Un jardí… MATEMÀTIC!


#matesaldrassanes

Quan diem que al Drassanes treballem seguint una metodologia dinàmica, és a dir que és variable i flexible aprofitant les oportunitats d’aprenentatge que ens dóna la realitat de la manera més competencial possible, pensem en activitats com la que us volem explicar.

Des de l’Agenda 21 escolar ens han ofert la possibilitat d’instal·lar un jardí vertical a l’escola. De seguida les mestres de quart hem vist una oportunitat clara per desenvolupar un projecte on les matemàtiques prenen un pes específic.

Gairebé sense voler-lo hem començat a parlar de fraccions i de correspondències fracció-decimal aprofitant les diferents maneres d’expressar les longituds (mig metre, cinquanta centímetres) treballant així també les unitats de mesura de longitud i, inevitablement les de superfície.

Hem recollit tot un seguit de continguts que es poden treballar aprofitant aquest projecte que sorgeix de manera espontània i real.

NUMERACIÓ I CÀLCUL

  • Ús dels nombres decimals en contextos reals.

  • Reconeixement de la fracció com a part d’una unitat.

RELACIÓ I CANVI

  • Modelització de situacions problema mitjançant objectes i gràfics.

ESPAI I FORMA

  • Identificació i descripció verbal de les propietats de figures geomètriques de dues dimensions.

  • Representació, construcció i comparació de figures de dues dimensions.

  • Exploració i reconeixement de figures semblants.

  • Investigació de la relació entre figures a partir de la seva composició, descomposició i transformació.

MESURA

  • Reconeixement de les magnituds de longitud.

  • Ús de les unitats més comuns del Sistema Internacional: longitud (km,m,cm i mm).

  • Disseny d’activitats de mesura dins d’un context significatiu.

Vam proposar el repte als alumnes, la pregunta és clara i engrescadora:

Voleu dissenyar el jardí vertical que ha d’ocupar un pany de paret del pati dels petits de l’escola? Com podem distribuir els mòduls a la superfície?

Presentem als alumnes de 4t. les fotos d’un jardí de les mateixes característiques que han instal·lat a una altra escola.

Observem  a la fotografia que està format per 12 mòduls amb forma rectangular d’1m  per 50 cm.

A partir d’aquí recordem a classe les característiques d’un rectangle.

Treballem les mides que tindrà a tamany real i, per parelles, construïm un mòdul en paper per pintar-lo després.

Durant la construcció del mòdul observem la relació entre la llargada i l’amplada del rectangle. A més, usant el regle, fem un repàs de les unitats de mesura.
Amb aquesta activitat prenem consciència de la mesura real dels mòduls que podem comparar, encara sense mesurar, amb la paret que els acollirà.

Ara toca fer el nostre disseny sobre paper quadriculat, però primer cada alumne ha d’establir quin és el patró (model) que ha de repetir 12 vegades i quants quadrets ha de tenir sobre el paper perquè guardi la mateixa proporció. Surten diferents propostes ,4X2, 2X1, 6X3 i decidim que podem utilitzar les dues primeres ja que si utilitzem com a patró un rectangle de 6X3 veiem que no ens cabrien al paper alguns dissenys.

Fet el disseny, cada alumne calcula  els metres de paret que necessita tan de llargada com d’alçada per poder realitzar-lo.

Mesurem  la paret per descartar els dissenys que no hi caben i entre tota la classe

escollim els que més ens agraden.

Un cop hem triat, enganxem els mòduls de paper que havíem pintat reproduint els dissenys a tamany real.

Finalment enviem la proposta final al Marc Grañén, el paisatgista encarregat de fer el disseny de la instal·lació.

Per treballar també la dimensió de comunicació i representació de la competència matemàtica fem que els alumnes expliquin el procés als companys d’altres cursos.

Amb el disseny definitiu concretat pels tècnics sembla que el projecte ja ha acabat, però segueix l’activitat treballant el metre quadrat amb el grup de quart, una entrevista que el grup de tercer farà al Marc Grañén…

Ara toca valorar l’activitat, i ens importa molt mostrar el seu nivell competencial. Ho fem utilitzant els INDICADORS COMPETÈNCIALS que va elaborar el CREAMAT

Pel que fa al plantejament de l’activitat, observem que:

És una activitat que té per objectiu resoldre un repte referit a un context real.

Ens fa aplicar coneixements ja adquirits com les característiques del rectangle i a fer nous aprenentatges com el càlcul de la seva superfície.

Ajuda a relacionar continguts del bloc mesura amb continguts del bloc de numeració.

És una activitat que es pot desenvolupar de diferents formes, estimulant la creativitat.

S’han usat instruments de mesurar i material manipulatiu.

En la gestió de l’activitat, observem que:

És una activitat que fomenta la iniciativa de l’alumnat.

Les mestres intervenen a partir de preguntes adequades, guiant el procés de creació del disseny, més que amb explicacions teòriques.

Es fomenta el treball i l’esforç individual però també el treball en parelles o en grup.

Implica raonar sobre el que s’ha fet i justificar els resultats.

S’avança en la representació de manera cada vegada més precisa intentant també millorar el llenguatge matemàtic.

Ara el jardí ja està muntat a la paret d’infantil i els companys i companyes de 5 anys han ajudat als jardiners a omplir-lo.

Un veritable regal per l’escola que ens ha portat una mica més de natura al centre i molta més competència matemàtica als nostres alumnes!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *