El granit i el gneis, dues roques diferents amb la mateixa composició

dues roquesEls alumnes de 1r d’ESO estan estudiant les roques i han après que, tant el granit com el gneis estan formades per tres minerals: quars, feldespat i mica. La seva composició és idèntica però en canvi són roques diferents. Com és possible?

Han fet una pràctica al laboratori per aclarir-ho. Voleu veure el que han descobert? Aquí teniu l’informe que han elaborat.

Apliquem el mètode científic per estudiar la densitat de l’aigua

Els alumnes de 1r d’ESO, dins del tema “La Hidrosfera”, estudien els factors que influeixen en la densitat de l’aigua i realitzen diversos experiments aplicant pas per pas el mètode científic.

Com influeix la temperatura en la densitat del l’aigua líquida? És diferent la densitat de l’aigua salada del mar que de l’aigua dolça dels rius?

Aquests vídeos s’han presentat al concurs X(p)rimenta   que premia els millors vídeos científics fets per alumnes de Primària, ESO o Batxillerat i Cicles Formatius. Trobareu tota la informació aquí:  http://www.recercaenaccio.cat/noticies/oberta-una-nova-edicio-dxprimenta-3/
La iniciativa X(p)rimenta proposa fer un experiment científic i filmar-lo en un vídeo de menys de 3 minuts.  Els millors gaudiran d’un premi  i poden incorporar-se a la Base de Dades d’experiments del portal , que a hores d’ara compta ja amb 135 experiments de tota mena.

X(p)rimenta 2016 és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i de l’Associació Catalana de Comunicació Científica, i compta amb el patrocini del Grup SERHS.

Experiments a la jornada de portes obertes

El dia 17 de març amb motiu de la jornada de portes obertes, els alumnes de 1r d’ESO han realitzat un seguit d’experiments per mostrar als alumnes de 6è que ens han visitat, com treballen al laboratori.

S’han organitzat en dos temes: densitat i il·lusions òptiques. Aquí en teniu unes imatges:

Mesura de consum elèctric d’aparells domèstics

Dins l’àmbit de la matèria de Tecnologies, s’ha realitzat un estudi d’alguns aparells elèctrics que es poden trobar a casa dels alumnes.
Diversos fabricants produeixen uns petits aparells que s’instal·len als endolls i permeten comptar l’energia que es consumeix en el període que el tenim connectat. De fet, són petits comptadors que permeten determinar el voltatge, la freqüència, la intensitat, el temps de connexió, la potència màxima…
D’aquesta manera, a classe, hem pogut comparar el consum d’energia de diferents tipus d’electrodomèstic i detectar la presència d’aparells amb un elevat consum residual d’energia.

FORMULARI DE RECOLLIDA DE DADES

RESULTATS

Vols entendre què són les ones gravitacionals?

El dia 11 de febrer de 2016, el diari Público va explicar de manera molt senzilla en un article, què són les ones gravitacionals de les quals parlen a totes les notícies. També explica que és això de l’espai-temps que sembla tan difícil.

Si ho vols entendre en un “plis”, només has de llegir aquest article.

sun

Einstein tenia raó: les ones gravitatòries existeixen

NOTÍCIA DEL DIARI ARA
ISIDRE ESTÉVEZ (Barcelona)

Científics dels Estats Units detecten les ones produïdes pel xoc de dos forats negres. La troballa confirma la teoria de la relativitat

ones gravitacionalsEl 1916 Albert Einstein afirmava que, d’acord amb la seva teoria de la relativitat, a l’Univers hi ha ones gravitatòries, originades en grans fusions com les que tenen lloc quan s’uneixen dos forats negres massius. Einstein deia, però, que les ones no arriben a la Terra, perquè aquests fenòmens tenen lloc tan lluny de nosaltres que les ones no ens arriben mai. Avui, cent anys més tard, la ciència ha demostrat que Einstein tenia raó… i també que estava equivocat. Tenia raó perquè efectivament les ones gravitatòries existeixen; i s’equivocava perquè sí que arriben a la Terra.

Llegeix tota la notícia a http://www.ara.cat/societat/ones-gravitacionals-univers-forats-negres_0_1520848089.html