Hola a tothom,

Esteu a punt de començar l’insti, oi? Jo ja fa uns dies he començat a la nova escola. Finalment seré tutor de cinquè i em faré càrrec de l’ambient d”experimentem” que vindria a ser com activitats a l’aula de ciències, però en grups petits i barrejats com els vostres tallers de l’any passat.

Com us passarà a vosaltres a l’institut, per a mi hi ha moltes coses noves i diferents aquí, però és qüestió de temps.

Salutacions a totes i a tots i sort per dilluns.

Albert

PD: Ah! aquest bloc continuarà obert de moment per si voleu entrar i fer comentaris o el que sigui.

El dia de l’esport

Per Laura

El dia 27 d’ abril, vam fer el dia de l’esport, que era el dia del Montserrat i no vam fer cole per la tarda.

Vam anar a l’illa esportiva a fer uns quants esports, com bàsquet que vam fer un partit i m’ho vaig passar molt bé, voleibol que vam fer també un partit però em vaig quedar assentada a un banc amb la Isa. També vam fer bàdminton que vam fer passes però no m’ ho vaig passar bé. A Tennis també vam fer passes. Spining era una bicicleta que les rodes no tocaven al terra i per últim el ball que el vam fer a aeròbic i que em va agradar molt i el vam ballar tots junts al final.

Educació Viària

Per Nico i Xavi
El dia 4 de maig vam anar a fer una activitat a la”Illa esportiva”, es deia educació viaria. La feia la policia local i la protecció civil, el policia es deia Vicenç.
Uns dies abans d’ això va venir el policia Vicenç i ens van explicar les senyals de transit, ens va ensenyar un vídeo i vam fer uns exercicis.
A la Illa esportiva vam fer un joc que hi havien 2 tipus de jugadors: vianants i conductors. Els conductors havien de donar voltes en bici a un circuit i fer cas de les senyals. El de vianants havien d‘anar amb l’Albert ( el profe ) buscant brosses o coses que havia tirat la gent o actuacions incíviques. Teníem un carnet i si fèiem algo malament ens posaven una infracció a les 5 infraccions no entravem en el sorteig , ens treien el carnet i no ens donaven el diploma . Van fer un concurs i com a premi hi havia un casc que el va guanyar el Nicolás Muñoz.

La publicitat

Per Bernat
En l’assignatura de català, estem fent el tema de l’anunci publicitari. Com a principi de cada tema hem fet una pluja de idees, i vam dir:
-Un anunci ha d’atreure l’atenció
-Ha de ser breu i directe
-Ha de vendre un producte o una idea. Això no es informar sinó convèncer.

Després de fer la pluja de idees l’Albert ens va dir els deures (com casi sempre), i eren que havíem de fer un anunci per a un diari. Encara no sabíem que anunciar. Però l’Albert va mirar al seu armari…. I va trobar una cosa que anunciar, una capsa de paquets d’aigua de litines (es com vichi català, però en pols).
Que guay!!! Es el que vam dir alguns, com jo.
L’anunci havia que tindre imatge, eslògan i a quin tipus de públic va adreçat.
I l’havies que muntar tu, combinant foto eslògan i títol. Es podia fer a ma o a l’ordinador, però havia de estar ben fet.

Ball d’inauguració

per Rubén
Els alumnes de 6é hem fet el ball de tots els anys per inaugurar el dia de l’esport el dia 27 d’abril de 2011 que també es el dia del Montserrat. Tot va començar quan a principis del segon trimestre la Raquel ens va dir que teníem que començar a aprendre el ball del dia de l’esport. A partir d’aquí ja tots els dies que tocava educació física fins el dia de l’esport varem fer el ball. Una vegada ja el sabíem sol el practicàvem. Quan va arribar el dia el vam ballar i ens va sortir molt bé, després del ball vam encendre la torxa, es va fer un recorregut de quatre nens dos de 6é(A), la Marina i el Giorgan, i dos de 6é(B) l’Elena i el Rubén. En finalitzar aquesta inauguració del dia de l’esport varem començar amb les activitats esportives.

