JOCS DE MOVIMENT

  • L’ARANYA I LES MOSQUES

ORGANITZACIÓ

Tipus de joc: Col·lectiu, de gran psicomotricitat

Espai de joc: Pati

Nombre de jugadors: Mínim de 5

A partir de: 4 anys aproximadament

Material: guix o un palet

OBJECTIUS: Afavorir el moviment de tot el cos, l’agilitat i la rapidesa de reflexos.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC

Un jugador fa d’aranya i la resta, de mosques. Es col·loquen separats per 2 ratlles, a uns 10 metres de distància. L’aranya, darrera de la seva ratlla, crida: “aranya” i les mosques li contesten “peluda”. Llavors l’aranya ha de córrer en direcció al cau de les mosques,intentant atrapar en aquest recorregut el màxim de mosques. Aquestes han de córrer cap al cau de l’aranya sense ser atrapades. Les mosques atrapades queden quietes amb els braços oberts en el lloc on l’aranya les ha agafat i es converteixen en teranyina. Com més mosques siguin atrapades, més tupida serà la teranyina i amb més dificultat passaran les mosques vives d’un cantó a l’altre.

Cal dir que les “mosques teranyina”, sense bellugar els peus de terra, poden anar atrapant mosques. Cada vegada que es canvia de camp, l’aranya fa el seu crit i les mosques li contesten “peluda”. Aquest és el senyal per començar una nova partida. Acaba el joc quan noqueda ni una mosca.

OBSERVACIONS I VARIANTS

Cal delimitar molt bé el camp de joc, ja que d’altra manera les mosques s’escaparien pels costats.

  • ARRENCAR CEBES

ORGANITZACIÓ

Tipus de joc: De gran psicomotricitat

Nombre de jugadors: Mínim de 5

Espai de joc: Pati

A partir de: 4 anys aproximadament

Material: Cap

OBJECTIUS

Afavorir la força de braços i el joc de cintura

DESENVOLUPAMENT DEL JOC

S’asseuen tots els nens a terra amb les cames obertes i uns sobre els altres, llevat d’un. Aquest és l’encarregat d’arrencar les cebes. Un cop asseguts, s’agafen per la cintura i el primer dóna les mans al qui arrenca cebes, que intenta treure’l de la fila. Així, es van arrencant fins que no en queda cap. Cada vegada que se’n treu un, aquest es posa darrera del qui les arrenca i l’ajuda.

  • FET AMAGAR

ORGANITZACIÓ

Tipus de joc: D’amagar

Espai de joc: Pati

Nombre de jugadors: Indeterminat, com més millor

Material: CapA partir de: 3 anys aproximadament

 

OBJECTIUS

Afavorir l’aspecte motor de tot el cos i la imaginació

DESENVOLUPAMENT DEL JOC

Un dels jugadors para i ha de comptar fins a un número establert, mentre els altres s’han d’amagar. El qui compta, un cop ha acabat idiu la frase: “Qui no s’amaga para”  i ha de buscar els altres jugadors. Quan en veu un, ha de córrer cap el lloc on estava parant i intentar arribar abans que el qui estava amagat; i tocant la paret ha de dir: “un, dos, tres…” i el nom del qui ha vist. Si el qui està amagat aconsegueix arribar abans que el qui para, diu: “un, dos, tres, salvat”.Pot passar que el qui para vegi un dels que estan amagats i el confongui. Si és així, el qui està amagat surt i diu: “has trencat l’olla”.Després, tots surten i el que parava torna a parar.

  • LA GALLINA CEGA O LA PUPUT

ORGANITZACIÓ

Tipus de joc: De gran psicomotricitat

Espai de joc: Classe o pati

Nombre de jugadors: Mínim de 10

Material: Un mocador

 

OBJECTIUS

Afavorir l’aspecte motor de tot el cos i també, en el cas del que fa de “gallina”, la psicomotricitat fina.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC

Tothom s’agafa de les mans formant una rotllana. Una persona es posa al mig amb els ulls tapats i ha de fer el possible per agafar algúi descobrir com pugui (palpant, etc.) qui és. La gent de la rodona comença a donar voltes i fer tot el possible per esquivar la persona dels ulls tapats. Quan la del mig atrapa algú i endevina qui és, aquesta passa al cercle i l’altra es posa al mig de la rodona amb els ulls tapats i continua el joc.

OBSERVACIONS I VARIANTS

En el cas de nens i nenes de 6 o més anys, quan la “gallina” agafa algú sempre es mira de disfressar-lo (posar-li ulleres, collarets,amagar-li el cabell…) per tal de confrondre la gallina.

  • EL MOCADOR

ORGANITZACIÓ

Tipus de joc: Joc de moviment

Espai de joc: Exterior

Nombre de jugadors: 7 com a mínim

A partir de: 7 anys
Material. Un mocador de roba

OBJECTIUS

Desenvolupar la rapidesa i reflexos dels participants.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC

Es formen dos equips amb el mateix nombre de jugadors cadascun, enumerats en secret a partir del número 1 en endavant, però amb els mateixos números a cada equip. Cada equip s’alinea darrere una ratlla, un en una banda i l’altre davant seu, cara a cara, a una distància aproximada de 8 a 10 metres. Just al mig del terreny de joc, s’hi posa un jugador que fa de jutge, i amb un mocador agafat amb la punta dels dits amb el braç estirat cap endavant. Quan aquest jugador diu un número, els jugadors d’ambdós equips que el tenen han d’anar corrents a intentar agafar el mocador i tornar al darrere de la seva línia. Si el jugador que ha agafat el mocador, mentre corre cap a la seva línia, és tocat pel jugador contrari, que el persegueix, queda eliminat. Si el perseguidor no el pot atrapar, l’eliminat és ell perquè no ha aconseguit el mocador.El joc s’acaba quan queden eliminats tots els jugadors d’un equip.

  • MOROS I CRISTIANS

ORGANITZACIÓ

Espai de joc: Exterior però delimitat
Tipus de joc: Joc de moviment

Nombre de jugadors: 10 com a mínim

A partir de: 7 anys aproximadament

Material: Cap

OBJECTIUS

Desenvolupar la rapidesa i reflexos dels participants.

DESENVOLUPAMENT DEL JOC

Es formen dos equips amb el mateix nombre de jugadors (cinc com a mínim, i deu com a màxim) i es tracen dues línies rectes als extrems del camp de joc, que delimiten el castell de cada equip. Es marquen també dues línies als costats amb un punt central, per als presoners respectius. Cada equip se situa darrere de la seva línia, amb els jugadors l’un al costat de l’altre, formant una barrera i amb una mà estesa. Un dels jugadors de l’equip que comença se situa davant dels jugadors contraris, a l’altra banda de la línia, i els toca suaument les mans. Acontinuació pica la mà d’un dels jugadors i es retira ràpidament cap al seu castell. El jugador tocat va darrere del seu enemic per atrapar-lo, i si aconsegueix tocar-lo abans que travessi la línia del seu castell, el fa presoner i el col·loca al seu camp de presoners. Sino el toca, el jugador que ha iniciat la persecució resta estalvi al seu castell.Tot seguit, és el primer jugador de l’altre equip el que comença una nova persecució, després de picar la mà a un jugador contrari.Els presoners se salven si un dels jugadors que inicia el joc, tot aprofitant la carrera de tornada al seu castell, toca un o més presoners i aquests no són tocats pel jugador que persegueix el primer. El joc finalitza quan un equip aconsegueix fer presoner tot l’equip contrari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *