Entra als enllaços i fes de cirurgià:
http://www.edheads.org/activities/knee/knee1/index.htm
http://www.edheads.org/activities/hip/index.htm
Caceres i webquests interessants
Aquí teniu diferents enllaços que visitarem quan s’escaigui:
http://xtec.cat/~mlluelle/caceres/caceres.htm
http://xtec.cat/~scapella/mosquit
http://www.aula21.net/cazas/cazasaula21/reciclaje.html
Part natural
Observeu els vídeos:
Anatomia dels aparells reproductors
A veure què sabem…
Imprimiu la pàgina i respongueu les qüestions:
1-
a) Quines diferencies hi ha entre la tràquea i l’esòfag?
b) Quin d’aquests tubs té moviments peristàltics?
c) Quin d’aquests tubs té anells cartilaginosos i per a què li serveixen?
2-
a) Fes un dibuix de l’aparell respiratori indicant-ne les parts
b) En quina de les parts anteriors té lloc l’intercanvi de gasos? Explica com es fa, de quins gasos parlem i cap a on van. Fes un dibuix primer:
3-
a) Associa les malalties o símptomes de l’esquerra amb l’aparell corresponent:
| Asma | APARELL EXCRETOR |
| Cistitis | |
| Pneumònia | |
| Nefritis | |
| Silicosi | APARELL RESPIRATORI |
| Còlic nefrític | |
| Bronquitis | |
| tuberculosi |
b) Què és un emfisema i com es produeix?
4- Posa una creu on correspongui:
| PULMONS | RONYONS | PELL | |
| Eliminació de la urea | |||
| Eliminació del CO2 | |||
| Eliminació d’aigua | |||
| Conté nefrons | |||
| Conté alvèols | |||
| Conté glàndules sudorípares |
5- Quines diferències quan a composició hi ha entre la sang i la orina?
De la taula següent, quina substància correspon a la orina, la A o la B?
| Substància (g/l) | A | B |
| aigua | 950 | 910 |
| glucosa | 0 | 1 |
| proteïnes | 0 | 80 |
| Lípids | 0 | 5 |
| sals | 16 | 8 |
| Urea | 20 | 0’3 |
6-
a) Explica què és l’hemodiàlisi
7- Explica què és la sinapsi i fes un dibuix indicant els seus components.
8-
a) Explica què tenen en comú totes les drogues.
b) Omple la taula:
| Nom de la droga | Tipus de droga | Origen | Efectes |
| Heroïna | |||
| Cocaïna | |||
| Amfetamina |
9- Omple la taula:
| Funcions | |
| Bulb raquidi | |
| Escorça cerebral | |
| Hipòfisi | |
| Cerebel |
10-
a) Què és una hormona? Per on viatja?
b) Anomena les glàndules endocrines i la seva localització
11- A l’hora de fer apunts se m’han desordenat els elements de la segona i tercera columnes de la taula següent. Mirant el dibuix anterior, ordena- les i escriu-les bé a la taula de sota:
| Glàndula endocrina | Hormona | Efecte |
| A | Tiroxina | Estimula l’allargament d’ossos i músculs |
| B | Insulina | Estimula el ritme cardíac i respiratori |
| C | Progesterona | Prepara l’organisme per a un possible embaràs |
| D | Hormona del creixement | Regula l’aparició dels caràcters sexuals masculins |
| E | Testosterona | Disminueix la quantitat de glucosa a la sang |
| F | Adrenalina | Estimula l’activitat (metabolisme) cel·lular |
| Glàndula endocrina | Hormona | Efecte |
| A | ||
| B | ||
| C | ||
| D | ||
| E | ||
| F |
12- Digues Cert o fals segons convingui: (l’error resta punts)
– La nicotina provoca la dependència del tabac____
– El sistema nerviós simpàtic pertany al sistema nerviós autònom ____
– La miopia no permet veure bé objectes llunyans a causa d’un ull massa curt____
– La hipermetropia es corregeix amb lents divergents____
– La diàfisi és la part allargada d’un os____
– Els receptors de l’oïda són quimioreceptors____
– A l’interior dels ossos trobem la pituitària groga____
– Només trobem mecanoreceptors en el sentit del tacte____
– La trompa d’Eustaqui connecta el timpà amb l’orella externa____
– El bíceps i el tríceps són dos músculs antagònics____
|
|
||||||
13- Suposem que la Laura i el Joan són parella i mantenen relacions sexuals. La Laura té un cicle menstrual de 28 dies molt regular i el Joan fabrica espermatozous que poden viure 5 dies a l’interior de l’aparell reproductor de la Laura.
a) Assenyala en un regle diari de sota els dies en què és més fàcil quedar embarassada:
b) Aquesta parella necessita assessorament. Posa un exemple d’anticonceptiu que compleixi aquestes condicions:
– Que protegeixi contra infeccions. ____________________
– Que impedeixi l’ovulació: _____________________
– Que no deixi implantar el zigot a l’endometri:__________________
14- Respon amb claredat:
a) En quin lloc de l’aparell reproductor femení té lloc la fecundació?
b) En quin lloc de l’aparell reproductor femení té lloc la implantació de l’embrió?
c) Quina funció tenen la placenta i el cordó umbilical?
d) NOMÉS RESPONEN ELS NOIS. Una noia que du posat un tampó, pot orinar? Per què?
e) NOMÉS RESPONEN LES NOIES. Un home que s’ha fet la vasectomia, pot fabricar semen? Per què?
15- Respon amb claredat:
a) Quins són els dos grans grups en que podem dividir les malalties conegudes?
b) Quina diferència hi ha entre contagi directe i contagi indirecte?
c) Quina és la via de contagi de la gonorrea?
16- El Joan diu que l’única manera de no tornar a passar la varicel·la és haver-la passat un cop. En canvi, el Jaume diu que l’única manera de no passar-la és havent-te vacunat contra la varicel·la.
Raona qui dels dos té raó utilitzant els conceptes: antigen i memòria immunològica.
17- Digues quines frases són certes i quines són falses:
– l’aire que expirem és ric en CO2 i pobre en O2 _________
– la sang que arriba als pulmons provinent del cor és rica en O2 ______________
– una dieta rica en carn produeix més urea_________
– l’expulsió dels excrements s’anomena excreció_________
les meves imatges
LA DIGESTIÓ
El procés digestiu serveix per obtenir la matèria i l’energia necessàries per viure. Observeu el següent ppt:
La necessitat de respirar
L’aparell respiratori permet l’arribada d’oxigen a la sang i la sortida del diòxid de carboni resultant de la respiració. Així obtenim energia dels aliments que hem incorporat. observeu el ppt:
APARELL EXCRETOR
Per poder viure, cal extreure els productes d’excreció de la sang i fer-los fora de l’organisme. Aquestes substàncies es formen inevitablement com a resultat del metabolisme cel·lular i són especialmet la urea, àcid úric i excessos de sal.
Els sistemes de coordinació: sistema nerviós
El sistema nerviós regula i coordina tot l’organisme.Els seus missatges i ordres es transmeten per les neurones i els impulsos viatgen molt ràpid. és un sistema precís i d’acció immediata. Observeu el ppt:










