Sobre les 1es Jornades

Els dimecres 9 i 16 de maig passats, van tenir lloc al campus de l’Avinguda Catalunya de la URV les 1es Jornades d’innovació en l’ensenyament de les ciències experimentals i socials. Aquestes 1es Jornades tenien com a objectiu intercanviar informació sobre experiències innovadores que s’estan duent a terme als centres educatius de secundària.

A la primera sessió del dimecres 9 de maig, a la primera part, es va poder gaudir de les presentacions a càrrec de Jordi Vivancos, Joan Miquel Albert i Jordi Blay.

Jordi Vivancos, cap de l’Àrea TAC del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, va iniciar la seva presentació amb la mirada del cartògraf de Vermeer, i d’aquesta manera parlar de la necessitat d’un canvi de mirada en l’ensenyament. Segons Vivancos, un exemple d’aquest canvi de mirada és la TPACK (Technological, Pedagogical and Content Knowledge). En aquest visió de l’ensenyament no es pot separar el coneixement pedagògic, del curricular ni del tecnològic, s’ha de plantejar de forma integrada. En la presentació que s’adjunta es poden consultar tot un seguit d’exemples d’aquesta mirada.

En Joan Miquel Albert, catedràtic d’institut de geografia i història, amb una àmplia experiència en l’àmbit de la recerca en innovació en l’ensenyament de les socials, va voler començar la seva intervenció plantejant la pregunta de què entenem per innovació. Segons Albert, la innovació ha de ser plantejada com un motor de canvi, i aquest motor de canvi passa per aplicar mètodes globalitzadors. Aquests mètodes globalitzadors ja estan recollits a les orientacions per a l’aplicació del curriculum de les socials elaborat per la Generalitat de Catalunya. Albert va parlar de metodologies actives i de diversificar la gestió de l’aula i a la seva presentació es poden consultar alguns exemples. També va voler assenyalar que actualment, el treball de síntesi o els projectes de recerca, són els espais on és més fàcil innovar.

Jordi Blay, responsable del Grau en Geografia i Ordenació del Terrritori de la URV va parlar sobre innovació i metodologies didàctiques en els nous graus. Per a Blay, la posada en marxa del Pla Bologna ha suposat que els nous graus ja no estiguin centrats en continguts. Han fet la seva entrada les metodologies i l’avaluació contínua, entre d’altres. A la seva presentació va anar mostrant tot un seguit d’eines innovadores que s’han introduit al Grau en Geografia i Ordenació del territori: les noves fitxes de cada matèria que s’han introduit a la guia docent i l’ús del Moodle i del Pla de treball. Sobre el pla de treball, Blay va destacar que és una eina molt interessant des del punt de vista que pauta el desenvolupament de l’aprenentatge de l’alumne.

A la segona part d’aquesta sessió del dimecres 9 de maig, es va poder gaudir de les presentacions de professorat de secundària:

Joan Ferran va parlar sobre l’ús dels debats-jocs de rol. Va posar l’exemple de l’ús d’aquestes metodologies que es pot consultar en aquest mateix bloc, aplicat a l’estudi del model turístic del Camp de Tarragona. Ferran va defensar la necessitat d’utilitzar metodologies d’aprenentatge actiu, on l’alumne no sigui només un simple espectador, receptor d’informació facilitada pel docent. Aquestes metodologies també inclouen eines d’avaluació com l’autoavaluació on l’alumne valora allò que ha aprés i allò que ha de millora, i també, proves escrites individuals.

Sònia Ruiz va parlar sobre l’experiència de l’elaboració del dossier digital amb un lloc web de Google. En aquesta experiència desenvolupada a la geografia de 2n de batxillerat durant el curs 2011-12 s’han posat en marxa de forma integrada tots els recursos que ofereix Google per realitzar tot un seguit de pràctiques.

Per últim, Cristina Górriz, va parlar sobre les caceres del tresor aplicades a les socials de 1ESO. Aquest projecte, integrat en el Pla d’Impuls a la lectura del centre educatiu, pretén que l’alumnat accedeixi als continguts de la matèria a través d’un seguit de lectures que els hi proposa fer cerques relacionades amb la vida dels personatges i dels entorns on transcorren les accions.

La segona sessió del dimecres 16 de maig va estar dedicat íntegrament a les aplicacions d’ESRI, especialment l’ArcGISOnline i l’ArcGIS Explorer. Pedro Rico, responsable de l’àrea d’educació d’Esri Espanya, va fer una breu introducció a la tasca d’ESRI en el món educatiu, per després donar pas a Jaime Nieves, responsable dels serveis online d’ESRI a Espanya. En Jaime Nieves va fer una primera explicació sobre el paper de la informació geogràfica a les nostres vides i de la presència d’ESRI en múltiples serveis oferts per l’Administració.

A continuació va mostrar tot un seguit de possibilitats educatives de l’ArcGISOnline i de l’ArcGIS Explorer.


Ver mapa más grande

Sobre el contigut del Taller, es pot consultar aquesta gravació on es tracten els mateixos aspectes presentats el dia del taller.
https://swesri.webex.com/swesri/ldr.php?AT=pb&SP=MC&rID=1153212&rKey=18E6F5F893320C19

L’equip de Georecursos estem molt agraïts a tothom que ha fet possible que aquestes Primeres Jornades tinguessin lloc: a la Universitat Rovira i Virgili i el seu ICE, a ESRI i als professors i professores (en actiu o amb responsabilitats al Departament d’Ensenyament) que ens han permés poder-nos trobar i intercanviar els nostres punts de vista. Esperem que properament ens poguem tornar a trobar i poder compartir noves experiències i coneixements.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *