Arquimedes

Recordeu que fa uns dies vam parlar d’Arquimedes?

Aquí teniu una presentació amb algunes dades de la seva biografia i algunes de les meravelloses idees que va tenir aquest genial inventor.


Recerca per internet la resposta a les preguntes següents relacionades amb la presentació anterior:

– Qui era el mestre d’Arquimedes? Quines són les seves obres principals? Per què és tan important?

– Quins altres autors van estudiar la quadratura del cercle? Quan es va arribar a la conclusió que no era possible?

– Busca algun element natural que tingui forma d’espiral d’Arquimedes.

Sort i bona recerca!

El número pi

Qui és que no s’acaba de creure que el nombre pi té infinits decimals sense període? Escolteu aquesta cançó i de passada practicareu els nombres en anglès. Que consti que no hi són tots!

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

I si ho voleu entendre millor, aquí trobeu la meravellosa història del nombre pi també cantada en anglès. Val molt la pena!

La cançó del nombre pi

L’ànec Donald i les matemàgiques

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Aquest vídeo és un fragment del curtmetratge “Pato Donald al país de las matemágicas” de la factoria Disney. A classe de 2n d’ESO el veurem tot sencer (dura uns 28 minuts) i els alumnes hauran de respondre les preguntes següents. Si algú vol el dvd li puc deixar sense cap problema, jo al “youtube” no l’he pogut trobar tot sencer.

Qüestionari:

  1. Com són les arrels del bosc on entre en Donald?
  2. Per què, després de dir unes quantes xifres del nombre pi, l`objecte diu etcètera, etcètera, etcètera ?
  3. Quina relació hi ha entre el so de pinçar una corda i el so de pinçar la meitat de la mateixa corda?
  4. Si al do li donem un 1, quina fracció correspon al mi? I al sol? I al do següent?
  5. Quin era l’emblema secret dels pitagòrics? Dibuixa’l.
  6. Escriu quatre instruments que surtin a la pel·lícula.
  7. Què significa que dos rectangles tinguin les mateixes proporcions?
  8. Digues tres edificis o objectes on hi hagi rectangles màgics.
  9. Digues tres objectes en forma de pentàgon.
  10. Quin joc de taula es relaciona amb les matemàtiques?
  11. Quina forma té el camp de beisbol?
  12. Quins altres jocs es juguen en camps amb formes geomètriques?
  13. Explica la relació entre el joc del billar i les matemàtiques.
  14. Quin objecte podem obtenir si fem una secció a una esfera a l’altura d’un casquet?
  15. Escriu alguns objectes que podem obtenir fent seccions a un con.
  16. Escriu alguns objectes en forma cilíndrica que surten al dvd.
  17. Què és el que t’ha agradat més de la pel·lícula? I el que t’ha agradat menys?

Sant Narcís

Us presento aquest text extret de la web http://www.terra.es/personal/santnarcis/narcis1.htm i redactat per Àngel Rodríguez Vilagran on hem canviat tots els nombres per lletres. Per tal de descobrir quin nombre va a cada lloc, al final del text trobareu unes pistes.

Bones fires i festes de Sant Narcís a totes i a tots!

Vida i història de Sant Narcís

Aquí pots veure la torre campanar de l’església de Sant Feliu, lloc on es venera el nostre gloriós Sant Narcís. Està situada al barri vell de Girona, a la pujada de Sant Feliu, que surt del carrer Ballesteries. El temple gòtic actual correspon als segles A-B (xr), que fou aixecat damunt de l’edifici romànic dels segles C-D (xr).

S’hi guarden E sarcòfags paleocristians del segle E (xr) que procedeixen d’un cementiri que existia antigament en aquest mateix indret.

En aquest temple hi ha una capella especialment dedicada a Sant Narcís que s’emplena de gom a gom el F d’octubre, dia de la seva onomàstica. Lògicament, Sant Narcís no rep una veneració tant important com la de l’apòstol Jaume a Santiago de Compostel.la, però si que és veritat que a tots els qui vivim a Girona o a prop d’aquesta ciutat, li tenim un apreci molt especial … i per què no dir-ho?, és un sant que a tots ens cau simpàtic! El problema, però, és que es coneixen molt poques dades d’ell.

Procedència

Algunes tradicions, crec que basades en la tradició popular però que no tenen cap fonament, diuen que hauria nascut a la mateixa ciutat de Girona, i de pares de noble llinatge: Lluci i Serena, de família romana, i que ja des de molt jove havia estat un home molt pietós i de gran facilitat per les lletres. Segons aquesta mateixa tradició, hauria viatjat a Portugal, Praga, Alemanya i finalment a Girona. En uns goigs antics, anteriors al segle G (xr) i d’autor desconegut, en fan referència:

Qualsevol mal i perill
el vostre amor atropella,
per ser de Girona fill,
patró, bisbe i màrtir d’ella.

