ACTIVITATS

ACTIVITAT 1:

Creeu-vos un compte Google, o utilitzeu-ne un que ja teniu, i creeu per grups una presentació Power Point que permeti a la resta de companys i companyes captar les idees principals de cada apartat:

dimensió tecnològica
dimensió pedagògica
dimensió d’organització escolar

Un altre grup s’encarregarà de donar forma al bloc de la Jornada i de penjar-hi les presentacions dels companys i companyes.

ACTIVITAT 2:

Elaborar una llista del programari que seria bo que incorporessin els ordinadors ultraportàtils que participen en el Projecte eduCat1x1. Podem utilitzar un document google compartit o bé Twitter (aportacions en temps real), que podríem compartir a:

http://twubs.com/programari1x1

ACTIVITAT 3:

En aquesta activitat es proposa fer dos exercicis:

  1. un petit debat al voltant de la qüestió de la construcció de la identitat digital de centre i la importància de la imatge corporativa.
  2. un mapa conceptual amb una estructuració mínima dels espais digitals que s’hauria de dotar un centre educatiu i de les opcions d’ubicació que té (servidors XTEC, servidors de centre i contractació de serveis externs).

PUNTS DE PARTIDA:

  • plataforma web de centre per a la comunicació entre tots/es els membres de la comunitat. En aquest cas la proposta és el Projecte Intraweb, tot i que es poden fer esment d’altres CMS com ara Joomla, o casos com ara el centre IES Antonio Gala o la pròpia UOC http://www.netvibes.com/uoc
  • plataforma de gestió del coneixement com a espai de suport a l’ensenyament-aprenentatge (webs de les editorials, espais Moodle, eyeOS, …)
  • els blogs com a eina docent i de comunicació (es tractarien XTECBlocs, Blogger i WordPress fonamentalment)

El mapa conceptual es pot realitzar en edició cooperativa on-line amb alguna de les eines 2.0 existents a la xarxa compartit entre els participants de la jornada tècnica.

Enllaços i documents de referència:

ACTIVITAT 4:

Observació de materials 1×1.

Davant la gran quantitat de tipus diferents de recursos a explorar, inabastable amb tota seguretat, en la secció que segueix s’exploraran alguns dels recursos que les empreses editorials ofereixen en obert o a mode de demostració.

El primer dels reptes que es plantegen, una vegada un centre educatiu s’incorpora al Projecte eduCat1x1, és el d’escollir els materials didàctics. Es passa de l’elecció d’un material en format analògic (paper) a tenir que decidir sobre la idoneïtat dels diferents materials digitals que hi ha a l’abast. Per tant, cal disposar d’un mostratge prou ampli per tal de poder valorar quins són els que es consideren més adequats. D’aquí que, poder remenar i testejar, comparar i revisar, esdevé prioritari des del primer moment.

A la web del Projecte eduCat1x1 (http://imae.wikispaces.com/) hi ha una secció específica amb la relació de les editorials que s’han posat en contacte amb l’equip del projecte oferint llibres de text i continguts de suport a la docència en format digital: http://imae.wikispaces.com/bl–P1x1-Editorials)

A continuació, a mode d’exemplificació, i per tal que s’hi pugui fer una aproximació al concepte de llibre digital, es proposen unes poques webs d’editorials per tal d’explorar les demostracions o els continguts que hi ha.

http://www.digital-text.com/


http://www.cruilladigital.cat/


http://www.teidedigital.com/


http://www.llibrewebsantillana.cat


http://www.virtusbooks.com/


http://www.e-ducativa.com/


http://www.plataformaeleven.com/


A Catalunya, el Departament d’Educació, està impulsant des de gener de 2010 la Plataforma Empúries.

OpenCourseWare

Els materials digitals de les editorials tenen llicència d’ús, i per tant no estan en obert, només en poden disposar aquells que hi tenen l’accés permés, via pagament de llicències. Si bé això és una situació extrema, en la qual l’accés està molt controlat, hi ha altres situacions, en referència a materials educatius digitals, que es podríen ubicar ben bé al pol oposat. Es tracta dels materials publicats sota el format OpenCourseware.

