Projecte Educació Emocional 1

1a sessió 23-10-08

Llegim el conte ” El oso gruñon

Identifiquem les emocions de ràbia i por .

Pintem un cub amb cares , on hem identificat : tristesa , enuig, alegria i sorpresa.

Juguem amb el dau, cada nen llença el dau i ha de representar la mateixa emoció, després explicar en quina situació s’ha sentit així.

Si li toca la cara que no hi ha representada cap emoció, n’ha de representar una i explicar quan s’ha sentit així.

3.jpgcub.jpg2.jpg

2a sessió

EL POT DELS BONS MOMENTS

Cada nen-a escriu en un full un dels moments més bons que recorda.

Després el llegeix en veu alta davant dels companys , el guardem en una caixa qua anirem omplint entre tots de ” BONS moments “.

Després escrivim una carta als pares perquè també ho facin a casa.

octub-019.jpg

3a sessió

“La Tortugueta” ( Ana Carpena )
Representem amb dos titelles la història d’una tortugueta

.tortuga-012.jpgtortu1.jpg

Identifiquem els sentiments de : tristesa, ennuig.

Treballem :

– L’autocontrol

-Mirar en dins per saber com ens sentim.

– Reduir la impulsivitat.

– Resoldre conflictes.

Les consignes que ens ha ensenyat la tortuga sàvia:

STOP

Respiro fondo

Com em sento?

Quin problema tinc?

Com solucionaré el problema?

tortuga-003.jpg

4a sessió 11-11-2008

“BAMBI”

Llegim el conte

Identifiquem les emocions de tristesa quan mort la mare; alegria quan troba núvia, ràbia quan es baralla amb els altres.

Aprofiten malauradament, la mort d’una nena d’onze anys, amigueta de les nenes de CS, que va trasbalsar la classe el divendres, per introduir el tema de la mort; cada nen explica que suposa per ell la pèrdua d’algun familiar, d’alguna mascota que estimava molt, quina emoció relaciona amb el tema, quan s’han sentit així i perquè….

bam1.jpg

5a sessió 9-12-2008

Llegim el conte

Una aventura en el riu

Identifiquem l’emoció de l’alegría.

Ens explica com un nen que viu a ciutat, se’n va cada estiu al poble dels seus pares. Juga amb els amics i fan moltes activitats, entre elles va a banyar-se al riu. Aquí troba una fada on, xerrant, xerrant, es fan molt amics, fins a tal punt que el nen li demana que vagi amb ell a ciutat quan acabi l’estiu i l’ acompanyi a les activitats que fa durant l’hivern, com ara anar a escola, fer els deures…

A partir d’aquí expliquem quin o quins són els moment que ens fan més feliços i contents.

6ena sessió 13-01-09

Llegim el conte ” El millor regal

Objectiu: Reconèixer que l’expressió d’afecte i estimació és la més valuosa.

Identifiquem les emocions de tristessa , alegria i ràbia .

Tracta d’una família que està passant dificultats econòmiques i s’acosta l’aniversari de la filla. La nena veu que el seu millor amic rep una bicicleta que li agrada molt mentre que ella només li regalen roba, ella no ha vist que el pare, a mésa més, li havia fet una casa de cartró molt gran i molt maca. Al veure la roba es queda una mica desil·lusionada. Al adonar-se que també li havien fet la caseta, es va posar molt contenta perquè per a ella era molt millor que totes les bicicletes i robes del món, per això es va emocionar molt i va ser la nena més feliç de la terra.

En acabar decidim fer un regal per la mare, un penjoll amb fang.

eduemociogener-009.jpgeduemociogener-016.jpgeduemociogener-019.jpg

2n TRIMESTRE

En aquest projecte d’educació emocional, el primer trimestre hem ensenyat als nens i nenes de l’escola a posar nom a les seves emocions.

Aquest segon trimestre els hem d’ensenyar a reconèixer els seus pensaments i reforçar-los o bé canviar-los si cal. També els donarem eines perquè aprenguin a tranquil·litzar-se.

Aquestes dues parts de la gestió de les emocions que aprendrem aquest trimestre són bàsiques per poder aprendre a expressar els sentiments de forma que es sentin bé, exercicis que farem l’últim trimestre d’aquest curs.”

