PROCESSOS DE L’ART CONTEMPORANI

Treballar processos d’art contemporani amb alumnes de la USEE. Propostes de treball.

Un dels objectius principals de cada àrea del currículum és que aquests alumnes se sentin integrats amb la resta de companys. A vegades hi ha activitats que per la seva complexitat aquests no poden fer i d’altres se’ls hi adapta. A l’àrea d’Ed. Visual moltes activitats són adaptades i d’altres treballades des de projectes interdisciplinaris (tal com he anat explicant en els diferents mòduls).

En aquest mòdul l’activitat és molt semblant a la resta de l’aula ordinària.

Aquesta activitat per als alumnes de la USEE, ha estat l’oportunitat de relacionar-se amb altres companys i integrar-se de forma participativa en activitats de grup com actituds solidàries i tolerants lliures d’inhibicions i prejudicis i adquirir i desenvolupar hàbits de respecte i disciplina com a condició necessària per a una relació eficaç de les tasques educatives.

Proposta: Es demana als alumnes que aportin amb fotografies o muntatges, el que per ells han estat aquests 4 anys de convivència . Com que la majoria dels alumnes de la USEE no han fet fotografies, en demanen dels seus companys en dels companys de classe o dels professors de la USEE.

És una activitat basada en el document Performance. En Joan Pau en la seva intervenció en el fòrum, adjunta adreça electrònica on es poden treure moltes idees.

Com en un viatge Fi de Curs no tot ha de ser diversió i oci, de les diferents àrees es proposen diferent activitats. De l’àrea de visual s’ha proposat (mateixa activitat per als alumnes de la USEE i de l’aula ordinària:

· una visita al museu Guggenheim de Bilbao: Obligatòria pel seu exterior, voluntària el seu interior.

· Art-Acció: 4 anys de convivència i…ara?

Per tal de desenvolupar l’acció s’han realitat una sessió teòrica fent una petita introducció històrica explicant en que consisteix l’ART-ACCIÓ.

Una segona sessió es va dedicar a motivar els alumnes a la seva participació, superant vergonyes i fent entendre la necessitat de la participació de tots.

Tornant del viatge s’ha dedicat una sessió a fer modificacions de la fotografia amb els coneixements de GIMP adquirits a informàtica. (Aquesta activitat amb els alumnes de la USEE han tingut el suport dels professionals de la USEE).

Una última sessió per exposar a la resta de la classe el seu treball

La 2a activitat per als alumnes de la USEE seria una reflexió teòrica i pràctica sobre la reutilització de la brossa.

Basant-nos una mica en la línia de la possibilitat de realitzar tallers, projectes a partir de la brossa (mirar www.basurama.org) se’ns acudeix aprofitar material de rebuig per als nostres projectes.

Des de l’aprofitament d’una garrafa d’aigua de 8l. a la seva transformació com a palangana per manipular l’escaiola o l’aprofitament d’ampolles de 2 l. transformades en pots on posar-hi aigua i/o pintura…

Tanmateix els materials de rebuig l’utilitzaríem per a la realització d’un espantaocells per al nostre hort. El cap, una pilota de futbol per llançar, els braços (unes fustes forrades amb ampolles d’aigua tallades en forma de cilindre, tanmateix la fusta protegida amb càmeres velles de bicicleta…  Roba vella per fer volums i vestir-lo…

pict00111

El nostre espantaocells és fruit de material reciclat que els alumnes han portat.

pessebr

En el pessebre i per fer volums:  capses de cartró, pòrex…

No ens fixaríem en concret en cap artista , però si que explicaríem una mica la gran quantitat d’artistes que basen la seva obra en els materials de rebuig.

És un dels objectius que tenim amb aquests alumnes. Com generar el mínim possible de brossa i com reutilitzar-la. A l’hort enguany hem comprat una compostadora per reutilitzar les males herbes i generar matèria orgànica…

La reutilització és un eix transversal que amb aquests alumnes ens interessa treballar molt.

NARRACIONS AUDIOVISUALS

 PROPOSTES PER A TREBALLAR AMB ELS ALUMNES DE LA USEE

Exercici 1

El treball consisteix en aprofitar tots els recursos possibles per  motivar-los i portar a terme una representació teatral.

A continuació exposo una proposta per als alumnes de la USEE (de 1r a 4t de secundària). La intenció és introduir-los al llenguatge audiovisual, però també al musical, llenguatge verbal i no verbal…

La 1a. sessió consisteix en explicar i llegir un conte medieval que aquests hauran de representar.

La 2a. sessió analitzaran diferents versions cantades (Esquirols, Perrito’s Band, Corals…) buscant a Youtube. Una vegada trobades, aquests hauran d’escoltar i analitzar quins són els personatges que estan representant els cantants, com gesticulen, les expressions, el to de veu…

Després ells hauran de gesticular i cantar alguns fragments del conte.

3a. sessió repartir els diferents papers.

4a. a 10a. sessió aprendre cadascú el seu paper.

10a a 15a sessió consisteixen en anar preparant l’obra.

Cal explicar que el conte medieval ha estat adaptat amb un lèxic planer i senzill i té parts parlades i alguns petits fragments cantats.

 16a i 17a sessió representació de l’obra davant de diferents cursos de l’escola. (Filmació de la mateixa)

Avaluació de la gravació. Ells s’observen i veuen com ho han fet. Fan una autoavaluació i comenten els seus errors.

Cal comentar que els decorats (castell), roba, espases, escuts… han estat construïts pels mateixos alumnes.

 

Exercici 2

Una vegada finalitzada l’obra, cada alumne ha interpretat un personatge diferent. Un simbolitza l’alegria i l’esperança (el joglar), el mal és el baró, la tristesa és el poble oprimit… Cada personatge simbolitza un valor o aspecte de la vida.

La proposta d’activitat consisteix en canviar-se els personatges i establir un diàleg entre ells, inventant-se situacions que han de justificar davant dels altres personatges. Altres companys gravaran les petites intervencions (uns dos minuts) i després seran observades i analitzades.

Els objectius principals són els de treballar l’empatia, habilitats socials, capacitat d’anàlisi i fomentar l’autonomia personal.

Cal comentar que alguns alumnes no han utilitzat mai una màquina de filmar i han tingut moltes dificultats en aquesta activitat.

AVALUACIÓ: Una vegada finalitzada l’anàlisi de cada intervenció, s’avalua personatge per personatge i cada alumne dóna una qualificació. L’alumne no es pot votar a si mateix però sí que pot comentar les coses que veu que no ha fer bé.

FOTOGRAFIA A LA USEE

LES TAC A L’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA A SECUNDÀRIA

 

 

Mòdul 2. Proposta de treball a l’aula amb la fotografia

 

 

 

TÍTOL DE L’ACTIVITAT

Fotografiem la nostra maqueta

 

 

AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms

Joan Mola i Gibert

Centre i localitat

Salesians Badalona

 

GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT

Curs i característiques del grup

 4t d’ESO

Alumnes USEE (unitat de suport d’educació especial).

Grup de 7 alumnes que dins del grup/classe reben el suport d’un pedagog (Joan Mola) i fan activitats adaptades a les seves possibilitats.

 

QUÈ ES PRETÉN TREBALLAR SOBRE LA FOTOGRAFIA

Explica breument la seva ubicació dins la programació

Bàsicament és un activitat de llenguatge de la fotografia (ens informa de com poden ser els elements de la maqueta ) i també ens pot descriure el procés d’elaboració de la maqueta.

 

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Explica breument la seva ubicació dins la programació

 La programació de visual de 4t d’ESO la tenim dividida en tres blocs:

·        Llenguatge Visual

·        Formes tridimensionals

 

La nostra activitat serà interdisciplinària, doncs a part de treballar el llenguatge de la fotografia, realitzarem un treball en tres dimensions documentats amb les fotografies analitzades prèviament. En aquest treball tridimensional utilitzarem eines i materials que formen part de l’àrea tecnologia. També hauran d’escriure el procés d’elaboració del projecte mitjançant un text instructiu (àrea de llengua).

 

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Descripció de l’activitat

 

 Aquesta activitat consta de diferents sessions relacionades amb la fotografia, el procés de treball i la realització final de la maqueta.

Temporització.

Detalleu breument

el contingut

de cada sessió

(Si en falten n’afegiu)

 

S1. Recollida de dades. El alumnes porten fotografies sobre el tema que volem realitzar. Aquest any (Montserrat), el curs passat (paisatge oriental: oasis, piràmides, ruïnes…).

S2. Anàlisi de les fotografies. Bàsicament ens fixem amb el pla general   i el pla de detall. oasis piramides-piedra-egipto

S3. Distribuir els detalls en l’espai que hem de construir la maqueta.

pessebre

S4. Una vegada dibuixada la maqueta distribuint els espais que volem fer, comencem a treballar les diferents parts. Abans i gràcies a les fotografies podem veure les formes i colors de les coses. (Com a proposta interessant podríem fer un seguiment fotogràfic de les diferents sessions i després fer una redacció (text instructiu), explicant a la resta de companys com ho hem fet.

S5. noemipalmeres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procés d’elaboració de les palmeres.

fernand

 fentpal2

 

 

 

Procés d’elaboració de les piràmides.

pintallac

Pintant diferents elements de la maqueta. (Primer tot fosc i després aclarim per aconseguir més relleu)

naixementtots

Ja només quedava posar

el cel i juntar totes les

peces. També hi vam

posar tres bombetes

per aconseguir una bona

il.luminació

 

Finalment exposen el treball realitzat a l’església de l’escola. Un projecte de més de dos mesos de feina

 Objectius 

que es volen assolir                

       Distingir el llenguatge propi de la imatge .

          Utilitzar un lèxic particular de la imatge, amb els seus codis, recursos i, tècniques.

          Valorar la importància de saber veure, mirar i interpretar les imatges.

          Utilitzar les imatges com a mitjà d’informació.

          Valorar el procés de treball i no només el resultat final.

          Obtenir una informació que després ens ajudi a realitzar un text instructiu

Continguts

que es treballaran

 Tots aquests alumnes disposen de màquines fotogràfiques i les fotografies que habitualment fan són molt senzilles, només es fixen en la globalitat del que tenen davant. La seva capacitat d’abstracció és molt limitada i els objectius a treballar amb ells seran molt limitats i molt pocs. De totes maneres, poso alguns del grup classe que alguns del grup de la USEE podrien assolir.

          La teoria del camp.

          El camp i el pla.

          La presa: composició del camp o enquadrament.

          Les classes de pla: pla genera, primer pla i pla de detall.

          Coneixement dels recursos de la imatge, en particular, el de la creació.

          Coneixement de la teoria del camp i la seva contribució a la definició d’imatge.

          Distinció de les característiques que condicionen una imatge.

          Distinció entre els termes camp i pla.

          Reconeixement de les diferents classes de preses en funció de: la posició de la càmera, la posició de l’objecte o la llum, l’òptica utilitzada o la pel·lícula emprada.

          Reconeixement de les diferents classes de pla en funció de la porció del cos humà que hi apareix: pla general, primer pla i  pla de detall.

– Només he posat els objectius referents a l’àrea de visual i relacionats amb la fotografia. Aquest projecte al ser interdisciplinari agafa molts altres objectius de visual, tecnologia, socials, llengua.

 Recursos humans i   materials necessaris

 

          Dos psicopedagogs .

          Màquina de fotografiar.

          Canó projector  (per passar les fotografies que han fet o trobat a la web).

Organització del grup

(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)

          És un treball individual. Cada alumne aporta la fotografia segons els seus interessos. Simplement es demana la fotografia d’un indret concret. A partir d’aquí les imatges poden ser molt variades.

          Si féssim l’activitat del seguiment del projecte, cada dia un de diferent podria portar la màquina i anar recollint fotografies dels diferents dies. En acabar es podria fer un recull de tot el material i escriure el procés de treball. Cada any ho hem fet però sense el seguiment fotogràfic.

Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades

(en cas de dur-la a terme)

– A vegades les fotografies que ens han portat no ens aporten pràcticament res. Però es valora molt l’hàbit de la participació i la responsabilitat de portar alguna cosa.

Activitats d’avaluació

– Presentació de les diferents fotografies.

– Explicació del que veuen. (Entre tots es valoren les millors fotografies per poder després portar a terme la maqueta). Cada alumne haurà de saber explicar les característiques de les fotografies que ha portat i la seva utilitat en la confecció de la maqueta.

Criteris d’avaluació

 

          S’han de presentar les feines el dia indicat. (si no és així s’han d’adonar que no es pot desenvolupar la classe, doncs aquest mateix dia es comenten en el grup-classe).

          Participació en els comentaris de les diferents fotografies exposades.

          Qualitat de les imatges.

          Informació que ens aporten les imatges.

Qualsevol alumne pel fet de presentar el material que se li demana té una qualificació positiva. Es valora molt la participació i la responsabilitat en fer la feina dins de les seves possibilitats.

 

 

 

 

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quins coneixements adquirits aplica?

– En aquesta activitat es treballa la qualitat de les imatges (resolució en Megapixels), formats (jpg, bmp, gif).

Quins nous coneixements fomenta?

– Tots els relacionats amb la teoria del Pla.

Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?

