L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 29 d’octubre

8-LAR ESCOLA 29-10 by Pitu.Martinez

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 22 d’octubre

7-LAR ESCOLA 22-10 by Pitu.Martinez

Avui tindrem amb nosaltres al Ramon Barlam Responsable pedagògic de la iniciativa @Espurna. També hi trobareu les opinions i recomanacions del nostre companys en Ramon Sala.


Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 15 d’octubre

6-LAR ESCOLA 15-10 by Pitu.Martinez

En el primer bloc del programa d’avui tindrem una entrevista feta per nois i noies de l’Escola MATAGALLS de Santa Maria de Palautordera.
En aquesta escola de Santa Maria de Palautordera fan ràdio des de la seva creació l’any 2005 i ho tenen com a projecte d’escola. Fins el curs passat han estat fent radio amb l’emissora de Santa Maria de Palautordera, ràdio Vitamenia, aquest curs ho estant organitzant encara.

Aquesta entrevista i tots els programes de Matagalls Ràdio els trobeu a:
http://blocs.xtec.cat/matagallsradio/

En el segon Bloc l’Anna Pérez, mestra de l’Escola Collasso i Gil de Barcelona, ens explica emn tres minuts, el procés de creació de la ràdio de l’escola Collasso i Gil.

Finalment en Cinto Niqui ens fa una reflexió, resumida en una frase d’un pensador.

Molt bona Ràdio!!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 8 d’octubre

5-LAR ESCOLA 08-10 by Pitu.Martinez

En el bloc 1 del programa d’avui us faig unes propostes de possibles sortides escolars utilitzant les TIC.

En el Bloc 2 la Trina Milan ens parla dels guanyadors dels Premis Blocs 2011, en l’àmbit de l’educació

I finalment en el bloc 3 el Cinto Niqui ens porta una reflexió que ens fa pensar un bon tros.

Bloc1: En el primer programa us plantejava una pregunta, com fer sortides escolars ajudats per la tecnologia?

Hi ha moltes possibilitats, evidentment, n’explicarem de forma molt resumida algunes.
Quan un professor/a o mestre/a es planteja una sortida escolar, normalment té com objectiu continguts del currículum escolar. Normalment prepara la sortida i motiva a l’alumnat per a fer-la amb activitats prèvies i que se’n tregui un gran profit, amb o sense activitats a posteriori.

Proposta 1: Si en aquesta preparació fem un treball d’investigació per grups. Connectant-se a Internet fent una recollida d’informació del lloc que visitarem, i cada grup es prepara una part de l’itinerari, poden explicar in situ allò que han aprés d’aquell itinerari.

Proposta 2: Imagineu que la sortida és a un museu, i que sabem les obres d’art que hi anem a visitar. Si al treball d’investigació cada grup escriu un text per a ser gravat, amb la descripció o interpretació d’una de les peces que s’aniran a visitar, i amb el programa Audacity es grava en veu el text, podem crear una audio guia amb totes les aportacions de tots els grups que es descarregaran des d’internet.

Proposta 3: Una altra tecnologia interessant per fer servir en les sortides escolar són els GPS, en molts centres de recursos en tenen per fer préstec en els centres. Un itinerari a partir d’un joc de pistes en que les referències per anar d’un punt  a un altre d’interès del trajecte són posicions de longitud i latitud. Aquests itineraris tan es poden descarregar d’Internet com es poden crear amb l’alumnat mentre es fa la sortida.

Proposta 4: Hi ha una iniciativa a Internet anomenat Geo-catching. És com un joc de pistes amb referències de geoposició, però al final del trajecte sempre hi ha una curiositat del paisatge i/o un catxe (sorpresa-tresor). A Catalunya el grup de professorat del Bages (Lacenet)proposen una activitat d’aquest tipus i l’anomenen Geocating. Es Poden trobar itineraris descarregables.
Hi ha escoles que ja estan generant itineraris de geocatching per altres grups de nois i noies.

Proposta 5: Utilitzar la tecnologia de geoposicionament amb els telefons inteligents que els nois i noies tenen, pot ser una activitat per una sortida escolar. Amb aquests mateixos telèfons mòbils es poden gravar entrevistes a vianants i demanar informació per diferents temes en funció de l’objectiu de la sortida, que després ens serviran per al reportatge radiofònic que farem a classe per la radio de l’escola o institut.

Tot el que hem explicat i explicarem en aquesta secció està extret de les aportacions que professors i professores fan a les xarxes socials, i ho comparteixen amb altres companys i companyes.
Una part del que s’ha explicat i explicarem és producte del treball del propi autor.
Agraïment doncs a tothom que comparteix el seu coneixement amb dels demés a Twitter, Facebook, Google Buzz, Google + i altres xarxes.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 1 d’octubre

LAR ESCOLA 01-10-2011 by Pitu.Martinez

En el primer bloc podeu escoltar un Conte del Món explicat pels nois i noies de l’Escola Vedruna de Tona. Aquest conte està realityzat en el marc del concurs de podcast de contes del mon .org, organitzat pel l’Associació Comunicació Social (comsoc).

La Irene Lapuente (Ballarina, física i pedagoga) ens explica uns tallers molt imaginatius que supleixen la Sisena hora en una escola pública de Barcelona

Finalment en Cinto Niqui ens deleita amb una frase de les que fa història i ens deixa una vegada més amb la boca ben oberta.

Gràcies Cinto, Miquel Murga  i a tot l’equip de ràdio 4 que fan possible aquest espai!!!
Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 24 de setembre

En el programa del dia 24 de setembre, emès a la segona hora del magazine “El Millor de cada Casa” a ràdio 4 podreu escoltar:
En el Bloc 1:
A Catalunya hi ha força entitats i associacions, concretament del món de l’educació hem estat molt pioners sempre. En aquesta trajectòria no falten iniciatives de mestres i professors en la creació d’associacions que estiguin orientades a noves pedagogies que tinguin la tecnologia com a punt central de la seva proposta.
Avui tindrem amb nosaltres a l’Esther Subias Vice-Presidenta de l’Associació Espiral, una associació participada de persones que provenen de diferents ambits però basicament de l’educatiu i que és activa des del 1990. 

Amb l’Esther hem conversat sobre qui són, que fan, quins són els objectius d’Espiral, com la seva implantació ha sobrepassat el territori de Catalunya, i fins i tot de l’estat Espanyol.

També ens ha explicat que dins les activitats d’Espiral està la de recollir i publicitar experiencies educatives innovadores relacionades amb tecnologia i educació… Recentment han publicat un llibre: Experiències educatives a les aules del segle XXI
Finnalment ens ha explicat que és
Aula 2.0: Tejiendo Redes desde el Sur del Mundo
i  la
I Jornada técnica sobre soporte TAC a la diversidad funcional

La veritat és que ha estat tot un plaer poder compartir una estona de conversa amb l’Esther Subias, vice-presidenta d’Espiral. 

Trobareu tota la informació d’Espiral a

http://ciberespiral.org

 

En el Bloc 2

Les Opinions i recomanacions d’en Ramon Sala, Professor de l’institut d’imatge i so Verge de la Mercè de Barcelona.

i finalment com a cloenda en Cinto Niqui ens diu una frase que us pot arribar al cor de l’aula 

Escolteu l’espai l’Altra Ràdio a l’Escola


LAR ESCOLA 24-09-2011 by Pitu.Martinez

Publicat dins de General | 1 comentari

L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 17 de setembre

Una de les coses que des l’equip de l’Altra ràdio a l’escola volem fer és donar veu als nois i noies que a la seva Escola o Institut fan ràdio. Quan escoltem ràdio feta per nois i noies hem de tenir sempre present que són persones que estan aprenent i que sovint no tenen les condicions tècniques que tenen a la Ràdio professional. La major part de les produccions que us portarem som de força qualitat.

Avui com a primer programa us mostrem una escola que te nom de pintor. Un pintor local que va saber obrir-se pas en moments complexes i que es va fer un lloc a nivell estatal i internacional, en Joan Abelló.

L’escola és el Joan Abelló de Mollet del Vallès. Una escola ubicada en un barri construït de nou fa uns 20 anys, amb molts pares i mares joves i amb mestres amb moltes ganes de fer coses diferents. Fan ràdio des de fa uns cinc cursos escolars , a la classe de música, a la classe d’anglès, i ara també en altres espais. No fan una radio en directe, sinó que els seus programes els posen al web o al seu bloc per que s’escoltin en el moment que es desitgi. El tall que  portem avui està extret del programa de Sant Jordi d’enguany i és una entrevista que fan els alumnes al Pintor Joan Abelló.

