En el marc del projecte bianual compartit pels centres representants dels Països Catalans (Xàbia pel País Valencià, Es Mercadal per les Illes, Fraga per La Franja i Alcanar pel Principat), encetat el darrer curs i implementat en les activitats registrades a La Revista de l’any passat, els alumnes de 2n d’ESO han completat el projecte previst amb tot un seguit d’actuacions complementàries.
En aquest sentit i per tal de fer més operatiu el treball els diferents grups del curs es van especialitzar en continguts diferents, tot mantenint una unitat en els procediments utilitzats. Una recerca bibliogràfica i webgràfica i l’elaboració d’uns murals explicatius on es sintetitzaven molt visualment les conclusions de les diferents temàtiques formen part de la metodologia comuna emprada per tots els grups, mentre que els continguts específics s’englobaven en:
•La festa pagana i evolució vers la seva cristianització.
•El solstici d’estiu, el calendari lunar i llur relació amb l’agricultura.
•Les herbes i arbres curatius i les aigües màgiques.
•Les fogueres i el seu significat. Les bruixes i la màgia.
La valoració general del procés de treball en aquesta àrea és prou positiu, sobretot pel que fa al desenvolupament de l’autonomia personal, la coordinació grupal i la dinàmica de grup, especialment complexa i assumida globalment amb un notable esforç per part de l’alumnat, de vegades generador de debat i conflicte. La superació d’aquestes dificultats s’ha de dir que ha estat innegable i reforça la capacitat crítica dels grups.
D’altra banda, d’una manera extraordinària, les activitats realitzades han estat complementades amb un suport informàtic reflectit en l’elaboració d’uns power point referents als esmentats continguts, que us presentem a continuació:
El solstici d’estiu i el calendari lunar
L’origen i la transformació de Sant Joan