1a Sessió

– Ara sentirem una música ( ben marxosa ) i ens hem de moure al ritme adequat .

relax1.jpgrelax2.jpg


– Fem el mateix amb una altra música ( lenta ). Quan s’acaba la música deixem lliscar el cos lentament i ens estirem al terra.

relax3.jpg


– Molt relaxats omplim la panxa d’aire, respirant pel nas i la buidem a poc a poc traient l’aire per la boca .

relax4.jpg


– Fem el mateix, per parelles, el que està tombat té una pilota a la panxa, i el company comprova que la pilota puja i baixa en omplir la panxa d’aire i en expulsar l’aire. Quan la mestra els avisa canvien de posició.
relax5.jpgrelax6.jpg


– Per parelles i asseguts al terra, un li fa un massatge amb la pilota rodolant per l’esquena a l’altre. Intercanvien el lloc. El mateix tombats al terra fem rodolar la pilota des de la cama fins al cap.
relax7.jpgrelax8.jpgrelax9.jpg


– Ens posem tots tombats en fila i la Irene els passa suaument un llençol per sobre.

Acaben tots MOLT RELAXATS.

relax10.jpg

2ona sessió DATA: 03/02/09


SITUACIÓ 1: VAIG AL BOSC I S’ACOSTA UNA ABELLA. QUÈ EM PASSA PEL CAP?


Pensament calent: -. Em picarà. -. Cridaré.

-. Correré. -. Quina mala sort.

Pensament fred: -. Si em quedo quiet/a no em picarà.

-. No tenir por.

-. No molestar-la.

Sentiment: -. Por, enuig…

SITUACIÓ 2: ESTIC NETEJANT LA GÀBIA DE L’OCELL I S’ESCAPA. QUÈ EM PASSA PEL CAP?

Pensament calent: -. No sé fer res. -. No em compraré cap altre.

-. Se’l menjarà un altre animal. -. Estic decebuda.

-. Estic trista. -. Què poca solta.


Pensament fred: -. Em compraré un altre. -. Segur que tornarà, sap el camí

-. Sortiria a buscar-lo. -. Serà lliure, serà més feliç.

Sentiment: -. tristesa, ràbia, decebuda.

SITUACIÓ 3: EL MEU GERMÀ S’HA MENJAT L’ÚLTIM CARAMEL. QUÈ EM PASSA PEL CAP?

Pensament calent: -. M’enfadaria amb el meu germà.

-. Insultaria al meu germà.

-. El pegaria

-. M’enfadaria.

-. El tancaria a la terrassa.

-. Menjat el caramel, que així aniràs al dentista perquè tindràs moltes càries.

Pensament fred: -. En compraria dos paquets més.

-. Abans de menjar-te el últim caramel, pregunta’m si jo en vull.

-. Respirar fons abans de preguntar on es l’últim caramel.

-. No n’hi ha per tant, perquè el meu pare em comprarà més caramels.

-. Podríem haver repartit el caramel.

Sentiment: -. Enfado, ràbia …

3a sessió DATA: 10/02/09

Fem un Rap de les emocions, amb pensaments FREDS

Individualment cada nen pensa en una situació i li associa un pensament fred .

Quan les tenim totes les cantem amb tonalitat de Rap.

LLETRA:

La Laia em trepitja el dit i jo me’n ric.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Si no faig els deures els faig després.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Em cau un botó i me’l faig de cartró
A vegades m’equivoco i no passa res.
Perdo la cartera i la busco bé.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Xuto la pilota i la tornen a parar, em poso a plorar i ho torno a provar.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Suspenc castellà i aprovo català
A vegades m’equivoco i no passa res.
Perdo el tren i me’n vaig corrent
A vegades m’equivoco i no passa res.
Em xafen un peu i camino amb l’altre peu
A vegades m’equivoco i no passa res.

Em despentino i em torno a pentinar
A vegades m’equivoco i no passa res.
Se’m treu la sabata i me la torno a posar.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Llisco per la neu i se’m trenca el trineu, el torno a arreglar i torno a lliscar.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Anem d’excursió i ens ho passem d’allò millor.
A vegades m’equivoco i no passa res.
Aixeco la mà i em poso a ballar.
A vegades m’equivoco i no passa res.
No som perfectes, ni ho volem ser ,som una colla que ens ho passem bé.
A VEGADES M’EQUIVOCO I NO PASSA RES.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

4a sessió DATA: 24/02/09

Presentem als nens retalls de revista i de notícies.

