Reflexió sobre “The Waldo moment”

– Treball optatiu de reflexió filosoficopolítica sobre el capítol “The Waldo moment” de la 2ª temporada de “Black mirror” (2013). Es tracta que facis un escrit reflexiu, argumentatiu i des del teu propi punt de vista que toqui més o menys els següents punts i qüestions.

  • Quina funció té la política en la vida humana?
  • Paper de la població en general i dels mitjans de comunicació (TV, etc.) en la política actual.
  • Problemes que acumula la política democràtica més tradicional.
  • Problemes de l’antipolítica (alguns es veuen reflectits en la campanya “política” del Waldo). Per respondre això et pots informar sobre el concepte d’antipolítica i fer-ne referències.
  • Quins són els propòsits inicials del producte audiovisual i mediàtic Waldo al principi de la pel·lícula? I al final? Què ha passat per què es produeixi aquest canvi?
  • T’imagines una societat amb una “democràcia directa online” com la que s’insinua durant el capítol?
  • Hi ha algun altre tema sobre el qual vulguis elaborar el teu propi pensament?

Gaudiu de l’activitat i intenteu pensar en llibertat i de manera intensa.

M’ho podeu lliurar fins dimecres de la setmana que ve.

Material sobre Plató: textos de la “República” (VII) i un aclariment sobre la Dialèctica platònica.

– Benaurades entitats, aquí teniu una lectura per anar treballant Plató. Recordeu que els textos que poden sortir de PLATÓ a les Proves de Selectivitat són els següents fragments de La República : Llibre II 368c-376c; Llibre IV 427c-445e; Llibre VII: 514a- 520a, 532b-535a. A continuació us adjunto un enllaç amb (només) els textos que surten a selectivitat del VII. Imprimiu-vos i llegiu-vos-ho.

1) República, VII, (514a-541b): un fragment de 20 pàgines de <<la República>> de Plató, on entre d’altres coses hi trobareu l’al·legoria o mite de la caverna: República VII, 514a-541a

– A més a més i per complementar el que expliquem a classe:

2) Un escrit complementari sobre la “Dialèctica” en Plató: LA DIALÈCTICA (aquest text ja us l’he passat en unes fotocòpies!)

 

 

“Filosofia i cinema” – activitat complementària (U1, 3.3., p.31)

UNITAT 1: “Filosofia: Sentit i Història” – FILOSOFIA I CINEMA
Activitat complementària respecte el punt 3.3. (“Filosofia i Art”) de la pàgina 31:

– Visualitza els enllaços següents d’uns fragments de la pel·lícula “El cel sobre Berlin” (Der Himmel über Berlin / Wings Of Desire) – Wim Wenders 1987. Fes les activitats que corresponen a cada fragment.

FRAGMENT 1  (3’07”)
Imatge de previsualització de YouTube
1) Què et suggereixen les imatges del primer fragment? No cal que hi reflexionis, sigues directe.
2) Qui creus que són els dos personatges que surten durant el darrer minut i mig?
3) Per què no parlen entre ells?

FRAGMENT 2  (9’36”)
Imatge de previsualització de YouTube
4) Qui són els dos personatges que surten parlant en un cotxe?
Si no te’n surts, pots consultar a l’internet, però sempre serà més interessant que arribis per tu mateix a una conclusió, ni que sigui errònia!
5) Quin desig mostra un dels dos personatges a l’altre?
6) Quan estan a la biblioteca els dos misteriosos personatges (i d’altres com ells) poden escoltar tot el que pensa la gent. Per què creus que se’ls escolten? Té algun sentit que els escoltin si la gent de la biblioteca senten que estan sols amb el seus propis pensaments?
7) Quines preguntes filosòfiques suggereixen les imatges que heu vist i el diàleg entre els dos personatges que parlen al cotxe? Anota’n com a mínim dues.
8) Se t’acut una altra pel·lícula que ens inviti a filosofar, reflexionar i fer-nos preguntes?

 

 

 

 

Oliver Sacks – activitats sobre el text “L’home que va confondre la seva dona amb un barret” (1985)

Oliver Sacks (1933-2015), recentment traspassat, fou un inquiet neuròleg anglès que obrí el camp de la neuropsicologia i l’estudi de la correlació entre l’aspecte nerviós i neuronal del cos humà i les formes psíquiques d’experimentar aquestes alteracions. Investigador insaciable, divulgador eloqüent de llenguatge ric i assequible, Sacks ens permet atansar-nos a les investigacions neurològiques sense obviar l’aspecte psíquic de tota alteració corporal.

Llegiu-vos la següent narració “L’home que va confondre la seva dona amb un barret” (1985)
-que us faré arribar per correu electrònic- i feu les següent activitats:

1) Resum (màxim de 200 paraules).
2) Escull els tres conceptes més importants exposats en el text i defineix-los (màxim 25-30 paraules per concepte).
3) Fes una reflexió pròpia i argumentada sobre el que explica Oliver Sacks en aquest text.

Els inicis de la Psicologia com a ciència i el vincle entre el fisiològic i el psíquic

Aquí teniu un text sobre “els inicis de la Psicologia com a ciència i la qüestió del vincle entre el fisiològic i el psíquic”. ENLLAÇ: U1_U2 FISIOLOGIA SENSORIAL i PSICO.EXPERIMENTAL_exercicis

Cal que us imprimiu el text, el llegiu atentament i respongueu (en grups de 4) les activitats del final.

Selecció de textos sobre “Què és la filosofia?”

A l’atenció de l’alumnat de 2n de batxillerat:

Per aquells de vosaltres que vulgueu començar a practicar la lectura filosòfica de cara a tenir la “màquina”  a punt us proposo la selecció de textos dispars següents sobre la pregunta essencial i autoreferencial “què és la filosofia?”. Pot semblar que tothom ja té, a aquestes alçades, alguna mena de resposta a aquesta qüestió. Però potser cal insistir en la pregunta mateixa un cop més i escoltar què hi tenen a dir diferents filòsofs de moments històrics diversos.

Us els podeu començar a llegir i en podem comentar alguns a classe aquesta primera setmana.

ENLLAÇ:   Inici Curs BAT 2 Què és la filosofia TEXTOS_bloc_2016-17

Benvinguda

Sigueu benvinguts al bloc de Filosofia per a l’alumnat de l’Institut de Guissona. Aquí us podreu descarregar documents complementaris del que anirem estudiant i treballant durant el curs. Estigueu atents a les novetats i a les indicacions que doni a classe.

I penseu que la filosofia no és només una matèria d’estudi, sinó que, si us ho proposeu, és un viatge molt particular.

Bon curs 2016/2017 !

Raimon Pàez Blanch