Tots els programes de l’Escola Joan Abelló de Mollet els trobareu a http://www.xtec.cat/ceipjoanabello-mollet

L’Anna Pérez és mestra de l’Escola Collasso i Gil de Barcelona. Ens explica un espai de treball molt interessant a l’aula: l’Eduwiki.

L‘Eduwiki és una viquipedia per a nois i noies de 6 a 16 anys. Un diccionari de classe, una enciclopèdia,…  en línia que es construeix a ritme de les classes. L’alumnat amb l’ajuda del seu professorat introsdueix conceptes, dades, fets, etc, com les encicliopèdies dels adults, amb llenguatge de joves. Un treball ferm que segur ajudarà a aprendre molt millor.

Nens i nenes poden començar per la Primerawiki, mentre que els i les joves tenen l’espai Wikijove.

Podeu escoltar L’espai de l’Altra Ràdio a l’escola:
LAR ESCOLA 17-09 by Pitu.Martinez

Ela magazine sencer el podeu trobar a “El Millor de cada Casa”


Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’Altra Radio a l’Escola a Radio 4

Fa molts dies…, mesos que no escric res al bloc.

Potser és que el darrer article vertígen em va deixar exhaust.

Potser és que no tenia massa coses per escriure.

O potser…

El cas és que m’han demanat una col·laboració, juntament amb el company Cinto Niqui, presentador de l’Altra Radio. La col·laboració consisteix en un espai de 15 minuts al Magazine el Millor de cada casa de Ràdio 4, i que anomenarem L’Altra Radio a l’Escola, programa que havíem dirigit i realitzat conjuntament amb d’altres companys i companyes fa dues temporades.

A partir d’aquesta col·laboració he pensat en escriure un article en el bloc per cada espai que fem, i poder-hi posar els podcast  per que els pugueu escoltar.

El format del programa serà més concentrat, tot el que us volem explicar ho farem en 15 minuts. L’objectiu principal és donar veu a mestres i professors/es, a les seves reflexions, a mostrar una escola en línia al que passa al seu voltant. I sobretot donar veu als protagonistes els nois i noies fent ràdio a l’escola.

Volem que hi hagi molta cosa i variada, amb col·laboradors com l’Anna Perez mestra de l’Escola Collasso i Gil,  el Ramon Sala professor de l’Institut Verge de la Mercè, la Trina Milan, presidenta de stic.cat,   i moltes persones més que anirem anunciant. Volem oferir a associacions que aposten per l’escola de futur, un espai per explicar les seves activitats, tindrem amb nosaltres a Espiral, Espurna, Lacenet, Cetei, Fundació Itinerarium

I als principals protagonistes, els nois i noies d’escoles i instituts, els podreu escoltar explicant contes d’arreu del mon, recollits en el marc del concurs organitzat per contesdelmon.org, i també els escoltarem fent radio  a les seves escoles i instituts. Finalment un cop al mes us explicarem com es fa classe a les escoles del segle XXI. Una manera d’entendre l’escola diferent a la que estem acostumats.

El primer programa, el dia 10 de setembre, comencem la nostra singladura.

En aquest espai hi trobareu una reflexió que volem compartir per iniciar aquesta col·laboració.  Al final de l’article podreu trobar el podcast per escoltar tot l’espai sencer.

Us deixo aqui la reflexió, el que més o menys hem volgut dir.

Avui comencem una nova secció: L’escola del segle XXI

Recordeu què feiem a classe quan erem petits i anavem a primària o secundària?

Recordeu quan a la paret només hi havia una pissarra negra o verda i era per escriure amb guix?

Avui, a moltes classes la pissarra ja és electrònica, i es diu PDI (pissara digital interactiva).

En aquest espai us volem explicar que a les escoles treballem amb les formes dels temps que corren. Que treballem i es treballarà d’un manera diferent. Que encara ens queda camí per recòrrer, pero que el professorat ho estem fent.

Les possibilitats que les tecnologies de la informació i la comunicació ens donen per treballar a classe, permeten que  l’alumnat pugui treballar de forma molt funcional i amb instruments que ja utilitza, en molts casos, fora de l’aula. Arribarà un dia que  quan els adults entrem a una classe potser ja no la reconeguem com recordàvem.

Ens envolten molts instruments, programes, màquines que ens faciliten la vida i ens permeten fer coses que en altres temps (no fa gaire) eren impensables.

Recordeu quan no hi havia mòbils. Com ens ho feiem?

