Construïm l’hivernacle

Com ja sabeu, els hivernacles són una estructura tancada, coberta amb materials transparents, a dins de la qual es poden aconseguir unes condicions de microclima artificials que permeten conrear-hi plantes fora d’estació en millors condicions. A l’interior, es produeix un escalfament d’uns 2 graus de mitjana més que a l’exterior, cosa suficient per avançar setmanes o mesos un determinat conreu o produir-lo fora d’estació.
La classe de 5è hem estat els encarregats de construir hivernacles a l’escola i els hem de cuidar, vigilar i mantenir amb bones condicions durant el curs. Us explicarem com els hem fet…
El primer que vam fer, va ser col·locar les safates i fer l’estructura amb unes canyes…

Després vam posar el plàstic i ho precintem deixant una obertura per poder-ho anar regant

Vam posar terra als testos…

Vam posar les diferents llavors d’enciam…

Només ens quedar regar un parell de cops a la setmana…

I a esperar!!!

Us deixem una gravació de com ho hem fet.

Imatge de previsualització de YouTube
Publicat dins de Curs 2015-16, General | Deixa un comentari

Què podem fer per estalviar aigua?

– Dutxar-nos en lloc de banyar-nos, així gastarem cinc vegades menys quantitat d’aigua.

– Tancar l’aixeta de la dutxa mentre ens ensabonem.

– Tancar l’aixeta quan ens rentem les dents o ens afaitem: s’estalvien 14 litres.

– Rentar els plats a la pica amb el tap posat i amb l’aixeta tancada.

– Posar un dosificador o una ampolla plena a la cisterna del wàter: s’estalvien 10 litres per descàrrega.

– Revisar les aixetes que degoten i les cisternes que no tanquen bé.

– No engegar la rentadora o el rentaplats fins que no estiguin ben plens: s’estalvien 30 litres d’aigua cada vegada.

– No obrir al màxim les aixetes.

– Utilitzar electrodomèstics eficients en el consum d’aigua (cal consultar l’etiqueta dels rentaplats o de les rentadores).

– Incorporar sistemes d’estalvi d’aigua a les aixetes i a les dutxes de les cases, com per exemple els airejadors. Aquests sistemes introdueixen aire en el flux d’aigua, redueixen la quantitat d’aigua utilitzada i permenten realitzar la funció desitjada (rentar, esbandir, etc.).

– Aprofitar l’aigua de pluja per regar les plantes de casa.

– No regar les plantes del jardí amb mànega, cal utilitzar una regadora.

– No rentar el cotxe amb una mànega d’aigua, és millor utilitzar una galleda amb aigua.

– Exigir una bona gestió de l’aigua a les autoritats de la nostra població o comunitat.

– Donar suport a les campanyes a favor de la reducció del consum d’aigua.

– ……….. I, a l’escola quan acabem de dinar l’aigua que ens sobra de la gerra reguem els arbres del pati

Publicat dins de Curs 2015-16, General | Deixa un comentari

La Setmana Europea de Prevenció de Residus

Del 21 al 29 de novembre, Palau celebra La Setmana Europea de Prevenció de Residus, amb l’objectiu de sensibilitzar i donar eines i recursos per aconseguir generar cada cop menys residus, donat que “El millor residu és aquell que no es produeix”.

Des de l’escola també durem a terme aquest treball. Els encarregats energètics del cicle superior han estat els encarregat de passar per les aules per explicar-ho.

Reutilitzem el material

Publicat dins de Curs 2015-16, General | Deixa un comentari

Trobada d’escoles verdes

Us informem que la nostra escola ha participat a la Trobada Pedagògica d’Intercanvi d’Escoles Verdes del dimarts dia 3 de novembre al Teatre Auditori de Llinars del Vallès.

Us convidem a anar al bloc de l’escola per veure-ho

Publicat dins de Curs 2015-16, General | Deixa un comentari

Quin és el nostre projecte d’hort i mediambient ?

