8.- Procés de Recerca Cooppel.-

Plantejament del Procés de Recerca (P.R.) dins del “3B.Clubs” en el projecte +Famílies+3B amb tallers “Aprenem +”.-

Les variables dependents i independents del plantejament P.R.

Foto: A través de la mà podem veure un colom, símbol de la pau. A través de la Dinàmica interactiva Mental analògica  Cooperativa podem veure una nova mirada de la Pau.

1.- Variables independents es la variable que manipularem i farem intervenció. Es concreta en l’aprenentatge i del domini del +3B i de la seva pràctica en fer jocs, jugades, partides i partits

Primer veurem les tasques i les competències bàsiques de les variables independents i després el marc conceptual

Per exemple fer les Tasques Escolars a Casa (TEC), practicar la DMC i jugar en la cultura del +3B dins del marc del treball en xarxa  escola/institut/família + suports i serveis.

Per aprendre a jugar i a dominar la pràctica del 003B+ADN es preciden cinc passos:

Acròstic: SBE.AS.DiTS (Sardana, +B cartes, Enginy de taules i de taulers, AS (aspiracions dels jugadors/es), Domini, impacte i Transferència.

El pas de les aspiracions definides (coaching) AS que pot ser a l’inici o després dels tres passos bàsics.

Els tres passos bàsics són:

Sardana i cartes,

+B Targetes de cartes i

els +2B  Enginys de taules i de taulers.

I finalment el quart pas. L’excursió amb el darrer pas  DiTS (Domini. impacte i transferència de sabers en societat)

Anem a veure el procés dels tres passos bàsics  (3B):

Primer pas: El ritme de la sarda i la lectura de les cartes a l’hora de repartir les cartes i llegir-les:

El segon pas la construcció de targetes +B pels mateixos jugadors/es

És elaborar les targetes amb preguntes i respostes

El tercer pas és la construcció d’enginys de taules de joc i de taulers:

a.- Enginy de taules de joc

b.- Enginy de taulers

Per tant a partir de les dificultats detectades s’elaboren materials +3B com són les targetes +B, enginys i dissenys d’aprendre a aprendre.

A això en la pràctica reflexiva es farà:

1.- L’aplicació de qüestionaris per a l’autoconeixement de les persones participants a partir de converses amb testimonis i les reflexions conjuntes de les condicions a casa, dels estils d’aprenentatge de cadascun  i de les tècniques autoaplicatives (consciència de condicions, hàbits, estils i tècniques d’aprendre a aprendre).

2.- Es durà a terme una petita memòria de les elaboracions de materials +3B i de l’aplicació de qüestionaris de pràctica reflexiva (QPR).

En el quart pas que pot ser en qualsevol moment del procés, està l’excursió, és a dir l’elaboració d’un projecte:

Per exemple de moment estem treballant en les Tasques Escolars de Casa (TEC) , Les visites en família de museus, biblioteques  i exposicions (EXP) i els espais  naturals del BiN (Baronia i Natura de Cabacés ) i del NaP ( Natura amb Producció artística i literària de l’Aleixar)

I finalment el cinquè pas

Es troba en el cinquè pas el DiTS: el domini (D) de la Dinàmica Mental Cooperativa, (i) l’impacte social organitzatiu, funcional, productiu i finalment la transferència social (TS) dels sabers que es el que queda dels efectes després d’haver acabat la influència dels 3B.Clubs en la ciutadania.

PLANTEJAMENT TEÒRIC I MARC CONCEPTUAL

de les variables independents:

Esquema John DEWEY sobre el tractament de la Dinàmica Mental Cooperativa en la pràctica del 003B+ADN

A  partir del tractament de la informació amb el foment d’iniciatives a partir de la pràctica de la DiMaC de la cultura de l’aprendre a aprendre sol/a, amb ajuda i en cooperació del 003B+ADN . El procés s’inicia en l’elaboració d’afirmacions i en la construcció de preguntes (J. DEWEY). És a partir de la construcció de relats (K. EGAN) com proposem dilemes i contractes (L. KOHLBERG) en la consciència dels tres processos: el cognitiu i afectiu (C.TIMONEDA  PASS- DN.CAS) i el cooperatiu ( P. PUJOLÀS).

Per a més informació:

http://blocs.xtec.cat/prac/06-3btesi/

 

2.- Variables dependents en les quals controlarem si hi han millores:

Rendiment acadèmic ( Resultats de proves i de controls abril i maig i de les notes de juny). Recollir dades

Competències Bàsiques CB i Dificultats Detectades DD (Comparació de una prova a l’inici i una altra al final de PR al voltant dels continguts i tasques que es porten a terme en les Tasques Escolars a Casa (TEC)). Dues proves CB. Fitxa de Dificultats Detectades i Contrastades en el PR.

Concepte oficial:

http://www.xtec.cat/web/curriculum/competencies/basiques

Més documentació:

http://www20.gencat.cat/portal/site/ensenyament/menuitem.e79d96e9bc498691c65d3082b0c0e1a0/?vgnextoid=bde4ff2701e3c310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=bde4ff2701e3c310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

Proves i exemples sobre CB

http://www20.gencat.cat/portal/site/ensenyament/menuitem.2a476b330bb21681c65d3082b0c0e1a0/?vgnextoid=2719cb74ec728310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&

Hàbits (HS) Hàbits de l’alumnat i dels seus pares/mares. Hàbits d’estudi de l’alumnat i del seu comportament tecnològic. Hàbits d’Oci i de Recreació de l’alumnat i en Família (visites de museus i exposicions, films, excursions, etc. ). Qüestionari que respon a l’inici i al final del Procès de Recerca (PR)  tots els membres de la família.

Evidències Observades Quaderns (EOQ). Evidències observades en els quaderns de treball escolar, en  les TEC i en els exàmens o controls. Guia per a l’observació dels quaderns, exàmens i altres controls dels progressos de l’alumnat.

Historial i mesures clíniques (HiC). Historial de l’alumne/a en els suports rebut i proves clíniques aplicades i els seus resultats. Fitxa Historial. Mesura clínica de capacitats lectoescriptores, intel.lectuals o de conducta: TALE, WISC IV, Reversalt, Conners i Bàsic

Actituds de tots els membres de la família (AFS). Qüestionari a l’inici i al final. Acompanyat de l’observació en la participació del 3B.Club

Altres dades: estructura familiar, estudis dels pares/mares, actitud dels pares/mares, satisfacció de les persones implicades en el PR, impacte social dins de la ciutat educadora i transferència que queda en el mes de maig i juny (consulta mes de juny).

3.- Temps dedicat al PR en el mes d’abril.-

3.1.- 8 sessions de dues hores de taller “Aprenem +” amb pares/mares i l’alumnat (fills i filles). Total 16 hores executives i 16 hores de preparació i avaluació= 32 hores. Dilluns i dimecres tarda.

3.2.- Sessions a convenir per a:

3.2.1.- Aprendre la DMC i practicar a casa el 003B+ADN a pares/mares sols

3.2.2.-  Tractament personalitzat i per a valoracions: tests o sessions valoratives dels hàbits d’estudi i dels comportaments tecnològics en temps d’oci i de recreació de l’alumnat i de les seves famílies.

Aquest apartat 3.2 tindrà un temps total de 28 hores en dilluns, dimecres i dijous a la tarda.

4.- Eines per al desenvolupament del PR.-

A.- Per a l’elaboració pròpia:

a.- Fitxa de dades personals i de compromís amb el 3B.Club.

b.- Fitxa personal del procés: Situació inicial. Dades de seguiment: Dificultats, materials +3B elaborats i qüestionaris de pràctica reflexiva. Situació final (abril). Situació de transferència (juny)

c.- Guia per agents d’observació de quaderns, dels hàbits, actituds, etc.

d.- Qüestionaris sobre Hàbits i sobre Actituds pels mateixos usuaris/es

B.- Us de tests, proves  i qüestionaris oficials i/o clínics.-

a.- Tests

b.- Proves CB

c.- Qüestionaris

 

5.- Fonts en internet de suport al PR.-

Recursos  http://www.xtec.cat/~mjulia/

Hàbits tecnològics                                                  http://www20.gencat.cat/portal/site/familiaescola/menuitem.a28249692d3f2ad9aacf3010b0c0e1a0/?vgnextoid=8ba57b072caf8310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=8ba57b072caf8310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD

.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *