Unitat 7 (2n ESO): Projecte joc elèctric

Durant aquest curs el projecte que us proposo per realitzar a l’aula de tecnologia, està lligat directament amb els continguts teòrics d’electricitat que hem treballat a l’aula durant el primer trimestre.

Com qualsevol altre projecte, haurà de seguir les fases del procés tecnològic que ja vàrem estudiar a 1r d’ESO. Per refrescar una mica la memòria, recordarem que aquestes són:

  • Detecció necessitat
  • Investigació i recerca
  • Generació d’idees
  • Selecció millor idea
  • Disseny
  • Planificació
  • Construcció
  • Avaluació

En el nostre cas la primera fase de Detecció de la necessitat vindrà dada per les indicacions i condicions prèvies que us donaré del propi projecte.

Recordeu també que la realització d’un projecte no és tan sols la construcció del propi objecte, sinó que cal fer una sèrie de documents que ens facilitaran la construcció i posteriorment la valoració. Aquests són:
Projecte (abans de la construcció): Document escrit a on s’especifica allò que volem fer i que inclourà les fases 1 a 6
Memòria (després de la construcció): Document escrit en el que a part d’indicar el que volíem fer (Projecte) també haurà d’incloure com ho hem fet, dificultats que han sorgit, variacions sobre el projecte inicial i avaluació.
Si voleu més informació haureu d’anar a la untat 1 (Tecnologia i procés tecnològic) de 1r d’ESO.

Ara sí entrarem de ple en el nostre projecte concret:

DISSENY I CONSTRUCCIÓ D’UN JOC ELÈCTRIC D’HABILITAT

Descripció i Condicions Prèvies

L’activitat inclou el disseny, el projecte, la construcció i la realització d’una memòria d’un joc elèctric d’habilitat creat per vosaltres. Tot el procés serà molt lliure, ja que es vol promoure la vostra imaginació i capacitat per resoldre de forma autònoma el repte que suposa el projecte.

El joc bàsic constarà d’una argolla de filferro conductor que haurà de moure’s per un altre filferro ubicat al seu interior al llarg d’un determinat recorregut.

Les condicions prèvies que caldrà complir són:

  • El recorregut ha de tenir cert nivell de dificultat però ser assolible.
  • Cal un interruptor de posta en marxa del joc
  • Quan l’argolla tingui contacte amb el filferro s’haurà d’encendre un llum
  • Quan l’argolla arribi al final del recorregut s’haurà d’encendre un altre llum de diferent color
  • Tot el circuit elèctric haurà de funcionar a 4,5 V

El tipus i forma del suport del joc, la forma del recorregut, l’ambientació i la decoració són lliures i es valoraran de manera important. Cal originalitat i fer uns bons acabats.

Si us animeu, també podeu optar per qualsevol altre joc d’habilitat que inclogui els elements elèctrics que hem indicat.

Projecte inicial

El procés s’iniciarà amb la realització d’un projecte escrit que haurà de constar dels següents apartats:

  • Idees prèviesIdea seleccionada
  • Croquis
  • Esquema elèctric
  • Pla detallat del treball de construcció amb les fases ordenades
  • Llistat d’eines
  • Llistat de materials

Un cop realitzat, s’haurà de lliurar per valorar si compleix les condicions i es veu factible la seva realització. Un cop acceptat el projecte ens posarem a construir.

Construcció
La construcció del vostre projecte es realitzarà a l’aula de tecnologia, si bé a casa podeu treballar els aspectes de decoració.

Haureu de portar els materials que us calguin segons el que heu indicat al projecte i a l’aula de tecnologia tindrem les eines i petit material accessori que pugui ser necessari.

Memòria
Un cop finalitzada la construcció caldrà realitzar la Memòria escrita. Com ja sabeu la memòria ha de servir perquè qualsevol persona que la llegeixi pugui saber que volíem fer, que hem fet, com ho fet, quines dificultats hem tingut i quina avaluació final hi donem.

De forma resumida podríem dir, que la memòria ha de ser un document amb el que una altra persona pugui fer la construcció i no incorre en els errors que nosaltres hem pogut fer.
Una proposta d’apartats de la memòria seria:

Avaluació
S’avaluarà per separat el projecte, la construcció i la memòria final.
El projecte i la memòria han de tenir els apartats que hem comentat.
En quant al propi objecte, els mínims per superar la tasca seran que compleixi les condicions prèvies i que funcioni. A partir d’aquí es valorarà la innovació en el disseny, la resistència física, la decoració, etc…, com us dic a classe “que si estigues a l’aparador d’una botiga el volguéssim comprar”

Aquest article ha estat publicat en 2n ESO, Continguts. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *