EXERCICIS

EXERCICI INICIAL

Cada alumn@ ha de crear un article amb el títol PSICOLOGIA.

Cal que cerqueu definicions de “Psicologia” i escolliu aquella o aquelles que us semblin millor. Heu d’especificar d’on heu extret aquesta definició de quin autor és etc. Podeu penjar fotos, esquemes o videos que mostrin què és o perquè serveix la psicologia i la tasca dels psicòlegs.

Heu d’explicar a continuació les raons i motius que us han portat a escollir aquesta matèria al batxillerat i què espereu aprendre durant el curs.

Heu d’explicar si aquesta matèria lliga molt o poc o gens i de quina manera amb els estudis posteriors al batxillerat que penseu fer (de Grau Superior o Universitari) i amb la professió que us sembla escollireu, si és que ho sabeu.

Heu de publicar l’article en “privat”.

Heu de redactar el 1r comentari en el qual m’informeu que ja heu acabat la feina.

Associeu aquest article amb la categoria “Psicologia”. Associeu aquest article a l’etiqueta amb el vostre nom (cerqueu-lo, jo us posaré a tots).

Heu d’anar a “Gestio de perfil” i omplir el lloc on diu “nom” i posar el vostre nom i primer cognom, ara us he donat d’alta amb un usuari que no sempre deixa clar qui sou per a mi ja que sóc jo qui us ha de corregir i puntuar la feina.

No oblideu cap apartat d’aquest exercici inicial.

El proper dilluns farem ja un altre exercici i, per tant, aquesta feina ha d’estar acabada i informada abans de divendres a les 19:00 Qui no ho tingui puntualment enllestit tindrà notes més baixes d’aquest exercici en el que tots podreu obtenir un 10.

Bona feina!

EXERCICIS UNITAT 1

Exercici 1

Cada alumne/a ha de aportar informació sobre una branca de la psicologia.

Exemples:

Psicologia escolar

Psicologia laboral

Psicologia de l’esport

Psicologia evolutiva

Psicologia de la tercera edat

Psicologia de la música

Psicologia de la publicitat

Psicologia de l’adolescència

Psicologia de la sexualitat

Psicologia social

Farmaco – Psicologia

Psicologia animal

Psicologia de l’aprenentatge

Psicologia moral

Psicologia de la religió

Psicologia de …

Al final de cada article cal REDACTAR UN RESUM amb els conceptes principals que permetin comprendre:

a) Els objectius i la finalitat d’aquesta branca de la Psicologia

b) La metodologia

c) La seva utilitat pràctica i aplicacions.

Una vegada jo us hagi comentat aquest article i hagi donat el meu vist-i-plau heu de fer fer PÚBLIC l’article per tal que tots els companys puguin estudiar el petit resum del final del vostre article i preparar així el Test.

Exercici 2

A continuació, en un altre article, diferent al de les branques (serà per tant, el vostre tercer article), heu de cercar informació d’un dels grans psicòlegs de la historia i exposar breument la seva vida professional i algunes de les seves aportacions. Heu d’il·lustrar l’article amb fotos, retrats, dibuixos, etc. Al final d’aquest article he de redactar en una frase l’aportació més important d’aquest autor; per exemple, de Sigmund Freud “Ha estat el fundador del psicoanàlisi i va postular que en la nostre ment hi ha una zona conscient i una d’inconscient” o similar.

Heu de triar entre:

PLATÓ – ARISTOTIL – Julien Offroy de LA METTRIE – Anton MESMER – Franz Joseph GALL – Francis GALTON – Paul BROCA – Carl WERNICKE – William WUNDT – Ernst Heinrich WEBER – Gustav FECHNER – Charles DARWIN- Wolfgang KÖHLER – Santiago RAMON Y CAJAL – William JAMES – John DEWEY – Ivan PAVLOV – Maria MONTESSORI – Alfred BINET – Theodor SIMON – Sigmund FREUD – Jean-Ovide DECROLY – Alfred ADLER – Wilhelm REICH – Carl Gustav JUNG – James WATSON – Charles SPEARMAN – Bhurrus Frederic SKINNER – Lewis TERMAN – Jean PIAGET – Lev VYGOTSKI – Alexander LURIA – Abraham MASLOW – Kurt LEWIN – Albert BANDURA – Erich FROMM – Bruno BETTELHEIM – Carl ROGERS – Oliver SACKS – Vilayanur RAMACHANDRAN – Steven PINKER – Daniel GOLEMAN – Francisco MORA – Nolasc ACARIN – Giles de la TOURETTE – Alois ALZHEIMER – Jean Marie Joseph CAPGRAS – Antonio DAMASIO – Eric KANDEL – John Langdon DOWN – James PARKINSON o algun altre autor que haguem comentat a classe i us hagi cridat l’atenció.