          – Informàtica:

o        Amb el GIMP realitzem modificacions i retoc d’imatges.

o        Qualitat, mides i formats de les fotografies

 

          Tecnologia:

o        Tota la maqueta ha estat realitzada gràcies a les fotografies que hem anat recollin. La pintura les proporcions… Hem utilitzat eines i materials que formen part del currículum d’aquesta àrea.

 

          Català, Castellà:

El text instructiu i la descripció. Hem utilitzat l’activitat de la maqueta i d’algunes fotografies per treballar les llengües.

 

 

 

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen):

 

          Competència social i ciutadana

o        Expressar les pròpies idees i escoltar les alienes

          Competència d’autonomia i iniciativa personal

          Competència d’aprendre a aprendre

          Competència en el coneixement i interacció amb el món físic

          Competència matemàtica

          Competència en el tractament de la informació i competència digital

o        Comunicar la informació amb organització i claredat

o        Utilitzar les TIC com a vehicle d’expressió artística.

          Competència lingüística i audiovisual.

o        Identificar els llenguatges visuals i entendre els seus missatges.

o        Expressar idees de forma creativa i trencat estereotips

o        Apreciar les qualitats estètiques dels missatges en els mitjans de comunicació.

 

 

 

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS

           Educació Visual i plàstica 4t ESO
ED. EDEBÉ

          http://www.fotoprix.com/revelado_fotos_digital/FTPX050030 Quadre amb les diferents resolucions de les fotografies i les seves aplicacions.

          http://bancoimagenes.isftic.mepsyd.es/ Recursos audiovisuals del  “Instituto de Tecnologias Educaticas” Hi ha una col·lecció de fotografies, i altres recursos per l’elaboració de videos

 

DATA

15 de març de 2010

 

 

 

DISSENY I IL.LUSTRACIÓ

LES TAC A L’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA A SECUNDÀRIA

 

 

TÍTOL DE L’ACTIVITAT

Mòdul 1. Exercici 1. Disseny de la caràtula d’un CD

 

AUTOR/A DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms

Joan Mola i Gibert

 

IMATGE DEL DISSENY DE LA CARÀTULA

Versió 1

caratula11

Versió 2

   imatgecar23

 

MATERIAL GRÀFIC QUE HEU UTILITZAT (adjuntar imatges originals)

imatges

imatges11imatges21

 imatgecarator1imatges31

 ANÀLISI DELS RESULTATS OBTINGUTS

La versió 1 és la que estem utilitzant aquest curs com portada del programa educatiu que es reparteix a les famílies a principi de curs, així com la caràtula de diferents CD’s amb fotos del curs.

Es juga amb imatges relacionades amb el lema del curs: “Mans, cap i cor el nostre millor tresor” i els colors corporatius de l’escola. (La meva tasca en aquesta activitat és de donar suport a en Joan Pau i treballar amb els alumnes de nee). En el 4t A n’hi ha 3 i en el B 4. Tenen moltes dificultats, especialment és que el seu grau de discapacitat és més elevat. En tenim un que té greus problemes de visió i utilitza el zoom, però estem gestionant amb l’Once la possibilitat de que ens subministri un programari específic per aquest alumne. (La setmana vinent vindrà al nostre centre la tècnica del centre de recursos de l’once per tractar el tema).

 

La versió 2 és la que utilitzaran els alumnes de la USEE (unitat de suport a l’educació especial) per fer  la portada i caràtula del CD que realitzaran en el seu projecte de recerca (cada alumne en fa un de diferent). Aquest projecte el treballen durant tot el curs i la finalitat és fer una presentació del seu treball a la resta de companys de l’aula ordinària (exposició molt senzilla, però que els fa sentir integrats). Aquest projecte de recerca està inclòs dins de les hores que tenen de projecte setmanal i la finalitat és fomentar al màxim la seva autonomia utilitzant  l’ordinador com a eina de recerca, de tractament de la informació i de disseny.

Ens trobem amb moltes dificultats, doncs molts alumnes necessiten sempre el suport d’un docent, però els resultats obtinguts són satisfactoris doncs anem pautant molt els passos i saben com buscar i guardar imatges en un fitxer

 

 

 

 

 

Mòdul 1. Exercici 2. Proposta didàctica – Disseny de la portada d’un CD

 AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms

Joan Mola i Gibert

Joan Pau Garcia i Català

Centre i localitat

Salesians Badalona

 

GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT

Curs i característiques del grup

 Alumnes de la USEE de 4t d’ESO.

Aquest perfil d’alumnes és molt especial doncs tots tenen una discapacitat o altra. Des de paràlisi cerebral, retard d’aprenentatge o exclusió social, problemes de visió, motricitat, combinades amb altres problemàtiques com baixa autoestima o poca acceptació per part d’alguns alumnes.

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Explica breument la seva ubicació dins la programació

 Aquesta activitat és interdisciplinar amb l’activitat d’Informàtica creació d’un muntatge de video amb el programa MovieMaker sobre el seu projecte de recerca..

Com el viatge és tradició fer-lo la darrera setmana abans de Setmana Santa aquesta activitat es realitza a l’inici del tercer trimestre. També caldria afegir-hi la presentació que elaboraran en finalitzar el projecte de recerca (treballat exclusivament amb el professorat de la USEE, però que hauran de presentar davant de tota l’aula ordinària).

Dins de la programació s’inclou com activitat de la unitat 4 Disseny.

 DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Descripció de l’activitat

I dels passos a seguir

Per desenvolupar-la.

 

 A partir de les fotografies realitzades durant el viatge fi de curs els alumnes han de realitzar un muntatge de video, la seva caràtula i la coberta de la capsa del CD.

Els alumnes primer hauran de mesurar les mides del CD i de la capsa. En aquest darrer cas poden triar la mida que volen: capsa petita, classica de DVD, format estret.

Cada alumne porta la fotocòpia d’una tapa de DVD per estudiar-la a classe. Ens fixarem en:  els elements que conté: Idioma, so, format DVD, format de pantalla. Observar la diferent tipografia, tipus de lletra, color i tamany.

 Realitzar la caratula i tapa amb el programa que desitgin (generalment treballem amb el GIMP per l’edició d’imatges i el OpenOffice Write pel tractament de textos).

Aquesta part la realitzaran a Visual i Plàstica amb el meu suport. Però a l’hora de projectes i durant aquest tercer trimestre realitzaran la caràtula i la coberta de la capsa que servirà per guardar el CD que hauran d’esposar amb un powerpoint a tota la classe.

A continuació exposaré com treballarem amb la USEE el CD i la caràtula del Projecte de Recerca.

 Objectius 

que es volen assolir                

          Reconèixer el procés de disseny present en els objectes d’ús quotidià i adreçat a resoldre problemes diversos.

          Potenciar l’autoestima de l’alumne treballant un projecte que ha estat triat per ells.

          Fomentar la inclusió a l’aula amb la resta de companys de l’aula ordinària presentant un material i exposant una feina elaborada per ells i amb un sentit molt especial.

(Aquesta caràtula de la versió 2 és la que podria treballar un alumne que és de la República Dominicana amb retard mental ). El seu projecte de recerca està relacionat amb el seu país i parla d’esportistes famosos. Un país pobre, però que en el seu treball vol fer entendre als seus companys que tenen esportistes d’elit) Apareixen uns quadrets de color blau i vermell, són els colors de la R. Dominicana, una mica es busca potenciar els seus orígens i no avergonyir-se del que són ni d’on són.

Cada caràtula tindrà una intencionalitat rellevant, en funció del tipus de treball que realitzin.

Continguts

que es treballaran

Els elements del disseny gràfic: suport, tipografia, maquetació, color

Reconeixement de la tipografia o de les diferents classes de famílies o tipus de lletres que intervenen en el disseny gràfic.

• Reconeixement de la maquetació o disposició de text i imatge com la recerca de l’equilibri estètic en una composició de disseny gràfic.

• Identificació dels factors que intervenen en el color com a element de disseny gràfic: volum, sensacions, temperatura, simbologia…

• Reconeixement de les diferents tècniques graficoplàstiques tradicionals a les quals pot recórrer el dissenyador (pintura, estampació, collage…) i les innovadores sorgides amb les noves tecnologies.

Més que valorar la importància del disseny, és valorarà el missatge que aquest ens aporti.

 

Temporització

Una setmana.

Tres hores d’informàtica per fer la pel·licula . Dos per fer la portada i caratula del CD i la tercera hora de visual s’utilitza per veure amb tota la classe les produccions realitzades pels alumnes.

Aquesta seria la temporalització durant les hores de Visual i Plàstica (treball conjunt a l’aula amb en Joan Pau).

En la versió 2 es realitzaria una vegada acabat el powerpoint de la presentació del projecte de recerca i   ensenyarien i explicarien les caràtules als companys abans de començar l’exposició.

Calculo que hi dedicarem entre dues i tres hores de projectes .

 Recursos humans i   materials necessaris

 

– Carro amb 16 portàtils.

– Fotografies del viatge fi de curs.     (Aula ordinària amb el meu suport)

—————————————————————

– Aula informàtica 10 ordinadors.

– Suport d’un vetllador.      (Projectes amb els 7 alumnes de la USEE)

 

Organització del grup

(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)

          A l’aula ordinària en Joan Pau ja ha explicat una mica la seva organització amb el suport meu per als alumnes de la USEE. Però quan treballem projectes aleshores estan tots junts (els que són de la USEE i prou).

         A l’aula d’informàtica disposem d’un ordinador per a cada alumne. Tanmateix, normalment hi ha un vetllador que dóna suport. A vegades per necessitats del centre no està amb el grup i només estic jo sol. És un moment per aprofitar i fer treball cooperatiu. Aleshores els que tenen més coneixements informàtics ajuden a aquells que tenen més dificultats. Cada un fa la seva feina, però tots saben el que fan els altres (per lesajudes que es donen, perquè s’ho expliquen…) La finalitat és fer “grup” i que entre ells s’ajudin. Hi ha molt bona predisposició i tots els projectes realitzats han tingut molt d`èxit.

Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades

(en cas de dur-la a terme)

Les dificultats són moltes, doncs tenen moltes dificultats manipulatives, perden imatges, cliquen llocs que no són i ho perden tot… Però també aprenen molt. Aquests alumnes saben llegir i escriure, però tenen moltes dificultats en entendre allò que ells han escrit. L’ordinador és una eina molt agraïda que els ajuda a entendre molt més bé les coses.

Activitats d’avaluació

En aquest cas l’activitat d’avaluació és el lliurament del DVD. I forma part de les diferents activitats d’avaluació del tema de Disseny.

Criteris d’avaluació

Adonar-se que amb el disseny poden expressar missatges.

Utilitzar correctament les diferents tipografies.

Aconseguir l’equilibri estètic en la composició de la maqueta.

Aplicar correctament els factors que intervenen en el color com a element de disseny gràfic.

Esforç per aconseguir una composició organitzada.

Adonar-se de la importància d’un bon disseny.

 

 

 

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quins coneixements adquirits aplica?

          El disseny: sentit estètic, funcionalitat, materials emprats, cost econòmic, públic destinatari.

          La forma i la funció.

          Els elements del disseny gràfic: suport, tipografia, maquetació, color.

       –      Els símbols, logotips i imatges corporatives.

Quins nous coneixements fomenta?

  El packaging: caixes i envasos.

(Per els alumnes de la USEE són molts, doncs en funció del seu projecte de recerca hauran de buscar imatges que els ajudaran a conèixer nous conceptes. Com ballen salsa una parella, com s’agafen…)

Tal com diu la dita “més val una imatge que mil paraules”

Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?

– Amb la informàtica i amb moltes més. Al fer un Projecte de Recerca, aquests alumnes han buscat informació i amb una caràtula han d’expressar tot allò que han escrit. També han d’aprendre a sintetitzar uns continguts en unes imatges i un títol.

 

 

 

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen):

 

          Competència social i ciutadana

          Competència d’autonomia i iniciativa personal

          Competència d’aprendre a aprendre

          Competència en el coneixement i interacció amb el món físic

          Competència matemàtica

          Competència en el tractament de la informació i competència digital

          Competència lingüística i audiovisual.

 

 

 

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS

           Educació Visual
Ed. EDEBÉ

 www.sixdots.de/mosaik/en/download.php (aquest link ens permet descarregar un programa per fer un mosaic amb les fotos que pugem). Si la temporalització s’ajusta a la realitat es dedica un parell d’hores d’informàtica per treballar amb el programa.

 

DATA

3 de març de 2010

 

 

 

 

Em presento

Hola,

Sóc en Joan Mola professor de la USEE (unitat de suport d’educació especial) de secundària de l’escola dels Salesians de Badalona. El meu interès en aquest curs és poder adquirir nous coneixements per després poder-los aplicar amb aquests alumnes. El perfil d’aquest alumnat és molt manipulatiu i desenvolupem molts projectes interdisciplinars (des de musicoteràpia, maquetisme, fusteria, jardineria i informàtica…) Treballo conjuntament amb el professor (Joan Pau) de Visual i Plàstica de 4t d’ESO donant suport a l’aula a aqueslls alumnes que són de la USEE.

Espero i desitjo que en aquest curs  pugui adquirir noves eines per poder enriquir els nostres projectes.