La tercera sessió d’aquest darrer mòdul, i penúltima del curs, va ser portada per la Mercè Traveset.
Va parlar sobre la dinàmica d’aquelles escoles que funcionen i com d’altres no ho fan. La seva explicació va partir de casos contextualitzats.
Primerament, ens va preguntar Quin seria el lloc de l’assessor? Es considera que la dreta és “poder”. És important, doncs, un llenguatge corporal adequat. La combinació adequada dels eleements fa que la siguació sigui millor:
EQUILIBRI >
QUALITAT DE LES EMOCIONS
ESTADA + / – >
La situació actual és dual: SIN / NO, BO / DOLENT… Hi ha contaminacions: HO FAIG MILLOR QUE TU…, punts on es comencen judicis, exclusions…
A l’hora de formar s’ha de tenir en compte tots els aspectes per entrar. El judici trenca l’equilibri i la relació entre el formador i el que rep la formació. En els sistemes humans hi ha tres ordres:
- Dreta a la pertinença.
- Equilibri entre donar i rebre.
- Ordre segons el temps de pertinença.
La pedagogia sistèmica aporta una sèrie d’ítems. Va explicar el conte de la “La Puerta de los tres cerrojos”
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QQEfftNiEM0&feature=player_embedded[/youtube]
Hi ha una relació entre els camps emocionals i l’educació:
INFORMACIÓ + NIVELL DE CONSCIÈNCIA = CAMP EMOCIONAL
Segons H. Gardner, hi ha els següents tipus de lideratge:
- MENT DE 5 ANYS: Bons / Dolents, ments simples.
- MENT DE 10 ANYS: evolució: no tot és dolent.
- MENT ADOLESCENT: persones que no es casen amb ningú; és molt difícil ser líders.
- MENT MADURA: compromís en una línia, pero no s’està tancat a la resta.
Per finalitzar, es va fer una dinàmica sobre la mirada. Es va fer dos grups: un que està dintre i un altre fora. Els de dintre van ser masacrats pels de fora. Es tracta que quests contactin amb els primers. S’ha fet, posteriorment, una valoració de com estann les persones que provenen de fora. Es va resumir tot plegat en… formació de guetos.
Finalment, es va demanar una paraula que defineixi la sessió. La meva va ser:
?