Aquesta pregunta ens la fem força sovint ( la gent adulta, els nois i noies no).

A casa, al cotxe, al carrer tot és ple de tecnologia i fa que ens hi haguem de relacionar cada vegada més. La majoria de vegades per facilitar la feina, per ser més efectius, per comunicar-nos millor etc.

Els nois i noies d’avui es comuniquen de forma molt ubiqua amb mòbils, videoconsoles, ordinadors i es connecten amb els seus amics o amb d’altres persones per a fer una activitat, un joc, un producte o simplement col·laborar.

Tot això que avui s’anomena xarxes socials i que no nomes serveixen per a jugar.

A l’escola ja s’està treballant a les classes d’aquesta manera diferent, ajudats per la tecnologia.

Nosaltres des d’aquesta secció mirarem d’explicar activitats o propostes de treball a l’aula per que les persones que no acostumen a entrar en una classe, puguin recrear en el seu imaginari una escola més actual, una escola més al dia en relació amb el que està passant socialment.

Per exemple, com organitzariem una sortida escolar utilitzant les eines i instruments tecnològics que tenim al nostre voltant?

Avui no us desvetllaré el misteri, però hi podeu anar pensant…

Efectivament a l’escola s’ha de treballar amb mètodes i instruments del segle XXI, a ajudar a construir el coneixement més que no pas a transmetre’l.

El facebook, el twitter, el google+, el tuenti, el google maps, els videojocs, els mòbils, el messenger, l’Skype, els gps, les cameres de fotos, les cameres de video, els micròfons, les tauletes o tablets (ipads, androids,…), poden ser instruments educatius? Com ho integrem en el dia a dia d’una classe?

Això i moltes altres coses en aquesta secció en els propers espais.

Tot el que hem explicat i explicarem en aquesta secció està extret de les aportacions que professors i professores fan a les xarxes socials, i ho comparteixen amb altres companys i companyes.

Una part del que s’ha explicat i explicarem és producte del treball del propi autor.

 

Agraïment doncs a tothom que comparteix el seu coneixement amb dels demés a Twitter, Facebook, Google Buzz, Google + i altres xarxes.

Podeu escoltar el programa del 10 de setembre de 2011.

L’ALTRA RADIO A L’ESCOLA 10-09 by Pitu.Martinez

Podeu escoltar el magazine sencer a

el millor de cada casa.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El vertígen?

Imatge extreta de: http://www.flickr.com/photos/fake_eyes/342753239/in/photostream/

Qui era que anava a cavall i per allà on passava, el terra es tornava erm, Atila?

La mateixa pregunta em faig ara, que som a les portes de començar la digitalització de l’educació. Que passarà quan els continguts educatius siguin digitals? seran avorrits… Que passarà quan tot o gairebé tot a l’educació ho fem amb ordinadors? els avorrirem… Què passarà quan els jocs de videoconsola seguin eines educatives? ….

En el moment clau, començo a tenir por de l’efecte que tot plegat pot tenir en els futurs ciutadans: probables traumes infantils que puguem provocar en les generacions futures. Podem correr aquest risc?

Quan penso que es podrien fer jocs de videoconsoles, tipus Age of empires, o Assasins Creed, que servirien per que els nois i noies puguin aprendre història, geografia, socials i/o naturals o d’altres materies d’una forma diferent, m’envaeix de sobte la sensació que malgrat tot, en el moment que aquests jocs, que ara són tant temptadors, toquessin les escoles o els instituts, es convertirien en camps erms, avorrits.

Tot plegat em porta al pensament, que fa mesos, per no dir anys em ronda pel cap. No és la tecnologia la que ens canviarà les maneres de fer de mestre i professor, és el ferm convenciment que nosaltres els mestres i professors ja no podem fer classe com feiem fa deu o vint o trenta anys.

Els nostres mestres a principis del segle XX ja ho van començar a assajar, però nosaltres no vam seguir les seves doctrines. Freinet (wikipedia), Piaget, etc, ja ens parlaven de la creativitat, la cooperació, de la difusió, de l’art, de la biblioteca, de la revista, de la investigació, de descobrir, de connectar, de mitjans de comunicació, fins i tot i en la seva mesura de les noves tecnologies (les seves) etc.

Nosaltres vam estudiar en una escola avorrida, en la que només havíem de memoritzar, només memoritzar, i com nosaltres tota una generació, o dues o tres.