Els alumnes de 6è ens fan una explicació del projecte d’hort i mediambient de l’escola. Venen a la ràdio a gravar el que han anat explicant a tots els nens i nenes de l’escola. Per grups han fet un itinerari per l’hort i han anat explicant als alumnes què és el que fem a l’escola.

Cliqueu aquí al damunt i els podreu escoltar

Publicat dins de Curs 2014-15, General | Deixa un comentari

L’estalvi energètic a l’escola Matagalls

Els encarregats energètics del cicle superior expliquen als alumnes de les diferents classes què cal fer per estalviar energia a l’escola.

Als alumnes del parvulari:

Imatge de previsualització de YouTube

Als alumnes de primària:

Imatge de previsualització de YouTube
Publicat dins de Curs 2014-15, General | 1 comentari

Plantem tomaqueres i recollim faves

Hola de nou, el nostre hort ja comença a produir força i continuem plantant. Avui hem anat a plantar tomaqueres i a recollir faves. També hem pogut observar com els ametllers estan plens de fruits.
Us deixem unes fotografies.

Publicat dins de Curs 2013-14, General | Deixa un comentari

Recordem que som escola verda

Aneu a l’article que hi ha al bloc de l’escola.
Cliqueu aquí

Publicat dins de Curs 2013-14, General | Deixa un comentari

La terra ens nodreix: som el que experimentem, plantem i mengem

Ja ha sortit publicat al Núm.401 – Gener 2014 de la REVISTA GUIX. Elements d’Acció Educativa l’article sobre l’hort que vam presentar en la primera edició del premi Escola, Agricultura i alimentació ecològica.La terra ens nodreix: som el que experimentem, plantem i mengem

Hort del Matagalls

Publicat dins de Curs 2013-14, General | Deixa un comentari

Presentació de la segona edició del Premi Escola,agricultura i alimentació ecològica

El passat dijous dia 16 de gener de 2.014 es va dur a terme la presentació de la segona edició del Premi Escola, agricultura i alimentació ecològica en el nostre centre.

Bon dia a tothom

  •  Sr. Miquel Molins, Director General d’Agricultura i Ramaderia del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural
  •  Sr. Josep Planas, Subdirector General d’Informació i Educació Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat
  •  Sra. Ester Bescós, Inspectora d’Ensenyament de l’Escola Matagalls. Representant del Departament d’Educació
  •  Sra. Marisol García Beneyto, regidora de d’Ensenyament i Medi Ambient de l’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera
  •  Sra. Montse Escutia, Secretària General de l’Associació Vida Sana
  •  Sr. Manel de la Fuente director del Serveis educatius del Baix Montseny
  •  Sra. Mª Jesús López Representant de l’Associació de Mares i pares de l’Escola Matagalls
  •  Benvolguts Avis  de l’Escola Matagalls, encarregats del projecte “L’hort a l’Escola”
  •  Benvolguts mestres i  personal de serveis de l’Escola Matagalls
  •  Estimats alumnes de l’Escola

En primer lloc, permeteu-me agrair-vos el fet de poder acollir la presentació de la segona edició del premi Escola, agricultura i alimentació ecològica al nostre centre.

La singularitat del Projecte dut a terme a l’Escola Matagalls és que vincula l’Hort de l’Escola amb la Cuina-Menjador i alhora es fa ressò d’una manera d’entendre l’ensenyament on participem totes i cadascuna de les diferents àrees educatives del centre.

Aquesta filosofia relaciona quatre grans eixos: el Medi Ambient, el Desenvolupament local, la Salut i l’Educació. D’aquesta manera, en el dia a dia de l’Escola, podem parlar d’Educació a les aules, però també d’Educació en la salut i en la cura per a una bona alimentació durant l’estona del menjador. Parlem de Desenvolupament local dins l’aula però també el posem a la pràctica fora, quan fem comandes de verdures als pagesos de l’entorn o quan fem passejades pel poble i contemplem els horts dels veïns. Entenem que tot és educació i que no és possible separar aquests quatre grans eixos.

L’activitat agrícola està, òbviament, molt relacionada amb l’alimentació. Fer un hort a l’escola contribueix a fer-nos adonar de la gran importància de l’agricultura i d’alimentar-se correctament.

El Projecte Hort forma part del Projecte educatiu del centre com a eix transversal. L’AMPA hi aporta unes hores de la Coordinadora de cuina-menjador per ajudar a la comissió de l’hort a dirigir i distribuir les feines tenint en compte les necessitats educatives del centre i les de la cuina-menjador.

Treballem en el creixement i la maduració de l’infant tot creant vincles i interrelacions generacionals que entenem que són bàsiques per als ciutadans de futur.

Els nens i nenes acompanyats per en Josep, el conserge,  la Neus, coordinadora del menjador, els avis pagesos –en Joan i en Paco– i els mestres, hi planten tomàquets, cols, api, pèsols, enciams, escaroles, mongetes, maduixeres, carabasses i carbassons, coriandre, farigola, sàlvia, romaní, espernallac, camamilla, etc. És una bona manera d’apropar-nos a la terra, de tocar-la, d’olorar-la i, sobretot –fins embrutant-nos– “d’aprendre de la terra tot el que la terra ens pot ensenyar”.

Optem per un hort ecològic, que entenem que millora l’agricultura convencional. Per això, a l’escola, és important tenir una compostadora que forma part d’aquest cicle i d’aquesta manera ens apropem a la cultura de la sostenibilitat.

Entenem,  doncs, l’hort ecològic com a suport didàctic pels alumnes, però també com a mitjà per treballar l’Educació Ambiental com a instrument pedagògic integrador, com a escola inclusiva que som.

Els nens porten els productes des de l’hort a la cuina i els mengen a l’hora de dinar conscients que l’enciam que estan menjant l’han plantat i cuidat amb les seves mans.

Aquest Projecte és el resultat d’una  reflexió del claustre amb el seu compromís, la conducció de l’equip directiu i la implicació de tota la comunitat educativa.

Aquest projecte forma part d’un gran Projecte que apunta cap a allò que s’anomena “Escola Verda”, un dels principals projectes d’Educació ambiental que es desenvolupen a Catalunya i que s’impulsen des de la Generalitat. D’aquesta manera ens és possible incorporar la dimensió ambiental tant al currículum educatiu com a la gestió del nostre centre.

Els Objectius de la vinculació l’Hort Ecològic i Cuina-Menjador que nosaltres, des del petit món que és l’Escola amb l’AMPA, impulsem, són:

–        Produir aliments de qualitat nutritiva i sanitària òptima, lliures de residus i altres substàncies estranyes, per a una millor dieta alimentària dels nens i les nenes de l’Escola.

–        Evitar les formes de contaminació que puguin resultar de les tècniques agràries convencionals.

–        Procurar mantenir la diversitat genètica del sistema agrari del nostre entorn.

Dins el marc escolar, ens hem plantejat els següents objectius :

–        Crear un nou àmbit de relació escolar entre els participants: Treball cooperatiu, responsabilitat, esperit de col·laboració, respecte cap al treball col·lectiu i comprensió de la relació entre treball i esforç.

–        Crear noves situacions d’aprenentatge com a alternatives integradores de la diversitat de l’alumnat.

Sentim la responsabilitat de treballar per un món diferent des de l’escola i tenim ganes de comunicar-ho als alumnes. Sabem que la terra ens nodreix: som el que experimentem, plantem i mengem.

Moltes gràcies

Lluïsa Vigas i Terrats

Directora de l’escola Matagalls

Santa Maria de Palautordera a 16 de gener de 2014

Publicat dins de Curs 2013-14, General | 1 comentari