Deures estiu 2016 per a 1r d’ESO

Ja tenim l’estiu i és el moment de descansar però també de mantenir una mica el ritme per estar preparats pel curs vinent. Per aquest motiu, us proposo unes activitats d’estiu que són diferents segons si heu superat o no la matèria.

En el cas dels que heu aprovat la matèria, els deures són voluntaris i es van explicar el darrer dia del curs. Als que vàreu decidir fer-los, us vaig donar unes fustes i les indicacions per poder construir una caixa i fer una memòria del mateix estil de les que hem fet durant el curs. Tot plegat m’ho haureu de lliurar a principi d’aquest curs vinent. Us adjunto aquest  arxiu amb els plànols i les mides de cada una de les peces que conformaran la caixa.

Pels que no heu superat la matèria, la feina si que és obligatòria i consisteix en fer el “ Quadern d’activitats Tecnologies 1r ESO. Editorial Teide. ISBN 978-84-307-8514-8”. D’aquest quadern caldrà fer totes les activitats excepte les de la unitat 8 (Introducció a l’electricitat). La representació de les vistes de les figures 3, 5 i 8 de les pàgines 34 i 35 s’hauran de fer en tres làmines de dibuix normalitzades com hem fet durant el curs i el model de a qual la teniu en aquest espai web dins de la unitat 2 de Dibuix tècnic. També podeu fer, de forma voluntària, la feina que he indicat per a l’alumnat que si havia superat la matèria.

Aquest quadern l’haureu de lliurar el dia en que es farà la prova extraordinària del mes de setembre.

Tota aquesta informació i la data de la prova extraordinària la podeu trobar a la web del institut http://institutarnaucadell.cat/index.php/8559-2/

 

Us desitjo que passeu unes bones i merescudes vacances. Fins ben aviat

Publicat dins de Informació general | Deixa un comentari

Continguts per a la prova escrita de 1r d’ESO

Continguts prova escrita tecnologia novembre 2015 per a 1r d’ESO
De la unitat 1
– Comprendre que la tecnologia va lligada a l’evolució de les persones
– Saber interpretar que és realment la tecnologia
– Reconèixer les principals necessitats humanes i com la tecnologia ha anat oferint millores al llarg del temps per cobrir-les
– Diferenciar les formes de treball artesanal i industrial
– Saber situar en el temps els principals avenços tecnològics de la humanitat
– Reconèixer el procés tecnològic com una forma ordenada de treball que dona més garantia d’èxit
– Conèixer i identificar les diferents fases del procés tecnològic i com treballar-les
– Davant d’una necessitat concreta saber aplicar les diferents fases d’un procés tecnològic
– Diferenciar els documents escrits: projecte i memòria, tot identificant quina és la seva utilitat, quin ha de ser el seu contingut i en quin moment s’han de realitzar

De la unitat 6
– Comprendre el significat del concepte informàtica
– Quins mínims ha de tenir una màquina per poder-se considerar un “ordinador”
– Comprendre que és el sistema binari com a llenguatge dels ordinadors
– Conèixer el concepte de capacitat digital i les seves unitats
– Conèixer el concepte de velocitat d’un ordinador i les seves unitats
– Conèixer les diferents parts bàsiques d’un sistema informàtic i la relació entre elles, fent un esquema d’elles
– Saber identificar de forma pràctica les parts principals d’un sistema informàtic (microprocessador, placa base, memòria RAM, disc dur, lector DVD, font d’alimentació, bussos)
– Saber diferenciar entre la velocitat i la capacitat d’un sistema informàtic, identificant quines són les parts del sistema que afecten a cada una d’elles.
– Saber calcular quina quantitat d’informació (arxius) poden cabrer en un dispositiu de memòria
– Saber interpretar en una publicitat les característiques d’un ordinador i escollir el model que s’adapti millor a les nostres necessitats
– Diferenciar els diferents tipus de memòries digitals
– Reconèixer els diferents perifèrics d’un sistema informàtic

Publicat dins de 1r ESO | Deixa un comentari

Programació, avaluació i materials 1r ESO

Tal i com ja hem explicat a classe, en el document adjunt podreu trobar els continguts, els criteris d’avaluació i el material general que ens farà falta per desenvolupar la matèria de tecnologia a 1r d’ESO.

