Ja tenim la primavera aquí.

Aquesta setmana passada vam tenir molta feina a l’aula de música.
El dilluns vam entrar a la primavera i per tant ho vam celebrar cantant la cançó de la primavera de la qual tenim un enregistrament de nens de diferents grups cantant la seva cançó.

Imatge de previsualització de YouTube

També n’hem fet l’audició de la primavera de Vivaldi.

Imatge de previsualització de YouTube

Amb els alumnes de 3r i 4t hem celebrat l’aniversari del gran J. S. Bach escoltant la Tocata i fuga. i amb els de C. S. n’hem treballat una cançó d’una seva cantata, la número 147.

Imatge de previsualització de YouTube Imatge de previsualització de YouTube

Ja hem anat a les audicions.

La setmana passada vam completar les anades a les audicions musicals a l’Auditori de l’Ateneu de Banyoles.

Infantil ha assistit a l’obra “Cromàtic” on a partir del color, la llum i la cultura urbana es crea un espectacle ubicat en un racó d’una plaça, d’un barri, d’una ciutat. A Cromàtic trobem dos músics que juguen a imaginar sense límits, jugant com nens, sense portes, finestres, ni sostre. Un animal es converteix en una cançó, un tamboret vell en un cotxe i una barra de pa en un instrument de percussió…a Cromàtic tot és possible!

Els alumnes de Cicle Inicial han gaudit de l’obra “Tot bufant” on han descobert tots els sons que es poden aconseguir amb el vent: des d’una canya de bambú a la tenora, passant pel clarinet, la flauta, la trompeta, el saxo, els xiulets, etc.
A més dels instruments tradicionals (trompeta, clarinet, saxo, flauta, tenora…), també hem vist com han fet sons amb objectes casolans (tubs, ampolles, cordes, embuts, mànegues…) per explicar i desmitificar el procés de l’emissió del so, utilitzant exemples que els nens poden reproduir a casa seva. El repertori inclou una selecció de temes instrumentals i cançons populars.

Imatge de previsualització de YouTube

Imatge de previsualització de YouTube

Els alumnes de Cicle Mitjà han conegut de primera mà els instruments de Cobla amb l’obra “Acoblat” on els músics els han explicat les característiques dels seus instruments, la producció del seu so i la funció musical que tenen dins de la Cobla. L’acurada selecció musical d’ACOBLAT, que gràcies a la incorporació de la percussió moderna a la formació permet interpretar adaptacions musicals d’altres gèneres musicals, està dissenyada perquè pugueu distingir auditivament la versatilitat d’aquesta formació, la de la seva música i, alhora, molts dels elements que treballen a l’aula de música de l’escola.

Imatge de previsualització de YouTube

Imatge de previsualització de YouTube

Els alumnes de Cicle Superior han fet un viatge a través de l’història del rock amb “Música per a camaleons”. L’audició ha estat un concert en què s’alternen les diferents cançons interpretades en directe per un grup de quatre músics (veu i guitarra, teclats, bateria i baix) i presentacions en vídeo de l’època i/o les circumstàncies històriques, socials o culturals de cada una d’elles, dels seus autors i de l’estil en què s’inscriuen.

Imatge de previsualització de YouTube

 

La Vella Quaresma

Després de molts dies d’inactivitat, retornem i actualitzem el bloc de l’aula de música.

Avui hi podrem trobar la cançó que cantarem fins a arribar a les vacances de Setmana Santa i amb la qual anirem fent el compte enrere amb l’ajuda de la nostra vella quaresma.

Imatge de previsualització de YouTube

Els alumnes de Cicle Superior han estat treballant la famosa obra de Verdi, l’opera Aïda de la qual us deixem uns fragments per a poder-la escoltar des de casa.

Imatge de previsualització de YouTube Imatge de previsualització de YouTube Imatge de previsualització de YouTube

I aquesta setmana anirem a l’auditori amb els nens de primària a escoltar una audició adient a cada un dels cicles.

En el cas de Cicle Inicial anirem a escoltar música i cançons que tots coneixem a través dels instruments de vent. Aquí us deixem un vídeo motivador que hem visualitzat amb aquests alumnes.

Imatge de previsualització de YouTube Imatge de previsualització de YouTube

Amb els alumnes de Cicle Mitjà anirem a escoltar la música d’Acoblat amb la cobla Marinada.

Imatge de previsualització de YouTube

I els alumnes de Cicle Superior gaudirem de Música per a Camaleons que ens farà entendre d’on i quin moment ve la música de Rock.

