POSANT L’ ABRIC

D’ HÀBITS, RUTINES I SEQÜÈNCIES

ELS HÀBITS I LES RUTINES A L’ ESCOLA BRESSOL.
TREBALLEM LES SEQÜÈNCIES TEMPORALS

L ‘ adquisició d’ hàbits i rutines a l ‘escola bressol ajuda a l’infant en el seu desenvolupament integral.

L ‘infant interioritza una acció , un coneixement ,a partir de la repetició. Els agrada mirar sempre el mateix conte, els mateixos videos, els mateixos jocs, portar la mateixa jaqueta, les mateixes sabates…. ( …i les enrabiades que agafa quan no se segueix la repetició com ell la sap fer… ).L ‘adult ho interpreta com una tossuderia, nosaltres ho interpretem com un aprenentatge.

Doncs aprofitem la repetició per treballar .
Tot es converteix en rutina i a mesura que ell repeteix i repeteix una acció, en va aprenent.

Si això ho traslladem a les rutines i els hàbits podem dir que són accions que realitzem repetitivament amb l´infant , cada dia, un a un, al principi dirigides per l ‘ educadora i al final , dins del moment evolutiu de cada infant ,esdevindran accions autònomes i automàtiques: agafar el bolquer, netejar-se la cara, eixugar-se, descansar, menjar, fer un pipí, posar-se la jaqueta, treure la bata… Tot això amb la mínima intervenció de l’ adult.

Aquest treball també ajuda a l’ infant més gran a aprendre a reconèixer les nocions de temps i espai, uns del conceptes més complicats d’ entendre,sobretot perquè estan en un pla abstracte, no material. Sense insistir artificialment en les paraules “ passat, present , futur, ahir, avui ,demà “, sí que podem fer un treball dialogant amb l’ infant parlant d’ “abans, ara i després “. L ‘nfant només viu en present.

Famílies, us ajudem?

Us ajudem a perdre uns minuts cada dia per ensenyar a l’ infant què esperem què faci?
No hem de donar res per sabut.

Us ajudem a deixar temps a l´infant per pensar què ha de fer, per què ja ho sap?
L ‘únic que passa és que necessita més temps per endreçar les idees.
Esperarem, pacients , que reaccioni per què ho sap fer. Li vam ensenyar ,oi?

Us ajudem a que confiin en la seva capacitat per fer les coses?
Sovint els subestimem i creieu-nos, saben fer moltes més coses sols de les que us pugueu imaginar. Només cal donar-los les eines i el temps.

Us ajudem a fer uns infants autònoms i que siguin capaços de prendre decisions?
Això també els ho haurem d’ ensenyar. Amb hàbits i rutines establerts.Quan sabem que ho saben fer, deixem que ho facin sols.

Us ajudem a que s’ estimin?
Aconseguir fer una activitat o qualsevol rutina per ells mateixos és el millor reconeixement que poden tenir.” Ho he fet jo sol”.
“Si m’ estimo a mi, estimo el que m’ envolta.”.

PER MOLTS ANYS CLAUDIA

La Clàudia de P1 el dissabte va fer 2 anys.Avui ho hem celebrat i ens ha dut coca.Per molts anys.

MENÚ ABRIL