Dibuixem els principals rius catalans

Quins i com són els principals rius catalans? Anem-ho a veure!

On neixen els principals rius de Catalunya?

La següent activitat va destinada a que els alumnes descobreixin el recorregut dels principals cursos fluvials catalans.

Per fer-ho hauran de dibuixar els diferents rius a partir de la pàgina web d’Instamaps des del seu naixement fins a la desembocadura fixant-se en quin massís neix. Un cop feta aquesta feina, també hauran de cercar els principals embassaments de cada riu i situar-los.

L’àmbit d’estudi és la Comunitat Autònoma de Catalunya, la base amb la que hauran de treballar els alumnes és un mapa topogràfic que permet veure el recorregut dels rius.

Aquesta activitat està destinada a alumnes de 1r d’ESO, treballarem amb grups petits, de 3 persones; cada grup haurà de fer un mapa, i mentre un d’ells va fent rius, els altres hauran de cercar la llista dels embassament, imatges i la informació que haurà d’acompanyar cada riu que es dibuixi. Tota la informació l’aniran afegint en un Drive.

Un gran avantatge que ens proporcionarà aquesta tasca, és que aquest mapa, es podrà continuar treballar al llarg del curs, permetent afegir-hi més informació com ara les principals serralades, les muntanyes més altes i qualsevol element que sigui tema d’estudi. A més, cada grup d’alumnes tindrà el seu, ells en seràs els creadors, i això contribuirà a que el treballin amb més cura i interès

 

Les possibilitats d’aprenentatge dels mòbils comencen a aparcar les prohibicions als instituts

Molts centres veuen potencial educatiu en els mòbils: es tracta d’una eina que porten tots a la butxaca, amb el qual hi tenen una relació molt personal, i que els connecta amb l’univers informatiu en qüestió de segons.

Origen: Les possibilitats d’aprenentatge dels mòbils comencen a aparcar les prohibicions als instituts

Tablets. Avantatges i problemes

La baralla per la tablet: com aprofitar avantatges i evitar addiccions

LLEIDACOM / Amaia Rodrigo Arcay
01-09-2017
La baralla per la tablet: com aprofitar avantatges i evitar addiccionsHeu passat l’estiu barallant-vos amb els vostres fills per a que deixessin estar la tablet i gaudissin d’un altre tipus de joc? Us preocupa que passin moltes hores davant d’una pantalla? No sabeu a què juguen ni com funciona aquests aparells hipnòtics?

No patiu, formeu part d’una majoria de famílies que veu com les noves tecnologies estan entrant amb força a les vides dels nens i dels adolescents. No hi ha volta enrere. Aquest tipus de dispositius tenen grans avantatges en el desenvolupament de les capacitats del jovent. Tantes com inconvenients si no s’estableixen uns límits. El poder hipnòtic de les pantalles és fàcilment detectable, per això cal estar molt atents per a que no es converteixi en una veritable addicció. Com? Aquí teniu algunes eines. La tornada a la rutina és una bona oportunitat per establir unes normes d’ús i per reflexionar sobre la relació que tenim (també nosaltres) amb aquest tipus de dispositius.

Primer, algunes reflexions

  • Qualsevol tipus de joc suposa una possiblitat d’aprendre, és una forma d’autoestimulació que permet superar-se i adquirir capacitats noves. Anna Martínez, pedagoga d’Òrum Centre, subratlla que “la eina més rica que tenen els infants per aprendre és el joc”, sigui quin sigui.
  • Cal avorrir-se. Molts cops, els pares i mares, amb la voluntat que els infants es diverteixin constantment, s’obsessionen amb resoldre el seu entreteniment plantejant i omplint tot el temps amb activitats. Les tablets són molts cops un recurs fàcil per “silenciar” els infants i matar estones mortes, però l’avorriment afavoreix la creativitat i evitant-lo, se’ls està negant l’oportunitat de fer nous descobriments.
  • Paciència i immediatesa. Els dispositius electrònics alimenten la sensació d’obtenir el que un vol en el moment, sense haver d’esperar. Els jocs són ràpids i les recompenses també. Però desenvolupar la paciència és necessari en l’educació dels infants.
  • En l’equilibri està la clau. Ni àngels ni dimonis. La tablet o els videojocs tenen molts avantatges si se saben utilitzar, però un ús excessiu pot comportar problemes. Cal que hi hagi un equilibri entre les diferents activitats que realitzen els infants per optimitzar la part positiva de les noves tecnologies.

Dit això, analitzem pros i contres.

Per què pot ser bo utilitzar tablets o videoconsoles?

  • Permeten el joc. I per tant, estimulen l’aprenentatge, permeten desenvolupar capacitats, conéixer les pròpies limitacions, superar reptes, practicar en la perseverança.
  • Són més interactives que la televisió. No oblidem que el joc, encara que sigui electrònic, requereix una actitud activa per part de l’infant. No es limita a veure i sentir el que surt per la pantalla, sinó que interactua i tria què fa.
  • Ajuden a desenvolupar capacitats. Depèn de cada joc, podem estar estimulant un tipus de capacitats en els infants: l’atenció, la concentració, la velocitat de reacció, la resolució de problemes, l’estratègia, el càlcul matemàtic, el coneixement d’idiomes o la lectoescriptura per posar alguns exemples.
  • Les noves tecnologies formen part de la nostra vida, cal aprendre a usar-les. No podem negar que estem en l’era digital i és un concepte acceptat que els infants neixen amb una pantalla sota el braç. És important saber-se moure en aquest entorn. Que des de petits utilitzin aquest tipus d’aparells pot ajudar a que en facin un bon ús de grans.

Qui sóc

De bon matí

Sóc la Neus Olivé, una gironina que cada dia visita l’Alt Empordà per feina.

De bon matí agafo la bicicleta, la carrego al tren i arribo fins a Figueres, per veure què m’oferirà el nou dia… és una de les millors coses de ser professora, no saps mai amb què et sorprendran els alumnes.

M’agrada la meva feina, sóc professora de religió i ciències socials, però he de confessar que actualment hi ha una cosa que no m’agrada del meu entorn: la tramuntana. Els empordanesos en parlen amb orgull i fins i tot devoció, però jo us dic que si no has nascut allà, aquests sentiments no els desenvolupes, deu ser genètic!