ELS ORIGENS

Abans de començar a buscar els origens, els alumnes de l’escola Els Til·lers vam fer un calendari,(aprofitant el projecte dels planetes) i vam situar les festes en ell:
p123002_23-11-09

L´ORIGEN DE LA CASTANYADA

La castanyada es una festa tradicional de catalunya des del segle XVIII, normalment se celebra amb família i també amb amics. Segons els avis diuen que els seus pares els i deien si no us mengeu una castanya a cada escala i resant a la nit vindran els morts i els agafaven els peus i els estiraven. La castanyada se celebra al 31 d´ Octubre. Per la castanyada es menja castanyes, panallets,moniatosi fruita confitada i la beguda es moscatell. Abans les senyores velles venien castanyes i ara de totes les edats. I el dia de tots sants, els canpaners tocaven les capanes ,i per tindré energia menjaven:panallets,castanyes,moniatos i fruita confitada per tocar morts tota la nit.

EL DIA DE TOTS SANTS

El dia de Tots Sants es celebra el 1 de novembre. La gent va al cementiri però en realitat hi haurien d’anar el dia 2 que és el dels difunts. El dia de Tots Sants es celebra perquè l’any 610 el Papa Bonifaci IV va consagrar el temple dedicat al deu Júpiter i el va dedicar a la Mare de Déu i a tots els Sants. Una altra explicació diu que com que no hi cabien tots els Sants al calendari van haver d’escollir un dia per dedicar-los.

EL DIA DELS DIFUNTS

Història: El dia 31 d’octubre a la nit tocaven  a morts per recordar les persones que havien  mort. Aquets ritus venen dels celtes molt abans del cristianisme. Moltes cultures tenen un dia per recordar els morts. El dia 1 de novembre és la tardor, la natura sembla mori, comença fer fred. El Papa Gregori IV  va dir que el 1 de novembre se celebraria el dia de tots Sants. A partir del segle X ,l’endemà , el dia 2, es recordaven els difunts. Normalment  es feia una missa.

EL DIA DELS INNOCENTS

Història: El dia dels innocents se celebra perquè el rei Herodes quan es va assabentar de que havia nascut el rei dels Jueus (Jesús) , va decidir fer matar tots els nens mes petits de dos anys per veure qui era Jesús. Aquests són els innocents. Jesús es va salvar perquè el seu pare va conèixer les intencions que tenia Herodes. Aquest dia se celebra per recordar els nens morts.

SANT ANTONI

Diu una tradició que la setmana dels barbuts, a mig gener, és la mes freda de l’any. Els Sants són: Sant Hilari,Sant Maur,Sant Pau,Sant Antoni Abat i Sant Vicenç. Tots portaven barba pel fred que feia.
Sant Antoni Abat era el patró dels animals perquè diu una llegenda que quan veia animals ferits els curava, i per això és patró dels animals.
Els pagesos tenien el costum de portar els animals a beneir. Passaven per davant de la imatge del Sant. Volien aconseguir bones collites i salut pels seus animals. Abans es feia el dia de Sant Antoni, el dia 17 de Gener. Ara com es fa en molts pobles i hi ha pocs carros cada cap de setmana es fa en un poble.

EL LLIBRE DE SANT JORDI

Historia: El 23 d’abril es celebra Sant Jordi i es regalen llibres per el dia internacional del llibre. Van dir que aquest dia seria el dia internacional del llibre per recordar la mort dels escriptors Miguel Cervantes i Shakespeare que eren molt importants i que van escriure llibres com el Quixot de la manxa i Romeo i Julieta . La UNESCO va decidir celebrar aquesta festa per a que la gent llegís més.

LA ROSA I L’ESPIGA DE SANT JORDI

Història:L’espiga es posa a la rosa per dir-li que l’estimes i l’espiga que simbolitza la fertilitat es per a que tingui la possibilitat de tindre fills. La rosa es el símbol de l’amor. Sant Jordi representa un cavaller amb una armadura, llança, escut, un cavall blanc i al mig de l’armadura la bandera catalana. La llegenda explica que un cavaller va arribar a un poble amenaçat per un drac i va salvar la princesa. De la sang que li va sortir al drac quan el va matar va néixer una rosa.