Projecte AudioVisual: PAV

#pavaldrassanes

A la nostra escola creiem que el desenvolupament de la competència audiovisual, tant a nivell curricular com al competencial pròpiament dit, pot ser la clau de l’èxit educatiu, social i personal de l’alumnat.

Per això és necessari conèixer de primera mà les eines i els processos de fabricació d’informació i coneixement. Aquestes eines permeten desenvolupar en el nostre alumnat un esperit de consum crític que l’ajudi a veure, llegir i escoltar amb la garantia de poder analitzar, reconstruir i actuar de manera responsable i implicada per millorar el seu futur i el de la societat.

Una part molt important d’aquestes eines, en la nostra societat actual, són les audiovisuals. Aquest projecte desenvolupa aquest àmbit amb l’objectiu de la millora curricular de la competència comunicativa, lingüística i audiovisual.

Dintre del Projecte AudioVisual del centre (PAV), elaborem un curt de cinc minuts que es presenta a la mostra “La imatge, un llenguatge que uneix” organitzada pel Centre de Recursos Educatius de Ciutat Vella.

Els objectius d’aquesta activitat són:

• Ser capaç de llegir comprensivament i crítica els missatges que reben de diferents mitjans, especialment del cinema.
  • Conèixer el nom i les principals funcions de les persones que intervenen en una producció audiovisual.
  • Saber produir missatges audiovisuals amb un ús correcte dels recursos formals.
  • Conèixer els codis bàsics del llenguatge audiovisual.
  • Valorar els missatges audiovisuals des del punt de vista estètic.

Aquesta activitat es desenvolupa al cinquè curs de primària.

Tot i que es creen dos grans grups de treball, equip tècnic i equip artístic, intentem que tots els alumnes puguin experimentar el major nombre de rols dintre del seu grup.

D’altra banda, tots fan d’actors i tots fan una part de l’edició final del curt.

Els mestres que han realitzat aquesta activitat, com també la totalitat dels mestres del cicle superior i del claustre de l’escola en general, la valorem molt positivament perquè el resultat final és molt satisfactori i reflexa amb molta claredat la qualitat de la feina feta durant el procés.

A més, el fet que el curt es presenti a altres alumnes de la resta d’escoles del districte ens sembla que dóna significativitat a l’activitat i genera una cultura de treball ben fet per compartir amb els altres.

Els alumnes que han realitzat aquesta activitat a cinquè, participen al Cinefòrum quan fan sisè on es fa evident la millora de la comprensió de produccions audiovisuals.

Les competències bàsiques que es treballen específicament durant el projecte són:

• Competència comunicativa lingüística i audiovisual
    • comunicar amb els llenguatges audiovisuals, fent servir les tecnologies de la comunicació, amb l’ús de diferents suports i amb adequació a les diferents funcions.
  • Competència artística i cultural
    • crear produccions artístiques pròpies.
  • Competència del tractament de la informació i competència digital
    • registre i processament de la informació, amb una actitud crítica i reflexiva. Requereix el domini de llenguatges visual, gràfic i sonor bàsics.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal
    • imaginar projectes i portar endavant les accions, aprenent de les errades i assumint riscos.

Els alumnes del Cicle Superior tenen assignada una hora i mitja setmanal del seu horari al PAV. Tot i això, durant el procés de creació de la pel·lícula es porten a terme activitats pròpies de les àrees de llengua i de d’educació artística.

Tot el procés de creació del curt comporta unes 20 sessions de treball que es reparteixen en 7 unitats diferents que podeu seguir al bloc de cine de l’escola, dintre de la pestanya “Fem una pel·li!”

El treball final del projecte que van fer els alumnes durant el curs   va ser mereixedor del segon premi del concurs EL CAC A L’ESCOLA que organitza el Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

Aquest és el curt guanyador, gaudiu-ne!