Font de la imatge: https://ined21.com/aprender-jugando/ – @garbinelarralde

Jornada sobre gamificació a l’educació

Dimecres 18 d’abril de 2018 de 17.30 a 20.30 h al Complex Educatiu de Tarragona – Sala damunt del Menjador – Mapa

“Jugant aprens!” és un espai d’intercanvi i aprenentatge on es planteja la conveniència d’aprofitar els beneficis del joc a l’educació, com a estratègia d’aprenentatge integral que permet l’adquisició tant de coneixements, com actituds i competències en un marc lúdic i motivador. Aplicar les estructures del joc propicia que l’aprenentatge sigui significatiu.

Cada vegada són més els centres i aules que decideixen incorporar mecàniques de joc en contextos originàriament no lúdics, conegut com gamificació o ludificació, descobrint com l’alumnat recupera aquest afany per aprendre, sentint-se responsable del seu propi procés d’aprenentatge.

17.30 h – Presentació

17.35 h – Conferència – Per què i com gamificar?

Quan parlem de gamificació en educació, de què estem parlant? Per què pot ser interessant gamificar una aula? I el més important, com es fa això de gamificar? Parlarem d’alguns elements que ens ajudaran a plantejar una bona gamificació o que ens permetran enriquir activitats gamificades. També exposarem alguns exemples de bones pràctiques en gamificació.

Dani Blasi
Ambaixador del Programa STEMcat a la Catalunya Central

18.15 h – Experiència 1

“VirtualCraft per aprendre: entre el món real i el món virtual”

VirtualCraft és un entorn molt complet per poder aprendre “fent”. La motivació és la clau. Es barreja un món virtual 3D (plataforma per ordinador en que cada alumne té el seu avatar)  amb un sistema de recompenses/punts, a través del mòbil.   La gran diferència amb d’altres jocs d’aquests estil és que els alumnes estan motivats per aprendre però, a la vegada, també millora la seva actitud vers a la matèria, professors i companys.

M. José Lasala – Institut Narcís Oller de Valls

18.30 h – Experiència 2

“Els jocs de taula en l’aprenentatge escolar”

Els jocs de taula afavoreixen els aprenentatges escolars, en diferents ambits des d’un planteament transversal. Adreçat a Cicle Inicial, es pot fer extensiu a altres nivells i pot ser la base per altres projectes.

Ana Hernández – Escola Torreforta

18.45 h – Experiència 3

“mEduTarraco. Projecte lúdic de georeferenciació multicompetencial mitjançant dispositius mòbils”

Alumnat de primària i secundària recorren itineraris per la ciutat de Tarragona en grups  de forma autònoma. L’èxit depèn de les habilitats i destreses que empraran amb els seus dispositius mòbils per resoldre les activitats competencials proposades i aconseguir , mitjançant gamificació, el còmic d’una història de la ciutat creats pel propi alumnat.

M. Lluïsa Forján – Escola l’Antina de Torredembarra
Júlia Llurba – Institut Altafulla
Núria Sabaté – Escola Marià Fortuny de Reus

19.00 h – Tallers simultanis

A – Escape Room com a recurs educatiu

El mosquit Aedes Druposus, més conegut com el mosquit Drupus, portador del virus Drupada ha infectat les nostres aules. Els símptomes són apatia, somnolència, avorriment.. dropada en general.
Vine, et necessitem! Només disposarem de 60 minuts per trobar el remei.

Cèlia Llurba – Institut La Mar de la Frau de Cambrils
Roser Agramunt – Institut Vidal i Barraquer de Tarragona

B – Eines per a gamificar

Al llarg del taller descobrirem diverses eines que ajuden a gamificar les aules des d’educació infantil fins a secundària. Veurem exemples de pràctiques que ja es duen a terme en alguns centres educatius i, sobretot, jugarem!  Preparats, llestos, ja!

Núria Sabaté – Escola Marià Fortuny de Reus

20.30 h – Cloenda