Recta numèrica

Aprendre els nombres és aprendre les relacions que hi ha entre ells, perquè els nombres només tenen sentit en relació amb els altres. Quin valor té reconèixer el 3 si no se sap que en representa exactament un més que 2 i un menys que 4? La recta numèrica és una representació dels nombres que ajuda a veure’n les relacions i a situar-los en l’espai.

A totes les aules d’educació infantil tenim la RECTA NUMÈRICA amb els nombres segons cada nivell i en fem diferents usos. Tot i treballar la grafia fins el 4 a P3 les nostres rectes numèriques arriben fins el 10; a P4 fins el 20; i a P5 fins el 30. Els infants, van descobrint els nombres a mesura que es van treballant a l’aula, però també de forma paral·lela s’adonen que els nombres ens envolten i que els trobem al dia a dia, al calendari, les etiquetes de productes, als catàlegs, als projectes que fem a l’aula, la numeració de les fitxes, etc. L’objectiu és apropar als nens al món de les matemàtiques d’una manera lúdica i experimental, ja que així serà realment un aprenentatge significatiu per a ells i elles.

NOMBRES: (veure fotografia) Paral·lelament al reconeixement de les quantitats i a l’ús dels noms dels nombres per referir-nos-hi, podem treballar també sobre la recta l’ordre de les xifres a mesura que les van coneixent. Els hi ajuda a reflexionar sobre la posició d’uns nombres respecte als altres. I es poden fer diverses activitats al respecte:

1. Es reparteixen les cartolines amb els nombres entre els infants i se’ls demana que, per torns establerts o amb un senyal acordat, col·loquin la cartolina amb el nombre sobre la recta. El primer col·loca el nombre sense tenir-ne cap més de referència, el posa segons el nombre que sigui aproximadament cap al començament,al mig o al final de la recta; la nena o el nen que col·loqui el següent haurà de decidir on situa el seu partint del que ja hi ha trobat, i així ho hauran d’anar fent tots els altres.
  2. Una vegada coneixen el material, també ho poden fer sols o en petit grup de manera autònoma en estones lliures.
  3. Bingo, es reparteixen els cartrons del bingo i en comptes de treure boles, traiem els nombres de la recta aleatòriament. En acabar la sessió, els infants han d’endreçar la recta numèrica.

BOLES ENFILADES: (veure fotografia) És un material senzill i econòmic de fer. Es fa amb les boles de fusta que fem servir per enfilar, acordem per tot el cicle un color per cada desena i a P3 fem una desena, a P4 dues, i a P5 tres o quatre depèn del grup. Ho tenim  en un lloc visible de la classe, es pot treballar de manera força sistemàtica el reconeixement dels nombres, amb l’objectiu que els identifiquin globalment, és a dir, sense comptar els elements un a un, com si fossin les targetes estimatives. També, es poden representar sumes i restes i igual que la recta numèrica dels nombres, també poden fer-la servir autònomament tenint en compte que no es per jugar. Als nens/es els hi va agradar tant que vam decidir fer-ne una per tenir a casa i practicar les sumes i comptar. Es realitzarà en dues parts.

1. Col·locarem a les taules: un plat amb galets, un pinzell per cada alumne i un plat amb pintura de colors (vermell, verd i groc). Primer, els nens/es han de comptar 30 galets i fer tres grups que representaran desenes. Seguidament, pinten cada desena d’un color.
  2. Una vegada s’han assecat els galets, donem als nens un tros de fil de pescar o d’un altre tipus que es mantingui una mica tes, així els hi costarà menys d’enfilar. Han d’enfilar els galets seguint l’ordre establert per la recta numèrica de l’aula. Ajudarem als nens/es a fer el nus per tancar el collaret i se l’emportaran a casa.

Quant a MONICA

Per fi, EUREKA!!. Sóc Mestre d’Educació Infantil i actualment treballo a una escola de Mollet del Vallès. Després de donar-li moltes pensades al tema, m’he decidit per fer un espai on recollir totes les cosetes que faig amb els meus petits. Aquí us donaré idees i propostes per fer amb els menuts, així com curiositats de la xarxa perquè fem els tafaners. Tots els suggeriments, comentaris, experiències i més... Benvingudes siguin al bloc!
Aquest article ha esta publicada en Llenguatge Matemàtic. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Current day month ye@r *