Unitat Didàctica: els arbres.

 .
.
1/ Justificació:
Aquest post pretén “suportar” tot el contingut de l’exercici que se’ns proposa desenvolupar al mòdul 4 del curs telemàtic de formació ( Recursos i eines TAC per a Educació Infantil ).
Per una banda ens han estat donades unes “pistes” sobre la realització de l’exercici i sobre com i on presentar-lo i fer-lo arribar al tutor. Jo he pensat que està bé transformar un document word en pàgina web, per les característiques i avantatges que això suposa. Però he valorat també que una manera de donar operativitat al blog creat en ocasió de la pràctica del mòdul 1, era justament desenvolupar la pràctica del 4 en el mateix blog ( i no pas crear-ne un altre per a l’ocasió, com se’ns suggeria). Opino que el blog és un bon suport, tant per a continguts multimèdia (imatges estàtiques, vídeos, música) com per a enllaços a altres pàgines web. I és per aquest motiu que he optat per fer-ho aquí.
.
 2/ Justificació de la unitat:
La unitat didàctica porta per títol “Els arbres” i es treballa durant uns quinze dies en el primer trimestre (Específicament durant la darrera quinzena del mes de novembre). Com que s’està treballant la tardor, penso que la unitat didàctica dels arbres és força oportuna ja que té molt a veure i està força relacionada amb el tema. La unitat es treballa amb nens de la classe de P-5.
.
3/ Objectius:
-Reconèixer i diferenciar les diferents parts de l’arbre.
-Adonar-se de les funcions vitals de les parts de l’arbre.fotos d´arbres
-Fer correspondre els diferents arbres amb el seu fruit.
-Diferenciar i anomenar les diferents parts de la castanya.
-Diferenciar els noms dels arbres i el nom dels fruits. Escriure les paraules.
.
 4/Continguts:
-Parts de l’arbre: arrels, tronc i branques, fulles.
-El castanyer i la castanya; el roure i l’aglà; el pi i la pinya.
-Parts de la castanya: pelló, pell dura, pell fina, castanya.
-Conte: Per què hi ha arbres que no perden les fulles a l’hivern?
-Cançons: La castanyera.
                        Marrameu.
                        M’agrada la tardor.
.
5/Activitats:
-Fem una presentació visual del tema: amb l´ordinador obert, mostrem imatges d´arbres en concret, de boscos, de paisatges de muntanya,… 
http://bancoimagenes.isftic.mepsyd.es           
(No em funciona l’enllaç i no sé per què)                                                                                                      
-Expliquem el conte “L’arbre màgic”. Primer a la classe, en rotllana. Un altre bon recurs seria intentar una representació del conte. Finalment podem reforçar l’activitat anat a l’audició-visualització corresponent a:

http://www.unamadecontes.cat/demo/show_video/47

-Mirem fotografies de diferents classes d’arbres i n’observem les diferències: castanyer, roure, pi:
http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/pi/pi.html 

http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/roure/roure.html

http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/castanyer/castanyer.html

-Audició de la cançó “M’agrada la tardor”.

http://bibliopoemes.blogspot.com/2008/10/magrada-la-tardor-can-infantil-per-als.html

(Només he trobat la lletra escrita i la partitura de la música, no cap arxiu de so).

-Parlem de les diferents parts de l´arbre, a partir de l’observació d’imatges concretes d’arbres individuals.
-Expliquem que cada arbre té un fruit en concret. Mostrem imatges de castanyes, d’aglans i de pinyes. Aquesta activitat serà prèvia a l’observació directa de castanyes, d’aglans i de pinyes i pinyons. També les manipularan i les classificaran, segons diferents consignes.
-Escrivim, sota la imatge de cada arbre, el seu nom: castanyer, alsina i pi.
-Fem el mateix amb el nom de cada fruit: castanya, aglà i pinya.
-Audició de la cançó “Marrameu”:

http://blocs.xtec.cat/musicaidansa/2008/10/31/la-castanyada-p3-p4-i-p5-marrameu-torra-castanyes/

-Audició de la cançó “La castanyera”:

http://blocs.xtec.cat/femmusica/2008/11/02/la-castanyera-andy-warhol-3

.
.

Valoració de dos blogs

 .
Blocs.xtec.cat/femmusica:
És el blog de l’aula de música del CEIP Sant Martí d’Arenys de Munt, gestionada per les dues especialistes de música, la Maite Casquete i la Marta Grané.
El blog comença amb una cita de Nietzsche força il.lustrativa i suggerent al voltant de la música: “Sense la música la vida seria un error.”
No tan sols mostra la vida que es desenvolupa a l’aula de música, sinó que és com l’aparador de tota l’escola. Per ella passen tots els grups classe de l’escola, des de P-3 fins a 6è de primària. El blog recull activitats musicals fetes per tots els grups, des de principi de curs. També hi ha la categoria d’exalumnes.
Està absolutament actualitzat. Amb data 29/10/08 estan penjats posts de tots els grups de l’escola. Funciona des del mes de gener del 2007.
Els alumnes s’hi poden moure amb certa autonomia perquè hi ha una opció configurada de poder ser usuaris del blog. També tenen habilitada la possibilitat de deixar comentaris en els diferents posts publicats. I compten amb l’ajut de l’agenda que els recorda les diferents activitats i controls. Per als més petits és interessant saber que hi poden accedir per a veure i escoltar les gravacions de les dances i cançons en les que surten ells mateixos.
Evidentment, la participació dels alumnes es nota.
Com a possibles usuaris, les famílies també hi tenen accés per a dir la seva.
En dos apartats d’enllaços, s’hi mostren, per una banda, pàgines web interessants relacionades amb la música i, per una altra, un llistat de blogs “interessants” relacionats amb l’escola per alguns motius en particular.
Resulta un blog interactiu i interessant. Als mestres ens dóna la possibilitat de trobar molt material relacionat amb la música als diferents nivells d’EI i Primària. També ens ajuda aportant força idees que ens resulten productives en la nostra tasca.
Blocs.xtec.cat/parvularicalderet: 
El blog de P-3.
És el blog del CEIP Sagrada Família de Caldes d’Estrac. Però aquest és el de la classe de P-3, els cargols.
Mostra la vida de la classe de P-3, gairebé diàriament, des del 17/9/08. Els pares tenen la possibilitat d’accedir a les activitats que es desenvolupen a la classe, mitjançant fotografies o enregistraments d’àudio. També hi ha arxius d’àudio.
Està actualitzat. El darrer post és del 29/10/08.
Els alumnes s’hi poden moure si l’adult els mostra les imatges i els enregistraments.
Ells, com que són petits, encara no hi participen, malgrat que en són els protagonistes.
Les famílies hi participen en tant que hi poden deixar els seus comentaris.
Els enllaços proposats es resumeixen en dues grans categories: la primera, la que pertoca als mateixos cargols, i la segona, la que parla de les altres classes de parvulari. Com a llista de blogs, hi apareix el blog de Direcció, el de Primària, el de P-4, el de P-5 i el de Fem música, comentat anteriorment.
Hi ha una web interessant, al voltant de recursos i idees, assenyalat en algun post: wiggle-eyes.com.
Penso que és un blog molt acollidor que apropa la dinàmica de la classe als pares. També ens dóna bones idees i recursos als altres mestres.

.

Els fruits de la tardor

dsc06376.JPG
Adjunto una altra imatge fixa de la classe de les tortugues (P-3 A). És el racó de la tardor. Previ al seu muntatge, es va fer una conversa al voltant dels fruits de tardor que cada nen havia portat a la classe. Es feia una observació, es deia de quin color era, de quina mida, es tocava i es parlava de la forma que tenia i també s’olorava cada fruit. Després la mestra preguntava si el nen sabia com es deia aquella fruita i, si ho sabia, es deia el nom, es posava al damunt la taula, i col.locàvem el cartell amb el seu nom al costat.
Oi que va quedar bonic?

Adjuntar arxius de so

manu-guix-en-tres-minuts.mp3
Aquesta pràctica consisteix en adjuntar arxius de so. Reconec que la meva debilitat és la música, i, com que a l’escola es fan diverses activitats relacionades amb ella, l’arxiu adjuntat pot tenir vàries utilitats.
De totes maneres, he de dir que malgrat que el format és mp3, he tingut molts problemes de mesura. Totes les proves que he fet anteriorment, em deien que l’arxiu era massa gran. Això m’ha condicionat l’elecció de l’arxiu.

Vinga, malgrat tot, a gaudir-ne força.

Imatges en moviment al blog

Anem a veure si me’n surto.
 Com que aquesta és una gravació d’una peça de música, ara gaudirem de la interpretació. Aquesta música es pot fer servir com a sessió de relaxació a primera hora de la tarda, per exemple, abans de començar les activitats que hi hagi programades.
Que vagi de gust.
Una abraçada. 

.

 

Pianista: Carles Pons ( 16 anys).

Socors…!!!

Bona nit.

Aquí estic, provant i provant, aquest blog que em costa TANT de gestionar. No, si jo ja ho dic sempre. Això de les noves tecnologies no està pas fet per mi.
No us puc deixar comentaris als vostres blogs, perquè quan intento fer-ho, no em permet d’accedir-hi iniciant sessió. En fi, em sembla que no me’n sortiré.
Malgrat tot, sabeu que he visitat i llegit tots els vostres blogs i penso que us en sortiu prou bé. Felicitats!
Bé, espero que descanseu força, que demà ens espera un dia dur.
Abraçades.

Ha arribat la tardor

dsc06378.JPG

 

Aquest és el matí del dilluns 20 d’octubre, a les 9.50, a la classe de P-3 A ( la classe de les tortugues) de l’escola on treballo a Vilafranca. Jo entro llavors a l’aula per a fer el reforç. La tutora ha acabat una feina de rutines i explica als nens que ara que jo he arribat, aprofiten per a fer un joc ( que és una sorpresa…!). Agafa una gran bossa on hi ha un munt de glans que havia collit el dia abans al bosc. Repartim un mocador de paper a cada nen i, al damunt, hi posem un bon grapat de glans. Els glans estan separats del “barret” corresponent. La tutora explica que els glans han perdut la seva caseta i que, entre tots hem d’ajudar-los a trobar-la. Els nens ben concentrats, passen una bona estona, provant i provant quina caseta li escau millor a cada gla: una li és petita i no hi quep, l’altra li va grossa, i la perd, (visca…! aquesta és la seva, li va bé…!).
I així amb una i altra, fins que tots els glans troben la seva casa o fins que totes les cases tenen el seu llogater. Moltes, és clar, cauen al terra, d´altres canvien de mocador i algunes fins i tot són mossegades. Descarat
Se’ns fa l’hora de fer pipi i anar a buscar la bosseta, parar la taula amb el tovalló i començar a esmorzar. Cantem la cançó del Nyam-nyam, bon profit, i vinga, que aviat sortirem al pati a córrer i jugar! A fora, avui el sol ens alegra el matí i ens dóna més alegria.