Prometeu encadenat d’Èsquil

Aprofitant la celebració de la diada de Sant Jordi a l’institut, els alumnes de grec II vàrem triar un fragment de tragèdia clàssica grega per a commemorar el dia del llibre.

Jo vaig triar l’obra d’Èsquil, Prometeu Encadenat. I concretament vaig triar dos fragments que em van semblar molt interessants i que em varen agradar del llibre.

Prometeu encadenat

El primer fragment localitzat a la pàgina 56 del llibre Prometeu encadenat, editorial La Magrana, traducció de Ramon Torné. Línea 476 fins línea 499. Diàleg de Prometeu.

Encara t’admiraràs més si escoltes la resta, quines arts i quins recursos vaig inventar. Aquestés el millor. Si hom queia malalt, no tenia cap defensa, ni per menjar, fregar,o beure, sinó que es moria per manca de medicines; això fins que jo els vaig ensenyar les barreges dels remeis medicinals que curen qualsevol malaltia.

Vaig classificar les moltes formes de l’endevinació i vaig ésser el primer a distingir la part de cada somni que ha de succeir en realitat. Els vaig donar a conèixer les veus que inclouen presagis de difícil interpretació i les troballes premonitòries al llarg dels camins.

Vaig definir amb exactesa el vol de les aus d’ungles encorbades – quines són favorables de mena i quines són sinistres; Quina vida fa cadascuna; quins són els llurs odis, llurs aficions i aparellaments-; la netedat de les vísceres i quin colorha de tenir la bilis perquè sigui grata als déus i bona disposició del lòbul hepàtic. Vaig orientar els mortals en un art on és difícil de formular presagis, quan vaig posar al foc els membres coberts de greix i l’ampla espinada de les víctimes. Vaig fer que veiessin amb claredat els senyals que inclouen les flames, que abans els eren insoldables. Aquesta va ser la meva obra.

Vaig triar aquest fragment en que prometeu narrava tot allò que havia donat als mortals. Em sembla que Prometeu va fer una bona acció, ja que si veus que la humanitat no té medis ni formes per tirar endavant, que s’enfonsa, que cada cop hi ha més víctimes que pateixen gana, intentes ajudar-los de la millor manera que pots, fent-los descobrir que hi ha un més enllà del que saben.

Altre fragment que vaig triar va ser l’antiestrofa de la pàgina 59.

Per què es dolç viure llarga vida

amb esperances resplandents,

nodrint el nostre cor d’alegria radiant.

Però m’estremeixo de veure’t esquinçat

per incomptables sofriments, perquè,

sense temor a Zeus, per propi voler, Prometeu,

omples els mortals de massa honors.

En aquest fragment podem veure com Prometeu, sense por a Zeus, va enfrontar-se i va donar tot allò desitjat als mortals. Va ser castigat per Zeus. He triat aquest segon fragment perquè Prometeu va ser molt valent i molt solidari. Va enfrontar-se a la tirania que estava exercint Zeus contra els mortals per donar-los una millor vida més enllà del que ells coneixien. I més d’una persona en l’actualitat hauria de ser com Prometeu.

Obra de Dirck van Baburen (1623) que representa prometeu encadenat.

Obra de Dirck van Baburen (1623) que representa Prometeu encadenat.

Mireia Sánchez Cano

2n Batxillerat-B

Aquest article s'ha publicat dins de Celebracions, Èsquil, General, Mitologia, Selecció de textos i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.