Els donem a cada un, uns rètols amb diferents colors ( ( amor, enfadat, content, trist).

Els llegim la notícia o els ensenyem la imatge, i ells aixequen el rètol que els sembla adequat )

ed1.jpged2.jpged3.jpged41.jpg

5ena sessió DATA: 3 -3-09

Vam iniciar la sessió parlant de desigs, en tenim de positius i de negatius; tot i que vam arribar a la conclusió que la majoria són positius.
Tot seguit cada nen-a va escriure en un paper quatre desitjos, un per ell, un per la seva família, un per l’escola i un pel món.
Els van presentar a la resta de companys i després en vam fer un mural.

desi1.jpgdesi2.jpgdesi41.jpg

21 d’abril

EXPRESSEM EMOCIONS MITJANÇANT UN DIBUIX

– Cada nen fa un dibuix per representar una emoció , un sentiment.

– En acabar cada nen mostra el seu dibuix als altres que han d’endevinar quina emoció

s’hi representa i justificar per que creuen que és així ( colors, imatges… )i després fem un mural.
alegria.jpgamor.jpgavorriment.jpg

enfado.jpgfelicitat.jpghumor.jpg

odi.jpgpor.jpg


28 d’abril

– Preparem un espai acollidor amb música . Enganxem al terra un tros de paper d’embalar molt gran, i safates amb pintura blanca i blava.( volem fer el decorat per l’obra de teatre i aprofitem la sessió )
– Per parelles un nen fa de pinzell i el seu company de pintor. El pintor agafa la mà del nen pinzell , la suca a la safata de pintura i pinta.

– Després es canvien els papers.

– En acabar conversem sobre el que han sentit, tant quan feien de pintor, com quan feien de pinzell.

pin1

pin2

pin3

6 thoughts on “Projecte Educació Emocional 1

  1. Verònica

    Felicitacions a les mestres i a tots els nens i a totes les nenes del Cole de Llavorsí. Ho feu molt bé!!!!!! És fantàstic que els nostres fills i filles puguin fer tot aquest treball d’educació emocional. També es un bon recordatori per als pares i les mares que també hem de fer la nostra part!!!

  2. Olga Oma

    Molt bé!
    Trobo molt interesant i original el projecte d’educació emocional, es important
    traballar l’intel·ligencia emocional amb els nens/es, mestres i famílies.
    Salutacions

  3. Txell

    És un honor com a mare que tinguem aquest equip de professionals a la nostra escola,us felicito per la feina que realitzeu, i la Vero té tota la raó, els pares no ens hem d’adormir, intentaré recordar-ho cada dia…..
    Enhorabona!!!!!!!!11

  4. CARINA GABRIEL

    HE MIRAT EL BLOC AMB ATENCIÓ I US FELICITO EFUSIVAMENT. HO ESTEU FENT MOLT BÉ, LA RELAXACIÓ: QUINES PANXES MÉS UNFLADES, QUINA CURA AL PASSAR LA PILOTA PEL COS DE L’ALTRE… EL RAP FANTÀSTIC, EL CANTARÉ A PARTIR D’ARA QUAN ALGUNA COSA EM SURTI MALAMENT. ESPERO QUE ELS PARES ESTIGUIN TREBALLANT TAMBÉ A CASA PER DONAR SUPORT A LA BONA FEINA DEL COLE. ENS VEIEM AL TERCER TRIMESTRE. MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA COL·LABORACIÓ.

  5. imma

    m’afegeixo a les felicitacions !
    està molt bé veure la feina en directe, molts cops als nens els hi costa explicar les coses q fan i aquesta eina ens ajuda a veure que el que anem fent a casa està lligat i forma part del projecte.
    MOLTES GRÀCIES!!!!!!

  6. Paula

    Jo vaig tenir l’oportunitat de compartir 2 mesos les experiències d’aquest projecte, sou genials mestres i el que feu al C.E.I.P Llavorsí és fabulos!

    Un salut per a tots i totes!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *