Connectors textuals

Llistat de connectors:

Per començar: Abans, En primer lloc, En principi. Inicialment, Per començar, Per iniciar, Primer de tot …

Pels paràgrafs posteriors: A continuació,  Aleshores, A més a més, Pel que fa, Mentre, En el cas, De moment, Tot i que, Durant, Llavors, Més tard, Quan, També, Després, Segons, De fet, En certa manera, Probablement, Certament, En efecte, Fins i tot, Per descomptat, També, Ben segur, Sens dubte, En aquest sentit…

Per acabar: Per acabar, Per finalitzar, A la fi, Finalment, Per tant, En conclusió, En resum…

Aprenem a fer resums

 Amb el resum s’ha d’aconseguir reproduir fidelment (no copiar) el contingut i l’organització d’un text original, però de manera reduïda. Cal, doncs, saber-hi distingir primer la informació que és essencial de la que és accessòria, per poder-la expressar després d’una manera condensada i objectiva.

Què cal tenir en compte a l’hora de resumir?

1. Centra’t en la informació que hi ha en el text original: es tracta de reproduir aquesta informació, però amb menys paraules; no s’ha de fer interpretacions personals sobre el contingut del text.

2. Hi ha d’haver totes les idees principals del text original, interpretades correctament.

3. Cal articular i connectar les idees amb mots de lligam (marcadors textuals, connectors) i amb la puntuació adient: el producte final ha de ser un resum, no un esquema.

4. Cal demostrar capacitat de síntesi; és a dir, respectar al màxim el nombre de paraules demanat per al resum.

Passos a seguir per fer un bon resum:

  • Lectura comprensiva: lectura del text  pausada, paràgraf a paràgraf, capítol a capítol reflexionant sobre allò que llegim.
  • Trobeu els punts o idees essencials del text i la manera com es van articulant. (Paraules clau)
  •  Busqueu els mots de lligam o les expressions que poden posar en relleu les relacions lògiques de les parts del text (perquè, doncs, però, en canvi, primerament, finalment…),
  • Escriviu el text.
  • Pareu atenció als signes de puntuació, a la disposició del text en paràgrafs, etc.

 

Revisió de la llibreta per a l’avaluació del 2n bloc

Data de la revisió:  dilluns, 29 de gener.

Us faig un llistat de totes les activitats que hem fet corresponents al 2n bloc:

  • Presentació del bloc.
  • Resum amb la Informació de Jack London.
  • Presentació de la novel·la: La crida del bosc.
  • Treball de les faules corregit.
  • Presentació del diccionari.
  • Com es defineix una paraula.Tipus de definicions.
  • Activitats: 2.30, 2.31, 2.32, 2.34
  • Presentació dels conceptes de polisèmia i  homonímia.
  • Exercicis del bloc corresponents
  • Fotocòpia amb exercicis de paraules polisèmiques per treballar amb el diccionari.
  • Activitats per treballar les preposicions: 2.43, 2.44, 2.45

Les lectures del Premi “Protagonista Jove”

REINHARDT, Dirk. Train Kids.
Trad. Montserrat Franquesa. Pagès

Train Kids ens mostra la duresa que han de suportar els emigrant adolescents sud-americans per arribar a la Terra Promesa, en aquest cas els Estats Units. Durant un trajecte de milers de quilòmetres i de diversos mesos, els joves que s’atreveix a deixar casa seva i a emprendre aquest camí poden ser robat, violata, atonyinats, segrestats i, fins i tot, assassinats. Durant mesos de patiment, de por i de desconfiança travessaran rius i ciutats, s’enfilaran a trens i hauran de deixar la seva vida en mans d’altres a fi d’aconseguir arribar a una terra on, tot i això, continuaran vivint en el màxim anonimat a fi que no els deportin.

portada

COSTAS, Ledicia. Jules Verne i la vida secreta de les dones planta.
Trad. Eva Lozano. Barcanova

El 21 de maig de 1884, el Saint Michel III atraca a Vigo per una avaria a la caldera. Aquest iot pertany a Jules Verne i l’avaria la provoca, seguint les seves indicacions, en Pierre, el grumet del vaixell. Però per què tant de secretisme?
L’escriptor francès desitja visitar una petita farmàcia de Vigo i conèixer al seu amo, en Philipot, ja que està segur que té relació amb les dones planta. Verne, malgrat les negatives i reticències de l’apotecari, aviat descobreix que Violeta i Melisa, la néta i la dona de Philipot, pertanyen a aquesta antiga i estranya estirp de dones planta.

portada

MONTAÑÁ, Rubèn. El bolígraf de Higgs.
Animallibres

L’Èric Bosó obté, de resultes d’una bona acció, un bolígraf que permet convertir en real tot allò que s’hi pugui plasmar damunt d’un paper, per més absurd i descabellat que sigui. Com és ben sabut per les sagues de superherois, un gran poder implica una gran responsabilitat. Però qui vol ser responsable amb quinze anys? L’Èric fa i desfà a la seva voluntat, sense cap més límit que la seva imaginació. El perill arriba quan el bolígraf cau en mans inadequades.

portada

SOLAR, María. L’expedició del doctor Balmis.
Trad. Josep Franco. Bromera

A l’hospici de la ciutat de La Corunya, el 1803, la vida dels nens transcorria entre penúries i fam. Cap d’ells es podia imaginar com canviaria les seves vides l’arribada de l’expedició del rei Carles IV, encapçalada pel doctor Balmis, un metge alacantí pioner en les tècniques de vacunació, que amb el suport del cirurgià català Josep Salvany, pretenien portar la vacuna de la verola a Amèrica. Vint-i-dos nens serien els encarregats de transportar-la en el seu propi cos. El temps ha sepultat la història d’aquests nens i d’una de les més grans gestes de la medicina. Recuperar aquesta memòria és el millor agraïment.

Train Kids, novel·la de Dirk Reinhardt

El Fernando els havia advertit: “De cent persones que travessen el riu, només deu poden superar Chiapas, tres arriben al nord, a la frontera i només una aconsegueix passar-la.”

Cinc joves emprenen el viatge: Miguel, Fernando, Emilio Jaz i Ángel. Són immigrants il·legals i els esperen més de dos mil quilòmetres a través de Mèxic, viatjant en trens de càrrega. Arribaran al nord, al seu destí?

/

Adaptació: La crida del bosc de Jack London

Jack London (1876-1916) és un dels personatges més peculiars de la literatura universal. La seva vida ja és, en sí mateixa, com una novel·la d’aventures: viatger, explorador, contrabandista, buscador d’or i, per fi, escriptor d’èxit. La seva obra més coneguda La crida de la natura salvatge, se situa a les mateixes regions on va viure una part de la seva vida, a les riberes del riu Yukon, al nord del Canadà, en l’època de la febre de l’or i explica la història de Buck, un gos domèstic que és robat i venut per formar part d’un tir de trineus…

http://www.ccma.cat/video/embed/super3/5633237/

 

Les faules i els exemples

GUIÓ PER A LA RECERCA D’INFORMACIÓ:

  1. Presentació: 
    • Definició de faula. (activitat 2.17)
    • Protagonistes de les faules.  Simbologia dels animals. (activitat 2.19)
    • L’estructura d’una faula.

2. Les faules i l’edat antiga: Isop.

  • Fes el resum d’una faula i explica la moralina.

3. Les faules de l’edat mitjana: Ramon Llull

  • Fes el resum d’una faula i explica la moralina.

4. Les faules de l’edat moderna: Jean de La Fontaine.

  • Fes el resum d’una faula i explica la moralina.

A partir d’aquest guió, has d’organitzar i resumir la informació que trobis . Després, hauràs de presentar un treball a la llibreta. Afegeix alguna il·lustració que ajudi a millorar  la comprensió.

Data de lliurament: 15 de novembre.

Revisió de la llibreta per a l’avaluació del 1r bloc

 

Data de la revisió:  dilluns, 30 d’octubre.

Us faig un llistat de totes les activitats que hem fet corresponents al 1r bloc:

  • Presentació del bloc.
  • Comprensió lectora de “Constança”. Activitats 1.1 i 1.2.
  • El treball expositiu sobre les cançons d’amor a l’àmbit poètic.
  • Una taula sobre els tipus de text segons la seva funció.
  • Una presentació de diferents textos i reconèixer  el tipus corresponent.
  • Una taula sobre els elements de la comunicació.
  • L’anàlisi de diferents situacions comunicatives i l’activitat 1.29.
  • Una taula sobre les funcions del llenguatge i l’activitat 1.30
  • Activitats sobre l’oració: 1.31, 1.33. 1.34 i 1.35.
  • Activitats sobre la posició del subjecte i l’el·lipsi del subjecte: 1.38, 1.39 i 1.40
  • Activitats sobre el predicat verbal i el predicat nominal; 1.44 i 1.45.
  • Repàs dels contactes vocàlics.   Poema: MOMENT