Projecte: EL CARNAVAL!!

EL CARNAVAL són dies esbojarrats i divertits on es trenquen moltes normes i es permeten fer coses que no es fan durant la resta de l’any. Per exemple, per Carnaval ens disfressem per fer veure que som altres persones, animals, superherois o monstres; es fan moltes rues, comparses o festes de disfresses; es mengen plats típics com la botifarra d’ou o la coca de llardons i es fan moltes activitats farcides d’humor i sàtira.

El dijous gras o el dijous llarder és el primer dia de Carnaval. És tradició menjar botifarra d’ou o barrejar carn i ou als àpats. Depenent de la població, també és tradicional la coca de llardons.

El protagonista del Carnaval és Sa Majestat el Rei Carnestoltes. Un monarca molt especial: el seu regnat dura menys d’una setmana; comença el Dijous gras i acaba sis dies després, el Dimecres de Cendra, que és quan acaba la disbauxa i la gresca, i el qual dóna pas a la Quaresma.

El Rei Carnestoltes mor com a conseqüència dels excessos i finalitza amb l’enterrament de la Sardina.

A partir d’aquesta introducció sobre la nostra festa tradicional del Carnaval, us presentaré una Unitat de Programació emmarcada en aquest tema i adreçada als alumnes de P-5.

La temporalització és de 9 dies, des de l’1 al 9 de març.

Les Àrees que treballarem al llarg de la unitat són la Descoberta d’un mateix i la dels altres i la Descoberta de l’Entorn.

Els objectius que es pretenen assolir són:

– Manifestar interès en compartir sentiments d’alegria i diversió davant les situacions lúdiques i culturals com disfressar-se, ballar, maquillar-se o realitzar activitats plàstiques.
– Gaudir amb els companys de les situacions que provoca la festa de Carnaval i la seva preparació.
– Participar en el procés de preparació de la festa compartint situacions agradables que sorgeixin tot mostrant una actitud positiva.
– Utilitzar i manipular els diferents materials i instruments per l’elaboració i la construcció de les caretes, guarniments, disfresses, ambientalització…
– Identificar els propis sentiments i emocions que provoca la festa i manifestar-los als companys o a la mestra.
– Participar en les diferents activitats relacionades amb l’entorn TIC i del llenguatge audiovisual: la càmara digital, l’ordinador, la càmara de video, el programari, les activitats multimèdia, etc.
– Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear en els diferents llenguatges: verbal, corporal, plàstic, musical, matemàtic i audiovisual i incorporar la iniciació als instruments tecnològics.
– Reconèixer i participar activament en la Festa de Carnaval, gaudir-ne i disfrutar-la.
– Mostrar interès i curiositat formulant opinions, preguntes i interpretacions sobre els esdeveniments que es van produint.

 ACTIVITATS:

 1.- Xerrada-col·loqui: Què és el Carnaval?Què es celebra?Qui n’és el rei? Plantegem el tema del Carnaval als alumnes i els proposem que ens expliquin què en saben i es podueixi una pluja d’idees entorn el tema. Serà el punt de partida de  la Unitat Didàctica.

 
2.- Visualització al Canó-Projector: El món per un forat “El Carnestoltes” Quan ja s’ha debatut el tema i tots els alumnes n’han pogut dir la seva, així com explicar de què s’han disfressat o de què es disfressaran enguany, els proposem visualitzar un video de la pàgina web edu365 a la secció infantil, dins la descoberta de l’entorn, sobre la festa del Carnaval i el Rei Carnestoltes. Veurem el video i el comentarem. Després veurem les fotografies que resumeixen el video i en llegirem el títol. 

A continuació, i per tal de motivar encara més als alumnes, accedirem a les activitats.

3.-  Cares pintades! Agafarem cinc models de cares pintades que hàgim pogut trobar navegant per la xarxa i que en consens, els hagin agradat als alumnes (mitjançant el buscador google) i després d’imprimir-les i penjar-les a la cartellera, es direm que cadascú n’escolleixi una.

Per exemple:

 

 
 

  Quan cada nen i nena sap quina cara li agrada, li donem un paper i l’ha de dibuixar i pintar amb ceres seguint el model escollit.

 

4.- Les Dites de Carnaval: Com és tradició, quan arriba una Festa o comencem un nou mes, treballem les dites pertinents. Per Carnaval, n’hi ha unes quantes: Per Carnaval tot s’hi val; De tard o de primer, Carnestoltes pel febrer; Per als pocasoltes, tot l’any és Carnestoltes; Per Carnestoltes totes les bèsties van soltes; De Nadal a Carnaval, set setmanes per igual; Carnestoltes, quinze voltes; El qui és carcamal tot l’any fa carnaval;etc. Farem una llista de totes les dites que poguem recollir, fins aconseguir-ne una per alumne. Quan ja les tinguem, farem que cada nen i cada nena, en memoritzi una i després, les enregistrarem amb el programa Audacity modificant les seves veus i variant-ne el to.

