Activitat sobre Biomes terrestres amb codis QR

L’alumnat de 2on d’ESO elaborareu un muntatge audiovisual sobre Biomes terrestres. Us dividireu en grups de 3 i cada grup tindrà assignat un bioma determinat.

1. Cerqueu informació del bioma assignat a Internet i busqueu una imatge que representi el bioma, procurant que no contingui animals.
  2. Utilitzant el Paint, redimensioneu la mida de la imatge a 800 x 600 píxels per tal d’aconseguir una presentació uniforme entre els grups.
  3. Després, obrireu la imatge com a imatge de fons al GIMP i sobre ella afegireu diferents capes amb animals representatius del bioma, un per a cada nivell tròfic (màxim 4 animals). Exporteu la nova imatge.
  4. Obriu la nova imatge en una nova pàgina a l’SMART del document presentació biomes.notebook que trobareu a la carpeta de Ciències Naturals_Ecosistemes.
  5. Cerqueu un vídeo (màxim 2 vídeos) de com s’alimenten els animals que teniu a la vostra imatge i n’obteniu la imatge en un codi QR mitjançant la URL del vídeo.
  6. Afegiu els codis QR a la vostra pàgina de l’Smart.

7. Finalment, mitjançant l’Enregistrador d’Smart i les eines del programa (botons, fletxes, etiquetes,…) registreu una breu descripció del bioma i establiu les relacions biòtiques corresponents.

Els 9 biomes que estudiarem:

Aquesta proposta té com a referent l’experiència presentada en el Projecte Guappis, un projecte col·laboratiu on es comparteixen experiències didàctiques utilitzant aplicacions de dispositius mòbils i tauletes, en la que uns alumnes elaboren una exposició sobre ecosistemes terrestres: http://proyectoguappis.blogspot.com/2013/02/exposiciones-con-codigos-qr.html

La meva experiència amb les tablets…

Aquestes són dues aplicacions que m’han agradat:

• Vivavideo _ Video Editor & Photo Video Maker

Aplicació gratuïta que permet fer muntatges de vídeo/imatges, pròpies o no, fàcilment i amb moltes possibilitats per personalitzar-los.

Vídeo d’un collage combinant una panoràmica general i un primer pla:

• Photomath

Aplicació gratuïta que pot ajudar en la comprensió i reforç dels càlculs matemàtics. Al principi, sobta perquè dona immediatament el resultat de l’operació escannejada. Però, tot seguit ve la part bona i, és que mostra pas a pas el procediment que s’ha seguit per obtenir el resultat.

Exemple: He escannejat  6x + 8 = 14 escrit amb bolígraf en un full. Al moment, m’ha ofert el resultat x = 1, però tot seguit ofereix els passos de la solució i, fins i tot, la representació gràfica.

Espero que us resulti útil aquesta info!!

Crear fumaroles volcàniques

Volcans a l’aula, ràpids, barats i espectaculars.

La imatge més vista d’un volcà en actiu és emetent una fumarola volcànica des del cim del cràter. Es tracta de gasos, com ara vapor d’aigua i òxids de sofre que escapen per petites obertures. Per representar-ho de manera fàcil a l’aula necessitem un recipient de vidre sota la maqueta volcànica que haurem creat que contingui aigua. Un cop enllestit el muntatge introduïm per la boca del cràter neu seca (CO2 sòlid) i observem la seva sublimació o pas de sòlid a gas. Com que és més dens que l’aire, el CO2 té tendència a baixar.
Si volem obtenir posteriorment l’efecte lava lliscant pel con volcànic, introduirem una mica de sabó amb colorant vermell. Fins i tot, podem observar explosions.
Us afegeixo uns enllaços que us ajudaran a completar la pràctica de forma senzilla i barata.
Obtenir neu carbònica o neu seca
Simulació de fumarola volcànica
Simulació de lava volcànica