Ha arribat el moment de tornar al que és essencial en l’educació, el que és prioritari. Tots sabem com s’aprèn millor, com és més agradable arribar al coneixement… i recordar-lo. Fem-ho possible. Canviem les nostres maneres, els nostres mètodes, les nostres organitzacions. Capgirem el que no funciona i valorem el que realment és important.

Finalment, un prec: no siguem més Atiles en un camp preparat per a ser cultivat i que doni fruits.

Publicat dins de General | 3 comentaris

La cruïlla

L'aula del futur

Imatge extreta de: http://blog.bellostes.com/?cat=22&paged=3  el dia 29 de maig de 2009 

Fa molt de temps que no escric en aquest bloc. Ha anat afegint pàgines però no articles.

M’animo a fer-ho ara pensant en el moment en que ens trobem els educadors i educadores.

El món ens mira i ens diu: senyores i senyors, ha arribat el moment que segueixin els vents socials i les escoles siguin d’una vegada digitals.

A l’escola hem viscut un camí lent, d’anar fent, uns, els més inquiets des de fa temps, d’altres que ja ho veuen però sempre ho posposen, i d’altres que no saben de que els parlen. Programes com el PIE o com el PMAV són dels anys 80. La Formació TIC, ECA, MAV,  va començar en la mateixa decada. Hem avançat gaire?

Avui ens ho han imposat a l’agenda. Nosaltres els mestres, no. Ho han fet els governs. Empesos per qui o perquè ?  Probablement per les agendes polítiques, s’han d’afanyar a donar resultats, ja que el calendari de legislatura ens apreta: Llibres de text gratuits, resultats d’accions polítiques, i a més som molt aprop d’unes eleccions, etc.

No podem perdre de vista tampoc, que de tots els entorns professionals som el menys tecnificat, els que utilitzem menys els continguts digitals, fins i tot els llenguatges associats a aquestes tecnologies.

Sempre he sentit dir que les presses no són gens bones, però clar, és que nosaltres portem molts anys parlant de tecnologies i llenguatges a les escoles, però no s’acaba de implantar.

Falten recursos, falta formació, falta tenir interès, l’administració ens ha de donar o ha de fer, són arguments que sempre es donen, quan alguna cosa no funciona. Jo no hi crec. Els que volen fer coses sempre troben camins per poder-ho fer. Amb l’administració pública o sense.  

Però ara s’exigeix començar un camí de continguts digitals, o més ben dit, fem que els llibres de text siguin digitals. Aquesta afirmació ens situa, però, en una cruïlla de camins, i hem de decidir quin agafem.

Llibres de text digital pot ser, fins i tot, un arxiu en format pdf, això ja és un llibre de text digital. Però nosaltres no estem parlant d’això. Hem estat parlant molt de temps de canvis metodològics, de canvis organitzatius que ens permetin pensar en una escola diferent, de futur, això si, ajudats per una tecnología que ens pot afavorir en moltes coses.

Fer-ho amb presses, no ens donarà temps a reflexionar, sobre aquests aspectes, ens trobarem amb un sistema pensat per les empreses de continguts digitals, i de tecnología, i nosaltres els mestres haurem pogut dir ben poca cosa.

Però malgrat aquesta premura que el sistema ens demana, som a la cruïlla, a la cruïlla de decidir. A “rio revuelto, ganacia de pescadores”, diu el refrany, siguem possibilistes i treiem profit del debat que ens genera aquesta cruïlla. Debatem entre nosaltres, esgrimim arguments, utilitzem tot el nostre saber i apliquem-ho al que hem de fer, quin model d’escola volem? Com hem d’encarar el futur de la nostra professió?

Aprofitem aquesta cruïlla per reflexionar i prendre decissions que condicionin la manera de fer classe dels propers anys. Siguem bons professionals, creatius, inventem-nos una altra manera de treballar, de compartir aprenentatges amb els i les alumnes. Situem-nos en el lloc del que sap, però que també que aprén. Traslladem responsabilitats i participem amb ells a entendre el devenir que ens espera. Descobrim junts el mon que tenim al davant. Disfrutem rient amb ells i elles, no siguem simples espectadors, inestiguem, equivoquem-nos, encertem, meravellem-nos del que podem fer.

Crec sincerament que ha arribat el moment, el nostre moment, mirem les coses bones que tenim i el capital humà del que disposem, som molts  I molt bons, som un, fem-ho!!! 

Publicat dins de General | Deixa un comentari