ScratchJr. Aprenentatge col·laboratiu i atenció a la diversitat

Anna Brengaret
Escola Thau, Barcelona

A l’escola Thau aquest inici de curs hem estat treballant STEAM a tota la Primària amb l’aplicació per a tauletes ScratchJr.

ScratchJr és una aplicació adreçada a nens i nenes de 5 a 7 anys, no obstant, ofereix moltes possibilitats també als més grans.

Té una interfície molt senzilla i intuïtiva i uns blocs que l’alumnat fa seus amb gran facilitat. Cal dedicar només dues o tres sessions a dominar totes les eines que ofereix i ja es poden anar plantejant projectes i reptes.

Treballem per parelles, normalment per ubicació a l’aula, però també es poden fer parelles en què un dels components sigui més expert, parelles per afinitats en interessos, o parelles amb capacitat de superar reptes amb certes dificultats.

Un cop explicades les eines i anunciat l’objectiu de treball, el mestre queda alliberat de la resolució dels problemes tècnics -que poden consultar-los als companys-, per passar a plantejar els reptes que considera adient en cada cas, de manera personalitzada i ajustada a les característiques dels alumnes i per anar veient com els resolen.

Els projectes presentats són variats i s’han de poder resoldre en un màxim de dues sessions. El nivell de dificultat varia en funció del cicle i de les característiques de cada alumne. Sovint els propi alumnat obre nous camins, que es plantegen a la resta d’alumnes. Exemples d’aquests projectes són, una felicitació de Nadal, una simulació de la rotació de la terra, la construcció d’una andròmina teledirigida, la creació d’interruptors per encendre i apagar llums, la investigació sobre les possibilitats de la càmera fotogràfica i de l’enregistradora de veu… I l’aplicació de tots els descobriments que hagin fet a la creació d’un conte interactiu en quatre vinyetes per tal que el puguin llegir els companys, la creació de jocs d’exploració i aprenentatge personalitzat per a l’alumnat d’educació infantil o la creació de video-jocs senzills per als companys i companyes.

Es pot veure com l’alumnat gaudeix resolent reptes i problemes, cadascú desenvolupa les seves potencialitats i interessos, es treballa amb responsabilitat i concentració, es manifesta eufòria en superar un repte i, a més, tothom pot compartir el seu treball amb altres companys i companyes.