Imatge de previsualització de YouTube

 

 

Recomencem després del Nadal amb la Pau

Després de les vacances hem arribat de nou a l’escola i a l’aula de música ens hem posat a treballar altra vegada, i aquest mes ens dediquem especialment al treball del dia de la PAU.

En especial escoltem aquesta setmana i la vinent la cançó de “El Món seria molt millor” a les entrades a l’escola.

Imatge de previsualització de YouTube

I a classe treballem tres cançons amb tots els nens per poder animar la celebració del dia de la PAU del 30 de gener:

De la Dàmaris Gelabert la cançó “La Festa de la PAU”.

Imatge de previsualització de YouTube

De Beth Riera la cançó “La Música”.

Imatge de previsualització de YouTube

I de Tomàs González la cançó “Somnis d’infant”.

Imatge de previsualització de YouTube

Des de l’aula de música volem desitjar a totes les persones que ens aneu seguint que tingueu molta PAU tant el dia 30 de gener, com tota la resta de l’any.

 

Ja arriba el Desembre

Amb l’arribada del mes de Desembre, a l’escola iniciem el treball de les nadales, aquest any en especial en treballarem una a cada Cicle. Perquè tothom pugui seguir el treball que fem i a la vegada practicar des de casa, us deixem aquí totes les cançons.

Aquest any amb els més petits de la colla cantarem la cançó “Els reis arriben a ciutat”.

Imatge de previsualització de YouTube

Amb els alumnes de Cicle Inicial treballarem una magnífica melodia amb la cançó “Com un estel”.

Imatge de previsualització de YouTube

Amb els nens i nenes de 3r i 4t en fem una en castellà, la cançó “Ven a cantar que ya llego la navidad”.

Imatge de previsualització de YouTube

I finalment els més grans de l’escola ens obsequiaran amb una nadala en anglès per completar el treball en les tres llengües curriculars, ens cantaran “Jingle Bell Rock”.

Imatge de previsualització de YouTube

I la nadala que aquest any cantarem conjuntament alumnes i mestres, si és que són capaços d’aprendre-se-la aquests darrers, serà “Estimo el Nadal“.

Imatge de previsualització de YouTube

Dia de la música

A Europa es celebra el dia internacional de la música avui dia 22 de Novembre, en homenatge a la patrona dels músics, Santa Cecília.

Resultat d'imatges de santa cecíliaResultat d'imatges de santa cecíliaResultat d'imatges de santa cecília

Arreu del territori es fan concerts i actes per celebrar-ho i nosaltres deixem constància d’aquest fet amb aquesta entrada al bloc.

Tot seguit podreu escoltar l’himne a Santa Cecília i llegir-ne la història.

Imatge de previsualització de YouTube

 

 

Patrona dels músics

La fama musical de Cecília es basa en la llegenda de la seva mort, que diu que mentre ella moria a causa del martiri
, anava pregant Déu tot cantant-li. Sembla que se la va començar a relacionar amb la música cap al segle XV; aviat es va fer popular, i el 1594, Gregori XIII va proclamar-la patrona de la música. Van fer-se diverses festes en honor seu, la primera de les quals va tenir lloc a Normandia. Poc més de cent anys després, la moda va arribar a Anglaterra travessant el canal de la Mànega, i Henry Purcell li va compondre tres odes el 1683. Altres obres musicals dedicades a santa Cecília són l’himne de Benjamin Britten (basat en un text de W.H. Auden), un himne de Herbert Howells, un d’Alessandro Scarlatti, o l’obra Messe Solennelle de Sainte Cécile de Charles Gounod, o l’oda Déu vos salve, Cecília brillant! i l’òpera, Cecília, de Licinio Refice del 1934. El músic belga Joseph Ryelandt (1870-1965) va estrenar l’òpera Sainte Cécile, amb llibret de Charles Martens, en 1907, a Anvers.

En la seva època de màxima esplendor, la diada de la santa era una gran festa amb missa solemne i processons on intervenien gran quantitat de músics amb tot tipus d’instruments. A Barcelona, aquest dia era un gran esdeveniment que aplegava tots els amants de la música. Després de la processó, els músics s’escampaven pels carrers i les diferents places de la ciutat per alegrar el veïnat. Els guitarristes barcelonins, anomenats sonadors, tenien especial protagonisme en el decurs de la celebració.

Innombrables pintures i vitralls la representen tocant l’orgue. Està representada a la pintura L’èxtasi de Santa Cecília de Rafael a Bolonya, i també a quadres de Rubens a Berlín, el Domenichino a París i molts d’altres. En la literatura, és commemorada especialment per l’obra Seconde Nonne de Chaucer, i la famosa oda de John Dryden, amb música de Haendel el 1736, i més tard per Sir Hubert Parry (1889).

