APRENENT AMB FLIPPED CLASSROOM

Ja ha acabat el curs i ve el temps de reflexionar sobre la tasca feta i toca preparar nou material pel que vindrà.

Al maig o juny de 2014 mestres de Blanquerna, ens van proposar de participar en un projecte d’investigació (PICI)sobre la metodologia Flipped Classroom. Es tractava d’aplicar aquesta manera de treballar a tres escoles de primària i a la universitat Blanquerna. Així doncs, vam començar a preparar tot el material necessari  per tal que durant el curs 2014-2015 els alumnes de 5è de primària poguéssim treballar, en l’àrea de llengua castellana, el projecte de fer la lletra d’una cançó tot el grup classe i els estudiants de música de Blanquerna composarien la música. L’activitat en qüestió està recollida al Cancionero.

Què té d’especial aquesta manera de treballar que la fa diferent de les altres? Aquesta metodologia parteix del principi que l’alumne és el protagonista del seu propi aprenentatge, i que la funció del mestre, a banda de preparar el material i organitzar les diferents tasques,  és fer de guia, d’acompanyant del procés ensenyament-aprenentatge dels alumnes.

A l’article publicat a educaweb Flipped  Classroom e inovación educativa en Blanquerna es mostra clarament com tota l’activitat gira entorn la tasca de l’alumne i com el mestra deixa de ser un mer transmissor de continguts:

“Así pues, la clase inversa se presenta como una alternativa a las metodologías tradicionales que propone invertir la actividad de aprendizaje. Con la clase inversa, el tiempo que tradicionalmente se utilizaba en el aula para explicar y trabajar contenidos (saber) se dedica principalmente al trabajo colaborativo y/o personalizado facilitando así la adquisición de competencias (saber hacer), la integración de tecnologías digitales y la evaluación formativa en la escuela; mientras que fuera del aula, el alumno orienta su trabajo autónomo al acceso a los contenidos de aprendizaje utilizando los recursos tecnológicos de los que dispone (ordenador, tableta, teléfono móvil, …)”
Partint d’aquest principi, vam crear un material que permetès aplicar  fil per randa la metodologia Flipped Classroom: en cada apartat, hi ha un primer moment de treball autònom, que es du a terme a casa, on cada alumne s’enfronta “sol” a una tasca i uns aprenentatges previs, i un segon moment de treball col·laboratiu, que es du a terme a l’aula, on els alumnes han de realitzar una sèrie de tasques o activitats en grup. Han de compartir i posar en pràctica tot allò après per tal d’avançar col.lectivament cap a la consolidació de l’aprenentatge per acabar creant quelcom nou, en aquest cas, la lletra d’una cançó.

Per les caracteristiques del nostre alumnat, famílies amb pocs recursos econòmics, d’orígen majoritàriament immigrant (90%), la tasca  autònoma s’ha dut a terme a classe ( a les aules disposem de notebooks i internet) i no a casa. Per tant els alumnes la iniciaven sols i buscaven diverses estratègies per assimilar els aprenentatges: agafar un full per prendre notes, mirar una i una altra vegada un vídeo, flash, tutorial …fins que creien assimilats els continguts i quan no se’n sortien o no estaven prou segurs comentaven, parlaven amb el company de taula.

D’entrada les mestres no sabíem exactament com reaccionar, havíem de deixar que s’ajudessin o havíem de cridar-los l’atenció i recordar-los que la feina era individual? Vam optar per deixar que s’ajudessin entre ells ja que ens vam adonar que dos avancen més que un de sol, que hi ha alumnes a qui compartir els dóna més seguretat i els seus aprenentatges es dupliquen o tripliquen. Com més interioritzats tinguessin aquests primers aprenentatges més enriquidora seria la seva aportació al treball col·laboratiu i més avançarien tots junts.

Dur a terme aquesta experiència ens ha confirmat allò que ja pensàvem:

• Els alumnes aprenen individualment però també en parella i evidentment en grup.
  • No hi ha una fòrmula màgica o única però  la Flipped Classroom permet aquesta flexibilitat i fa possible l’empoderament de l’alumne ja que l’adquisició del nou aprenentatge depèn d’ell.
  • Assumeix la responsabilitat del seu aprenentatge i el dels comapanys
  • Propicia una actitud activa i l’aprenentatge esdevé significatiu en tant que ha estat viscut no com quelcom aliè a l’alumne sinó com a quelcom del qual forma part.
  • Aprendre és un goig i un plaer.

Ens ha agradat a tots tan treballar així que ja estem preparant nou material i investigant noves eines 2.0 per tal de seguir implementant a l’aula la metodologia Flipped Classroom.

El resultat final d’aquesta experiència el podeu veure a continuació