Unitat 5. Dinàmica o matís

matisCONTINGUT

– La dinàmica o el matís.

-Les indicacions del matís: fixes i graduals.

-Interpretació de sèries de matisos.

-Identificació dels matisos en una composició musical.

-Seguiment d’una partitura mitjançant els canvis d’intensitat.

-Consciència de la potenciació emocional provocada per l’ús de les diferents intensitats del so.

E. Purcell. Dido i Enees. “Ecodansa de les fúries”

Haydn. Simfonia de la sorpresa


E. Grieg. Peer Grieg Suites. “A la cova del Rei de la muntanya”

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Red Hot Chili Peppers. Higher Ground

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

A. Vivaldi. Les quatre estacions. La tardor.1r moviment. Allegro
Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.
E. Grieg. Peer Grieg Suites. “El matí”
Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Audició( Full complementari): A. Ketèlbey. En un mercat persa

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

MATERIAL COMPLEMENTARI

Unitat 2: pulsació, moviment i ritme

ritmeCONTINGUTS DE LA UNITAT

La pulsació.

El moviment o tempo. Nomenclatura.

El ritme: la durada i l’accent

Ritme ordenat i ritme natural

El compàs: binari, ternari,quaternari.

El compàs 6/8

Compassos complexos 5/4, 7/4, 33222

Grafia rítmica (de la rodona a la semicorxera i els silencis corresponents). Puntet. Treset de corxeres

Obstinats i poliritmes

Contratemps i síncopes

La pulsació i el tempo:

J.J. Cale:, River boat song: http://www.youtube.com/watch?v=c2ZwxyKIcZk

Albinoni, Adagio: http://www.youtube.com/watch?v=c2ZwxyKIcZk

Versió de Yngwie Malmsteen: http://www.youtube.com/watch?v=BAO6GjGa7SY&feature=related

Kabalewski, Galop: http://www.youtube.com/watch?v=EHjketNyqTM

E. Grieg, A la cova del Rei de la Muntanya

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Versió d’Apocalyptica

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Charlie Chaplin, El gran Dictador: Brahms, 5ª Dansa hongaresa

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

F. Mompou: Cançons i danses núm. 3: http://www.goear.com/listen.php?v=cc59fab

Accents:

Manu Chao, Clandestino: http://www.youtube.com/watch?v=5zS6YEnTuWU&feature=related

Guns N Roses, You Ain’t the First: http://www.youtube.com/watch?v=jLyqP0cjhSU

Mano Negra,  The Rebel Spell: http://www.youtube.com/watch?v=wpfB4Tuu_4Q

W.A.Mozart, Marxa Turca: http://www.youtube.com/watch?v=UGDHe14m8ew

Versió de Mago de Oz: http://www.youtube.com/watch?v=moUNmkji9NU

Compassos complexos:

Anda jaleo (tradicional)

Take five (Dave Brubeck)

America de West Side Story (Leonard Bernstein)

Unsquare dance (Dave Brubeck)


Practiquem obstinats i poliritmes

Amen: http://www.youtube.com/watch?v=5r9V5WV_Fbk

Police, Every Breath You Take: http://www.youtube.com/watch?v=kSaHoYN-FsU

Polirtimes: http://www.youtube.com/watch?v=sBJsBDxgk_o

Contratemps i síncopes:

Ska: http://www.youtube.com/watch?v=pXG8_o5iMNM&feature=related

Specials, Monkey Man:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Reagge: http://www.youtube.com/watch?v=RLDOpXqRtJw

Bob Marley, One love

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

MATERIAL COMPLEMENTARI

A més del material per practicar el ritme que hi ha a l’article Activitats de llenguatge musical, a continació hi ha  activitats per a tot l’alumnat i exercicis per repassar i reforçar aspectes del ritme i el tempo.

Mapa conceptual sobre el ritme amb exemples i enllaços

Tempo

Mapa conceptual sobre el tempo

Sopa de tempos

Ritme

Web de música de la Junta d’Andalusia. El ritme. Exercicis

Mot encreuat sobre el ritme

Exercicics ritme 1

Exercicis ritme 2

Qüestionaris sobre els compassos simples
El Compàs de 2/4
El Compàs de 3/4
El Compàs de 4/4

Repàs dels tres compassos

Exercicis sobre les figures i els silencis

El valor de les figures
Mot encreuat de figures
Els silencis. Ordenar
Silencis i figures. Relacionar
Mot encreuat sobre silencis
Sopa de Figures

Exercicis sobre el compàs 6/8

Els compassos complexos
I per acabar feu una ullada als videos del grup STOMP que trobareu al youtube, ritme i més ritme!!!: http://www.youtube.com/watch?v=Zu15Ou-jKM0

Activitats de llenguatge musical

notas_musicales

Les activitats que teniu a continuació us permetran recordar o conèixer com funciona un partitura, quines són les equivalències rítimiques i les notes musicals

La partitura: Si no recordeu els diferents signes i elements que componen una partitura escolteu i anoteu les definicions que trobareu en aquest mud i feu els exercicis d’avaluació: http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/partitura/

El ritme: si no coneixeu les equivalències rítmiques i el funcionament de les pulsacions i dels compassos cal que realitzeu les activitats de reforç Jclic sobre el ritme. Primer cal anar a la següent adreça: http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/index.htm#.Després heu de clicar Activitats Jclic i a continuació a Activitats de ritme.

Llenguatge musical: si teniu dificultats amb el llenguatge musical (figures rítmiques, notes, signes de la partitura, etc.) cal que aneu a la següent adreça: http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1373 i realitzeu les activitats de l’apartat Llenguatge musical.

Per aprendre les notes: http://www.teoria.com/aprendizaje/lectura/12-notas.htm

http://www.teoria.com/ejercicios/lectura.htm

Unitat 1: El so, material de la música

contaminacioacustica

A partir dels recursos que trobareu en aquest article, hareu de fer una sèrie d’exercicis sobre l’oïda, el so i la contaminació acústica i un treball en grup. També teniu penjats tots els fulls de la unitat 1 que he repartit a classe.

El so i l’audició

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

L’oïda

Vikipèdia. Oïda

El paisaje sonoro: el oído

L’oïda. Pàgina personal de l’xtec

Els sons que sentim (Edu3.cat)

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_730392.rm" width="322" height="288"/]

Activitat Jclic: l’oïda

El so:

Viquipèdia. So

Enciclopedia de la ciència aulanet. Física. El so.

Velocitat de propagació: IES Bellvitge

Velocitat de propagació

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

El so és vibració. Freqüències. (Edu3.cat)

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/videoteca/minutciencia/7072.rm" width="322" height="288"/]

El timbre i els harmònics (Edu3.cat)

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_730565.rm" width="322" height="288"/]

Contaminació acústica

Combatre el soroll (Edu3.cat)

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/qkicom/001_754442.rm" width="322" height="288"/]

La contaminació acústica i el silenci (Edu3.cat)

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_721429.rm" width="322" height="288"/]

El sonòmetre

El soroll

Un bon resum del més important de la Unitat:

Presentació Unitat 1 Música I Teide

Material repartit a l’aula

Activitats

Preguntes i respostes sobre la contaminació acústica

Mapa conceptual

Billie the vision and the dancers: “Summercat”

summercat

Molts de vosaltres, segur que heu escoltat molt aquest estiu la sintonia d’un anunci de cervesa que promociona alhora una illa del Mediterrani i una cançó que ha estat un dels grans èxits musicals de l’estiu. La cançó no es diu tonight, sinó Summercat i pertany al darrer disc d’un grup suec poc conegut que es diu Billie the vision and the dancers. A la seva web us podeu descarregar gratis les seves cançons. El grup també té una web en castellà i una a Myspace. L’haureu d’escoltar amb atenció, llegir la lletra i fer els exercicis proposats.


En aquest video podeu escoltar la cançó mentres seguiu la lletra. Si us ha agradat la podeu practicar en la versió karaoke.

A continuació teniu la lletra de la cançó:

SUMMERCAT

Et vaig donar un petó d’acomiadament a l’aeroport.
Et mantenia ben prop meu.
Vaig dir: “bé, ara ja estem aquí i no puc deixar de plorar, Lilly”.
I tu vas dir: “Hey hey hoo, saps que aquest és el camí a seguir
T’oblidaràs de mi quan sigui a l’avió
M’oblidaràs quan sigui a l’avió”

Aquesta nit, aquesta nit…
Vull estar amb tu, aquesta nit, aquesta nit…
Vull estar amb tu, aquesta nit.

L’avió s’enlairà i el meu amor va marxar amb ell.
El vent fresc colpejava les meves galtes durament.
I l’home del meu costat em va dir tot anirà bé
Jo vaig dir res anirà bé, però gràcies igualment.
I llavors vaig veure la teva cara a la finestra de la’vió.
Vaig agitar les meves mans i et vaig cridar:

Aquesta nit…

Portava una samarreta i el meu barret gastat.
Abandonat com un gat d’estiu.
I mentre estava dret allà, amb el cor destrossat, me n’adonava que t’havies quedat amb les claus del cotxe.
Així que vaig entrar al meu cotxe vell,
Em vaig quedar adormit al seient del copilot.
I vaig somniar amb l’estiu de sexe amb tu i tu xiuxiuejaves a cau d’orella:

Aquesta nit…

Per què no em deixes millor demà?(bis)
I a dalt dels núvols ella es va dir a si mateixa: “no puc creure que un home pugui ser tan ingenu.
És per això que et vull tant i és per això que no puc estar amb tu”.

Aquesta nit…

MATERIAL COMPLEMENTARI

Exercici 2n d’ESO