 

5.-  Ens maquillem!  Seguint el model de les fotografies que en la sessió anterior vàrem trobar mitjançant el cercador google a internet, els oferirem maquillatge dels colors corresponents a la imatge escollida i a través d’un petit mirall que els donarem, els direm que es maquillin. Cadascú a sí mateix, tot i que poden disposar de la nostra ajuda. Els recomanarem que vagin mirant la fotografia penjada a la cartellera per tal de seguir fidelment el model. Un cop tots estan maquillats, els farem una fotografia a cadascú amb la càmara digital. En la mesura del possible, farem una presentació amb l’Slideshare per tal de veure com ha quedat cadascú i amb un fons de música de Carnaval:

6.- Gravem un video i el pengem al YouTube! El divendres de Carnaval celebrem la gran festa a l’escola, on cada classe lluirà les caretes que hem estat elaborant amb la mestra de plàstica. Sortirem al pati i per grups, anirem fent les danses al voltant del Carnestoltes. Aprofitarem per fer fotografies amb la càmara digital i enregistrar un video amb la càmara de video. Quan tinguem el video editat, el penjarem al Youtube, com per exemple: 

 
 
  7.- El conte: Carnaval al bosc. Tots asseguts davant l’ordinador que tenim a l’aula, accedirem a la pàgina web edu365 dins infantil, i visualitzarem el conte de Carnaval al bosc. A partir del conte, establirem la conversa sobre els personatges, les disfresses, etc.

Després accedirem a les activitats i en realitzarem dues:   Tants caps…tants barrets! i el Juguem a fer de…  Aprendrem a interrelacionar la Festa amb els recursos que tenim a la xarxa. Accedirem a les activitats per parelles i per torns, ja que només disposem d’un ordinador a l’aula.

El dia que tinguem informàtica a l’aula gran, els podrem posar les activitats de manera que puguin realitzar-les tots a l’hora per parelles.

 

8.- El Carnaval dels Animals: Camile Saint-Säens va escriure aquesta obra musical l’any 1886. Donarem a conèixer l’obra interrelacionant-la amb el tema que estem treballant i els animals, oferint una altra visió diferent al Carnaval que coneixem, lligant-lo amb les audicions musicals.
Proposarem als nens i nenes que reconeguin les diferents peces musicals tot associant-les amb els diferents animals que es pretenen interpretar. Es tracta d’intentar potenciar la capacitat de gaudir encara més de la festa a partir de la  música. Quan hàgim treballat aquests aspectes, accedirem a l’activitat clic que aprofundirà encara més el treball: http://clic.xtec.cat/projects/carnaval/jclic/carnaval.jclic.zip
 

     9.- Ens Disfressem! L’últim dia que tenim planificat treballar el Carnaval, el culminarem amb una petita festa de disfresses a l’aula. Portarem teles de diferents colors, perruques, maquillatge… i lliurement permetrem que els nens i nenes es disfressin i s’ expressin a partir de tot el que hem estat treballant al llarg dels dies. Els deixarem la càmara digital i els permetrem que vagin fent fotografies del moment i posarem música per tal que s’ho passin d’allò més bé.

LA METODOLOGIA:

Partirem sempre dels principis d’intervenció metodològica:

  –  Partir del nivell de l’alumne i dels coneixements previs.
– Aprendre a aprendre: proporcionar aprenentatges significatius, així com que sigui el propi alumne qui descobreixi què vol aprendre.
– Funcionalitat de l’aprenentatge
– Autonomia i flexibilitat
– Contínua activitat de l’alumne

L’AVALUACIÓ:

La realitzarem mitjançant l’observació directa, indirecta i sistemàtica dels infants, així com servint-nos del material visual gravat i fotogràfic. Utilitzarem instruments i activitats d’avaluació com: el registre de dades anecdòtiques, el video gravat, els treballs plàstics, la destresa amb l’ús de la càmara digital, el recull de fotografies realitzades al llarg de la Unitat Didàctica, etc.I finalment, a través del registre als criteris d’avaluació en funció dels objectius plantejats.

Amb el desenvolupament de totes les activitats plantejades en aquesta Unitat de Programació relacionada amb el tema del Carnaval intentarem implicar a tot l’alumnat de manera igual, atenent a la diversitat de forma individualitzada i respectant el ritme de cada nen i cada nena. En alguns casos, podrem utilitzar activitats de reforç, tot i que en tot moment, hem planificat activitats aptes a tots els nivells. Mantindrem una organització molt flexible a l’hora de treballar.

La meva escola

L’escola on treballo de mestra d’educació infantil és la Santa Caterina de Vinyols i els Arcs.

escola-11 Actualment, som una línia amb 145 alumnes i 17 mestres.

Quan hi vaig arribar, formava part d’una Zona Escolar Rural, però s’ha fet tan gran que fa dos anys, va convertir-se en una escola unitària.

Ja tenim una classe de cada nivell, des de P-3 fins a 6è.

Enguany, hem estrenat l’edifici nou d’una escola que nova que es va crear fa 3 anys. Estem molt contents de com ha quedat tot, ja no ens caldrà traslladar més!! Tenim biblioteca, Sala d’audiovisuals, Sala d’informàtica, classe d’anglès, aula de ciències, Gimnàs, Sala de Psicomotricitat… Tota la Comunitat Educativa n’estem encantats!

Hola, sóc la Meritxell!

Benvingut/da al meu bloc!

Aquest és el meu primer escrit formal en un espai interactiu com aquest.

imagen2-1011Tinc moltes ganes d’aprendre com fer funcionar un Bloc  i com poder comunicar les meves idees, els meus gustos, suggerències… a la resta de gent.

De moment em presento, sóc la Txell!

Tinc 30 anys i a dia d’avui, el meu projecte de vida és ser mare!

Sí,sí, d’un nen…

A partir d’avui, us aniré presentant informació sobre les coses que m’agraden: notícies, música, cinema, viatges… i de coses treballades a l’escola, és clar!