Sankt Cecília és el títol d’una cançó de 1984 cantada per la sueca Lotta Pedersen i Göran Folkestad al Melodifestivalen suec d’aquell any. A més a més, el grup musical americà de pop-rock Jars of Clay va començar el seu àlbum Cançons de Nadal del 2007 amb un tema instrumental titulat “El regal de santa Cecília”.

Als bitllets de 20 lliures esterlines britànics, hi havia una imatge de santa Cecília acompanyada pel compositor Sir Edward Elgar, des de 1999 fins al 2007.

Continuem avançant en la tardor

Seguim treballant dia a dia, ja un cop passada la castanyada seguim avançant en el nostre cançoner amb les cançons de temàtica de tardor, i ben aviat treballarem ja les nadales per tenir-les a punt per cantar-les per Nadal.

Aquesta setmana els companys de 6è de primària aniran d’excursió a Besalú, i un dels personatges que utilitzava Lluís Llach en les seves cançons n’era habitant d’aquesta població, i per aquest motiu hem treballat a classe les cançons de Lluís Llach (“L’estaca” on surt en Siset, un home que vivia prop l’ajuntament de Besalú, i també “País Petit” que ens ha acompanyat aquests 15 dies per entrar a l’escola).

Imatge de previsualització de YouTube

Imatge de previsualització de YouTube

Després d’escoltar aquestes dues versions d’aquestes emblemàtiques cançons (“L’estaca” pel grup “Betagarri” i “País Petit” pel cantant “Manu Guix”), de ben segur que el nom del seu autor els sonarà d’aquí endavant.

També cal destacar que els alumnes de 3r han iniciat l’aprenentatge de la flauta, i quina millor motivació que veure el curt de Disney sobre “El Flautista de Hamelin”.

Imatge de previsualització de YouTube

Aquesta setmana els alumnes de primària estem treballant un autor molt important en el món musical, no és altre que el famós Beethoven, i quina millor manera que treballant l’Oda a l’alegria que també sona com a Himne d’Europa. Aquí us deixem tal com sona en dues versions diferents.

Imatge de previsualització de YouTube

Imatge de previsualització de YouTube

I per acabar no podem oblidar-nos de dues cançons (“Pastoret d’on vens” i “La pastoreta”) que ens ajuden a treballar l’altura de la veu (agut i greu) com també les intensitats (fort i fluix) i que hem estat treballant també aquests dies.

Imatge de previsualització de YouTube

Imatge de previsualització de YouTube

 

S’apropa la castanyada

Ja som a la setmana de les “Fires de Banyoles” i a classe de música hem estat treballant tant el que fa referencia a la “Festa Major” com també tot allò que fa referencia a la “Castanyada” que es celebrarà la setmana que ve.

Algunes de les cançons que estem treballant sobre la “Castanyada” són les següents:

En Marrameu i la Castanyera se’ns han ajuntat per fer un bon tàndem a l’hora de vendre castanyes, el problema és que en Marrameu se les menja a mesura que la castanyera ens les va torrant en la cançó “La rumba de les castanyes”.

LA RUMBA DE LES CASTANYESImatge de previsualització de YouTube

La castanyera i en Marrameu
Cullen castanyes cullen castanyes
La castanyera i en Marrameu
Cullen castanyes per tot arreu.

A la plaça de la ciutat
Una parada, una parada
A la plaça de la ciutat
Una parada ja han muntat.

Catacric catacrac,
Les castanyes, les castanyes
Catacric Catacrac,
Les castanyes s’han torrat.
Catacric catacrac,
Les castanyes, les castanyes
Catacrac catacrac,
Les castanyes s’han torrat.

Les castanyes amb un tall
Donen voltes, donen voltes
Les castanyes a dins del pot
Es fan molt a poc a poc.

S’ha fet de nit i no en queda cap
Ni una castanya ni una castanya
S’ha fet de nit i no en queda cap,
En Marrameu se les ha menjat.

Catacric catacrac,
Les castanyes, les castanyes

Catacrac catacrac,
De castanyes no en queda cap.

En vista de l’èxit amb l’equip “Castanyera i Marrameu” la castanyera s’ha decidit a deixar de torrar castanyes i a dedicar-se a la música en “La Castanyera Rockera”, i en tot cas si no se’n surt, es buscarà alguna altra feina relacionada amb les tradicions del poble català.

La Castanyera RockeraImatge de previsualització de YouTube

LA CASTANYERA ESTÀ MOLT ESTRANYA
NO VOL TORRAR MAI MÉS CASTANYES
LA CASTANYERA VOL SER ROCKERA
I SI NO POT SERÀ CASTELLERA.

A MI AIXÒ BEN BÉ NO M’AGRADA
PERQUÈ NO SÉ TORRAR LES CASTANYES
MAI MÉS CASTANYES TORRADES AL FOC
ARA CASTANYES QUE BALLEN EL ROCK.

SI US PLAU CASTANYERA UN ÚNIC FAVOR
TORRENS CASTANYES A LA TARDOR
LA CASTANYERA ARA VEN CASTANYES
CASTANYES TORRADES A RITME DE ROCK.

Com que ja la tenim ben convençuda de continuar torrant castanyes cada any a la tardor, homenatgem la seva tasca amb la cançó del “Pet Patum”, tot i que esperem que cap castanya li faci un pet i l’hàgim de dur a urgències.

Pet patumImatge de previsualització de YouTube

Pet patum, pet patum,
pet fa la castanya
pet patum, pet patum,
foc castanya i fum.
(2)

La castanyera cou castanyes
Amb un bidó foradat
Poseu-me’n una dotzena
En un diari embolicat.

Pet patum, pet patum….

La castanyera abrigada
Porta un mocador en el cap
Cou castanyes i moniatos
Per a tots els vilatans

Pet patum, pet patum…

La castanyera no deixa
Que s’apagui mai el foc
Les castanyes ben calentes
S’han de menjar a poc a poc.

Pet patum, pet patum…

Al nostre pobre amic Marrameu ja li ha tocat rebre amb un espetec d’una castanya, segur que n’estava despistat mirant-se la gateta que ara té a casa. Quines coses que té en Marrameu en la “Cançó de picar fusta”, és ben bé que li agrada fer el pallasso a aquest gat.

Cançó de picar fustaImatge de previsualització de YouTube

Marrameu torra castanyes
A la voreta del foc
Ja n’hi peta una als morros
Ja tenim Marrameu mort.

Pica ben fort, pica ben fort
Que piques fusta, pica ben fort.

Marrameu i Marrameua
S’emboliquen en un llençol
Feien veure que era un home
I era una fulla de col.

Pica ben fort, pica ben fort
Que piques fusta, pica ben fort.

Marrameu ja no s’enfila
Per terrats ni per balcons
Que té una gateta a casa
Que li cus tots els mitjons

Pica ben fort, pica ben fort
Que piques fusta, pica ben fort.

Quina gana ens fa venir la cançó “A la tardor”, parla de tot allò que ens agrada menjar en aquest temps. Les castanyes que ens ha torrat la castanyera, o bé els bolets que hem anat a caçar acompanyats dels pares o avis, això si, el millor és arribar a casa ben cansat i trobar-te uns panellets ben dolços.

A LA TARDORImatge de previsualització de YouTube

– ELS CARRERS SÓN GROCS I MARRONS,

JA HA ARRIBAT DE NOU LA TARDOR.

MENJO CASTANYES PEL CARRER,

LA CASTANYERA LES TORRA MOLT BÉ.

– CAUEN FULLES, CACEM BOLETS,

TORREM CASTANYES

COMENÇA A FER FRED.

– VAIG AMB L’AVI CAP AL BOSC,

CORRE DE PRESSA QUE AVIAT ES FA FOSC.

TORNEM A CASA AMB MOLTS BOLETS,

I L’ÀVIA ENS HA FET UNS PANELLETS.

– CAUEN FULLES, CACEM BOLETS,

TORREM CASTANYES

COMENÇA A FER FRED.

 

I bé, tot això no n’estaria complet si no treballéssim la dansa de “La Castanyera” movent-nos cap a la dreta primer, després cap a l’esquerra i finalment mostrant la camisa que li va un xic justa, la faldilla que li fa campana i les sabates que fan un bon terrabastall quan camina de pressa. (Això si, fixem-nos que normalment la cantem dient “Quant ve el temps de menjar castanyes” i en aquesta versió canvien el “menjar” per “collir”, però no és cap problema, cadascú pot escollir la paraula que vulgui sempre consensuant-la amb els companys per dir el mateix.)

La CastanyeraImatge de previsualització de YouTube

Ja ha arribat la tardor

Ja estem entrant de ple a la tardor. Seguim cantant les cançons d’aquesta estació de l’any com són, “El cervató”, “Si creix molt l’herbeta”, “Calendari de tardor” entre moltes d’altres.

També ho deixem notar amb la música de les entrades que sona aquesta setmana “Ja ha arribat la tardor”, que tot i que no és el “Ja ha arribat la tardor” que tots els nens i nenes tenim al cançoner, ens ajuda a entrar i sortir ben alegres i amb ganes de seguir treballant dia a dia.

