La Roca llegeix bé i guanya als Quarts de final del Certamen de lectura en veu alta

Divendres 13 de març va tenir lloc la celebració dels Quarts de Final del Certamen de Lectura en Veu Alta.

En la categoria Corsaris, Núria Velasco va fer una lectura excel·lent a l’Institut Antoni Cumella, on se celebrava l’acte. I Paula Piñol, Neus Guiu i Joan Conejos van quedar en primer lloc a la categoria Tropa de corsaris, la qual cosa els permet  poder passar a la següent fase, la Semifinal, que tindrà lloc properament.

Fem una valoració molt positiva del seu esfoç, els felicitem i animem a continuar llegint.

#orgullroquerol

 

Share

Dia internacional de la Dona

Celebrem el Dia internacional de la Dona a la Biblioteca de l’Institut amb una proposta de lectures que ve marcada per les seves protagonistes: les dones.

Un ventall ampli de dones protagonistes per atrapar-nos entre le seves pàgines; perquè no hi ha igualtat més gran que la de la intel·ligència. I aquesta cal estimular-la amb bones lectures.

Hem seleccionat una vintena de llibres i he elaborat un seguit d’activitats per dinamitzar-los. Aquesta setmana a L’Hora de la lectura podreu treballar-les i treure en préstec aquells llibres que us hagin interessat especialment.

Sigue el tablero Dia Internacional de LA DONA de Biblioteca en Pinterest.


PROPOSTA 1: Contesteu en parelles el següent formulari ( temps màxim 5 minuts)

 
PROPOSTA 2: La protagonista surt del llibre

De la selecció que presentem hi ha lectures que ja coneixeu. Es tracta de triar una lectura feta i presentar la protagonista femenina a través d’un dibuix ( com ens la imaginem?), la seva descripció o una selecció de fragments del llibre que ens permeti sentir les seves paraules, la seva manera d’actuar, de pensar…Acompanyarem el llibre amb els vostres treballs i farem una petita exposició a la biblioteca.

PROPOSTA 3: Disseny d’un punt de llibre

Dissenyar un bon punt de llibre no és fàcil; cal un equilibri entre imatge i paraula, entre la forma i el contingut…Podeu triar una de les lectures presentades o una altra, però recordeu que el tema central és la dona com a protagonista.

PROPOSTA 4: Completem el llistat de llibres presentats

De ben segur que he trobat incomplerta la selecció de llibres que presentem. Us animem a completar-la amb les vostres propostes. Contesteu aquest article amb els vostres suggeriments i les raons per les quals la vostra proposta ha de formar part d’aquest corpus representatiu.

PROPOSTA 5: Inventem una història amb protagonista femenina.

Si us agrada escriure us proposem inventar el personatge protagonista d’un novel·la i la sinopsi de la història. Amb aquesta informació podeu dissenyar la coberta  anterior i posterior del vostre llibre que formarà part de la nostra exposició.

PROPOSTA 6: Llibres amb nom de dona

Coraline, Alícia, Matilda, Anna Frank…Fem una recerca de llibres amb nom de dona?  De l’A fins a la Z en un alfabet de protagonistes intentem trobar una coberta de llibre amb nom de dona per a cada lletra. Presentarem el resultat en un mural.

 PROPOSTA 7: Representacions artístiques 

Cerquem representacions artístiques de dones i homes llegint per analitzar-les. Què llegeixen les dones i com ho fan? Quina imatge ens ha trasmès l’art de la dona lectora?Us animem a decorar la classe amb algunes il·lustracions.

Share

Dúnia Grabulosa presenta el seu llibre als alumnes de l’Ins La Roca

Potser alguns encara no saben que la persona que els atén amablement a la Secretaria de l’institut de la Roca escriu  i que té un llibre publicat a Edicions 62.

La Dúnia va presentar de nou, ja ho havia fet abans de tenir publicat el llibre, a les classes de literatura catalana La pell de rèptil, una novel·la de gènere policíac que té un ritme trepidant i que segur que molts alumnes llegiran perquè amb les seves paraules va despertar l’interès dels alumnes de 3r i 4t d’ESO.

Share

Dinamització lectora al voltant de Bartomeu Rosselló-Pòrcel

Dijous 29 de gener, els alumnes de l’assignatura optativa de Batxillerat de Literatura Catalana van assistir a una sessió de dinamització lectora portada a terme per MONTa la biblioteca de la Roca. L’escriptor treballat va ser el poeta BARTOMEU ROSSELLÓ-PÒRCEL, autor de poemes amb un estil molt propi, marcat per un intens simbolisme i unes imatges molt suggeridores.

Us deixem unes fotografies que il·lustren l’activitat:

20150129_12422020150129_12353720150129_12315720150129_12260320150129_121442

També un poema de Rosselló:

 

Quan ella dorm el gaudi somnolent

Del vell jardí vibrant de flors i nit,

Passant per la finestra sóc el vent,

I tot és com un alenar florit.

Quan ella dorm i sense fer-hi esment

Tomba a les grans fondàries de l’oblit,

L’abella só que clava la roent

Agulla –fúria i foc- en el seu pit

La que era estampa, encís i galanor

I moviment ambigu, és plor i crit.

I jo, causa del dol, de la dolçor

En faig lasses delícies de pecat,

I Amor, que veu, ulls closos, el combat,

S’adorm amb un somriure embadalit

 

El poema cantat per Maria del Mar Bonet

(en el minut 3 del vídeo)

Share

Sortida al teatre: MAR I CEL

Dijous 15 de gener, 184 alumnes de segon cicle d’ESO i de Batxillerat de l’INS LA ROCA van assistir a la representació de MAR I CEL, l’obra d’Àngel Guimerà que aquesta temporada Dagoll Dagom ha tornat a posar a la primera fila de la cartellera de teatre barcelonina. 
Va ser una experiència molt positiva ja que la posada en escena, actualitzada per Xavier Bru de Sala en la dramatúrgia, amb uns efectes tècnics molt ben aconseguits i amb una interpretació dels cantants-actors excel·lent, va fer que el nombrós grup d’alumnes de la Roca estigués en tot moment pendent de l’escenari, presidit en tot moment per un imponent vaixell, i amb ganes de repetir com a espectadors de teatre.
A continuació us deixem llegir les cròniques i crítiques que els hem demanat de fer arran de la seva assistència a la representació teatral:
També us presentem un tauler de Pinterest amb dibuixos dels alumnes de 3r d’ESO, inspirats en la representació teatral de Dagoll Dagom.

 20150115_131448

Share

GUANYADORS MICRORRELAT “La Caputxeta Vermella”

1r PREMI: MATTEO EIRAS de 1r ESO

Accèssits ex aequo: MARC CHEIRA i OMAR FERRETÉde 1r ESO

FELICITATS ALS GUANYADORS!


Microrrelats guanyadors:

1r Premi

Hi havia una vegada una nena molt vaga. Aquesta nena es deia Caputxeta Vermella. Un dia, la seva mare li va dir que anés a portar-li a la seva àvia un menú del Burger King, però a la Caputxeta li feia mandra.
La seva mare li va dir que usés el teletransportador del pis de dalt perquè així aniria més ràpida.
La Caputxeta es va dirigir cap al pis de dalt i va usar el teletransportador. Va trigar 3 segons en arribar a casa de la seva àvia. Li va donar el menú del Burger King i se’l va menjar; dins hi havia un joc amb forma de llop.

Matteo Eiras

Accèssits:

La mare de la Caputxeta li va donar unes pomes i un martell:les pomes eren per a l’àvia, que estava malalta, i el martell per si es trobava el llop.
Anant pel bosc la Caputxeta es va trobar el llop i li va donar amb el martell al cap i el va tirar al riu, on se’l van menjar els óssos. Després va anar a casa de la seva àvia i li va donar les pomes.

Marc Cheira

Aquesta es la història realista d’una noia amb una caputxeta vermella ben mona tota ella, que anava pel bosc quan es va trobar a un llop que caminava a dues potes i la menteix. La fa anar per un altre lloc, per així poder menjar-se la seva àvia. I, doncs, amb tota la felicitat del món, se la va menjar. L’ adorable Caputxeta, en veure un llop tan gros, al principi pensà que era el client d’or del KFC, però se n’ adonà que era l’autor de la mort de la seva àvia. Resumint, tot molt comú.

Omar Ferreté

Share

Entrem al bosc de la mà de la Caputxeta, però haurem de sortir-ne tot solets…

Sigue el tablero La caputxeta vermella de Biblioteca en Pinterest.

Ja tenim preparat el nostre viatge iniciàtic de la mà de la Caputxeta Vermella. Les pròximes setmanes podreu llegir els exemplars que us presentem al tauler de Pinterest. I com no podia ser d’una altra manera, els trobareu dins una cistella a la biblioteca.

Amb els llibres també hi ha una proposta de treball, de fer camí i superar obstacles.

PROPOSTA 1: Concurs de microrrelats

 La Caputxeta Vermella  en un màxim de 5 línies ( versió lliure). Participació a través dels comentaris d’aquest article. Convocatòria oberta fins al dia 21 d’octubre. Publicació del guanyador/a  i lliurament del premi dia 23 d’octubre a l’hora del pati.

PROPOSTA 2: Tira còmica

Versió humorística i àcida del conte tradicional.

PROPOSTA 3: Quin era el pastís que portava la Caputxeta? Tastet de pastissos

Us proposem un tastet literàri a L’hora de lectura; per un dia serà possible degustar el pastís que heu preparat per als companys i acompanyar-lo d’un bon llibre.

PROPOSTA 4: Escena pop up de la Caputxeta Vermella

Com  imageneu el bosc , la trobada de la Caputxeta o l’àvia amb el llop? Ara  podeu materialitzar l’escena i presentar-la en l’exposició que farem a la biblioteca.

La Caputxeta Vermella

PROPOSTA 5: El rap de la caputxeta

Envieu-nos un arxiu mp3 o wav i el publicarem.

 

Però també podeu fer la competència a l’Orquesta Mondragón, “Caperucita feroz”.

 

Share

Miranfú

Comencem un nou curs amb il·lusió i ganes de treballar; una oportunitat de millorar. El curs passat ens vam endarrerir en la publicació d’articles per manca de temps. Intentarem  enllestir-los i publicar-los.

Volem donar-vos la benvinguda amb unes paraules de Caperucita en Manhattan, de Carmen Martín Gaite:

-Y no olvides una cosa- le dijo miss Lunatic- , No hay que mirar nunca para atrás. En todo puede surgir una aventura. Pero ante las ansias de la nueva aventura, hay como un miedo por abandonar la anterior. Plántale cara a ese miedo.

Especialment dedicades als nous alumnes de 1r d’ESO que inicien etapa nova i aquests dies passegen neguitosos per l’institut amb un pessic a l’ànima .

I aprofitant l’avinentesa os proposem fer un viatge iniciàtic a l’estil de la caputxeta vermella a través de llibres i lectures. Perquè també amb la lectura superem etapes, madurem i evolucionem.

Share