30 minuts diaris de lectura a l’aula

Vídeo

L’Institut Cubelles va començat el curs 2014-2105 posant en marxa una experiència pionera  a casa nostra consistent en garantir que l’alumnat d’ESO dediqués cada dia mitja hora del seu horari de classe a la lectura silenciosa.

L’experiència, que compateixen un grapat d’instituts arreu Catalunya, busca desenvolupar el gust per la lectura i contribuir a la millora de la comprensió lectora de l’alumnat, una competència imprescindible per a garantir l’èxit escolar.

Un cop assolit el recolzament del claustre del professorat i del consell escolar, el repte va consistit en bastir les 11 biblioteques d’aula (ara ja són 12) amb llibres, còmics i revistes que engresquin la lectura dels nois i de les noies de 1r fins a 4t d’ESO.

Aproximadament  la meitat dels llibres necessaris procedien de la biblioteca del propi  centre, que ha pogut incrementar el seu fons bibliogràfic els darrers anys gràcies a l’ajut econòmic de l’ajuntament de Cubelles. Altra part estava previst que fos aportada en concepte de  préstec per la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona, especialment a través de les biblioteques municipals de Vilanova i de Cubelles.  Al final, l’altra meitat dels llibres necessaris van ser adquirits pel propi centre. La compra inicial i les successives s’han  focalitzat entre aquells títols que millor valoració han obtingut per part de l’alumnat d’ESO del centre i les seves peticions explícites de compra.

Dedicar una part de l’horari lectiu a llegir per plaer és quelcom freqüent en d’altres països, especialment als EEUU, contribueix a difondre l’hàbit de la lectura i, almenys a Catalunya (PISA 2009), contribueix a prevenir l’exclusió social dels alumnes d’entorns socioeconòmics desafavorits.

Podeu trobar més informació de la nostra iniciativa a la web del del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:

Els 30 minuts de lectura de l’institut Cubelles a la web del Departament