L’educació a Noruega i l’escola a Catalunya

Fa uns dies, en el programa el Suplement de Catalunya Ràdio, van parlar sobre:
Els països nòrdics són el model a seguir? Llums i ombres del seu estat del benestar.

En Josep Sala i Cullell, professor de Batxillerat a un Institut de Noruega, a partir del minut 18:59, parla de com és l’educació, l’escola i destaca diferents aspectes:

1– Al nord d’Europa la prioritat són els infants
2– Hi ha un domini de l’escola pública
3– No hi ha lliure elecció de centre durant l’etapa d’educació obligatòria per evitar que es produeixi una segregació econòmica i per fomentar la integració dels estudiants al seu entorn.
4– Hi ha un alt grau d’autonomia de centres.
5– Les classes no són magistrals i els alumnes tenen molt integrat l’hàbit de treballar en grup.

Escoltant-lo se’m fa la boca aigua mentre penso que la manera de treballar a l’escola no és tan diferent de com explica en Josep Sala.

Una mostra d’aquesta manera de treballar és la feina que proposem als alumnes de Cicle Superior, a l’àrea de llengua castellana, amb el “Cancionero” on, a partir de la metodologia Flipped Classroom (o classe inversa),  han crear una cançó que els alumnes de música de la facultat de Blanquerna han musicat.

El treball per projectes,  les webquests…permeten i potencien el treball en grup, la cooperació entre l’alumnat , el que aquest vagi assolint paulatinament graus de responsabilitat més elevats… en definitiva l’empoderament de l’alumnat (que aquest se senti part activa del seu propi aprenentatge).

Actualment comencen a sentir-se veus sobre la importància d’aquest canvi de mirada, i ja hi ha diferents escoles a Catalunya que comencen a fer passos cap a aquesta manera d’ensenyar.

És precisament, en aquest sentit, que la Comunitat Catalana de webquests organitza a l’escola Collaso i Gil les Sisenes Jornades de webquestcat amb el títol “Camins d’innovació”  per tal de mostrar i compartir com una altra manera d’ensenyar i aprendre és possible.

Screenshot_3