Vols treballar ?

eltreballdignificaSi vols buscar feina, tant de forma temporal com fixa, t’anirà bé de tenir preparat un currículum vitae i una carta de presentació.

Un currículum vitae és un document que recull de forma simple i esquemàtica les dades personals, acadèmiques i professionals d’una persona que sol·licita un lloc de treball.

Per tal d’acompanyar el currículum és aconsellable escriure una carta de presentació, un document on concretarem la nostra oferta i disponibilitat.

Recorda que els documents laborals cal seguir les pautes següents :

  • El llenguatge ha de ser formal a la vegada que senzill i clar.

  • La relació amb el destinatari ha de ser educada i respectuosa.

  • La presentació ha de ser molt acurada i la redacció, coherent i correcta.

  • La informació ha de ser certa i objectiva.

Activitat: Escriu el teu currículum i una carta de presentació, pots seguir els models del llibre de text “Nou estímul 4”, pàgines 77 i 78.  Per donar més realisme a l’activitat, pots buscar una feina real al web http://www.infofeina.com, el portal català de la feina

infofeina

Un cop el tinguis redactat i revisat, envia’l a sompedrolo4@gmail.com . Desa-te’l en una carpeta de fàcil accés per quan el necessitis.

Una llegenda urbana

Els contes i les llegendes formen part del patrimoni literari popular i ens han arribat fins als nostres dies per transmissió oral.

El treball dels propers dies anirà sobre el tema de les llegendes, feu les activitats per parelles i seguidament envieu-les a sompedrolo4@gmail.com.

Activitats

1.       Què és una llegenda? Quines llegendes coneixes? Explica’ns-en una.

2.       Una variació de les llegendes populars són les llegendes urbanes, en coneixes cap? Busca’n informació i explica’n una que coneguis.

3.       Enregistrem la llegenda. Amb l’ajut del programa Audacity, graveu la retransmissió de la narració, poseu-li música i, si ho creieu adient, efectes sonors.

Aquí tens una guia per treballar amb l’Audacity.

Si vols buscar sons, pots recórrer als bancs de sons següents:

Sabies que….

Manuel de Pedrolo va conrear tots els gèneres literaris?

joc_brut1Joc brut va ser la primera novel·la  de la Col·lecció “La cua de palla” d’Edicions 62, que es va iniciar el 1965?

A causa de la censura política, algunes novel·les de Manuel de Pedrolo no es van poder publicar fins anys després d’haver-les escrit?

Manuel de Pedrolo va ser un dels primers autors que va escriure novel·les policíaques en català?

Joc brut és una de les obres de la literatura catalana més llegides i Mecanoscrit del segon origen de Manuel de Pedrolo és la novel·la més llegida de tots els temps?

De Joc brut se’n va fer una adaptació cinematogràfica l’any 1974, titulada La ley del deseo i la va dirigir Juan Antonio Bardem?

Totes les respostes a aquestes preguntes les podràs obtenir amb el treball del 3r. trimestre.  De ben segur que ja tens ganes de posar-t’hi i…si no és el cas, ho lamentem.

Activitat. Projecte del 3r. trimestre.

Busca informació sobre Manuel de Pedrolo amb l’objectiu de crear una pàgina web o un bloc que aporti informació sobre els aspectes següents:

– Biografia.

– Obra. Gèneres conreats.

– Característiques de la seva obra.

–  Joc brut. Anàlisi de l’obra: gènere, tema, argument, personatges, elements de la narració (tipus de narrador), el discurs (tipus de discurs predominant) i bibliografia.

–  Selecció de fragments de la seva obra.

– Anecdotari i/o curiositats

– Bibliografia

Com ho fem?

– Podeu treballar per parelles.

– En primer lloc cal fer recerca, la podeu fer per internet o podeu utilitzar la biblioteca.

– Un cop tingueu tota un apartat de la informació recollida, seleccioneu-la i copieu-la en un word. Aquest document cal enviar-lo a sompedrolo4agmail.com per tal que sigui revisat.

– Ja podeu crear el vostre bloc i penjar la informació. En una propera sessió farem pràctiques de treball en un bloc. Tots els blocs els posarem en coneixement de l’institut, així podreu esdevenir mestres dels vostres companys.

–  Podreu disposar de 4 sessions de treball a l’aula d’informàtica.

Atenció:  es tracta d’un treball de recerca i creació, per tant eviteu “copiar – enganxar”.

