FRUITA A L’ESCOLA

Aquest curs els alumnes de PRIMÀRIA participem en el programa de la Generalitat de FRUITA A L’ESCOLA.

Un cop al mes aproximadament us avisarem de les fruites que repartirem durant aquella setmana. Els nens i nenes se la poden menjar per esmorzar o emportar-se-la per berenar, com ells desitgin. La poden afegir a l’esmozar de casa o per completar-lo, segons les preferències.(tingueu-ho en compte)

Els petits d’E. Infantil segueixen amb el dilluns portant la fruita preparada de casfruitaa en carmanyola.Les altres setmanes del mes, els grans poden seguir també fent-ho.Avui ens ha arribat ja la primera remesa de  fruita de manera que demà comencem :

DIJOUS DIA 17 DE NOVEMBRE REPARTIREM RAÏM

DIVENDRES 18 DE NOVEMBRE PERES

DILLUNS 21 DE NOVEMBRE MANDARINES

DIMARTS 22 DE NOVEMBRE POMES

us anirem avisant cada vegada que arribi a fi que ho tingueu present per esmorzars i berenars.

La Campanya intenta anar introduint la fruita entre els nens i nens de manera progresiva.

2-fruita

5 OCTUBRE DIA D’ANAR A PEU A L’ESCOLA

El dia 5 d’octubre se celebra el Dia Mundial d’Anar a Peu a l’escola que persegueix incentivar que els infants i joves puguin arribar a l’escola d’una manera segura i sostenible i disminuir l’ús del vehicle privat. D’aquesta manera poder augmentar l’activitat física, contribuir a la millorar la qualitat de l’aire i ajudar a prevenir accidents de trànsit. En aquesta línia hi ha propostes i accions que s’estan realitzant des de les escoles per tal d’assolir aquests objectius. Un dels exemples, són els camins escolars que consisteixen en marcar i senyalitzar itineraris segurs per escolars.

Animeu al vostre alumnat i a les famílies a venir aquest dia a peu a l’escola, potser podeu crear el bus a peu i veure com funciona. Us deixem un seguit de recursos que us poden ajudar en aquest sentit:

  • TRAZEO: eina TIC formada per una plataforma web + una aplicació mòbil gratuïta que permet dissenyar, traçar i fer el seguiment del camí escolar.
  • “Programa proposta didàctica camí escolar, camí segur”. Programa que recull una proposta didàctica per cadascun dels cicles d’Educació Primària, per tal de dinamitzar el Projecte camí escolar, camí segur.
  • Web de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya amb un recull de recursos molt bons. AQUÍ

Revista les Morisques/Projecte Hort

Hem publicat a la Revista Les Morisques un reportatge del funcionament del nostre hort, us convidem a llegir-lo, en ell veureu com el treballem, com hi intervenen totes les àrees, etcdescarga

 

https://sites.google.com/a/xtec.cat/morisques-2015-2016/escoles/el-turonet

Contextualització

 Presentació del grup

Des de l’any 2011 els alumnes de quart de primària de l’escola el Turonet treballen l’hort escolar de manera ecològica gràcies a l’ajuda d’un avi voluntari, en Joan Leiva, que ensenya a treballar l’hort de manera sostenible. L’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès hi participa econòmicament finançant el projecte i donant suport logístic. Les famílies i el menjador escolar  també són molt importants perquè s’impliquen portant restes d’aliments per abocar al compostador.

 Presentació de l’activitat

El projecte de l’hort escolar va néixer amb el doble objectiu d’aconseguir un hort ecològic a l’escola i a la vegada poder apropar els nens i nenes a les persones de més edat a través del Casal d’Avis del poble. Es tracta d’un projecte interdisciplinari on intervenen medi, llengües, plàstica, matemàtiques, informàtica, valors… i que dura tot el curs.

Un cop per setmana la meitat dels alumnes de quart treballen l’hort i prenen consciència de la feina que s’ha de fer per tal d’aconseguir que el que era un jardí es converteixi en un hort ecològic, es sensibilitzen i es formen per aconseguir una producció lliure de productes químics i sostenible amb el medi ambient (som Escola Verda).

Sent un hort treballat de forma ecològica permet apropar els alumnes i tractar tots els temes relacionats amb l’equilibri orgànic i mineral i el respecte pel medi ambient, la importància d’una alimentació saludable i la problemàtica de les substàncies tòxiques, les responsabilitats diàries de reg i neteja de l’hort entre d’altres temàtiques importants. De mica en mica es veu créixer l’hort i els seus productes, alhora que s’aprèn a combatre malalties, plagues, etc. amb les mateixes eines que la natura ofereix.

Què és l’agricultura ecològica?

L’agricultura ecològica és un tipus d’agricultura en la qual no s’utilitzen productes químics ni organismes genèticament modificats amb l’objectiu de crear una agricultura ambientalment sostenible, a més de respectar la salut  i el benestar dels consumidors. Algunes de les tècniques de conreu que es fan servir són:

– Fer ús de fertilitzants orgànics com el marro de cafè (molt ric en potassi) o suc d’ortiga per evitar el pugó

– Fer rotació i associació de conreus per afavorir la regeneració de la terra i la diversitat vegetal

–  Respectar els cicles naturals i els ritmes de creixement de les plantes tenint en compte les estacions de l’any i el calendari lunar

–   Afavorir les interrelacions entre els elements que configuren l’ecosistema de l’hort per evitar plagues

–   Fer ús del compostador per a l’obtenció d’adob natural a partir de restes d’aliments recollits del menjador de l’escola i les famílies

 Desenvolupament de l’activitat

Cada dimecres la meitat dels alumnes de la classe de 4t de primària baixen a l’hort durant 1 hora per realitzar les feines pròpies de l’hort: collir els fruits, treure males herbes, regar… El senyor Joan Leiva va guiant, argumentant i resolent tots els dubtes del que han de fer en cada moment. L’altra meitat del grup fan anglès i s’intercanvien setmanalment els grups.

Els alumnes de quart són els encarregats de treballar a l’hort i també d’explicar als companys/es dels altres cursos les seves experiències viscudes durant el curs. De cada sessió, els alumnes que han treballat l’hort aquella setmana, redacten una explicació del que han fet i après aquell dia i fan fotografies de les diferents tasques fetes i de l’evolució de l’hort. Aquestes  feines es pengen al blog de l’hort (http://blocs.xtec.cat/hortetdelturonet), que és una bona eina  per mostrar a les famílies el que van fent i aprenent i així, a més a més, la resta de nens i nenes de l’escola poden veure  les tasques i com va canviant l’hort. D’aquesta manera podran conèixer i respectar l’hort de l’escola tant com ells mateixos.També el resum setmanal es fa en paper i es penja en un tauler; al final de curs cada alumne de 4rt acaba tenint el seu Llibre de l’Hort  amb el recull de tots els resums setmanals enquadernat. Hem unit l’hort a l’activitat setmanal d’informàtica. A tot  el que plantem  els alumnes li fan el cartell amb el seu nom en  català, castellà i anglès i el posen a l’hort .

A matemàtiques hem aprofitat per fer càlculs d’àrees, geometria i problemes variats. Evidentment també serveix per a conèixer cicles reproductius, relacions ecològiques, descobrim éssers vius com els fongs, microorganismes, insectes…, que hi juguen un paper molt important. Veiem la importància del sector primari en la societat  i el passat agrícola del nostre poble. Complementem aquest projecte amb sortides complementàries.

A continuació explicarem per passos el procés que els alumnes segueixen des que comencen a treballar l’hort fins a final de curs. Els passos següents estan interrelacionats entre ells i són com un cicle; sense un no existiria l’altre i sempre es repeteixen.

 Pas 1

Cada setembre la primera tasca important que han de fer és conèixer les normes i les eines que faran servir durant tot el curs. A més a més, el senyor Joan també els explica  com tenir cura de l’hort ecològic i l’ús habitual del compostador.

Una vegada està tot explicat cal que els alumnes posin fil a l’agulla i preparin el terreny que voldran conrear:

  • Han de treure les males herbes tant dels camins com de les parcel·les de cultiu
  • Collir, si escau, l’última collita dels alumnes del curs anterior
  • Airejar la terra amb la fanga de doble mànec
  • Afegir compost a les parcel·les que es cultivaran
Airejar la terra

Airejar la terra                   Preparar les parcel·les            Treure males herbes

 Pas 2

Durant les primeres sessions de treball a l’hort, els alumnes han de conèixer la gran importància de l’ús del compostador en l’agricultura ecològica. Gràcies al menjador de l’escola i a les famílies que s’impliquen cada setmana omplim el compostador amb restes d’aliments vegetals i fulles seques recollides del pati (una part donada per l’Ajuntament). Amb aquesta barreja i la gran feina dels microorganismes es crea el compost que es podrà fer servir per cultivar a l’hort. Freqüentment el compost que es va creant s’ha de remoure per tal que hi hagi una bona descomposició de les restes abocades. La pujada de la temperatura en el compost és un signe de bon funcionament.