Imatge de previsualització de YouTube

Amb els alumnes de P5 (la classe dels castellers i la classe de les havaneres) anem cantant també les cançons que simbolitzen les seves classes, “L’enxaneta” de Tonietti i “La calma de la mar” Una havanera molt popular.

Imatge de previsualització de YouTube

L’enxaneta

A toc de timbal i gralla

el castell es va formant,

molts braços junts fan la pinya,

els castellers van pujant.

Amunt, amunt, enxaneta

de pressa has de pujar,

que quan a dalt fas l’aleta

el castell s’ha coronat.

Amb la faixa a la cintura

i el mocador en el cap,

vas pujant amb tanta gràcia

com puja a l’arbre un gat.

Amunt, amunt enxaneta

de pressa has de pujar,

que quan a dalt fas l’aleta

el castell s’ha coronat.

Imatge de previsualització de YouTube

La calma de la Mar

Quan jo tenia pocs anys
el pare em duia a la barca,
i em deia: – quan siguis gran,
no et fiïs mai de la calma!

Bufa ventet de garbí,
vent en popa i mar bonança;
que anirem cap a llevant;
fins a la ratlla de França!

Ai, fill meu, quan siguis gran
no et fiïs mai de la calma,
que després ve un temporal
a l’hora més impensada.

Bufa ventet de garbí,
vent en popa i mar bonança;
que anirem cap a llevant;
fins a la ratlla de França!

La mar semblava un mirall;
la lluna plata semblava.
– Això serà el temporal
d’una nineta encantada.

Bufa ventet de garbí,
vent en popa i mar bonança;
que anirem cap a llevant;
fins a la ratlla de França!

L’arbre n’és un tros de pi,
la barca una post corcada;
els rems en són afegits,
que d’un pam no fan a l’aigua.

Bufa ventet de garbí,
vent en popa i mar bonança;
que anirem cap a llevant;
fins a la ratlla de França!

 

 

El curs continua

El curs continua i nosaltres des de l’aula de música seguim treballant.
Aquesta setmana hem canviat de nou la música d’entrada, ha sonat l’emotiva cançó “Els teus somnis” del conegut grup “Sopa de Cabra”.

Imatge de previsualització de YouTube

Enllà, més lluny de les estrelles,
a l’altra cara del mirall,
on tot és més senzill d’entendre,
la porta espera oberta.
Un pas i ja el teu cor desperta,
un salt i ja no tornaràs;
comptant, la màgia és la primera,
seguint…

Els teus somnis t’estan esperant.
Vés, no dubtis més, abraça’ls.

No el veus? A poc a poc s’acosta.
No el sents? El tens al teu costat.
L’amor té totes les respostes.

És el teu somni, t’estava esperant.
Vés, no dubtis més, s’escapa.

Lluita pels teus somnis, t’estan esperant,
fes que siguin certs, abraça’ls.

El vent escampa les fulles,
el temps arriba i se’n va;
mai no em demanis la lluna,
ningú la pot agafar.

La vida cau, i la pluja,
el sol ens pot eixugar,
sempre canvia la lluna,
pren el que vulgui donar.

Pren els teus somnis, t’estan esperant.
Vés, no dubtis més, s’escapen.

Fes que no s’ensorrin, vés-los a buscar,
fes que siguin teus, abraça’ls.

Lluita pels teus somnis, t’estan esperant,
fes que siguin certs, abraça’ls.

Fes que no s’ensorrin, vés-los a buscar,
fes que siguin certs, abraça’ls.

Mirant de tant en tant enrere,
els peus a terra, el cor volant,
endins el sentiment és tendre,
volem seguir somniant.

 

Amb els alumnes de P5, hem tingut la visita d’un instrument, l’ACORDIÓ que ens ha fet molta il·lusió, precisament, perquè un dels nostres P5 són el grup de les Havaneres, i aquest és un instrument típic d’aquestes agrupacions. Amb l’ajuda d’aquest instrument que hem pogut veure com funciona i l’hem pogut tocar, hem cantat algunes de les cançons que treballem a l’aula de música. (Agraïm la col·laboració de l’Isidre Batlle veí de St. Miquel de Campmajor que ens l’ha deixat)

Amb els alumnes de primària, hem celebrat que ha començat la tardor i ens hem posat a cantar cançons amb aquesta temàtica, com són “Quan ve la tardor” o “Ja ha arribat la tardor” entre moltes d’altres. També hem escoltat la música que va dedicar Vivaldi a aquesta estació.

Imatge de previsualització de YouTube