JA HA ARRIBAT EL TIÓ!!!

Aquest dimecres 3, a la tarda, vam viure una aventura molt especial. La classe del Cau i la de la Cova vam sortir al Parc de la Torre Roja amb una missió molt important: trobar el Tió de l’escola. Caminàvem atents, mirant sota els arbres, darrere les pedres i entre els arbustos… fins que, de sobte, una sorpresa: en vam trobar dos!

Un d’ells estava preparat per anar amb els nens i nenes d’infantil, i l’altre seria el Tió de Primària. Però no ens ho van posar gens fàcil! Un estava tan i tan ben amagat que havia decidit pujar dalt d’un arbre, com si jugués a fet i amagar amb nosaltres.

Quan els vam trobar, els dos estaven molt cansats i amb fred, després de tants dies amagats al bosc. Per això, els vam portar de seguida a l’escola. Entre tots els hem preparat un raconet ben acollidor, amb una llar de foc, una manteta i un espai calentó perquè es recuperin.

Ara toca el més important: alimentar-los bé cada dia! Si els cuidem i els donem molt d’afecte, els nostres Tios creixeran forts i, potser… ens cagaran algun regalet!

Cliqueu sobre el Tió per veure les fotos.

Voleu veure com menja el Tió quan ningú el veu? Cliqueu aquí.

 

NOVA SITUACIÓ D’APRENENTATGE: CAU O COVA…

Quan els infants arriben a I3, un dels primers reptes és començar a sentir que formen part d’un grup. El nom de la classe és una manera senzilla però molt significativa d’afavorir aquest sentiment de pertinença i de construir identitat col·lectiva. Saber “qui som” i com ens anomenem els ajuda a establir vincles, reconèixer-se dins del grup i sentir-se part d’un nosaltres.

A partir d’aquesta idea, hem engegat una nova situació d’aprenentatge que gira al voltant dels noms de les aules d’I3: Cau i Cova. La proposta va més enllà d’escollir o conèixer un nom: és una porta d’entrada perquè els infants comencin a descobrir el món que els envolta.

 

 

 

 

 

Els infants d’aquesta edat gaudeixen explorant racons, amagant-se i cercant petits espais on se senten protegits. Aquesta necessitat natural connecta molt bé amb el significat de cau i cova, i converteix el nom de les aules en una oportunitat única per aprendre a través de l’experiència i el joc.

Treballar la diferència entre aquests dos espais ens permet:

  • Enriquir el llenguatge: descobrir noves paraules, observar, descriure, comparar i explicar.
  • Endinsar-nos en el món natural: saber quins animals viuen en caus, quins s’amaguen en coves i per què necessiten aquests espais.
  • Fomentar la curiositat científica: observar imatges, fer preguntes, experimentar i construir coneixement.
  • Potenciar el joc simbòlic: imaginar qui pot viure en un cau, què pot passar dins d’una cova o com es protegeixen els animals.
  • Enfortir la convivència i la identitat: el nom de la classe esdevé un punt de referència compartit, que reforça el sentiment de pertinença.

Com es viu a l’aula?

A través de converses, contes, observació d’imatges reals, materials naturals i propostes de joc, els infants:

  • diferencien què és un cau i què és una cova,
  • descobreixen animals i hàbitats,
  • construeixen petites reproduccions amb blocs, sorra o elements naturals,
  • representen el que aprenen mitjançant dibuixos, joc simbòlic i llenguatge oral.

 

 

 

 

 

 

Tot plegat esdevé un aprenentatge viu, dolç i significatiu, que acompanya els infants en aquest primer gran pas: sentir-se part d’un grup i descobrir el món amb curiositat i emoció.

 

SETMANA DE LA CIÈNCIA A I3: DESCOBRINT LA NATURA AMB ULLS CURIOSOS

 

Aquesta setmana a l’escola hem celebrat la Setmana de la Ciència, i a la classe d’I3 ens hem convertit en petits i petites científiques! Ha estat una setmana plena de descobertes, curiositat i experiments. Hem preparat tres experiments inspirats en elements de la tardor i la natura, pensats perquè els infants puguin observar, fer-se preguntes i jugar amb allò que els envolta. 

                        LA CIÈNCIA, QUAN ES VIU AMB LES MANS,

                            ES CONVERTEIX EN UNA AVENTURA.

  1. PINYES OBERTES I TANCADES: UN PETIT SECRET DE LA NATURA
    Hem començat amb un experiment que fascina grans i petits. Observem què passa quan submergim una pinya oberta en aigua: a poc a poc es tanca degut a la humitat que rep. Les pinyes ho fan per protegir el seu fruit, i quan tornen a estar seques s’obren de nou. Els infants han seguit el procés amb molta atenció, fent hipòtesis i comentant per què creien que passava. Una activitat senzilla però màgica que ens acosta als misteris de la natura.
  2. COLORS DE LA TARDOR: ELS PIGMENTS EN ACCIÓ
    La tardor és una explosió de colors i ho aprofitem per investigar d’on surten aquests tons tan especials. Hem recollit fulles de diferents colors, les hem esmicolat i les hem posat en pots separats. Amb una mica d’alcohol i una bona estona de xafar-les, hem observat com el líquid es tenyia del color de cada fulla. Els infants han descobert que els pigments de les plantes es poden extreure i que cada color té la seva pròpia història. A més, han pogut comparar tonalitats i veure com la natura és una gran paleta cromàtica.
  3. SURA O S’ENFONSA: HIPÒTESIS, PROVES I SORPRESES
    Per acabar, hem jugat a predir què passa quan posem diferents elements de la tardor dins l’aigua: castanyes, fulles, pinyes, pedretes o branquetes. Abans de comprovar-ho, cada infant ha fet la seva hipòtesi i després hem observat si cada objecte surava o s’enfonsava. Ha estat una manera divertida d’entendre les propietats dels materials, comparar pesos i mides i veure que la ciència també és experimentació i sorpresa.

La curiositat i la motivació és el motor de l’aprenentatge i setmanes com aquesta ho demostren: 

                                 LA CIÈNCIA ES VIU, S’ENTÉN I S’ESTIMA

Cliqueu en la imatge per veure les fotos de la setmana de la ciència

   

 

 

 

 

 

ESPAIS D’AULA: APRENDRE FENT, DESCOBRINT I CREANT!

L’organització de l’aula en espais d’aprenentatge  constitueix una estratègia pedagògica que fomenta l’autonomia, la curiositat i el plaer d’aprendre dels infants. Aquests espais, estan dissenyats amb una gran varietat de materials, estímuls i propostes per tal d’oferir múltiples possibilitats d’exploració i creació. D’aquesta manera, els infants poden descobrir i experimentar de manera activa, fent i desfent, observant, tocant, manipulant, provant, imaginant i creant.

L’aprenentatge s’assoleix de manera progressiva i significativa, a partir de propostes adaptades als interessos, ritmes i necessitats de cada moment evolutiu. L’aula s’estructura entorn de diversos espais de coneixement i acció, com ara:

  • Espai de llenguatge, que afavoreix la comunicació i l’expressió oral
  • Espai de  raonament matemàtic, on es promou la lògica, la comparació, la classificació,  resolució de problemes…
  • Espai d’observació i experimentació, que desperta la curiositat científica i el pensament crític
  • Espai artístic, que convida a expressar emocions i idees a través dels colors, les formes i els materials
  • Espai de representació i joc simbòlic, on els infants poden recrear situacions de la vida quotidiana i explorar rols socials

Aquests espais d’aprenentatge reprodueixen o s’inspiren en situacions properes i significatives per als infants. Son contextos que els permeten entendre millor la realitat que els envolta, posar-se en el lloc dels altres, cooperar, prendre decisions i assumir diferents rols dins d’un entorn segur i estimulant.

                   

                    I3A                                                                 I3B

PASSEU, PASSEU A LA VOSTRA ESCOLA!

L’arribada a l’escola és un moment molt especial per als vostres fills i filles i també per a vosaltres com a famílies. Comença una nova etapa plena d’emocions, il·lusions i descobertes. Entren en contacte amb un nou món: nous espais, nous companys i companyes, noves rutines i mestres amb qui construiran vincles de confiança.

Som conscients que aquest inici pot generar emocions intenses: alegria, expectació, però també incerteses. Cada infant necessita el seu temps per adaptar-se i sentir-se segur en aquest nou entorn i, per això, volem acompanyar-los amb paciència, afecte i proximitat.

Us animem a viure aquesta etapa amb serenor i entusiasme, sabent que cada pas que donen els vostres fills i filles els ajuda a créixer i a descobrir el món que els envolta. Una estreta col·laboració família-escola, ens permetrà crear un ambient on els infants se sentin estimats, valorats i preparats per aprendre i créixer.

Gràcies per permetre’ns compartir amb nosaltres aquest moment tan significatiu. Ens fa molta il·lusió començar aquesta aventura al vostre costat.

Cliqueu aquí per veure les imatges