Una vegada jo us hagi comentat aquest article i hagi donat el meu vist-i-plau heu de fer fer PÚBLIC l’article per tal que tots els companys puguin estudiar el petit resum del final del vostre article i preparar així el Test.

EXERCICIS UNITAT 2

Exercici 3

La unitat 2 tracta dels nostres orígens com humans i del que ens fa ser humans. Cada alumne ha de redactar un article d’acord amb el que s’indica en l’apartat 2.3. del BLOC

Exercici 4 (sense article)

També de la unitat 2, cada alumne ha d’anar al link “Evolució” i llegir, jugar, i contestar el test per poder repassar i, qui vulgui, trametre per correu al professor.

EXERCICIS UNITAT 3

Exercici 5

Com podeu observar, al BLOC ha desaparegut la Unitat 3. El seu contingut el fareu vosaltres. Cada alumne ha d’escollir uns temes del sistema nerviós i hormonal: a) una malaltia neurològica, b) una tècnica de recerca i diagnòstic del sistema nerviós, c) un medicament i d) una part o òrgan del Sistema nerviós.

Malalties neurològiques:

Esclerosi múltiple – Cefalees – Encefalitis – Encefalitis letàrgica – Migranyes – Meningitis – Tics – Epilepsia – Narcolepsia – Apoplexia – Parkinson – Alzheimer – Síndrome de Tourette – Narcolepsia – Epilepsia – Malaltia de Huntington – Ataxia – Hemiplegia – Poliomielitis – Malaltia de Creutzfeldt-Jakob – altres que heu de proposar abans al professor.

Tècniques d’exploració neurològica:

Tests reflexològics – Tests d’equilibri – Ressonància magnètica – Imatge per ultrasons – Magnetoencefalografia – Electroencefalograma – Tomografia d’emissió de positrons – Ecografia
altres que heu de proposar abans al professor.

Farmacologia

Fenelzina – Imipramina – Clomipramina – Fluoxetina – Clonazepam – Diazepam – Haloperidol – Clorpromazina – altres que heu de proposar abans al professor.

Parts i òrgans del Sistema nerviós:

La neurona – Neurotransmissors – Cervell -Nervis – Hormones – Glàndules endocrines – altres que heu de proposar abans al professor.

Cal explicar el màxim i al final fer un petit resum que serà el que cada alumne haurà de saber i podré preguntar als exàmens; d’aquests resums, els millors, confeccionaran la pàgina d’aquestat Unitat que serà visible a tots per estudiar.

EXERCICIS UNITAT 4

Exercici 6

Aneu a http://sensopercepcionfisiologianormalypatol.blogspot.com/2011/02/patologias-de-la-percepcion.html

Visiteu també altres web similars

Trieu UNA patologia, anomalia o disfunció de la percepció o sensació i elaboreu un article personal privat. Cerqueu informació de diverses d’elles que us cridin l’atenicó i finalment en trieu una. D’aquesta escollida heu de descriure bé els símptomes, les seves característiques, l’explicació fisiològica, les seves causes, conseqüències pràctiques per la vida de qui les pateix, tractament, curació, freqüència, descobridors i experts en la seva recerca, tractament o curació, etc. Cerqueu videus on es pugui observar aquesta disfunció. Feu un bon treball.

En castellà tenen els noms següents:

  • Amaurosis
  • Acusia:
  • Anosmia:
  • Ageusia:
  • Hipoestesia:
  • Acrofobia:
  • Agnosia óptica
  • prosopoagnosia
  • Agnosia acústica
  • Esteroagnosia
  • Somatognosia
  • autopagnosia
  • agnosia digital
  • agnosia derecha-izquierda
  • hipoestesias
  • hiperestesias
  • oxiestesia
  • histeria
  • hipocondria
  • desrealización
  • fobia a las alturas o vértigo
  • déjà vu y jamais vu
  • Metamorfopsias
  • dismegalopsias
  • macropsias
  • micropsias
  • heautometamorfopsia
  • heautoscopia
  • morfólisis
  • metacromias
  • Trastorno de la vivencia del tiempo (en la depresión se percibe lento, mientras que en la manía parece más rápido)
  • Ilusiones
  • pareidolias
  • Vivencias alucinatorias
  • pseudoalucinaciones
  • alucinosis

Exercici 7

Tots els alumnes heu de crear un article nou amb una bona recopilació d’un (i només un) dels sentits, de manera que quedi ben clar:

L’estímul

L’òrgan sensorial

La part del cervell receptora i organitzadora de l’impuls nerviós i la sensació corresponent.