Ànims per treballar i aprendre molt

Continguts i avaluació 1r ESO

Publicat dins de 1r ESO | Deixa un comentari

Benvinguts al curs 2015- 2016

Benvolguts,

Aquest curs impartiré la matèria de Tecnologies als grups de 1r d’ESO  .

Espero que l’estiu hagi anat d’allò més be i que tingueu forces per iniciar un nou curs ple de noves experiències a viure, pel que significa l’inici d’una nova etapa que segur estarà plena de moltes experiències i aprenentatges.

Recordeu que la informació està separada en diferents espais que podeu localitzar en la franja dreta de la pantalla. Per una banda hi ha les informacions i activitats concretes per a aquest curs (separades per nivells), i desprès estan els contingut de la matèria separats per cursos i a on podreu trobar els guions de les diferents unitats, connexions a altres espais web d’interès i apunts de classe.

Podeu contactar a mi per a qualsevol consulta per mitja d’un comentari en l’article que correspongui o a través de correu electrònic a l’apartat “Contacte”. A la vostra disposició

Josep Lluís Serrano                             jserra69@xtec.cat

Publicat dins de 1r ESO, Informació general | Deixa un comentari

Unitat 7 (2n ESO): Projecte joc elèctric

Durant aquest curs el projecte que us proposo per realitzar a l’aula de tecnologia, està lligat directament amb els continguts teòrics d’electricitat que hem treballat a l’aula durant el primer trimestre.

Com qualsevol altre projecte, haurà de seguir les fases del procés tecnològic que ja vàrem estudiar a 1r d’ESO. Per refrescar una mica la memòria, recordarem que aquestes són:

  • Detecció necessitat
  • Investigació i recerca
  • Generació d’idees
  • Selecció millor idea
  • Disseny
  • Planificació
  • Construcció
  • Avaluació

En el nostre cas la primera fase de Detecció de la necessitat vindrà dada per les indicacions i condicions prèvies que us donaré del propi projecte.

Recordeu també que la realització d’un projecte no és tan sols la construcció del propi objecte, sinó que cal fer una sèrie de documents que ens facilitaran la construcció i posteriorment la valoració. Aquests són:
Projecte (abans de la construcció): Document escrit a on s’especifica allò que volem fer i que inclourà les fases 1 a 6
Memòria (després de la construcció): Document escrit en el que a part d’indicar el que volíem fer (Projecte) també haurà d’incloure com ho hem fet, dificultats que han sorgit, variacions sobre el projecte inicial i avaluació.
Si voleu més informació haureu d’anar a la untat 1 (Tecnologia i procés tecnològic) de 1r d’ESO.

Ara sí entrarem de ple en el nostre projecte concret:

DISSENY I CONSTRUCCIÓ D’UN JOC ELÈCTRIC D’HABILITAT

Descripció i Condicions Prèvies

L’activitat inclou el disseny, el projecte, la construcció i la realització d’una memòria d’un joc elèctric d’habilitat creat per vosaltres. Tot el procés serà molt lliure, ja que es vol promoure la vostra imaginació i capacitat per resoldre de forma autònoma el repte que suposa el projecte.

El joc bàsic constarà d’una argolla de filferro conductor que haurà de moure’s per un altre filferro ubicat al seu interior al llarg d’un determinat recorregut.

Les condicions prèvies que caldrà complir són:

  • El recorregut ha de tenir cert nivell de dificultat però ser assolible.
  • Cal un interruptor de posta en marxa del joc
  • Quan l’argolla tingui contacte amb el filferro s’haurà d’encendre un llum
  • Quan l’argolla arribi al final del recorregut s’haurà d’encendre un altre llum de diferent color
  • Tot el circuit elèctric haurà de funcionar a 4,5 V

El tipus i forma del suport del joc, la forma del recorregut, l’ambientació i la decoració són lliures i es valoraran de manera important. Cal originalitat i fer uns bons acabats.

Si us animeu, també podeu optar per qualsevol altre joc d’habilitat que inclogui els elements elèctrics que hem indicat.

Projecte inicial

El procés s’iniciarà amb la realització d’un projecte escrit que haurà de constar dels següents apartats:

  • Idees prèviesIdea seleccionada
  • Croquis
  • Esquema elèctric
  • Pla detallat del treball de construcció amb les fases ordenades
  • Llistat d’eines
  • Llistat de materials

Un cop realitzat, s’haurà de lliurar per valorar si compleix les condicions i es veu factible la seva realització. Un cop acceptat el projecte ens posarem a construir.

Construcció
La construcció del vostre projecte es realitzarà a l’aula de tecnologia, si bé a casa podeu treballar els aspectes de decoració.

Haureu de portar els materials que us calguin segons el que heu indicat al projecte i a l’aula de tecnologia tindrem les eines i petit material accessori que pugui ser necessari.

Memòria
Un cop finalitzada la construcció caldrà realitzar la Memòria escrita. Com ja sabeu la memòria ha de servir perquè qualsevol persona que la llegeixi pugui saber que volíem fer, que hem fet, com ho fet, quines dificultats hem tingut i quina avaluació final hi donem.

De forma resumida podríem dir, que la memòria ha de ser un document amb el que una altra persona pugui fer la construcció i no incorre en els errors que nosaltres hem pogut fer.
Una proposta d’apartats de la memòria seria:

Avaluació
S’avaluarà per separat el projecte, la construcció i la memòria final.
El projecte i la memòria han de tenir els apartats que hem comentat.
En quant al propi objecte, els mínims per superar la tasca seran que compleixi les condicions prèvies i que funcioni. A partir d’aquí es valorarà la innovació en el disseny, la resistència física, la decoració, etc…, com us dic a classe “que si estigues a l’aparador d’una botiga el volguéssim comprar”

Publicat dins de 2n ESO, Continguts | Deixa un comentari

Programació i avaluació 2n ESO

En aquest document podeu trobar la programació del curs i els criteris d’avaluació, així com el material general que ens farà falta al llarg del curs

2n ESO Tecno Prog i aval alumnes 16-17

 

Publicat dins de 2n ESO, Informació general | 2 comentaris

Unitat 1 (2n ESO): Electricitat i Magnetisme

L’electricitat és una forma d’energia produïda pel moviment dels electrons dels àtoms que constitueixen alguns elements. És una forma còmoda de transportar l’energia i existeix molta tecnologia i aparells per al seu ús.

Els apartats que treballarem en aquesta unitat seran:

1. Introducció. Donada la presència constant de l’electricitat a les nostres vides, cal que ens plantegem preguntes sobre qüestions que resulten molt comunes però sobre les que cal reflexionar: que creus que és l’electricitat?, d’on surt l’electricitat quan endollem un aparell?, quines avantatges i inconvenients te l’ús de l’electricitat?, que faríem sense electricitat?, som electro-dependents?, té substituts reals l’electricitat?

Elect 2n ESO 1 central elecElect 2n ESO 2 bombeta                          Com hi arribem?

Activitats:
– Fes un llistat de 25 aparells de casa teva que funcionin amb electricitat. Indica quins d’ells van amb piles i quines avantatges pot tenir aquest fet
– Imagina’t un dia normal en la teva vida. Fes un redactat explicant quines coses no podries fer si no hagués electricitat

2. L’electricitat: principis bàsics

  • Fets històrics. Podem trobar les primeres observacions dels fenòmens elèctrics a l’antiga Grècia ja fa més de dos mil anys, quan van comprovar que al fregar un tros d’ambar, aquest atreia petites fibres. Més endavant es van comprovar els efectes amb petits trossos de ferro imantat que es situava en posició nord – sud. Al segle XIX es crea al primera pila (Volta), es defineix la Llei d’ohm i es creen consumidors i generadors d’energia elèctrica. Ja al segle XX es produeix la gran expansió amb Elect 2n ESO 4 àtom 3l’electrificació domèstica i industrial
  • Estructura de la matèria. La matèria està composada per àtoms en els que cal distingir un nucli amb protons i neutrons i uns orbitals a on es troben situats els electrons
  • L’electricitat: font o forma d’energia? Transformacions. En l’estudi de l’electricitat i de les energies en general, cal diferenciar clarament que és una font i que és una forma d’energia. L’electricitat és una forma d’energia i per tant no podrem parlar de si és renovable o contaminant, caldrà anar en cada moment a la seva font
  • Corrent elèctric. Entenem per corrent elèctric la circulació o moviment ordenat d’electrons per un conductor

Elect 2n ESO 5 corrent elct

  • Corrent altern i corrent continu. Hem de diferenciar dos tipus de corrent elèctric: Altern a on els electrons varien el seu sentit de circulació constantment i Continu a on sempre segueixen el mateix sentit. Les centrals elèctriques proporcionen corrent altern i les piles corrent continu.

Elect 2n ESO 6 corrent alternElect 2n ESO 7 corrent continu

  • Efectes de l’electricitat. L’electricitat és tant important a la nostra vida pels diferents i grans efectes que pot originar. Els més importants són: magnètics (motors), tèrmics (radiadors), químics (electròlisi), lumínics (bombetes), sonors (altaveus), biològics (desfibril·lador)

Activitats:
– Dibuixa un àtom amb les seves partícules elementals
– Fes un quadre amb tres exemples de cada un dels efectes de l’electricitat

3. Introducció al circuit elèctric.
Abans d’endinsar-nos més i per poder iniciar les pràctiques de construcció de circuits elèctrics, cal conèixer un conceptes previs dels circuits elèctrics, que posteriorment ampliarem i tractarem de forma descriptiva. Aquest conceptes a introduir són:

  • Circuit elèctric. Un circuit elèctric és un conjunt d’elements per on circula l’electricitat (moviment d’electrons)i mostra els seus efectes
  • Sentit del corrent. En els esquemes elèctrics es marca que l’electricitat circula del pol positiu del generador al negatiu i es considerat el sentit Elect 2n ESO 13 circuit elèctricconvencional. Malgrat això el sentit real és justament al contrari, del pol negatiu al positiu.
  • Components bàsics i simbologia
    • Generadors. Són els que provoquen el moviment dels electrons
    • Conductors. Són els “conductes” pels quals es mouen els electrons.
    • Receptors. Són els elements que transformen l’electricitat en algun efecte que ens pugui ser útil.
    • Elements de control. Ens permeten dirigir, aturar, deixar circular, reduir,… el pas d’electricitat
    • Elements de seguretat. Són elements que ens protegeixen dels perills de l’electricitat
  • Circuit obert i circuit tancat. Hem de considerar que un circuit està obert quan l’electricitat no pot recorre tots els components. En canvi està tancat quan si que pot circular i per tant que els receptors entrin en funcionament. El pas de tancat a obert ( o a l’inrevés) s’aconsegueix amb els interruptors o polsadors
  • Representació gràfica. Els diferents components dels circuits elèctrics tenen la seva simbologia que és acceptada internacionalment. Així mateix hi ha altres normes a l’hora de dibuixar els circuits elèctrics, com són que els conductors es tracin amb línies rectes (no corbes o ondulades), que les unions de conductors es marquin amb un punt, que no es creuïn els conductors sempre que sigui possible, etc…
  • Concepte de circuit sèrie, paral·lel i mixta. Els diferents components dels circuits elèctrics tenen la seva simbologia que és acceptada internacionalment. Així mateix hi ha altres normes a l’hora de dibuixar els circuits elèctrics, com són que els conductors es tracin amb línies rectes (no corbes o ondulades), que les unions de conductors es marquin amb un punt, que no es creuin els conductors sempre que sigui possible, etc…

Activitats:
– Quines semblances podem trobar entre un circuit elèctric i un circuit d’aigua tancat?
– Dibuixa el circuit elèctric més simple que pugui existir
– Dibuixa un circuit elèctric obert amb una pila, dues bombetes en sèrie i un interruptor, indicant el sentit del corrent. Dibuixa’l ara tancat
– Dibuixa un circuit elèctric obert amb una pila, dues bombetes en paral•lel i un interruptor, indicant el sentit del corrent. Dibuixa’l ara tancat

4. Magnituds elèctriques

  • Magnituds bàsiques: Voltatge, intensitat i resistència
  • Llei d’Ohm. Resolució de problemes.
  • Associació de generadors i resistències: sèrie i paral•lel
  • Llei de Joule. Càlcul de conductors.
  • Altres magnituds: Treball, energia i potència.
  • Resolució de problemes
  • Instruments de mesura: Tester

Si voleu practicar problemes d’aquestes magnituds aquí en teniu uns quants

En aquest enllaç podeu veure els apunts de classe (electricitat part 1) fins a aquest punt

5. Electromagnetisme

6. Components d’un circuit elèctric

  • Components i esquemes bàsics
  • Generadors:(Que són? , usos, aplicacions, limitacions, avantatges i inconvenients)
    • Transformadors de fonts d’energia
    • Piles i bateries
    • Dinamos
    • Alternadors: centrals termo – elèctriques
    • Cèl•lules fotovoltaiques
    • Aerogeneradors
  • Conductors
  • Receptors: Transformacions lumíniques, calorífiques, mecàniques, sonores, biològuiques

o Elements de control i regulació
o Elements de seguretat

7. Transport de l’electricitat

– Transformadors elèctrics
– Conductors aeris i soterrats
– Arribada als edificis

 8. Instal•lacions domèstiques d’electricitat

o Comesa de l’edifici
o Comptadors
o Elements de limitació i seguretat
o Línies interiors dins de l’habitatge
o Punts de consum
o Anàlisi rebut elèctric

En aquest enllaç podeu veure els apunts de classe (electricitat part 2) fins a aquest punt

Publicat dins de 2n ESO, Continguts | Deixa un comentari

Unitat 4 (2n ESO) Processos industrials: El tèxtil

Publicat dins de 2n ESO, Continguts | Deixa un comentari

Unitat 3 (2n ESO): Processos industrials: L’alimentació

Publicat dins de 2n ESO, Continguts | Deixa un comentari

Deures d’estiu 1r ESO 2014

Ja tenim l’estiu i és el moment de descansar però també de mantenir una mica el ritme per estar preparats pel curs vinent. Per aquest motiu, us proposo unes activitats d’estiu que són diferents segons si heu superat o no la matèria.

En el cas dels que heu aprovat la matèria, els deures són voluntaris i es van explicar el darrer dia del curs. Als que vàreu decidir fer-los, us vaig donar unes fustes i les indicacions per poder construir una caixa i fer una memòria del mateix estil de les que hem fet durant el curs. Tot plegat m’ho haureu de lliurar a principi d’aquest curs vinent. Us adjunto aquest  arxiu amb els plànols i les mides de cada una de les peces que conformaran la caixa.

Pels que no heu superat la matèria, la feina si que és obligatòria i consisteix en fer el “ Quadern d’activitats Tecnologies 1r ESO. Editorial Teide. ISBN 978-84-307-8514-8”. D’aquest quadern caldrà fer totes les activitats excepte les de la unitat 8 (Introducció a l’electricitat). La representació de les vistes de les figures 3, 5 i 8 de les pàgines 34 i 35 s’hauran de fer en tres làmines de dibuix normalitzades com hem fet durant el curs i el model de a qual la teniu en aquest espai web dins de la unitat 2 de Dibuix tècnic. També podeu fer, de forma voluntària, la feina que he indicat per a l’alumnat que si havia superat la matèria.

Aquest quadern l’haureu de lliurar el dia en que es farà la prova extraordinària del mes de setembre.

Tota aquesta informació i la data de la prova extraordinària la podeu trobar a la web del institut http://www.xtec.cat/iesarnaucadell/deuresirecupestiu/recup2014.html

Us desitjo que passeu unes bones i merescudes vacances. Fins ben aviat

Publicat dins de 1r ESO, Continguts, Informació general | Deixa un comentari