FASE 5: Avaluació del procés

La darrera fase del projecte, també és la darrera aportació del blog, ja que l’objectiu de les dues actuacions són complementàries. Així l’objectiu de la fase 5 era:

– Valorar el funcionament i efectivitat del Pla d’actuació i els seus resultats finals.

Com a conclusió de tot el treball realitzat durant aquests mesos puc dir que ha sigut molt favorable, ja que el tracte al centre de pràctiques, els aprenentatges assolits i les facilitats que m’han donat des del centre han sigut immillorables. Pel que respecta al projecte, el resultat també és molt satisfactori, ja que pot ser una eina de treball molt bona de cara al futur.

Durant la realització del projecte he tingut diferents complicacions, sobretot técniques, ja que els coneixements d’ofimàtica que tenia eren massa superficials per poder realitzar el projecte tal com vaig plantejar a l’inici d’aquest. Així el fet de no saber programar amb Acces o VisualBasic va produir que la presentació del software que volia produir no fos tal com esperava, però ara que la part més complicada va per bon port (cerca dels objectius principals per a cada trastorn i els recursos per poder millorar-los),  la part estètica podré millorar-la aquest estiu, ja que, com he anat explicant durant les diferents entrades al blog, aquest projecte no té un inici i un final, sinò que una vegada engegat nnomés pots anar-lo ampliant amb les noves metodologies que sorgeixin, amb les noves teories, ampliant a més tipologies de casos, més recursos i moltes altres parts del projecte.

En definitiva, exceptuant la teoria sistèmica (treball dels professionals, els alumnes i les famílies), crec que els objectius del treball s’han anat complint durant tots aquests mesos i que el resultat, tot i que podria ser millor però els coneixements no m’ho han permés, és molt satisfactori.

 

 

– Revisió dels possibles problemes o dificultats en la seva implementació.- Reunió de valoració del nou software amb els professionals del centre per conèixer l’abast de les pràctiques desenvolupades i la seva possible implementació a la resta de casos del centre.

FASE 4 : Implementació dels Plans de Treball amb els alumnes i les famílies

Durant la realització de la Fase 4 és on he tingut els majors problemes per qüestions burocràtiques. L’objectiu principal d’aquesta fase era:

– Dur a terme un Pla de Treball amb un alumne.

Però tot i que aquest era l’objectiu principal, les actuacions a dur eren molt més extenses de les que he pogut realitzar, ja que les actuacions eren:

– Realitzar un Pla de Treball amb un alumne nouvingut al centre o, en el seu defecte, renovació d’un Pla de Treball d’un alumne del centre.

– Utilització del pla de treball a les diferents sessions de l’alumne per treballar objectius específics.

– Reunió amb el professional del centre per dictaminar els possibles avenços gràcies al Pla de Treball.

– Reunió amb la família per dictaminar els possibles avenços gràcies al Pla de Treball.

La primera actuació no ha sorgit cap problema, ja que vaig poder implementar el pla de treball en diferents casos, tots ells renovacions, ja que no va arribar cap cas nou al centre. Així durant aquesta actuació vaig observar l’adequació dels plans de treballs dels casos que he observat durant les meves practiques, tot afegint objectius que no estaven contemplats o suprimint els objectius que ja havien assolit, sempre amb el consentiment i l’ajuda de la psicopedagoga.

La segona actuació no la vaig poder implementar amb tots els alumnes que vaig observar, tot i que vaig poder realitzar una sessió a partir de les activitats marcades pels objectius. No era l’idea inicial, però la planificació de la sessió va ser molt més fàcil gràcies a la utilització del projecte.

La tercera actuació també la vaig poder realitzar, ja que la mestra de pràctiques sempre està disposada a ajudar, per la qual cosa vaig poder parlar amb ella, donant-me molta ajuda i noves pautes per millorar el projecte, com alguns objectius que no havia afegit, algunes activitats i pàgines web per poder assolir els objectius marcats,…

Per finalitzar, la quarta actuació és on van sorgir les dificultats burocràtiques. La idea inicial era poder realitzar una impressió del pla de treball amb els continguts, objectius generals, objectius específics, recursos materials i recursos digitals, però les diferències en el treball amb altres centres de la ciutat, la possibilitat de copia dels recursos que s’utilitzen al centre i el valor de la informació donada, va fer que la impressió del pla de treball quedés en l’entrega dels continguts, objectius generals i objectius específics, el que va fer que els pares no poguessin realitzar activitats a casa, per desconeixement de recursos per poder treballar els objectius que se’ls comunicava.

Com a conclusió voldria comentar que la fase 4, tot i ser la que més problemàtiques ha tingut, assoleix una valoració positiva, ja que, amb alguns retocs, el projecte es podria implementar en el dia a dia dels alumnes.

FASE 3: Cerca i classificació dels diferents recursos existents per treballar els objectius de cada cas

La part més llarga i feixuga del projecte, la qual no té un final és la fase 3. Durant aquesta fase, que ja vaig començar a treballar una vegada em van aprovar el projecte al Practicum 1, la feina a realitzar era la recerca de recursos materials i digitals per treballar amb cada cas. Així els objectius principals d’aquesta fase eren:

– Cercar activitats per a treballar els diferents objectius amb l’alumnat.

– Inventariar els recursos existents al centre.

– Classificar tots els recursos trobats a partir de l’objectiu que treballen.

– Crear una base de dades en Excel o Access.

Quan comento que no hi ha una finalització d’aquesta fase és perquè sempre van sorgint només eines, noves fitxes, … En definitiva, sempre van sorgint nous recursos materials o digitals que permetran ampliar aquesta base de dades.

Durant la recerca de materials he hagut de cercar a internet, al centre de pràctiques (on vaig realitzar un inventari de la sala de material i de les diferents aules de que disposa el centre), fent un sondeig entre els professionals del centre, professionals d’altres centre i companys de professió a l’escola. Per aquesta raó la base de dades es pot considerar bastant extensa, ja que hi ha recursos per treballar tots els objectius que s’han tractat o que s’han de tractar en cada tipologia de casos.

La feina més complicada ha sigut la tria i classificació dels recursos que he trobat, ja que tot i que molts estan classificats, alguns han quedat obsolets i d’altres no s’adeqüen, segons el meu parer, als objectius que havien de treballar, o, simplement, no eren els més idonis per treballar amb l’alumnat.

D’aquesta manera hi ha més de 1000 recursos inventariats i classificats per a cada objectiu, tant recursos materials com recursos digitals, que en un futur és pot ampliar.

Per aquesta raó crec que els objectius d’aquesta fase s’han pogut assolir sense cap inconvenient, exceptuant un major d’hores de dedicació que no pas les marcades en la previsió inicial.

FASE 2: Consensuar les tipologies dels casos del centre, les accions a desenvolupar per a cada cas i els objectius corresponents

A la realització de la fase 2 del projecte vaig realitzar algunes reunions amb les diferents professionals del centre, ja que feia falta recopilar informació  per després poder consensuar les bases teòriques del projecte. D’aquesta manera els objectius a assolir en aquesta frase eren:

– Consensuar amb els diferents professionals del centre la tipologia dels casos que s’atenen.

– Consensuar amb els diferents professionals del centre els objectius a assolir a partir de cada acció.

– Consensuar amb els diferents professionals del centre les continguts ha desenvolupar amb cada cas.

Per tal de poder assolir aquests objectius, durant la fase 2 del projecte vaig realitzar diferents reunions amb les psicopedagogues del centre i amb la logopeda, ja que els principals casos a atendre eren:

– Dislèxia.

– Discalculia.

– TDAH.

– TEA.

A partir d’aquí cam establir els objectius a treballar en cada cas a partir de diferents fonts teòriques com el PRODISCAT, PRODISLEX, PSISE, … Aquests recull d’objectius el vaig introduir directament a la base de dades en Excel, tot i que la idea inicial era crear un word, però d’aquesta manera podia realitzar una combinació entre el programa Excel i l’Acces final.

Per finalitzar, els objectius inicials de la fase es van complir, ja que les professionals del centre van ajudar en tot moment i vaig poder cercar els objectius a partir de protocols d’actuació estandaritzats, el que fa que aquesta base de dades pugui augmentar el seu rendiment per la base teòrica que l’envolta.

FASE 1: Estudi de la viabilitat de la digitalització del Pla de Treball

Durant la realització de la primera fase del projecte vaig realitzar un estudi sobre la viabilitat de la digitalització del Pla de Treball.

Els objectius que volia assolir eren:

– Cercar possibles software per la digitalització i creació d’una base de dades

– Realitzar proves de viabilitat del software i la seva possible implementació en el dia a dia de les sessions.

Vaig realitzar una cerca d’informació sobre quins serien els millors programes per poder realitzar aquesta base de dades, vaig realitzar un sondeig entre totes les persones conegudes que es dediquen al món de la informàtica, els quals em van aconsellar realitzar el treball en una d’aquestes tres opcions: Excel, Acces o VisualBasic.

El fet que jo no sigues un expert en programació va fer que hagués de descartar la opció VisualBasic, ja que necessites algunes nocions, tot i que estèticament era la opció més bona.

D’aquesta forma vaig decidir experimentar amb Excel i Acces. Vaig realitzar una taula sencilla d’Excel, ja que aquesta taula era compatible amb Acces, però l’estètica i la poca fluïdesa en el filtratge de les dades feia que al final em decantés per l’Acces.

Durant els primeres dies amb l’Acces vaig haver de visionar molts tutorials de pàgines web, ja que era un programa que no havia utilitzat, però a base d’ajudes dels tutorials i d’amics que tenien algunes nocions vaig poder engegar el projecte. Però tot i això, va arribar el punt que havia de programar per poder continuar amb la part estètica, per la qual cosa vaig donar per acabar aquesta fase, ja que preferia la funcionalitat del projecte a la seva estètica, per la qual cosa crec que durant aquest estiu treballaré en aquesta part, ja que crec que aquest projecte pot tenir molt de potencial, tant en el centre on realitzo les pràctiques com en el centre d’educació primària on treballo, per tal de poder oferir una eina molt important als mestres que treballen a l’aula amb aquestes tipologies de casos.

Per finalitzar, m’agradaria comentar que els professionals del centre van donar el vist-i-plau a la utilització de l’Acces, ja que la seva opinió era molt important, ja que la idea principal del projecte és que el pugui ser útil durant la resta d’anys al centre.

 

Arriba la recta final

Aquesta setmana finalitzaré el meu treball en aquest blog, per aquesta raó durant aquests dies realitzaré diferents entrades especificant quina ha sigut la meva feina durant aquests mesos, quin ha sigut el meu projecte, les seves fases i la portada a terme en el centre on faig les pràctiques.

Durant aquests llarg viatge he observat diferents tipologies de casos, he fet petites actuacions amb l’ajuda de la mestre de pràctiques, he implementat el meu projecte dintre del centre de pràctiques amb algunes problemàtiques, he dedicat moltes hores a la recerca de recursos i bases ideològiques per assolir els objectius dels diferents trastorns, he realitzat una base de dades per a les diferents tipologies treballades al centre, … Per aquesta raó aquest article té una funció d’introducció dels pròxims articles on especificaré totes aquelles qüestions que han pogut quedar poc elaborades o confuses durant la durada d’aquest blog.

Espero que tots els dubtes siguin resolts i us agradi el treball final, que crec que pot tindre molt de profit.

Seguim el viatge junts una setmana més.

Primera impressió del Pla de Treball digital

Després de moltes hores davant de l’ordinador tinc el primer pla de treball digital realitzat.

Per problemes tècnics la estètica no és tal qual la vaig imaginar durant aquestes mesos, però la impressió personal és que es podrà obtenir molt de profit d’aquesta digitalització del Pla de Treball i de la seva base de recursos tan digital com de recursos materials.

Aquesta setmana he realitzat el pla de treball sobre la base d’un diagnóstic de dislèxia. Així que dintre del programa Acces hem seguit els següents passos:

 

Hem seleccionat de la base de dades el nostre diagnòstic:

1er pas

Després hem seleccionat els objectius que hem de treballar amb el nostre cas: (els objectius estan consensuats amb la psicopedagoga del centre i la logopeda, i extrets del protocol d’actuació per a nens amb dislèxia Prodiscat)

2on pas

 

I per finalitzar hem pogut realitzar un PDF del nostre cas amb el llistat de recursos que podem utilitzar:

resultat

 

Tot i que els recursos digitals no estan introduïts, podem veure una primera impressió de l’abast de la base de dades.

Una pàgina molt interessant

La base de dades està agafant molta informació, però això no vol dir que la pugui encabir tota, ja que són moltes les pàgines que contenen activitats per realitzar.

Aquesta setmana he deixat una mica de banda els recursos de l’ordinador i m’he passat a la tablet (Ipad per ser més exactes) i he realitzat un buidatge de totes les aplicacions que utilitzen les professionals del centre en les seves sessions amb l’Ipad. Però dintre de les sorpreses que et pots trobar per Internet, justament quan menys ho busques, he trobat la següent pàgina que m’ajudarà molt en la classificació de les Apps, ja que han realitzat una classificació de moltes Apps per treballar amb nens amb dislèxia. Tot i que està realitzat per una logopeda, els recursos són molt interessants per a tots els professionals del sector educatiu.

Aquí us deixo l’enllaç:

Pasito a pasito web de logopedia

 

 

Els primers recursos

Durant aquests dies estic observant els primers resultats de la feina: les primeres llistes classificades de material fungible, les primeres llistes d’Apps per poder treballar amb l’Ipad, les primeres llistes de recursos digitals a internet, …

Aquesta feina és molt més fàcil gràcies a la gran feina que han realitzat altres professionals del sector i l’ajuda de la tutora del centre de pràctiques. Així que per començar a veure els recursos que estic classificant us deixo algunes pàgines interessants per realitzar activitats com a mestres d’escola o com a psicopedagogs. Aquí teniu un tastet:

Es racó des PT. Recull de recursos molt ampli.

Symbaloo. Aquí teniu un enllaç per a treballar l’atenció, però hi ha molts d’altres, simplement necessiteu cercar.

Orientación Andujar. Recull de recursos fet per una parella de mestres.

Material psicopedagogico. Recull de materials fungibles.

Aula PT. Recull d’activitats, teoria i recursos.

Aquí hi ha hores i hores de treball realitzat per altres professionals i una de les motivacions més grans per realitzar el meu projecte, ja que crec que aquests professionals són un exemple a seguir.

Espero que sigui  de molta utilitat tot el que podeu trobar en aquests links.

TV3 parla del TDAH

Durant tots aquestes dies estic enfeinat amb la cerca d’informació i, sobretot, recursos per poder treballar amb les diferents tipologies de casos que es donen en el centre i s’ha donat la casualitat que mentres cercava informació a l’ordinador, he pogut veure un progrmana del QueQuiCom basat en el cas d’una nena amb TDAH, la visió dels seus pares i la dels metges que porten el seu cas.

Un visionat molt recomanable, per això us adjunto l’adreça per poder veure’l en diferit.

TDAH: trastorn d’oportunitats

Al mateix programa també van fer un capítol anterior, basat en l’estudi de l’afectació neuronal dels nens amb TDAH que és realitza a l’Hospital del Mar de Barcelona.

TDAH: “Nen, para quiet”