Descripció de la sensació, característiques, llindars, funció, patologies més corrents, etc.

Cal triar una sensació concreta, un sentit:

S visual

S auditiva

S gustativa

S olfactiva

S tàctil

S tèrmica

S algèsica

S cinestèsica

S cenestèsica

S de l’equilibri

Propiocepció

Exercici 8

Cal confeccionar un article d’anàlisi i opinió respecte el film “El miracle d’Anna Sullivan”. Cal seguir la fitxa que hi ha a l’apartat corresponent del Bloc.

Exercici 9

Cal elaborar un nou article personal sobre el film “Despertares” d’acord amb la informació que hi ha al Bloc en l’apartat de la Unitat 3. El vostre article ha d’explicar:

a) Descripció de la malaltia “encefalitis letàrgica” Cerqueu informació de la història real d’aquesta malaltia, què la causa, quins símptomes presenta, a quanta gent va afectar (o afecta), si hi ha tractament, si té cura, etc.)

b) Què és la L-Dopamina. Qui la va descobrir (o inventar). Per a quins tractaments serveix.

c) Oliver Sacks. Qui és, a què es dedica, per què és famós, etc.

d) Podeu ampliar l’article amb informacions sobre els casos reals concrets que surten al film, i sobre com es va fer el film; hi ha anècdotes molt interessants al respecte.

EXERCICIS UNITAT 5 – MEMÒRIA

Exercici 10

Anirem a la web de tests de memòria, farem els tests, i anirem confeccionant UN ARTICLE nou personal explicant en què consisteix el test, com funciona, què pretén mesurar, quins resultats hem obtingut, per a què serveix. També cada alumne ha de fer una valoració (opinió personal argumentada)  sobre cada test.

Test 1  http://www.psicoactiva.com/tests/memoria/test1.htm

Test 2  http://www.psicoactiva.com/tests/memor.htm

Test 3  http://www.psicoactiva.com/tests/memoria3/memoria3.asp

Tests 4 Expliqueu els diversos tests de memòria sensorial que hem fet a classe i els tests de memòria a curt i llarg termini que hem experimentat a classe.

Exercici 11

Heu de redactar un comentari del film “Shutter island” que contingui com a mínim els elements següents:

a) Descripció de les patologies de la memòria i de la percepció que apareixen en el film.

b) Comentari de les possibles causes d’aquestes patologies.

c) Avançant a temes que farem d’aquí unes setmanes, cerqueu informació sobre patologies de la personalitat que incloguin o puguin incloure les patologies de la memòria i la percepció que apareixen en el film.

d) Comentari lliure del film

EXERCICIS UNITAT 6 L’APRENENTATGE

Exercici 12

Heu de redactar un article on expliqueu el documental que vam veure a classe “Les primeres passes” i comenteu els aspectes que us hagin semblat més interessants o més sorprenents per vosaltres. Us podeu ajudar tornant a veure el documental, o algunes de les seves escenes al link del Youtube Los primeros pasos de la serie El cueerpo humano de la BBC.

Exercici 13

Heu de redactar un article sobre el film “La taronja mecànica” amb dos objectius. Primer identificar els tipus d’aprenentatge o modelació de la conducta que sorgeixen. Segon, la vostra opinió sobre el tema del film. Recordeu que el film de 1971 dirigit per Stanley Kubrick es basa en una novel·la d’Anthony Burgess de 1962 que descriu tota la trama argumental en un suposat futur, l’any 1995; val la pena que aprecieu com es veia el “futur” als anys 60 per una part de la societat (és l’any de neixement de molts de vosaltres).

Exercici 14

Heu format grups de 4 persones. Cada grup ha de preparar una exposició oral d’un autor, fundador d’una important corrent pedagògica. Us podeu ajudar de material audiovisual. He de confeccionar un article al Bloc sobre el vostre autor.

Jean-Jacques Rousseau: 

Makarenko: 

Montessori: 

Décroly: 

Piaget: 

Paulo Freire: 

Waldorf: 

Löckcy: 

EXERCICIS UNITAT 7 INTEL·LIGÈNCIA

Exercici 15

Comenteu en un article nou els TEST de l’enllaç següent: http://www.uv.es/~buso/iq/index.html Comenteu com és el test, què pretén mesurar, com, i comenteu també els vostres resultats.

