Mercatec, una idea amb un propòsit. ( 2009 – VI Mercatec)

PRESENTACIÓ  MERCATEC A CATALUNYA

El primer MERCATEC es va celebrar al Maresme l’any 2002, actualment ja es fa també al Bages, a les comarques del Vallès i el Barcelonès i enguany per sisena vegada, a Lleida.

Què és?

• És una exposició de treballs i projectes de Tecnologia realitzats i presentats per estudiants d’ESO i Batxillerat de diversos centres educatius d’una mateixa zona.
  • Ofereix als estudiants la possibilitat de mostrar les seves creacions tecnològiques, sense cap afany competitiu, als seus companys i companyes i a tothom que vulgui veure-ho.

El MERCATEC mostra l’aprenentatge dels continguts més importants de la Tecnologia: El procés i el producte.
El procés entès com una successió lògica de passos que, partint d’uns requeriments donats, condueixen a l’obtenció del producte o solució que els satisfà.
Determinar un problema, fer-ne la recerca d’informació, generar idees, seleccionar la millor solució,redactar el projecte, realitzar-ne la construcció, fer-ne els assaigs corresponents i finalment avaluar elproducte són els passos seguits per a l’elaboració de tots els projectes presentats. Aquest ha de ser el procés lògic de molts dels aprenentatges de la Tecnologia i el que volem mostrar al MERCATEC.

QUINS OBJECTIUS TÉ

• Crear ponts d’intercanvi entre l’Educació Secundària, la Universitat de Lleida i entitats relacionades amb la Tecnologia o la formació en qualsevol de les seves vessants.

Cal destacar l’oportunitat que representa per a la Universitat d’apropar a les seves instal·lacions i entitats a l’alumnat de secundària i al seu professorat. Per un costat permet la coneixença necessària per tal de establir lligams més estrets entre aquests col·lectius que, tot i necessitar-se, sovint s’ignorem per pur desconeixement.
També cal destacar la tasca de foment de la tecnologia, el seu estudi i l’ètica del seu ús entre l’alumnat de secundària que proporciona el Mercatec mitjançant aquest intercanvi d’experiències.

——————————————————-

ESTRUCTURA DEL MERCATEC A LLEIDA
El MERCATEC de Lleida és una realitat gràcies a quatre factors concrets. Aquests factors són els fonaments d’una sòlida estructura.

1r – PROFESSORAT DE TECNOLOGIA
Per un costat hi ha tot el teixit humà composat pel professorat de Tecnologia de secundària que hi creu en el projecte del Mercatec i aboca els seus esforços. Tota aquesta estructura no serviria de res sense la participació d’aquest col·lectiu. Aquest professorat coordina el Mercatec mitjançant el Seminari del professorat de Tecnologia de l’ICE.

2n – La segona pota d’aquesta estructura la constitueixen el Departament d’Educació i la Fundació EPSON.
Aquesta fundació canalitza els recursos econòmics que el Departament d’Educació aboca en el Mercatec. La Fundació ofereix mitjans d’organització i cobertura de tots els Mercatecs de Catalunya.
Generalment aquesta participació es concreta en:
• Finançament del dinar de dijous i divendres i esmorzar de divendres de tots els participants expositors.
• Material obsequi (carpeta) per als expositors i participants
• BUSTEC. Trasllat gratuït dels alumnes i professors participants com a expositors.
• Gestió de les inscripcions dels participants i manteniment del web Mercatec.

3r – L’estructura és reforça amb la participació de la Universitat de Lleida. La UdL participa en aquest projecte allotjant-lo en les seves instal·lacions i posant al seu abast els seus serveis. L’EPS (Escola Politècnica Superior) cedeix les seves instal·lacions i organitza tot una sèrie de activitats i tallers del seu professorat per als assistents al Mercatec.
4rt – A més, l’ICE (Institut de Ciències de l’Educació) fa de frontissa coordinant l’organització amb totes les persones i entitats que hi participen. El pes de l’organització recau majoritàriament sobre l’ICE.

COL·LABORACIONS D’ALTRES ENTITATS.
Altres entitats i col·lectius formen part del MERCATEC. Algunes d’aquestes ofereixen activitats i d’altres les patrocinen.
Si esteu interessats a veure quines són totes aquestes entitats obriu el següent document .PDF

difussio_mercatec.pdf

———————————————————–

Entrevista amb el coordinador del VI Mercatec, delegat per  l’ICE de la Universitat de Lleida i la Fundació Epson:  David Saura

[kml_rm movie="rtsp://video.xtec.cat/c5001311/davidsaura.rm" width="352" height="288"/]

*** Tot seguit, podeu veure una sèrie de reportatges on els alumnes, de diferents instituts, donen la seva opinió i presenten els  seus projectes.

*** Els vostres comentaris i/o suggerències són importants, no oblideu que el Mercatec és un projecte col·laboratiu.

……………………………………………………………….