1. El coneixement científic
1. Què és la ciència?
Definir el que és la ciència, és, si més no, complexe. Fan falta més de quatre paraules i cal fer un repàs històric del camí que ha seguit la ciència per entendre què és i que no és la ciència.
Ciència a la Viquipèdia
La ciència i el seu mètode. Apunts sobre el tema.
Ciència és….
- La ciència és una forma de conèixer el món. Es basa en la observació de fets naturals i tracta d’explicar-los
- La ciència busca regularitats i interaccions, tracta de relacionar causa i efecte
- La ciència és el procés de descriure, interpretar i predir fets naturals. Els seus procediments són: observar i recollir dades, imaginar possibles explicacions i emetre hipòtesis, testar la seva validesa, revisar-les i presentar aquestes hipòtesis i les seves evidències a d’altres científics i científiques per tal siguin discutides entre iguals
- Les hipòtesis són explicacions provisionals sobre perquè passa algun fet, les prediccions són suposicions sobre què passarà en determinada situació.
- Les explicacions científiques han de ser lògiques i consistents amb les evidències de que es disposa.
- Com no tots els fenòmens són directament observables, la ciència necessita de la inferència i la interpretació. Utilitzem inferències i interpretacions per comprendre la naturalesa dels àtoms, i el mecanisme de l’evolució. De la mateixa manera acceptem la teoria de l’heliocentrisme (els planetes es mouen al voltant del Sol) que també està basada en inferències: cap persona ha estat un any sencer en l’espai per veure que efectivament la Terra gira al voltant del Sol. El que sabem no és a partir d’una observació directa, sinó a inferències obtingudes a partir de un munt de mesures. Les persones, fins i tot les que no tenen formació científica, no dubten de la teoria de la gravetat, encara que no sàpiguen com funciona (ningú es llença per la finestra per què no creu en l’existència de la gravetat!!)
La ciència és acumulativa i està en constant canvi, en continua construcció.
I que no és ciència …
Actimel con L. Cassei Immunitas, de Danone; Flora Pro-activ, de Unilever; Activia con Acti Regularis, de Danone; Crema Age Re-perfect Pro-Calcium, de L’Oréal; Essensis con ProNutris, de Danone; Jabón Johnson’s con pH 5.5…
Actualment, qualsevol cosa que soni a ciència, és creïble, té un reconeixement automàtic, perquè la ciència també el té. Els publicistes s’aprofiten d’aquest prestigi que té la ciència, i utilitzen, sense cap mena de rigor, conceptes científics com a reclam. Pensen que la societat no té els coneixements mínims per entendre el que ens diuen els anuncis, ni per saber si és cert o no?
Fins i tot les Pseudociències revesteixen el seu discurs amb arguments científics, si més no, sonen creïbles científicament, la qual cosa les fa encara més perilloses.
El País. Las revistas científicas reexaminan sus controles tras el ‘caso Hwang’
Manifiesto por la cultura veraz!
Ciència no és…
- Un procés que permet resoldre o respondre tot tipus de problemes o qüestions. No es refereix a l’àmbit de lo sobrenatural o a l’àmbit dels valors o la ètica
- Un procés que pot ignorar les regles (la ciència sempre segueix els principis de la lògica, el pensament crític i els procediments científics)
- Un procés que tracta de provar coses. La ciència actual tracta de falsar hipòtesis. Si la hipòtesi es manté després de la falsació, llavors és una bona explicació
- Un procés que proporciona certeses i fets absoluts. La ciència proporciona explicacions “altament probables” basades en la major quantitat i qualitat d’informació disponible. Nova informació, noves tècniques o nous enfocaments poden portar a millors explicacions que reemplaçaran les anteriors
- Un procés independent dels valors, creences i opinions personals dels investigadors. Malgrat els científics tracten de ser els més objectius possible i seguir una metodologia científica rigorosa, les seves observacions i interpretacions estan sempre basades en les seves pròpies experiències i models mentals
- Un procés en el qual una solució es tan bona com qualsevol altra depenent únicament de l’opinió. La ciència es basa en anàlisis rigoroses, realització de proves, comparació de propostes alternatives utilitzant criteris i explicacions confirmades per múltiples evidències.
2. Escepticisme i pensament crític,… per començar.
L’enfoc de les Ciències per al món contemporani inclou una bona dosi d’escepticisme, de crítica i d’anàlisi.
L’escepticisme científic és una posició pràctica, filosòfica, científica i epistemològica, en la qual es qüestionen les pseudociències i, en general, la veracitat de les afirmacions que no tenen evidència empírica suficient. A la pràctica, aquesta posició sol examinar les afirmacions i teories que van en contra del raonament lògic i del mètode científic. L’escepticisme científic es basa en el pensament crític i s’oposa a afirmacions que manquin d’evidència empírica verificable i contrastada.(És una definició que hem tret d’aquí)
A continuació un llistat de webs que poden aportar molt en aquest aspecte:
Sociedad para el avance del pensamiento crítico
3. El mètode científic
Explicar quina cosa és la CIÈNCIA equival a detallar què fan els científics i les científiques, la ciència, a més d’un conjunt de coneixements, és un mètode, una forma de treball més o menys metòdica, que busca la descripció de fets i l’establiment de relacions coherents entre ells, de lleis,… és el que entenem per mètode científic.
El metodo científico y sus etapas
Semmelweis i el mètode hipotètic deductiu. Qui va ser Ignaz Semmelweis?










ÚLTIMS COMENTARIS