Bombolles químiques

Per: Noelia i Nerea.

Desprès de tornar de Setmana Santa, vam fer les jornades de la química. L’últim dia de la setmana de la química, el divendres vam fer uns sobre les bombolles de sabó que es tractava a fer bombolles amb diferents objectes.
La 1ra activitat, anava sobre veure veure com les bombolles flotaven sobre els troços de gel de dints d’una capsa.
La 2na activitat anava sobre un comptagotes i una bossa de plàstic. Consistia en tirar aigua amb el comptagotes a la bossa de plàstic i agafava forma de gota. En canvi al tirar sabó l’aigua s’extreia el plàstic per la tensió superficial de les molècules de l’aigua que el sabó desfà.
La 3ra activitat anava d’agafar formes geomètriques i per fer diferents tipus de bombolles.

També amb uns objectes de fer bombolles, vam fer unes bombolles molt grans diferents a les que fem nosaltres.

A tots ens van agradar molt aquestes activitats i ens ho vam passar molt bé!!!!

Residu Mínim

Per Xènia

Un dilluns vam anar a visitar dues plantes on es tracten els nostres residus: la planta de triatge (brossa inorgànica) i la planta de compostatge (brossa orgànica).
Primer vam anar a Molins de rei on està la planta de triatge. Allà vam parlar del residu mínim, que és el model de recollida d’escombraries que fem a Castellbisbal.
Després ens van explicar el procés que segueixen a la planta, que consisteix en:
1-Arriben els camions amb la brossa inorgànica, i els pesen amb la càrrega.
2-Descàrreguen la càrrega i pesen el camió sense res (tara) per saber quanta càrrega portaven.
3-Una màquina, trenca les bosses, i les posa a una cinta transportadora.
4-Des d’allà, la cinta arriba a un lloc tancat, on hi ha dos homes, que intenten treure els residus més grans: fustes, ferralla,…
5-Quan ha passat pels dos homes, passa per una màquina, que és diu tromel, que és com un gran tambor de rentadora amb forats que dona voltes on intenta separar la brossa inorgànica de l’orgànica que no hauria d’haver arribat a la planta. Els residus més petits de 7mm surten i la brossa inorgànica segueix el seu procés. Amb aquesta brossa orgànica que ha sortit pel tromel es fa compost de baixa qualitat perquè no només hi ha orgànica sinó d’altres residus barrejats.
6-Llavors, la brossa inorgànica que segueix per una cinta transportadora passa per un lloc on hi ha tres dones que separen els plàstics per tipus: pet, film, tretrabrick…
7-Segidament tota la deixalla que queda passa per un iman i agafa coses de ferro i un altre aparell agafa l’alumini.
8-Amb totes les coses diferent que es van separant, es fan bales per portar-les als diferents recuperadors per tornar a fer plàstics…

Quan vam acabar vam anar cap a Torrelles, on hi ha la planta de compostatge. Allà vam parlar de les tres R, reduir, reutilitzar i reciclar i després ens van explicar el funcionament de la planta, que consisteix en:
1-Arriben els camions algun amb l’esporga i d’altres amb la brossa orgànica, i els pesen amb la càrrega.
2-Descarreguen la càrrega i pesen el camió sense res (tara) per saber quanta càrrega portaven.
3-Observem que a més de brossa orgànica hi han altres residus que no hi haurien de ser, per això els passen per un tromel on intenten que les bosses de plàstic i residus més grans quedin dins del tromel i l’orgànica quedi més neta.
4-Junten l’esporga (triturada) i la brossa orgànica i fan piles i les deixen allà durant uns tres mesos. Els que fan el procés de compostatge són els microorganismes: bacteris i fongs… i com són éssers vius els hem de donar el que necessitin la temperatura adequada, aigua, oxigen i menjar, que es la brossa orgànica, com que menjen molt i treballen molt la temperatura de la pila puja i com fa fred a fora sembla que surti fum de les piles. Al pujar les temperatures també moren els microbis dolents. A les piles feia una mica de pudor.
5-Quan se’ls va acabant el menjar marxen i vol dir que ja hem transformat la brossa orgànica amb compost. Com que encara queden plàstics trencats que no es poden posar al terra ho tornem a passar per un tromel per treure’ls.
6-Aquest compost acabat que fa olor a terra de bosc i el vam poder tocar i olorar. Aquí imiten el procés que fa la natura als boscos per transformar orgànica i esporga en compost.
7-Aquest compost el venen a comprar els pagesos i jardiners per posar-lo al terra i donar-li nutrients. Hem tancat al cicle de la matèria orgànica.