En aquestes sessions també és el moment de plantar els primers vegetals tenint en compte l’associació entreels diferents vegetals per tal de combatre, per exemple, possibles plagues. És el cas de l’enciam i els alls, que es planten intercalats per evitar que els cargols es mengin els enciams.

   
        Aboquem fulles seques i les restes d’aliments vegetals al compostador

              
Removem el compost i observem que la temperatura sigui l’adient

 Pas 3

Les primeres plantes van creixent, per tant, s’han de cuidar cobrint totes les seves necessitats:

  • Regar-les bé cada vegada que sigui necessari
  • Afegir vitamines quan calgui, com per exemple marro de cafè que aporta molt potassi a les bledes
  • Podar o despuntar, com per exemple les faveres per obtenir uns fruits més grans

Alhora s’han d’anar donant solucions i preveient els incidents que poden anar apareixent. La problemàtica més comuna són les plagues, i per tal d’evitar-les:

  • Es posa una menjadora amb pipes per a les mallerengues
  • S’afegeix esclòfia d’ou a les plantes per repel·lir els cargols
  • Es ruixa l’hort amb insecticida ecològic fet a base d’ortigues per evitar el pugó
  • Es tapen les plantes amb reixes perquè els ocells no se les mengin
 Afegim marro de cafè als bròquils    Omplim la menjadora amb pipes    Ruixem les plantes amb suc d’ortiga
                       
     Tapem les plantes amb reixes            Despuntem les faveres            Closca d’ou per evitar els cargols

 Pas 4

De mica en mica les hortalisses que es planten van creixent i es van collint, però cada planta es cull de diferent manera depenent del que se n’aprofita. Si el que es menja són:

  • Les fulles: cal vigilar de no arrencar tota la planta i deixar les fulles centrals, d’aquesta manera la planta podrà tornar a créixer. És el cas de les bledes.
  • Les arrels: s’ha d’arrencar tota la planta i les fulles que no ens mengem les abocarem al compostador. És el cas de les pastanagues o els raves.
  • Les flors: també collim tota la planta i les fulles les aprofitem per fer compost. És el cas del bròquil.
  • Els fruits: sempre s’ha de vigilar per tal de no malmetre la planta ni les seves branques, així podrà continuar florint. És el cas de les faves.
                  
           Collim bròquils                             Arrenquem enciams                          Agafem raves

 Pas 5

Després de cada sessió a l’hort els alumnes han de realitzar un resum de tot el que han fet i après aquell dia; mitjançant el processador de textos han de crear, desar, corregir… un document en què expliquen el més rellevant de la sessió.L’espai, els aprenentatges i totes les vivències que aporta  l’hort permeten treballar interdisciplinàriamenttotes les àrees curriculars: dibuix al natural o manualitats, recollida de dades i mesures, resolució de problemes matemàtics, vocabulari en diferents llengües, entre altres. Aquests recursos pedagògics incrementen la motivació dels alumnes i els apropa molt més als nous coneixements.

El treball de l’hort es complementa amb sortides relacionades amb diferents àmbits treballats durant el curs com: alimentació variada i saludable (sortida a la fundació Alícia), el passat agrícola de la nostra població (sortida a la masia de Can Deu i altres masies de Sant Quirze), etc.

   
                           Escrivint el diari de l’hort                  Creant receptes saludables a la fundació Alícia

 Pas 6

A més de l’explicació que els alumnes fan del que han fet i après en la seva estada a l’hort, es prenen fotografies de les diferents tasques fetes i de la seva evolució. Aquestes dues feines, la redacció del que han fet i les imatges, es pengen a la pàgina web de l’escola, més concretament al blog (bloc hort) dedicat exclusivament a l’hort. Aquesta és una bona eina que els alumnes de quart poden fer servir per mostrar a les famílies el que van fent i aprenent; a més a més, la resta de nens i nenes poden veure què es va realitzant i com va canviant l’hort de la seva escola, i poden aprofitar-ho en qualsevol dels seus aprenentatges.

Els alumnes de quart van collint els fruits que l’hort els proporciona, d’aquesta manera poden tastar vegetals i hortalisses que han cuidat i conreat ells mateixos. Una de les activitats que més els agrada és convidar els seus companys i companyes de tercer a un entrepà de truita d’alls tendres per berenar que ells mateixos han collit, rentat i cuinat amb l’ajuda de les famílies.

                     
            Collir els alls tendres                        Rentar-los molt bé                    Tallar-los en trossos petits
                     
          Sofregir-los i afegir-hi els ous             Amb ajuda de les famílies            Gaudir de l’entrepà de truita
                                                                                                                               d’alls tendres 

 Conclusions

 Resultat final i difusió

L’hort és una activitat que proporciona àmplies possibilitats de treball i coneixement. És una font d’aprenentatge, motivació, increment de la responsabilitat i l’autonomia, conscienciació pel medi ambient… Sens dubte tot aquest treball no hauria estat possible si no fos pels coneixements i la col·laboració del senyorJoan Leiva.

Els alumnes han realitzat una entrevista al senyor Joan Leiva preguntant tots els seus dubtes i curiositats:entrevista al senyor Joan Leiva.

Si voleu veure el que s’ha anat fent dia rere dia a l’hort del Turonet no deixeu de visitar la seva pàgina web:Hort escola El Turonet

 Valoracions

Tots els alumnes de quart estan molt contents de la feina que realitzen cada dimecres a l’hort. L’esforç que setmanalment fan arrencant les males herbes, tenint cura dels insectes, omplint el compostador, regant… té la seva recompensa: experiències enriquidores, nous coneixements i poder menjar-se les verdures i hortalisses cultivades per ells mateixos de manera ecològica. L’hort ha passat de ser un espai recobert de males herbes a un camp ple de delícies saludables. Per veure més opinions dels alumnes visioneu l’entrevista al senyor Joan.

Els alumnes de 4t gaudeixen del treball a l´hort

5 juny dia del medi ambient

Vine i gaudeix aquest diumenge 5 de juny amb la “Festa del Medi Ambient” 
 
Lloc: Parc de Les Morisques.
Horari: de 11 a 13 h.
 
Es realitzaran tallers, jocs i exposicions per “petits” i “grans”
 
Ens ajudes a difondre l’activitat?
 
Moltes Gracies i

 

 

T’esperem el diumenge!!!!

Sant Quirze del Vallès Natura

Tel. 635.372.022

http://www.sqvnatura.org/

eco-delegats 3r trimestre

Els ecodelegats d’aquest trimestre hem passat a fer la revisió  energètica i de reciclatge.
Per una part estem molt contents ja que els llums, ordinadors, canons  estàven apagats a tot arreu on no hi havia persones treballant. Recordem de nou que és molt important seguir estalviant energia, obrint i tancant persianes i cortines, etc aconseguim moltes avantatges. Els petits gestos son poderosos.
Respecte al Reciclatge no ha anat tan bé, hem vist que encara hi havia moltes papereres on el paper de plata estava mal posat. En concret a les dels grans, i a la de la classe de 5è. Recordem que el paper de plata i les bosses van al groc. Que les pells de plàtan al marrò (orgànic), també en vam trobar a rebuig. Cal que a les classes es repassi aquest tema a les tutories, sobre tot a 5é. També recordar-vos que si tots portem carmanyola o Roll no produim cap residu, ni bossa ni  paper de plata per tant és més ecològic. Això si …cal posar el nom a les carmanyoles i no deixar-les perdudes !descarga (1)

LET’S CLEAN UP EUROPE !! A SANT QUIRZE

DINS DE LES ACTIVITATS QUE FEM AMB SANT QUIRZE NATURA PER CONÈIXER EL NOSTRE ENTORN A SANT QUIRZE AQUEST ANY HEM AFEGIT UNA INICIATIVA NOVA, HEM NETEJAT A PART DE CONEGUT UN ENTORN PROPER. HEM ANAT A LA FONT DEL SAPO A CASTELLTORT A LA SERRA DE GALLINERS. ALLÀ HEM FET MOLTA FEINA I HEM RECOLLIT MOLTES MOLTES DEIXALLES. A PART DE CONÈIXER ANIMALS I PLANTES DE LA NOSTRA LOCALITAT. HEM RECOLLIT LES DEIXALLES SELECCIONADES PER SACS: PLÀSTICS, LLAUNES, REBUIG, PAPER, VIDRE… L’AJUNTAMENT ENS HA PORTAT GUANTS ESPECIALS I BOSSES. HA ESTAT UN DIA MOLT INTENS I A MÉS ESTEM MOLT ORGULLOSOS DE LA TASCA FETA.FINS I TOT HEM CATAT UNA CANÇÓ ESPECIAL. HEM APRÉS NOMS DE PLANTES I ANIMALS, PERÒ LA MILLOR LLIÇÓ HA ESTAT APRENDRE A RESPECTAR LA NATURA