Presentem “Llegim per plaer”

En la celebració del 32è Saló del Llibre infantil i juvenil de Catalunya, l’INS Joan Oró no podia faltar-hi. Som un centre lector i aquesta declaració determina la nostra manera de fer: llegim per aprendre, llegim per escriure i, també, llegim per plaer.
 
El proppassat 30 d’abril les professores Montse Irun i Lídia Bell-lloch van presentar algunes de les nostres bones pràctiques a l’entorn de la lectura en una trobada formativa  que feia el Departament d’Ensenyament  i que anava adreçada a tots aquells centres educatius que volen fomentar l’hàbit lector entre el seu alumnat. La ponència duia per títol: Temps! Llegir per plaer. La lectura  i la biblioteca d’aula
IMPULS LECTURA TROBADA MOLLERUSSA

Dia Internacional de les Llengües Maternes

DIA INTERNACIONAL DE LES LLENGÜES MATERNES 21 DE FEBRER DE 2016

                                “Diversos són els homes i diverses són les parles”. (Salvador Espriu)

El proppassat dia 22 de febrer, els alumnes de l’INS Joan Oró es van afegir a la celebració del Dia Internacional de les Llengües Maternes (21 de febrer) com a reconeixement i homenatge a la diversitat lingüística i cultural del nostre centre.

El professorat de l’àrea de llengües fou l’encarregat de dur a terme tot un seguit de propostes dins a cada grup/classe:

  • Lectura d’un manifest per part d’alguns alumnes del grup.

·         Audició de la cançó LET IT GO de la  pel·lícula Disney, Frozen, cantada en 25 llengües diferents.

http://blocs.xtec.cat/comunicat/2014/02/05/una-canco/

Diferents propostes a escollir, segons el nivell i el curs, per tal de reflexionar a l’entorn de qüestions com:

  1. Què vol dir que hi ha llengües que estant en perill d’extinció? Quantes llengües estan en aquesta situació?
  2. Quina llengua és més important, la que té molts parlants o la que té pocs parlants?
  3. Sabeu què vol dir llengua minoritària? I els conceptes bilingüisme i diglòssia?
  4. Què significa sostenibilitat de les llengües?
  5. Enumera paraules d’ús habitual que siguin paraules manllevades d’altres llengües.
  6. Etc.

Altres propostes de treball:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=k8pYhjEq39o

La riqueza del lenguaje, la fuerza de Babel (Un documental de gairebé una hora on s’explica com es pot educar un fill amb cinc llengües a la vegada).

2. Lectura del text L’antiga Babel / La nova Babel ( L’objectiu és veure que Babel no és un problema, sinó una oportunitat).

3. http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/divendres/el-dia-internacional-de-la-llengua-materna-a-divendres/video/5471555/ (Programa da TV3. Màrius Serra proposa unes frases que s’han de traduir en diferents llengües)

4. http://www.uab.cat/web?cid=1204184258735&pagename=v-OAID%2FPage%2FTemplatePageOAIDReproduccioMenuVideo&param1=10DocenciaOAID&param2=12-Humanes&param4=128-llengues&url_video=1234344845247

(Decàleg de les llengües sostenibles)

 

A l’entrada del centre durant tota la setmana hi haurà també un mural expositiu, que convidarà, també, a la reflexió. Es recomana als nostres alumnes que hi dediquin un temps de lectura.

El llibre/àlbum/diccionari  Untranslatable Words (paraules que no es poden traduir) de l’autora Marija Tiurina

 Un any més, doncs, hem dedicat una part de la nostra tasca docent a fer un sentit i volgut homenatge a la realitat plural i diversa del nostre centre, perquè som conscients de la riquesa i del valor afegit que suposa el saber i poder comunicar-nos en llengües diferents i, també, com a gest de reconeixement de la pròpia identitat.

Una vegada més, gràcies a tots!

Roda d’autors. Xavier Gual, “El mediador”

Avui, dia 24 de febrer, ens ha visitat Xavier Gual, autor del llibre ‘El mediador’, que l’alumnat de 3r d ‘ESO ha llegit al llarg d’aquest segon trimestre. L’autor ens ha delectat amb una breu conferència sobre la seva obra i l’alumnat ha pogut formular les seves preguntes tant sobre el llibre com sobre el procés creatiu.
El llibre, prenent com a pretext l’esclat de violència a causa del conflicte racial en un institut, furga en velles ferides personals i aposta per la convivència i la comprensió a través de l’amor.

20160224_114104

Jornada de Portes Obertes

2016-02-16 13.36.42

El proppassat divendres 12 de febrer vam obrir l’Institut a totes aquelles famílies que volien conèixer-nos d’aprop.

Així és com lluïa la nostra biblioteca i el plafó on els explicàvem què fèiem per motivar la lectura i l’escriptura entre el nostre alumnat.

2016-02-16 13.36.272016-02-17 13.44.10 HDR 2016-02-17 13.44.38

Segell de qualitat

segellDes del Programa de Biblioteques Escolars de Barcelona, s’està enviant  un segell de qualitat  o logotip digital de pertinença al Directori de blogs i webs de biblioteques escolars als centres que compleixen amb els requisits que marca el programa.

La biblioteca i la comissió de llengües formen part  d’aquest directori i hem obtingut aquest segell de qualitat.

Felicitats per la feina ben feta!

The Library de Jason LaMotte

The Library és una història al voltant de la màgia de les biblioteques, els llibres i l’escriptura, i que porta implícit dos altres temes, l’amor i la vellesa.

Fantàstica!

The Library from Jason LaMotte on Vimeo.

Aquest curt de 20 minuts ha estat dirigit per Jason LaMotte que a través de la pel•lícula transmet la captivació que sent per les biblioteques,

Encara recordo la manera i el lloc on hi havia certes seccions de llibres, les olors i els sons que feien. El record de la biblioteca del meu barri encara ara em provoca un sentiment màgic, és per a mi com un santuari ple de coneixement i d’històries, envoltat d’una sensació de tranquil•litat i de somni”

 

Setmana de sensibilització i escalfament

Llegir per plaer

Un any més, un curs nou i vells costums que no volem pas abandonar per tot allò que ens aporten, per aquells bon moments que ens regalen, per aquelles vides que ens permeten viure, pels somnis que ens desvetllen…

                   Relaxa’t! Recull-te! Allunya de tu tot altre pensament.

                 Deixa que el món que t’envolta s’esvaeixi en l’indistint.

    Ara és l’hora de llegir.             

logo  

A l’INS Joan   continuem, i , en certa manera, consolidem un curs més la proposta de les hores de lectura sistemàtica a les aules per augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels nostres alumnes. Es tracta de reservar trenta minuts del nostre temps d’aula durant tres dies a la setmana per llegir i parlar del que s’ha llegit.

Prèvia a la posada en funcionament d’aquesta activitat hi ha una setmana d’aquest mes d’octubre que dediquem a la sensibilització i l’escalfament de l’hàbit lector, Jo sóc lector… i tu? (Llegir per plaer). Durant tota la setmana volem compartir experiències lectores entre tota la comunitat educativa, volem fomentar la lectura fins a convertir-la en un hàbit quotidià i, sobretot, volem engrescar perquè el fet de llegir per plaer sigui un gest voluntari i espontani, una alternativa més al nostre temps de lleure. Per aconseguir-ho hem organitzat una sèrie d’activitats, molt diverses, que demanaran la implicació de tot l’equip docent dels grups de primer i segon d’ESO:

  • Reivindicació dels drets dels lectors; tots els alumnes porten un adhesiu que els identificarà com a lectors.
  • Els professors i tutors expliquen i mostren als alumnes quin llibre estan llegint en aquests moments i justifiquen per què han fet aquesta tria. Es tracta de parlar de la lectura d’una manera distesa i motivadora i de respondre a curiositats que els alumnes manifesten. Es pot aprofitar també per llegir algun fragment o fer alguna recomanació. El modelatge i el fet de tenir un referent és una eina importat perquè el nostre alumnat pugui canalitzar les seves inquietuds.
  • Debat sobre què vol dir ser lector, i difusió dels powers, pòsters o murals relacionats amb la lectura i logos a l’aula.
  • Dissenyi d’un punt del llibre personalitzat, que serà el que deixaran al llibre que estiguin llegint a l’aula, un cop iniciat el projecte (el temps de lectura a l’aula).

I després

Temps de lectura a l’aula (lectura sistemàtica)

Vinga som-hi! Fes-te amic dels llibres!