ESTRUCTURA UNITAT DIDÀCTICA

CAPACITATS           

Les capacitats que treballen a l’etapa d’Educació Infantil tenen l’objectiu de permetre als nens i a les nenes créixer integralment com a persones en el món actual, amb uns aprenentatges continuats i progressius, que seguiran en l’etapa d’educació primària amb l’adquisició de les competències bàsiques que ha d’assolir l’alumnat en finalitzar l’educació obligatòria. La meva unitat didàctica afavorirà el desenvolupament de les capacitats i la seva interrelació com a la resta de l’etapa. Les capacitats que treballem en la  unitat didàctica són; 

  1. Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma.
  2. Aprendre a pensar i a comunicar.
  3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
  4. Aprendre a conviure i habitar el món

CONTINGUTS CURRICULARS QUE TREBALLAREM

Àrea 1: DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES·      

Joc i moviment

Procediments: 1. Precisió de la coordinació oculo-manual en les representacions gràfiques. Conceptes:1. Qualitats perceptives de l’aigua. 

Autonomia personal i relacional

Actituds:1. Iniciativa i constància en les activitats d’exploració i comprovació plantejades per la mestra. 2.Esforç per vèncer les dificultats que suposi realitzar les activitats plantejades seguint les pautes marcades. 

Àrea 2: DESCOBERTA DE L’ENTORN·      

Exploració de l’entorn

Procediments:1. Observació indirecta dels elements naturals de l’entorn en diferents situacions i llocs. 2. Observació d’un element de l’entorn natural en els diferents estats físics.·      

Experimentació i interpretació

Procediments: 1.Interpretació de les transformacions físiques d’un element natural de l’entorn en funció de la temperatura. 

Conceptes: 1. Identificació de les característiques morfològiques d’un element de l’entorn natural d’ús quotidià. 2.Diferenciació dels diferents estats físics en què es pot trobar un element de l’entorn natural. 3.Necessitat d’aigua per part dels éssers vius. 4. Memorització de dites o endevinalles pròpies del folklore que fa referència a elements de l’entorn. 

Raonament i representació

Actituds: 1.Participació activa en les comprovacions i activitats proposades. 2. Exteriorització de dubtes i qüestions que es plantegin a partir de les diferents descobertes realitzades. 

Àrea 3: COMUNICACIÓ I LLENGUATGES·       

Observar, escoltar i experimentar

Procediments: 1. Descripció ordenada de diferents fets o situacions que s’hagin observat o comprovat. 2.  Comprensió i realització de les ordres donades per a la realització de les comprovacions en les diferents activitats. 3.  Experimentació amb tècniques plàstiques i audiovisuals bàsiques: dibuix, pintura, edició gràfica amb ordinador i imatge.  4.   Exploració de diferents instruments: llapis, retoladors, pinzells, ratolí i teclat d’ordinador.

Conceptes: 1.  Escolta i comprensió de narracions, contes, cançons. 2.  Tècnica d’edició amb ordenador i imatge.

 Actituds: 1. Interès per observar l’entorn immediat. 2. Esforç per escoltar a la mestra i als companys. 3. Valorar l’experimentació amb les TIC com a medi per conèixer els elements de l’aigua. 

Parlar, expressar i comunicar

Procediments: 1. Ampliació i utilització del vocabulari referit a les qualitats perceptives dels elements observats.  2. Reconeixement visual de paraules escrites més significatives. 3. Utilització d’instruments tecnològics (TIC) i del llenguatge audiovisual com a mitjà de comunicació, per enregistrar, escoltar i parlar.

Conceptes: 1. Reconeixement del valor representatiu del llenguatge per evocar una realitat pròxima encara que no sigui present.

Actituds: 1. Interès per comprendre les informacions que es reben mantenint l’atenció i esperant el moment oportú per fer intervencions. 

Interpretar, representar i crear

Procediments: 1. Representació de la realitat a partir d’elements per a la dramatització de cançons. 2. Interpretació i representació de diferents cançons que tenen una relació temàtica. 3. Classificació d’elements, objectes i animals relacionats per una característica comuna. 4. Utilització d’instruments tecnològics en els processos creatius per al treball amb la fotografia, el vídeo i l’ordinador a través dels programes oberts d’edició de textos, gràfics, presentacions. 5Expressió audiovisual per crear històries, dibuixar i pintar amb editors gràfics i multimèdia

Conceptes: 1. Representació de la realitat a partir d’elements per a la dramatització de cançons. 2. Identificació dels atributs emprats per a la classificació. 

Actituds: 1. Valoració i respecte per les produccions orals, gràfiques i escrites pròpies i dels companys i companyes.

OBJECTIUS DIDÀCTICS

1. Augmentar el vocabulari referit a l’aigua.

2. Identificar els noms escrits de; aigua, riu, mar, platja… relacionant-los amb la seva representació gràfica.

3. Memoritzar i interpretar cançons relacionades amb l’aigua.

4. Identificar l’aigua en diferents entorns naturals; mar, riu, núvol, pluja, neu,…

5. Identificar atributs en els elements, objectes i animals relacionats amb l’aigua.

6. Comentar i explicar les diferents formes d’utilització de l’aigua, apreciant el valor que té aquesta per a la vida.

7. Mantenir una postura corporal adequada mentre s’utilitza l’ordinador.

8. Participar autònomament en l’activitat proposada seguint les instruccions donades.

9. Esforçar-se per comprendre les informacions que li arriben pels diferents canals de comunicació i en concret de les TIC.

10. Discriminació auditiva de diferents sons relacionats amb el cicle de l’aigua.

11. Utilitzar els d’instruments tecnològics (TIC) en els processos creatius.

METODOLOGIA

He plantejat unes activitats d’aprenentatge globalitzades que estableixen relacions entre els continguts de les diferents àrees, a fi que es contribueixi al desenvolupament integral de les nenes i els nens, acostant-los a la interpretació del món, donant-hi significat i facilitant-los la participació activa. Per tant els principis metrològics en els que es fonamenten les activitats son:

– Globalització

– Funcionalitat

– Constructivisme

– Integració 

   Les activitats estan organitzades amb els mitjans TIC necessaris per tal que l’alumnat aprengui i pugui desenvolupar les capacitats.  A més, adequarem l’ensenyament per atendre la diversitat, les particularitats i els interessos de l’alumnat. Les activitats oferiran propostes globalitzades, integrant els coneixements, donant funcionalitat als aprenentatges i desenvolupant l’autonomia personal en l’alumnat. Tot això ho faré amb coneixement, reflexió i coordinació amb els altres docents de l’escola.

CRITERIS AVALUACIÓ

1. L’avaluació és basarà principalment en l’observació dels següents aspectes:

a. Com s’organitzen a partir de les orientacions

b. Com superen per si sols les dificultats que se’ls han plantejat

c. Quina és la precisió en la representació gràfica

d. Com hi participen amb aportacions d’idees.

e. Com recorden i relacionen les experiències realitzades.

2.  Elaboració dels rètols amb les paraules amb pulcritud i de forma acurada.

3. Memorització i realització de la cançó escollida de manera adequada.

4. Participació en les activitats assenyalades.

5. Tenir interès i confiança en els altres i sentir-se part del grup, establint relacions afectives positives mútues.

6. Fer de manera autònoma, progressivament, activitats habituals referents a la pròpia cura, a les tasques escolars i en la relació amb els altres.

7. Identificar característiques i regularitats en l’entorn natural, social i cultural, i utilitzar els recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions.

8. Fer anticipacions i comparacions dels resultats de les experimentacions, emprant les mesures adequades i la seva representació gràfica.

9. Usar la llengua oral, el gest i les imatges per expressar idees, desitjos, sentiments i emocions; escoltar i participar de manera activa en situacions habituals de conversa i d’aprenentatge amb l’ús d’un llenguatge no discriminatori, i amb actitud de respecte vers altres cultures i diferents llengües.

10. Mostrar interès per la descoberta progressiva de les relacions entre el text oral i l’escrit, iniciar-se en l’ús funcional de la lectura i l’escriptura.

11.  Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear en els diferents llenguatges: verbal, corporal, plàstic, musical, matemàtic i audiovisual, i incorporar la iniciació als instruments tecnològics (TIC).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *