. Carmen diu:

    Yolanda, aquesta idea de construcció de frases del video és genial. Els alumnes estructuren la frase a nivell oral i alhora de manera escrita. Com tu ben dius se’n poden derivar d’altres adaptacions. A més a més, no cal dominar molt les noves tecnologies. D’altra banda, he comprovat al llarg de la meva experiència, que tots els alumnes aprenen i dominen més la llengua tant oral com escrita si fem servir material i referents visual, donat que elaboren millor el pensament.
    Moltes gràcies per aquest material i tot allò que comparteixis, a mi m’és de gran utilitat, amb alumnes de 2n.
    Carmen

  2. Teresa Torrents diu:

    Em sembla genial la idea. No només per ajudar a estructurar frases a nivell oral, sinó que després ajuda que a l’ escriure-les , no ajuntin paraules de forma incorrecte. Gràcies.

  3. yroset diu:

    Hola Carmen.
    Moltes gràcies pel comentari. Agraeixo moltíssim la teva aportació ja que complementa informació sobre els materials i al mateix temps m’ajuda a veure si realment podeu aplicar el material a les vostres aules i valorar millor la seva utilitat educativa. Totalment d’acord amb el que comentes: com més experiencial és un aprenentatge, més fàcil n’és la seva generalització.
    Gràcies per compartir la teva visió didàctica amb nosaltres i, principalment, per haver manifestat el resultat de la seva aplicació amb els teus alumnes.
    Estarem en contacte,
    Una abraçada,
    Yolanda.

  4. yroset diu:

    Moltes gràcies Teresa pel teu comentari i gràcies per trobar un nou objectiu a l’activitat: evitar que els alumnes ajuntin paraules. Gràcies també a tu.
    Seguirem en contacte.
    Una abraçada,
    Yolanda

  5. Marina diu:

    Moltes gràcies per aquest material! L’estic utilitzant a l’aula d’educació especial, amb nens i nenes del cicle mitjà i em va molt bé, a més també m’ha ajudat per introduir els temps verbals!
    Jo hi ha afegit dos daus per triar els verbs: Col·loco els verbs en tres files, tot seguit tiren un dau de tres nombres per saber a quina fila s’han de quedar i en acabat tiren el dau de sis nombres per saber quin verb, de la fila que els hi ha tocat, han d’agafar.

  6. yroset diu:

    Hola Marina,
    moltes gràcies pel teu comentari i per enriquir el material de construcció de frases amb aquesta nova variant dels daus. Ara mateix actualitzo l’article comentant la teva fantàstica i motivadora aportació. Gràcies per compartir la teva feina amb tots nosaltres. T’ho agraeixo moltíssim. Espero seguir en contacte i seguir compartint noves idees i nous materials. Una abraçada molt forta. Yolanda.

Els comentaris estan tancats.