Avaluació:

S’avaluarà :

– El treball a l’aula i l’actitud cap a la feina.

– La creació, el rigor i l’originalitat.

– La presentació.

– La puntualitat en el lliurament del treball.

Poetes de ponent

Aquest any aprofitarem la celebració de Sant Jordi per conèixer i treballar literatura que es fa des de les Terres de Ponent.

Hem seleccionat els següents poetes: Màrius Torres, Pere Rovira, Josep Borrell, Joan Margarit, Maria-Mercè Marçal i Jordi Pàmies

Activitat 1. Activitat de cerca

  • Busca informació sobre un dels poetes de Ponent (biografia, obra, característiques de l’obra).
  • Selecciona algun poema.
  • Busca alguna imatge relacionada.

Activitat 2. Activitat creativa. Fes un pòster que inclogui alguna imatge i un fragment relacionat amb algun dels poetes treballats.

Una mica més de pronoms

A l’hora de revisar els pronoms febles has de tenir clars els aspectes següents:

1. Les funcions sintàctiques dels complements verbals : CD, CI, CRV, CPred. CAtr, CN i CC.

2. La substitució per pronoms febles dels complements verbals esmentats.

3. La combinació dels diferents pronoms febles.

Una bona manera d’estudiar és practicar. Refés les activitats sobre pronoms de l’article Més pronoms .

I, per ajudar-te a revisar els continguts treballats et poden anar bé el quadre resum dels complements verbals i de la seva pronominalització i el quadre de combinació.

Poesia reivindicativa i de protesta

El vuit de març,  Dia internacional de les dones

El 8 de març s’ha convertit en un símbol per a les dones dels cinc continents. La celebració no es basa en un únic fet ni tampoc ha tingut sempre el mateix sentit. La història canvia, és dinàmica, i el sentit dels símbols i significats també.

Maria-Mercè Marçal ( Barcelona-Ivars d’Urgell, 1952-Barcelona,1998) va escriure l’any 1979 el poema Vuit de març, una poesia de caire reivindicatiu i de protesta, molt pròpia dels estils literaris d’aquells anys. És possible que si Maria-Mercè Marçal hagués d’escriure un text denunciant la situació de les dones l’any 2010 en canviaria l’orientació, o, potser no? Com ho veus? Creus que el poema de Marçal té vigència en els nostres dies?

Vuit de març

Amb totes dues mans
alçades a la lluna,
obrim una finestra
en aquest cel tancat.

Hereves de les dones
que cremaren ahir
farem una foguera
amb l’estrall i la por.

Hi acudiran les bruixes
de totes les edats.

Deixaran les escombres
per pastura del foc,
cossis i draps de cuina
el sabó i el blauet,
els pots i les cassoles
els fregalls i els bolquers.


Deixarem les escombres
per pastura del foc,
els pots i les cassoles
els fregalls i els bolquers.

I la cendra que resti
no la canviarem
ni per l’or ni pel ferro
per ceptres ni punyals.

Sorgida de la flama
sols tindrem ja la vida
per arma i per escut
a totes les dues mans.


El fum dibuixarà
l’inici de la història
com una heura de joia
entorn el nostre cos
i plourà i farà sol
i dansarem a l’aire
de les noves cançons
que la terra rebrà.

Vindicarem la nit i la paraula DONA.
Llavors creixerà l’arbre
de l’alliberament.

Maria-Mercè Marçal

Bruixa de dol, 1979

Noves paraules

La formació de paraules

Les llengües incorporen constantment unitats lèxiques noves. I ho fan mitjançant procediments diversos:

1.    Modificant elements preexistents: derivació, composició, habilitació.

2.    Adaptant elements d’altres llengües: manlleus.

Aquestes paraules noves s’anomenen “neologismes”.

UN NEOLOGISME és una unitat lèxica nova (des del punt de vista formal o semàntic) creada en una llengua per les pròpies regles de formació de mots o manllevada a una altra llengua.

Per exemple, seria un neologisme la paraula xat, forma adaptada ortogràficament de l’anglès chat; així com també ho seria el mot sinònim tertúlia, en l’accepció que significa el ‘fet de comunicar-se diverses persones interactivament i en temps real a través d’Internet’.

L’organisme que s’encarrega de la normalització dels neologismes catalans és el TERMCAT.

