Activitat de laboratori compartida

 

Activitats que motiven

Aquest últim trimestre amb l’alumnat de 2n d’ESO treballarem al laboratori. La idea és realitzar tot un seguit de pràctiques bàsiques per a què coneguin el material de laboratori, així com les normes de seguretat.

Disposem de dues hores setmanals, els dimarts i els divendres; però només disposem del laboratori els divendres. Se’m va ocórrer preparar la pràctica amb ells a l’aula els dimarts i el divendres dur-la a terme al laboratori.

Com a excepció, la setmana passada necessitava canviar l’hora de dimarts per la de divendres i en comunicar-li a la Rosa, la meva companya de departament, no va posar-hi cap inconvenient. La conversa va derivar i vam idear en cinc minuts una activitat compartida que duríem a terme la propera setmana.

Què vam pensar?

Els alumnes de 2n d’ESO necessitaven conèixer el material de laboratori, mentre que els de 3r havien de practicar per ensenyar, ja que dins d’unes setmanes aniran a una escola a explicar uns experiments en una jornada científica. Així que vam preparar una activitat on barrejaríem els dos nivells.

Jo treballaria amb la meitat de l’alumnat en el laboratori de Física i Química on aprendríem a mesurar líquids amb provetes i pipetes. Per motivar-los, els vaig donar unes mostres amb aigua i colorant. La Rosa, d’altra banda, treballaria en el laboratori de Biologia i Geologia on aprendrien el nom del material de laboratori i a ubicar-lo.

Com va anar l’experiència?

Els resultats van ser espectaculars. Per la nostra sorpresa, l’alumnat que normalment està més dispers a classe va respondre molt bé. Van treballar en parelles i no tenien més ajuda que la del company que només coneixien de vista i el nostre suport en moments puntuals.

Us animo a que algun dia proveu de treballar així, descobrireu una nova vessant en els vostres alumnes.

Podeu fer-hi un cop d’ull a l’activitat proposada:

On és el material de laboratori

I un petit reportatge del què vam fer:

 

Hem fet sabó al laboratori

A finals del mes de gener vam començar a treballar el projecte del sabó i els resultats han estat força bons. Cada alumne ha fet el seu sabó de manera individual amb ajut puntual meu. Aquí podeu veure els vídeos i fotografies de l’activitat:

[youtube]http://youtu.be/LKduTpR1wlo[/youtube]

Al llarg del mes de febrer estem fent la resta d’activitats del projecte. L’alumnat anirà penjant en el mur les activitats resoltes.

Projecte final del curs TAC a secundària

Durant el primer semestre del curs 2014-2015 he estat realitzant un curs sobre l’ús de les noves tecnologies a secundària. Realement ha estat molt profitós, he après a fer un bloc i a treballar amb diferents dispositius digitals.

Per tal de superar el curs, cal fer un projecte on quedi palès tot el que he anat aprenent. He decidit fer el projecte a través d’aquest bloc per a què perduri en el temps, ja que si el feia a través del moodle de pràctiques, un cop acabat el curs ja no el podria recuperar. D’aquesta manera, poso a disposició de qualsevol docent la feina feta si la vol desenvolupar.

El projecte el duré a terme a mitjans de gener amb l’alumnat de l’optativa de 2n d’ESO de ciències naturals i consisteix en fer sabó i realitzar unes activitats des del punt de vista d’altres matèries. L’alumnat presentarà el seu projecte acabat en format digital i ho inserirà en el padlet que trobareu més abaix.

 

En els documents adjunts estan les activitats que realitzaran els alumnes i els criteris pedagògics.

Criteris pedagògics:  Plantilla programació

Activitat 1: TECNO Projecte sabó 2n ESO

Activitat 2: CNAT Projecte sabó 2n ESO

Activitat 3: MAT Projecte sabó 2n ESO

Activitat 4: VIP Projecte sabó 2n ESO

Activitat 5: LLCAT Projecte sabó 2n ESO

Activitat 6: CSOC Projecte sabó 2n ESO

 

Espai per als projectes entregats pel l’alumnat:

Projecte sabó

sabó

Imatge: pixabay.com

L’any passat vaig preparar aquest projecte amb molta il·lusió i finalment no el vam poder dur a terme per problemes de calendari. Aquest curs he pensat desenvolupar-ho amb l’alumnat de l’optativa de ciències naturals de 2n d’ESO.