OpenCourseWare (OCW) és una publicació web de materials docents i també de l’estratègia docent vinculada a ells. Els autors cedeixen els drets dels continguts sota un model de copyleft. La major part dels OCW (sobretot dins l’àmbit universitari), han escollit la proposta de Creative Commons d’atribució no comercial i llicenciament igual, tot i que alguns d’aquests materials s’ofereixen sota un altre tipus de llicència, com ara la GPL. Aquests continguts no es publiquen per tal que els usuaris obtinguin una titulació o certificació, sino que es fa amb la finalitat de potenciar la societat del coneixement i fomentar projectes entre institucions i docents relacionats amb els continguts oberts. (font: http://es.wikipedia.org/wiki/OpenCourseWare)

http://ocw.mit.edu/. És una la institució educativa que va impulsar aquest sistema.


http://ocw.uoc.edu/. La Universitat Oberta de Catalunya també ho està aplicant.


http://ocw.universia.net/es/. Iniciativa d’àmbit estatal.


http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials.htm. Podria ser considerat com una variant molt propera a la iniciativa OpenCourseWare.

Recursos digitals a EDU365

Tot seguit, un recull dels recursos digitals disponibles a http://www.edu365.cat , organitzats per matèries, i que s’han considerat oportuns d’utilitzar en relació al Projecte EduCat1x1:

    ciències socials

    • ALTRES: http://imae.wikispaces.com/bl–P1x1-Editorial



    ACTIVITAT 5:



    Generació d’una llicència Creative Commons
    En el moment que un autor decideix fer pública una obra seva es planteja de forma ineludible quina és la millor opció de publicació, de difusió, i de quina manera, si és el cas, vol protegi la seva autoria.
    A internet aquest plantejament s’ha vist esgarrat, si més no, en els termes sota els quals fins ara s’havien gestionat els dreta d’autor. La facilitat d’accés a la informació que ofereix la xarxa, i per tant d’obtenció de molts dels recursos que es naveguen (és ben conegut que tot allò que es visualitza per la pantalla, d’una manera o altra es troba de la memòria de l’ordinador local, si més no a la temporal), ha fet que s’hagin d’introduir canvis en les llicències de les obres creades. Aquests canvis han vingut de la mà d’un nou tipus de llicències d’ús: les llicències Creative Commons.
    Amb aquest tipus de llicències és possible difondre l’obra d’un autor i a la vegada protegir-ne l’autoria. És possible que us vinguin un grapat de preguntes al cap sobre la naturalesa d’aquest tipus de llicències. A l’adreça http://cat.creativecommons.org/pmf/ trobareu un grapats de qüestions ja plantejades amb les seves respostes.
    Però anem a veure com s’escull una determinada llicència Creative Commons. Hi ha una aplicació web que a partir de les preferències explicitades pel propi autor, genera de forma immediata el tipus de llicència CC que li correspon. El procés és molt senzill, i s’inicia visitant la web http://creativecommons.org/, o si preferim en català, http://cat.creativecommons.org/ .

    Responent aquestes poques qüestions, i amb un sol clic, es genera la llicència corresponent:

    El codi que es mostra l’haurem de copiar i enganxar a la web, o al document que vulguem llicenciar.
    Només es pot generar una llicènci d’ús amb materials propis. Si es fa ús de materials de tercers, cal observar el tipus de llicències sota les que estan publicats. Cal fer molta atenció en aquest punt !!


    ACTIVITAT 6: ANÀLISI DE REPOSITORIS DE CONTINGUT DIGITALS

    • Merlí: MeRLí és un catàleg de recursos educatius digitals desenvolupat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu de proporcionar a la comunitat educativa un entorn de catalogació, indexació i cerca de materials didàctics. Els recursos referenciats a MeRLí han estat etiquetats per professors i professores de les diferents àrees i nivells educatius. Cal dir que MeRLí, no emmagatzema objectes, si no més aviat el que fa és emmagatzemar les adreces on es troben els objectes educatius digitals. Per aquest motiu més que un repositori, en el sentit estricte del terme, s’hauria de considerar com un referitori (http://merli.xtec.cat).

    • Repositori JCLIC: El Clic està format per un conjunt d’aplicacions de programari lliure que permeten crear diversos tipus d’activitats educatives multimèdia. La zonaClic és un servei del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya creat amb l’objectiu de donar difusió i suport a l’ús d’aquests recursos i oferir un espai de cooperació obert a la participació de tots els educadors/es que vulguin compartir els materials didàctics creats amb el programa (http://clic.xtec.cat).

    • Quaderns Virtuals: és un entorn d’aprenentatge digital que neix i es desenvolupa al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de portar a la xarxa els quaderns d’exercicis tradicionals. El projecte està format per un conjunt d’aplicacions de programari lliure que faciliten al professorat de qualsevol nivell i àrea educatius la creació de recursos didàctics multimèdia per tal d’avaluar el progrés i rendiment de l’alumnat. Disposa d’un espai que emmagatzema tots els materials que s’han elaborat (http://clic.xtec.cat/qv_biblio)

    • Alexandria: és un reporitori de recent creació, del Departament d’Educació, amb la finalitta d’allotjar recursos per a pissarres digitals, cursos Moodle i objectes SCORM. A continuació, en una secció següent en farem una major aproximació (http://alexandria.xtec.cat).

    • Projecte Melt: El Projecte Melt és un repositori de materials educatius digitals d’abast europeu (http://www.melt-project.eu).

    • Projecte Agrega: El Proyecto Agrega és l’intent de l’estat espanyol de construir un repositori d’abast estatal amb una arquitectura de nodes distribuïts per les diverses comunitats autònomes (http://www.proyectoagrega.es).

    ALTRES:

    http://durham.schooljotter.com/coxhoe

    http://www.tes.co.uk/resourcesHome.aspx?navcode=70

    http://www.neok12.com/

    http://cooltoolsforschools.wikispaces.com/

    http://pizarradigitalinteractiva5.blogspot.com/

    http://web20guru.wikispaces.com/


    ACTIVITAT 7: EINES 2.0 PER AL TREBALL COOPERATIU EN XARXA (anàlisi d’exemples)

    http://www.google.com/a/help/intl/es/edu/k12.html

    http://www.ieslamallola.cat/

    https://sites.google.com/site/coordinaciotic/configuracio-google-apps


    ACTIVITAT 8:

    En base a les quatre grans categories de reflexió-acció:

      • Suport pedagògic d’implementació
      • Recerca permanent de la fidelització dels usuaris potencials
      • Projecció i Comunicació
      • Innovació i recerca pedagògica

    i a les premisses que la formació hauria de contemplar, citades més amunt, obriu un espai de debat per tal de concretar accions que dins el vostre centre penseu que podríeu dur a terme coordinat pel “grup impulsor de centre”.

    Feu grups de 3 o 5 persones i obriu un full compartit on tots els grups puguin exposar les seves propostes. Seguiu aquest full d’exemple.

    Dinàmica

    • 5 minuts per tal que cada participant, individualment, faci les seves propostes
    • 30 minuts per a debat grupal. Cada grup haurà d’escriure les propostes al full compartit
    • Finalment, obriu el debat al gran grup i proveu de concretar les diferents propostes en una proposta-marc, transferible a qualsevol centre educatiu però adaptable a cada entorn.


    ACTIVITAT 9: Feu grups de 3 o 5 persones i obriu un full compartit (us el facilitarà el formador/a) on tots els grups puguin exposar les seves propostes.

    http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AgKzafPwiJwcdGJXeURTeXZLQVVlR2k1cDFyM3hXZ3c&hl=ca

    En base als 3 punts citats a dalt, escolliu 2 casos i feu-ne l’anàlisi corresponent.

    Dinàmica

    • Deixeu 5 minuts per tal que cada participant, individualment, faci l’anàlisi personal.
    • Deixeu un espai de 20 minuts per a debat grupal. Cada grup haurà d’escriure les propostes al full compartit.
    • Finalment, obriu el debat al gran grup i proveu de concretar les diferents propostes en una proposta-marc, transferible a qualsevol centre educatiu però adaptable a cada entorn.

    ACTIVITAT 10:

    D’acord amb el concepte de PLE i PLN exposats en aquest apartat, confeccioneu el vostre.

    Dinàmica

    Individualment (15′) agafeu un full en blanc. Penseu en les diverses formes amb les que apreneu, si és possible, amb serveis i eines de la Xarxa. Podeu fer una categorització com la següent:

      • Llocs on cerqueu informació a Internet
      • Llocs on publico les meves informacions o les informacions generades després d’una cerca
      • Llocs on comparteixo aquestes informacions o transformacions

    Feu grups de 3 persones i que s’expliquin entre elles (30′) quines són les seves fonts i els llocs on publiquen i/o comparteixen informació.
    Per acabar, obriu un espai de debat-aprenentatge on tots els participants exposin les seves fonts i llocs no coincidents.

    El mapa següent us pot ajudar:
    Un exemple de PLE-PLN