El més important de tot és que ens van ensenyar que hem de separar bé els residus a casa per facilitat els dos processos i recuperar més materials, sobretot hem de separar bé la inorgànica de la orgànica.

Double-decker bus

Per Pablo
El mateix dia que vam anar a l’educació viaria a la tarda ens va visitar un nou professor, però aquest no era de l’escola, era Irlandès! Va parlar de diverses coses com: Si vulgues ser un animal jo seria un/a… També va fer coses que nosaltres no faríem, per exemple; escriure a la finestra… Però no va acabar aquí, tot es va fer més divertit, van portar un autobús de 2 pisos, que ens hi van deixar pujar

Però que va acabar malament perquè uns nens es va quedar a dalt de l’autobus per una baralla insultant-se. Aleshores va vindre una bronca per un seguit de fets abans que aquest. Ens vam quedar sense projecte i separats per 4 files a fer feina individual en comptes de seure en grup com sempre. Tot i això, va ser el millor dia de tot el trimestre només aquella estona.

El cor de la classe

Per Bernat
Oh when the saints, go marching in,
Oh when the saints go marching in,
Oh lord i want to be than number,
Oh when the saints go marching in.
Aquesta és l’estrofa que portem cantant els coristes de la classe des que vam començar piscina. El nostre grup es diu 6.B fm i el formem:
1ª Veu (la que ens va ensenyar l’Alberto de mùsica): Guillem i Bernat (que soc jo, the best…)
2ª Veu (la que ens va ensenyar l’Alberto de música): el Rubén.
3ª Veu (que ens la vam inventar el nosaltres,): el Pau.
4ª Veu (que també la vam inventar nosaltres,): el Màrius.
coro
El grup actua normalment els divendres als viatges d’anada i tornada a la piscina, ens molen les cançons de tot tipus, clar que cantem tant bé que quan afinem es trenquen els vidres, jajajajajajajajajajajajajaja. No, no cola.
Algun dia segur que farem un petit concert, però, no “ansiem”, “ànsies”.
Esperem que us agradi.
Adeu. Oh yeah.

Fem una instància!!

Per Màrius Montmany

Des de l’any passat a Ciutadania vam començar a treballar els drets i deures dels ciutadans i vam pensar que la millor manera d’aprendre era exercint un dret. Vam decidir pensar quines coses milloraríem del nostre poble. Vam fer una llista molt llarga de coses. La carta als reis!!!

Finalment cada grup va triar una per treballar-la i enviar-la a l’ajuntament en forma d’instància. Així que vem posar-nos a fer feina…. ( no tots).

Després de 15 dies vem mirar la feina que havíem de fer de deures, que era fer la instancia decidida segons un model treballat classe. Vem veure que no tots el grups ho havien fet, però els que sí, vam veure quines coses havíem de corregir. L’Albert va posar de nou deures (els mateixos, però ben fets…)

Com que encara algun grup no ho va fer vam decidir que ho deixàvem i que algun dia ja ho aniríem a portar quan estiguessin totes.

Finalment el Dimecres, 13 d’abril aprofitant que havíem d’anar a fer educació viària vam anar a l’ajuntament. Com que no tothom ho havia portat, no la va poder entregar, només ho van poder fer tres grups.

En tornar de fer l’activitat de educació viària vam aprofitar per entregar-les; va ser RAPIDÍSSIM! En menys de 5 minuts ens van agafar les instancies, el hi van posar un adhesiu registrador i ens en vam tornar cap a l’escola.