Es treballa el sabó des de diferents àrees: tecnologia, visual i plàstica, ciències naturals, matemàtiques, ciències socials i llengua catalana.

Per fer cinc cèntims, us explicaré que l’alumnat haurà de dissenyar el motlle on anirà el sabó fet per ells mateixos al laboratori. També haurà de pensar en un embolcall per presentar el sabó en un jurat que n’escollirà els més creatius. A més, caldrà que entengui la història del sabó, així com el procés de fabricació casolà i industrial. El procediment seguit per a fabricar el sabó l’haurà de redactar en forma de text instructiu.

Aquest projecte el farem a la tornada de les vacances de Nadal.

La Taula Periòdica gegant de l’institut Galileo Galilei

Hola a tots i a totes,

Fa uns dies us comentava que estàvem preparant un petit projecte per la setmana de la ciència. Doncs bé, el petit projecte s’ha convertit en un de gegant! Només cal que feu un cop d’ull a les fotografies de la Taula Periòdica que els alumnes de 1r i de 2n d’ESO han creat a les classes de ciències durant la setmana passada. Cada alumne ha confeccionat un símbol químic segons el criteri establert pel professorat: els metalls els hem representat de diferents tonalitats de verd, els no-metalls els hem representat en blau i els gasos nobles en taronja. El resultat ha estat una Taula d’allò més cromàtica i vistosa! Per a donar-li una mica de perspectiva 3D, hi hem enganxat uns gots de plàstic per definir cada element químic. A més, hem afegit el nombre atòmic, la massa atòmica i hem buscat imatges representatives de quasi tots els elements químics. El resultat ha estat perfecte i hem deixat el llistó ben alt per l’any que ve.

Els preparatius

El divendres la Taula havia d’estar llesta, així que amb l’ajut d’alguns alumnes vam acabar d’enganxar alguns elements i algunes imatges tot descalçant-nos per enganxar molts dels elements de transició.

Alumnes enganxant alguns símbols a la Taula. Imatge: Verónica Lambea López

Imatge: Verónica Lambea López

Imatge: Verónica Lambea López

Exposició de la Taula Periòdica

La part més complicada va ser transportar la Taula Periòdica des de la sala d’actes del 2n pis, fins l’entrada de l’institut a la planta baixa. Per un moment crèiem que es trencaria quan giràvem per encarar-la a les escales. Tot va sortir molt bé i una vegada la vam penjar (tocades les 15h) no vam perdre un instant per immortalitzar el moment.

Imatge: Verónica Lambea López

Imatge: Verónica Lambea López

Departament de ciències. Imatge: Verónica Lambea López

Departament de ciències. Imatge: Verónica Lambea López

 

Primeres impresions

Els companys de l’institut van ser els primers en veure la Taula Periòdica ja terminada. En certa manera, ho manteníem en secret. Tot i que molts alumnes ja sabien el que estàvem fent, va ser màgic veure la cara de satisfacció de tots plegats en haver aconseguit en poques setmanes dur a terme una activitat com aquesta.

Murals amb l’abundància natural del elements

L’alumnat de 3r d’ESO va confeccionar uns gràfics amb l’abundància natural dels elements a la Terra i al cos humà.

Abundància dels elements al cos humà. Imatge: Verónica Lambea López

Abundància dels elements a la Terra. Imatge: Verónica Lambea López

 

Abundància dels elements al cos humà. Imatge: Verónica Lambea López

Abundància dels elements al cos humà. Imatge: Verónica Lambea López

Aquesta setmana, l’alumnat es farà fotografies amb la Taula Periòdica. Per a més informació, podeu consultar el bloc de l’institut clicant aquí.

Activitat per a fomentar l’ús de les TAC

Mural d’alguns elements de la Taula Periòdica

Qui la farà?

Activitat dirigida a l’alumnat de l’optativa de ciències de 2n d’ESO.

Què fareu?

Us proposo una activitat per a què aprengueu una nova manera de crear murals de manera compartida. Elaborareu entre tots un mural d’alguns elements de la Taula Periòdica a través d’una aplicació anomenada Padlet.

Quines competències traballareu?

  • Competència científica: per entendre el món que ens envolta, fer-nos preguntes i intentar trobar solucions als fets observats.
  • Competència digital: per entendre la utilització d’una aplicació nova, per fer-la servir més endavant en qualsevol àmbit.
  • Competència lingüística: per aprendre a cercar informació a la xarxa i fer un petit resum del que ens demanen.
  • Competència social i cultural: per entendre i respectar els drets d’autoria de les obres que hi ha a la xarxa.

Com ho fareu?

Us distribuireu per parelles a l’aula d’informàtica. Cal que trieu dos elements de la Taula Periòdica i feu una breu explicació de les característiques més importants, digueu alguna de les seves aplicacions més importants i busqueu una fotografia o bé de l’element, o bé d’algun objecte que contingui l’element. És molt important que  no copieu frases de cap pàgina web (heu de redactar vosaltres el text) i la fotografia inserida cal que estigui sota la llicència de creative commons (heu de buscar imatges que estiguin etiquetades per a la utilització no comercial) i heu de citar-ne la font. Finalment heu de indicar la webgrafia utilitzada.

Com us avaluaré?

Aquesta activitat serà avaluada com una activitat de classe i contarà un 50% de la nota de l’assignatura, junt amb les altres activitats de classe que hem anat fent i farem. S’avaluarà sobre 5 de la següent manera:

2 punts: redacció del text correcta, pròpia i sense faltes d’ortografia.

1 punt: utilització d’imatges creative commons.

1 punt: cerca d’informació en diferents webs. Fer una tria de la webgrafia consultada.

1 punt: modificació de l’edició estàndard. Per exemple: crear vinyetes, ajustar el text, utilitzar lletra cursiva, etc.

Comenceu!

1r: trieu els elements que fareu.

2n: busqueu informació a diferents webs sobre els elements.

3r: busqueu la imatges segons la llicència creative commons per a respectar els drets d’autoria.

4rt: guardeu aquestes imatges a la carpeta alumnes de l’ordinador (després l’haureu d’inserir i caldrà recordar on l’heu guardada).

5è: entreu en el següent padlet, creeu l’entrada i editeu-la segons les instruccions anteriors.

Us he posat un exemple, jo he triat l’heli.

[padlet key=’j18begw72mko’ width=’100%’ height=’480′]

Setmana de la ciència

Què farem al nostre institut?

Aquest curs a l’institut Galileo Galilei hem decidit fer una activitat amb l’alumnat de 1r, 2n i 3r d’ESO les setmanes prèvies a la setmana de la ciència, que enguany se celebra del 14 al 23 de Novembre.

L’activitat consisteix en crear una Taula Periòdica gegant, que penjarem a l’entrada de l’institut. Per a fer-ho, ens hem d’hagut de coordinar el cinc professors que formen part del departament de ciències de l’institut.

Creiem que és una bona manera per a què l’alumnat s’impliqui i s’interessi per les ciències.

Properament donarem més detalls d’aquesta activitat que justament acabem de començar i ha tingut molt bona rebuda per part de l’alumnat.

Projectes semblants

Aquesta Taula Periòdica pot ser una molt bona eina per tot l’alumnat i professorat del centre. La idea que la química ens envolta queda palesa i plasmada en aquest tipus de taules, amb més imatges i informació curiosa sobre cada element. Siguem realistes, si no hem estudiat una mica de química, seríem incapaços de descriure les propietats del cessi, per exemple. Potser si realitzem activitats com aquestes, l’alumnat recordarà que les sals de cessi s’utilitzen per a purificar l’ADN.

Podeu trobar informació sobre els elements de la Taula periòdica aquí:

http://www.taulaperiodica.upc.edu/taula_minerals_i_elements.html

Fotografia: http://www.araucanianoticias.cl/

Fotografia: www.araucanianoticias.cl

 

Cançó de la Taula Periòdica en anglès amb il·lustracions

                                                                           

             Font: www.youtube.com/watch?v=WsKXiIIXsBU

 

Més informació sobre les activitats que es faran durant la setmana de la ciència

http://setmanaciencia.fundaciorecerca.cat/

 

Presentació del bloc

Aquest bloc neix amb la idea d’ajudar i donar suport a altres docents de física i química en la seva tasca diària. Sovint he consultat altres blocs i pàgines web per agafar en prèstec recursos i materials molt útils. Doncs ara sóc jo qui poso a disposició la meva experiència, documents i guions de pràctiques per a tots aquells que en vulguin fer ús.

No sempre la química dóna coloracions

Fotografia: www.umich.mx