John Locke: “Dos tractats sobre el govern civil” (1689) (fragments del “Segon Tractat”)

– Aquí teniu la selecció de textos de filosofia política de Locke. Es tracta d’una selecció prou extensa de fragments del “Segon Tractat sobre el Govern Civil” (1689).

– Fóra desitjable que us llegíssiu tots els textos. Pel dijous llegiu-vos del nº1 al 99 i per la propera classe de la setmana que ve la resta, del 100 al 122. Els comentarem a classe, especialment les qüestions més controvertides i els vostres dubtes.

LOCKE-Dos-tractats-sobre-el-govern-civil.fragments.2n-Tractat 2015

Epistemologia de John Locke (1632-1704) – Selecció de textos.

– A continuació teniu una selecció de textos escrits per John Locke (1632-1704). Són fragments seleccionats de l'”Assaig sobre l’enteniment humà (An essay concerning human understanding)” (1690). Estan numerats. Cal que us els aneu llegint i els aneu treballant amb deteniment. Anirem comentant i discutint els fragments que s’aniran indicant a classe.

DESCÀRREGA:   LOCKE_ Assaig_fragments_1690

Feina optativa per les vacances de Nadal – Fragment de Markus Gabriel (2015)

• La feina següent és optativa. La recomano només a aquells de vosaltres que tingueu molt d’interès en l’assignatura. Es tracta d’una activitat de dificultat elevada. Aquells de vosaltres que volgueu intentar-ho sou benvinguts a llegir el següent fragment d’un filòsof actual jove  -no arriba a la quarentena-, que exposa de manera prou clara -per la dificultat dels temes que tracta- qüestions que la filosofia ha tractat durant segles. El seu apropament al problema filosòfic del món, del no res i de l’existència és interessant i pot servir com a inici per a la vostra pròpia reflexió.    DESCÀRREGA: Markus Gabriel 2015

Reflexió sobre “The Waldo moment”

– Treball optatiu de reflexió filosoficopolítica sobre el capítol “The Waldo moment” de la 2ª temporada de “Black mirror” (2013). Es tracta que facis un escrit reflexiu, argumentatiu i des del teu propi punt de vista que toqui més o menys els següents punts i qüestions.

• Quina funció té la política en la vida humana?
  • Paper de la població en general i dels mitjans de comunicació (TV, etc.) en la política actual.
  • Problemes que acumula la política democràtica més tradicional.
  • Problemes de l’antipolítica (alguns es veuen reflectits en la campanya “política” del Waldo). Per respondre això et pots informar sobre el concepte d’antipolítica i fer-ne referències.
  • Quins són els propòsits inicials del producte audiovisual i mediàtic Waldo al principi de la pel·lícula? I al final? Què ha passat per què es produeixi aquest canvi?
  • T’imagines una societat amb una “democràcia directa online” com la que s’insinua durant el capítol?
  • Hi ha algun altre tema sobre el qual vulguis elaborar el teu propi pensament?

Gaudiu de l’activitat i intenteu pensar en llibertat i de manera intensa.

M’ho podeu lliurar fins dimecres de la setmana que ve.

Material sobre Plató: textos de la “República” (VII) i un aclariment sobre la Dialèctica platònica.

– Benaurades entitats, aquí teniu una lectura per anar treballant Plató. Recordeu que els textos que poden sortir de PLATÓ a les Proves de Selectivitat són els següents fragments de La República : Llibre II 368c-376c; Llibre IV 427c-445e; Llibre VII: 514a- 520a, 532b-535a. A continuació us adjunto un enllaç amb (només) els textos que surten a selectivitat del VII. Imprimiu-vos i llegiu-vos-ho.

1) República, VII, (514a-541b): un fragment de 20 pàgines de <<la República>> de Plató, on entre d’altres coses hi trobareu l’al·legoria o mite de la caverna: República VII, 514a-541a

– A més a més i per complementar el que expliquem a classe:

2) Un escrit complementari sobre la “Dialèctica” en Plató: LA DIALÈCTICA (aquest text ja us l’he passat en unes fotocòpies!)

“Filosofia i cinema” – activitat complementària (U1, 3.3., p.31)

UNITAT 1: “Filosofia: Sentit i Història” – FILOSOFIA I CINEMA
Activitat complementària respecte el punt 3.3. (“Filosofia i Art”) de la pàgina 31:

– Visualitza els enllaços següents d’uns fragments de la pel·lícula “El cel sobre Berlin” (Der Himmel über Berlin / Wings Of Desire) – Wim Wenders 1987. Fes les activitats que corresponen a cada fragment.

FRAGMENT 1  (3’07”)
Imatge de previsualització de YouTube
1) Què et suggereixen les imatges del primer fragment? No cal que hi reflexionis, sigues directe.
2) Qui creus que són els dos personatges que surten durant el darrer minut i mig?
3) Per què no parlen entre ells?

FRAGMENT 2  (9’36”)
Imatge de previsualització de YouTube
4) Qui són els dos personatges que surten parlant en un cotxe?
Si no te’n surts, pots consultar a l’internet, però sempre serà més interessant que arribis per tu mateix a una conclusió, ni que sigui errònia!
5) Quin desig mostra un dels dos personatges a l’altre?
6) Quan estan a la biblioteca els dos misteriosos personatges (i d’altres com ells) poden escoltar tot el que pensa la gent. Per què creus que se’ls escolten? Té algun sentit que els escoltin si la gent de la biblioteca senten que estan sols amb el seus propis pensaments?
7) Quines preguntes filosòfiques suggereixen les imatges que heu vist i el diàleg entre els dos personatges que parlen al cotxe? Anota’n com a mínim dues.
8) Se t’acut una altra pel·lícula que ens inviti a filosofar, reflexionar i fer-nos preguntes?