En el mateix article, comenteu els mateixos aspectes de l’enllaç següent: http://www.testdeinteligenciagratis.com/

Feu el test de Raven que us instal·larà el professor al vostre ordinador o bé, si podeu, us descarregueu des de: http://www.xtec.es/~jcruz/recursos/c_tests.html

Explique els tests que hem fet a classe en grups. Sobretot, compareu aquells que es resolen simplement combinant (computant) possibilitats i descartant, d’aquells que exigeixen per ser resolts que usem les altres ments i imaginem que altres ments també pensen de manera intel·ligent.

PROBLEMA DE LA TRIBU VERAÇ INTEL·LIGENT

Hi ha una tribu de persones molt intel·ligents, que sempre obeeixen al seu capitost i sempre que sel’s pregunta diuen la veritat. La tribu la formen parelles de matrimonis un home amb una dona i està prohibit l’adulteri.

El capitost s’assabenta que hi ha persones, homes amb dones i viceversa dones amb homes, que han comès adulteri, han mantigut relacions entre ells sense estar casats.

El capitost ordena que els marits enganyats assassinin la seva dona adúltera al centre de la plaça del poblat la nit que s’assabentin de l’adulteri, a la vista de totes les cabanes; però posa condicions: cap marit pot preguntar a la seva dona si és o no adúltera, cap marit pot preguntar als altres marits si són adúlters o no i, per tant, tampoc els pot preguntar amb quina dona han estat adúlters. Tots els matrimonis es tanquen a casa. Des de la finestra poden veure la plaça del poblat. Cada marit reb una llista del capitost on hi ha anotats els noms de totes les dones adúlteres excepte la seva si és que aquesta fos adúltera. Per tant, cada home coneix el nom de totes les adúlteres excepte si la seva pròpia dona ha estat o no adúltera. Cada marit només pot veure la seva llista, la que li ha donat a ell el capitost.

Passen 23 dies i el dia 24, 24 homes maten a les seves 24 esposes adúlteres.

Com han esbrinat aquests 24 homes la culpabilitat de les seves dones, com han pogut saber que les seves mullers eren adúlteres?

PROBLEMA DELS BARRETS

El president del món decideix alliberar el pres més intel·ligent condemnat a cadena perpètua. Després de moltes proves queden tres presos igualats. La darrera prova consisdeix en dedur si el barret que porta un pres és blanc o negre.

Condicions:

Hi ha 5 barrets. Tres de blancs i 2 de negres.

Cada pres pot veure el barret que porten els altres dos presos però naturalment cap pres pot veure el barret que porta ell al cap. Cap pres pot veure els dos barrets que han sobrat.

El President del món posa un barret blanc a cada pres.

Passen uns segons i un pres diu: el meu barret és blanc.

Com ho ha deduït?

PROBLEMA DEL MENTIDER

Un pres condemnat a mort pot aconseguir la llibertat obrint una porta. Hi ha dues portes. Una porta a la llibertat, l’altra porta a la mort. Les portes estan vigilades per dos guardians que només poden deixar sortir per UNA de les dues portes, ells coneixen on porta cada porta. Un guardia contesta totes les preguntes amb la veritat; l’altre guardià contesta sempre amb una mentida. El pres desconeix quin guàrdia és el mentider. El pres només pot fer UNA pregunta, i ha de decidir a qui fer-la.

Quina és la pregunta que li permetrà saber amb certesa absoluta quina és la porta de la llibertat?

Proves de potència i rapidesa intel·lectual

A.- Tenim 5 cases, cadascuna d’un color diferent. Cada casa té un amo de nacionalitat diferent. Els 5 amos beuen una beguda diferent, fumen marca diferent i tenen mascota diferent. Cap amo té la mateixa mascota, ni fuma la mateixa marca ni beu el mateix tipus de beguda que un altre.

Qui té peixos per mascota?

  1. El britànic viu a la casa vermella
  2. El suec té un gos com a mascota
  3. El danès beu te
  4. La casa verda està situada a l’esquerra de la casa blanca
  5. L’amo de la casa verda pren cafè
  6. La persona que fuma Pall Mall té un ocell
  7. L’amo de la casa groga fuma Dunhill
  8. El que viu a la casa del centre pren llet
  9. El noruec viu a la primera casa
  10. La persona que fuma Blends viu al costat de la que té un gat
  11. La persona que té un cavall viu al costat de la que fuma Dunhill
  12. El que fuma Bluemasters beu cervesa
  13. L’alemany fuma Prince
  14. El noruec viu al costat de la casa blava
  15. El que fuma Blends té un veí que pren aigua

B. La famosa guerra de Troia va durar 10 anys i hi va participar un nombrós grup d’herois grecs, les gestes dels quals va cantar el gran Homer. Esbrina on van néixer quatre dels més destacats i qui van ser les seves dones i pares.

  1. L’espòs de Crèsida va néixer a l’antiquíssima ciutat d’Argos.
  2. Penèlope va contreure matrimoni amb el fill de Laertes.
  3. El cavallerós Hèctor va néixer a Troia, i l’espòs de Clitemnestra, a Micenes.
  4. El sogre d’Andròmaca va ser Príam (el fill del qual no va ser Odiseu)
  5. Odiseu va venir al món a la muntanyosa illa d’Ítaca.
  6. Diomedes va ser fill de Tideu.
  7. Atreu va ser el pare del valerós Agamemnon (que no va néixer a Argos)

EXERCICIS PREVIS I POSTERIORS A LA SESSIÓ D’HIPNOSI

Exercici 16

Crear un article nou sobre el tema de l’Hipnosi.

Abans de la conferència del Dr Cruells:

Què és l’hipnosi. Petita història del seu descobriment i aplicacions terapèutiques. Què en sabem dels estats cerebrals que acompanyen l’estat hipnòtic. Etc. Prepareu un dossier personal per tal d’anar el dijous, 17 de desembre amb el màxim d’informació possible.

Després de la sessió teòrica i pràctica amb el Dr. Cruells

En el mateix article anterior: descriure el que s’ha explicat a la sessió i en detall què s’ha fet, com s’ha fet, resultat i valoració i comentari i valoració personal.

EXERCICIS UNITAT 8.- TREBALL SOBRE LES EMOCIONS

Exercici 17

GRUPS DE TREBALL SOBRE LES EMOCION

Cal formar grups.

1.- Emocions i sentiments derivats de la realització exitosa dels nostres projectes i desitjos.
SATISFACCIÓ (complaença, “contento”, “regodeo”, amb els antònims: insatisfacció, desig, ansia, descontentament, decepció)
ALEGRIA (animació, gaudi, goig, diversió, amb els seus antònims: tristesa, avorriment, angoixa, descontentament)
“JÚBILO” (“alborozo”, “algaraza” “regocijo”, amb els seus antònims: tristesa)
FELICITAT (Beatitut, “dicha”, èxtasis, plenitud, amb els seus antònims: infelicitat, dissort)
 
2.-
FURIA
RENCOR
ENFADAT
IRA

3.- :
POR
ENSURT
HORROR
FOBIA
4.-
SORPRES
ADMIRACIÓ
RESPECTE
SENTIMENTS ESTETICS I RELIGIOSOS

5.-
ALLEUGIMENT
SERENITAT
SEGURETAT
TRANQUILITAT

6.-
AMOR
AMISTAT
AMOR EROTIC
FILANTROPIA

7.-
FASTIG
REPUGNACIA

8.-
EXPECTACIÓ
ESPERANÇA
CONFIANÇA

 

EXERCICIS UNITAT 9 LA PERSONALITAT

Exercici 18

Primer exercici

Aneu a la web dels test i realitzeu els tests de personalitat.

http://www.xtec.es/~jcruz/recursos/c_tests.html

http://www.psicologia-online.com/test/test_personalidad_16_factores/

Aneu a la web següent i observeu el test per detectar possibles patologies de la personalitat. Tingueu present que aquest test no és una eina definitva de diagnòstic mèdic, serveix per ilustrar possibles transtorns.

http://www.testdepersonalidad.info/

Segon exercici: Freud

Després de veure el film “Marnie, la ladrona” del director Alfred Hitchcock, cal que cada alumne expliqui el següent:

Llista de símptomes de la malaltia de Marnie, quines fòbies i quines fílies es veuen en el film, en quines escenes apareixen, etc. Es tracta de descriure la neurosi compulsiva obsesiva que regeix la personalitat de la protagonista del film.

Moments del film en que apareix la teoria de la personalitat de Freud.

Quins traumes o conflictes no resolts pressuposa el film que han estat la causa de la neurosi de Marnie.

Com afecta la neurosi de Marnie la seva vida matrimonial.

Com creieu que es cura o pot curar Marnie segons el guió del film.

Tercer exercici

Describiu els personatges del film “Alguien voló sobre el nido del cuco”, quin perfil presenten, quin tipus de patologia de la personalitat els atribuïu a cadascun d’ells, quins símptomes presenten, etc. Expliqueu també quins mètodes terapèutics es fan servir per tractar els malalts. Consulteu l’apartat 9.3 del Bloc i la unitat 10. Podeu comentar també temes que s’apunten en el film i que “condicionen” la personalitat i la conducta.

R.P. McMurphy

Ratched

Billy

“Jefe” Bromden

Martini

Max Taber

Frederickson

Colonel Matterson

Miller

Bancini

Ellis





 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari