Textos de Sant Jordi

Acte insti públic 2
Per Sant Jordi tothom va fer una activitat a classe de llengua per preparar un text o poema d’acord amb les bases del concurs d’aquest any. Finalment s’hi van presentar un total de 42 treballs comptant català i castellà.

Podeu veure els resultats del concurs i molts dels vostres textos (inclosos alguns dels que no es van presentar) al blog de Sant Jordi d’aquest any.

Enllaç:  Blog de Sant Jordi
Finalistes de prosa bo

Sant Jordi: participa-hi!

Ja s’ha convocat el concurs de Sant Jordi d’aquest any. En modalitat de llengua catalana es poden presentar narracions i poesies. El tema de les narracions és “El mar a Lloret de Mar” i el tema de les poesies és “El mar”.  L’extensió màxima és d’un full.
Podeu veure les bases del concurs en aquest enllaç de l’institut:

Bases del concurs de Sant Jordi 2017

Aquí teniu aquesta cançó de Lax’n busto,  La meva terra és  el mar, amb unes imatges que poden ajudar a trobar la inspiració:
Imatge de previsualització de YouTube
També aquest poema de Josep Maria de Sagarra musicat per en Lluís Llach  pot servir per inspirar-se: Cançó de rem i de vela
Imatge de previsualització de YouTube
O bé podeu pensar en una temàtica històrica, o de pirates… ambientada al mar. Aquí teniu “L’himne dels pirates” de Maricel, de la companyia Dagoll Dagom:
Imatge de previsualització de YouTube
“El mar és com un desert d’aigua,
no té camins ni té senyals.
El mar és un desert d’onades,
és una  lluita sorda i constant…”

La nova gramàtica catalana

L’Institut d’Estudis Catalans ha aprovat la nova gramàtica catalana a finals del 2016 i ara toca posar-nos al dia. L’aplicació de la nova normativa serà gradual fins d’aquí cinc anys. Així que, estudiants que heu d’anar a les PAU, no patiu!

En aquest article d’Albert Pla Nualart, podem fer-nos una idea del contingut més important que aporta la nova gramàtica:

Tastos gustosos de la nova gramàtica

diacritics-centrat
Els 15 diacrítics actuals al finestral.

El nou curs 2016-17

Aquest curs acaba l’any 2016, durant el qual s’ha commemorat el 700 aniversari de Ramon Llull, el primer autor conegut que va usar el català com a llengua literària i per divulgar les seves idees filosòfiques.

TV3 va fer un docuficció sobre Ramon Llull molt interessant. Us convidem a veure’l:   Jo, Ramon Llull

Durant el primer trimestre hem tingut una exposició sobre Ramon Llull a les finestres de davant del Departament de català. El material ha estat extret de la revista juvenil Cavall Fort. Agraïm la col·laboració dels alumnes del Projecte Marina en el muntatge.

Exposició en commemoració del 700 aniversari de Ramon Llull. Amb la col·laboració de l'alumnat de PM.
Exposició en commemoració del 700 aniversari de Ramon Llull. Amb la col·laboració de l’alumnat de PM.

En iniciar-se l’any 2017, entrarem en altres commemoracions, que sempre van bé per parlar a fons d’autors i obres. En aquest cas, serà el 150 aniversari del pintor modernista Ramon Casas, company d’escriptors, editors i poetes de principis del segle XX.

Departament de llengua catalana de l'institut Ramon Coll i Rodés