Però aquesta creença ha estat rebutjada per molts historiadors. El més probable és que el bressol de Sant Narcís fos a Alemanya o bé en algun país proper a aquesta nació. També hi ha qui creu que hauria vingut d’algun país de l’Orient, com Palestina, i que en els seus viatges d’evangelització hauria passat per Alemanya.

Sant Narcís a Girona

Després de predicar i evangelitzar durant un temps a Augusta, Sant Narcís i el seu diaca es van dirigir cap a terres gironines. La tradició diu que hi van arribar a finals del H, principis del I. Narcís fixa de forma definitiva la seva residència episcopal a la ciutat Immortal.

Es calcula que l’any del seu martiri va ser el J. Es diu que mentre Sant Narcís, en companyia del seu diaca celebrava la Santa Missa, va entrar un grup de persones a l’església (se suposa que era de la Sant Feliu), van dirigir-se a l’altar i van ocasionar la mort del sant i del diaca. La data precisa d’aquesta mort no es coneix amb certesa. Tot i així es ve celebrant des de fa molts de segles el F d’octubre, tot i que durant alguns anys també s’havien realitzat actes pel K de març.

El cos incorrupte de Sant Narcís

En totes les fons consultades es diu que el cos del sant va ser trobat incorrupte entre els segles L (xr) i principis de l’M (xr). Déu n’hi do, trobar un cos incorrupte després de N segles! Sense cap mena de dubte, això hauria fet desvetllar la devoció al sant entre tots els gironins que s’aniria augmentant el segle C(xr) amb la Confraria de Sant Narcís i al llarg dels anys, sobre tot el O quan les tropes franceses van entrar a Girona.

Els soldats van haver de marxar, espantats per les picades de mosques que van sortir de la tomba de Sant Narcís situada a l’església de Sant Feliu. Les mosques van matar a P cavalls i Q soldats. Un fet que es va repetir d’idèntica manera el R. Algunes veus populars també diuen que les mosques van sortir en altres invasions que van fer els francesos a la ciutat de Girona.

Devoció actual

No ens enganyarem, no hi ha cues diàries per visitar la capella de Sant Narcís que hi ha a l’església de Sant Feliu, però si que és un sant que cau simpàtic entre els gironins i que se l’aprecien molt. Tot i que més d’un va expressament a l’església de Sant Feliu a fer-li alguna petició, el dia de màxima concurrència és el F d’octubre, dia de la seva onomàstica. Al migdia se celebra un ofici solemne presidit pel bisbe de Girona i amb l’assistència de diferents autoritats i de molts devots que omplen a vessar el temple. Són molts els qui aprofiten per fer una visita al sant per després anar de “marxa” a les atraccions o a la Fira. També el mateix dia F, es reparteix a tots els qui visiten la capella una bosseta amb cotó beneït, el conegut “Cotó de Sant Narcís”, i es pot fer el bes a unes poques relíquies que es guarden del sant en un reliquiari que es mostra només en aquest dia.

PISTES:

(xr)=xifres romanes

A=mcm (2,7,14)

B=mcd (195, 255)

C=-(-15+(-7+1))-9

D= el de la mala sort!

E= 36:6-(2-3+7)·(9-3·3)

F= l’últim nombre primer menor que trenta

G=-(-5)-8

H=19·2

I=H+1

J=Un nombre entre 300 i 400 on el cap i la cua sumen 10 i la xifra del mig és nul·la.

K=G+1

L= La nota més desitjada.

M=mcd (11,22,33,44,55)

N=el primer més gran d’una xifra

O+715=2000

P:4=1000

Q= 2·10

R=tres unitats, cinc desenes, sis centenes i una unitat de miler.

L’ús educatiu d’aquest bloc

Segons l’enciclopèdia catalana, educar és formar, ensenyar i instruir els infants, i també els adults, per tal d’aconseguir el desenvolupament integral de llur personalitat“.

Així doncs, si ens proposem donar un ús educatiu al bloc hauríem d’intentar que es complís la definició. Procurarem formar insertant-hi articles interessants que ens facin reflexionar i ens instrueixin sobre fets curiosos i interessants de les matemàtiques. També hi proposarem enigmes i activitats per fer anar una mica el cervell d’infants i adults i intentar mostrar una altra cara de les matemàtiques. Així crec que aconseguirem desenvolupar la intel·ligència i personalitat de qui ho llegeixi.