Escolta”Déjà-vu” una cançó del grup “Els amics de les arts” està construïda a partir de manlleus. Sabries dir ara què és un manlleu i de quina mena de manlleus es tracta?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Bajskva64u4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

MANLLEUS

Un MANLLEU és una unitat lèxica que passa d’una llengua a una altra i s’hi integra.

Des del punt de vista de la llengua que ha “prestat” la unitat, parlem de PRÉSTEC lingüístic. Així, per exemple, el mot soprano és un “manlleu” del català a l’italià i és un “préstec” de l’italià al català.

Al llarg de la història, i segons les tendències de cada època, el català -com fan totes les llengües- ha manllevat elements d’idiomes diferents.

El fons bàsic del lèxic català és, en la major part, el del llatí vulgar. Tenim també una quantitat enorme de mots d’origen grec, molts dels quals ens han arribat a través del mateix llatí. I d’altra banda hi hauria un substrat preromà (influències de llengües parlades al territori català abans de la colonització romana).

A més, en la formació del català hi han intervingut altres llengües, de les quals procedeixen manlleus diversos:

GERMANISMES: espia, fang, guerra, guarir, lleig, sabó, Albert, Guillem…

ARABISMES: aljub, albercoc, arracada, duana, llimona, magatzem, matalàs, setrill, xaloc, Albufera, Alcúdia, Benidorm, Binissalem…

OCCITANISMES: ambaixada, ballar, capellà, frare, homenatge, rossinyol …

CASTELLANISMES : alabar, borratxo, buscar, duro, entregar, llàstima, preguntar, taquilla, tarda, xato…

GAL·LICISMES : biberó, bitllet, cabaret, carnet,clixé, menú, somier, xofer…


ITALIANISMES: aquarel·la, bravo, casino, miniatura, pallasso, piano, soprano…

ANGLICISMES : beisbol, càmping, club, esport, esprai, formatar, futbol, golf, handbol, pòster, robot, tennis, vàter, whisky, xutar…

Els mots manllevats tardanament a una llengua clàssica (llatí o grec) i que, per tant, no han sofert l’evolució dels mots hereditaris, sinó sols una adaptació parcial, s’anomenen CULTISMES.

Entonem

Activitat 1. Llegeix en dos tons diferents cadascuna d’aquestes frases:

– No m’ho crec, segur que m’enganyes. M’estàs dient que tornarem a anar a Itàlia? que podré tornar a menjar pasta a totes hores?

– Tinc una notícia per donar-te: ahir al vespre va venir el Julià i em va dir que la Júlia l’havia anat a veure, ara, ja està tot clar.

– Anem al cine.

Activitat 2. Llegeix en tres tons de veu diferents el fragment següent de L’illa del tresor de R.L.Stevenson:

El recordo encara com si fos ahir. Aparegué pesadament al llindar d’entrada, i rere seu un carretó, carregat amb el seu cofre mariner:

un home gegantí, fort i bronzejat; la cua dels cabells, embreada, li queia fins a l’esquena, sobre el tabard d’un blau brut. Tenia les mans clivellades, plenes de cicatrius, amb les ungles irregulars i negres. A la galta, el cop de sabre li havia deixat un xiribec blanquinós, repugnant.

Recordo que, tot mirant la cala, xiulava baixet; i després es posà a entonar la vella cançó marinera que tan sovint li havia de sentir:Quinze són que volen el cofre del mort, quinze són, oh, oh, i una ampolla de rom

Activitat 3. Tria un fragment d’un dels discursos que adjuntem, prepara-te’l i fes-ne el discurs. Sigues convincent.

Activitat 4. Converteix-en locutor i fes la crònica del resum d’un partit de futbol, pots fer anar el vídeo següent:

O si ho prefereixes pots narrar alguna jugada, com la següent:

O pots buscar una altra jugada, de futbol, de bàsquet…..del què vulguis.

Santiago Rusiñol

Santiago Rusiñol

Santiago Rusiñol

Santiago Rusiñol i L’Auca del senyor Esteve

El programa “Identitats”, dirigit i presentat per Josep Maria Espinàs, homenatjava, el 26 de desembre del 1984, el pintor, escriptor i ideòleg del modernisme català Santiago Rusiñol. Espinàs entrevistà aleshores la néta de l’artista, Mercè Planas i Rusiñol.

Mirem el vídeo del programa, de ben segur que ens ajudarà a analitzar millor L’auca del senyor Esteve i a entendre’n la ideologia present.