 

Enquesta

Enquesta informativa

Nom i cognoms: Maria Roca i Ristol

Correu electrònic: mrocaristol@gmail.com

Àmbit educatiu en el qual treballes: Secundària i Batxillerat (aquest any només secundària)

Quines matèries dones? Matemàtiques

1.      En general, com valores els teus coneixements informàtics?

  Escassos x Suficients   Bons   Excel·lents

2.      En quin entorn treballes habitualment, Windows, Mac o Linux?

Windows

3.      Saps crear i esborrar carpetes?

4.      Saps crear accessos directes?

5.      Saps utilitzar les eines de cerca de documents i carpetes a l’ordinador?

6.      Acostumes a treballar amb diverses finestres simultàniament?

7.      Coneixes alguna espai web per compartir arxius?

8.      A més d’XTEC, tens altres comptes de correu (Yahoo, Gmail, Hotmail…)?

9.      Com acostumes a consultar el teu correu? Amb un gestor tipus Outlook, Thunderbird, Eudora, Entourage… o via web?

Via web

10.   Saps adjuntar fitxers a un missatge de correu?

11.   Saps  crear grups a la teva llista de contactes?

12.  Tens experiència –com a estudiant o com a docent- en entorns virtuals d’aprenentatge (Educampus, Moodle)?

No

13.   Has visitat algun bloc? En cas afirmatiu, escriu l’adreça o les adreces.

Sí, alguns dels que es proposen al curs i algun bloc personal d’amics

14.   Has afegit comentaris en un bloc?

Sí, al bloc personal d’amics

15.   Has creat mai un bloc (Blogger, XTECBlocs…)? En cas afirmatiu, indica’ns l’adreça.

Només el d’aquest curs

16.   Has intervingut alguna vegada en un fòrum virtual o en una llista de distribució de notícies per correu? En cas afirmatiu, ens pots explicar alguns detalls.

No

17.   Saps què és un xat? Has participat alguna vegada en un xat?

A títol personal he fet servir el xat del messenger o del gmail però a títol formatiu només el xat d’ahir al vespre amb la Lourdes relacionat amb el curs.

18.  Has treballat amb un canó de projecció a les teves classes? Amb quins objectius?

Alguna vegada per passar algun DVD.

19.  Has fet treballar els teus alumnes amb els ordinadors a la classe? Descriu breument la teva experiència.

Sí, anem a vegades a l’aula d’informàtica però tenim problemes d’espai ja que sempre estan ocupades i hi ha pocs ordinadors. Tot i això, a vegades ens armem de valor, ens apretem com sardines i anem a treballar amb els ordinadors. Hem treballat amb la wiris, amb el click, pàgines amb exercicis de matemàtiques online, trencaclosques, sudokus…

20.  Tens experiència en la creació de materials didàctics?

No

21.  Tens experiencia en la creació de materials didàctics digitals?

No

22.  Segons el teu parer, quines característiques han de tenir els materials didàctics de qualitat?

Estar ben adaptats al nivell que es proposa, ser entenedors, deixar clars els conceptes previs necessaris, exposar diversos exemples, etc.

23.   Quins tipus de materials didàctics t’agradaria crear en acabar el curs?

Un bloc on els alumnes i altres professors trobessin activitats, jocs, enigmes, recursos, etc. sobre les matemàtiques.

Observacions i comentaris.

Un bloc que m’ha agradat

En aquest article us parlaré d’un bloc que m’ha agradat: http://frantematicas.blogia.com/

 

És un bloc de matemàtiques escrit en gallec per un professor de l’institut de l’IES García Barbón de Verín (Ourense). Aquest fet ja crida l’atenció, oi?

 

Jo no he sapigut trobar cap article on l’autor comenti els objectius del bloc però és bastant clar que és un bloc de divulgació de les matemàtiques pensat per alumnes d’institut.

 

Hi ha força categories interessants: eso, secundària, estadística, matemàtiques i realitat, astronomia, apunts i exercicis, música i matemàtiques, fotografia, etc.

 

Els títols dels articles són força descriptius i fins i tot en algun cas enginyosos! En general són articles de dos o tres paràgrafs i sempre porten alguna imatge que els il·lustra, fins i tot a vegades més d’una. La majoria són articles de divulgació matemàtica i donen enllaços a altres pàgines on s’amplia la informació, és a dir, la majoria d’articles no parlen de temes totalment originals de l’autor. El nivell és d’alumnes de quart d’eso, batxillerat i professorat, dubto que els alumnes de primer cicle d’eso puguin entendre’ls: fractals, programari lliure…

L’última entrada és del 13 de maig del 2008, esperem que s’actualitzi ben aviat!