Llegir un conte!

Em llegeixes un conte?

A qui no li agrada que li llegeixin? El “conte d’abans d’adormir-se” o les hores interminables de contes quan un és al llit amb galteres o amb una grip amb febre són alguns dels records més macos que es té de la infantesa. Als nens, normalment els agrada que els llegeixin contes o que els ensenyin llibres il·lustrats. Són moments de proximitat i recolliment.

Normalment, un s’asseu còmodament amb el nen, i qui llegeix es lliura totalment a la canalla. Molts nens esperen amb il·lusió aquests moments en què se’ls llegeix un conte, per exemple abans d’anar a dormir. És molt diferent que un nen s’estigui sol a la seva habitació amb un conte enregistrat en un casset o amb un adult que l’hi llegeixi. El casset va sonant, i no es pot fer preguntes sobre el que s’escolta, a diferència de quan algú t’ho llegeix en veu alta. La por o les sensacions que el nen vulgui expressar no troben cap interlocutor, el nen està tot sol.

Llegir-li contes a un nen fomenta la capacitat de concentració. Un nen a qui se li llegeixen contes amb assiduïtat normalment es pot concentrar bé. D’aquesta manera, als nens els agrada aprendre i escoltar amb atenció, fer preguntes i divertir-se amb el que els llegeixen.

Llegir-li contes a un nen serveix per ampliar el vocabulari. Els nens als quals se’ls llegeix contes sovint tenen un vocabulari força ampli. És clar que llegir contes a la canalla no s’hauria de fer només tenint en compte aquest aspecte. També ha de divertir!

Llegir-li contes a un nen no s’ha d’acabar amb l’inici de l’escolarització. Quan els nens abandonen l’edat d’anar al parvulari, això no ha d’implicar immediatament que “ara que aprens a llegir, has de llegir tu solet”. Als nens que van a l’escola també els agrada que els llegeixin algun conte. Ja s’encarreguen d’indicar-ho ells quan ja no ho volen.

Comenceu al més aviat possible a llegir-los contes i feu que això esdevingui un hàbit. Més endavant, decidiu plegats què llegir i no perdeu aquest costum.

I què passa quan el vostre fill ja és massa gran i ja no vol que li llegiu res? Doncs, aleshores motiveu-lo perquè sigui ell qui llegeixi a altres; als germanets, als avis…

avi-lector.jpg

Predicar amb l’exemple

Als nens, els encanta imitar els adults. Això també es dóna en el tracte amb els llibres. Si els pares llegeixen i tenen molts llibres, això incita la curiositat i el gust per a aprendre a llegir. Quan els llibres formen part normal del vostre dia a dia, teniu força probabilitats que, també al vostre fill, li vingui de gust agafar un llibre.

Anar plegats a la llibreria o la biblioteca

Doneu-li aviat al vostre fill la possibilitat d’anar amb vosaltres a mirar-se llibres. Anar a veure una llibreria ben assortida o a una biblioteca municipal generalment és una bona manera d’incitar-los a llegir. L’important és que hi regni un ambient agradable i que no els faci por tocar els llibres. Millor que abans li expliqueu al nen que a les biblioteques generalment s’hi ha de fer menys soroll que en altres llocs, perquè es pugui llegir en silenci. Lectures, dutes a terme pels propis autors, lectures en veu alta i activitats semblants, que cada cop són més habituals a les biblioteques, són una bona manera per començar i motiven força.

Regaleu-li llibres al vostre fill

Agafar llibres de la biblioteca en préstec és pràctic i barat. Si teniu la sort que el vostre fill s’empassa els llibres, agraireu tenir una biblioteca a la vora. És clar que és bastant diferent que el llibre sigui seu i, per sort, els llibres de butxaca infantils i juvenils no són pas tan cars. Sempre que sigui possible, un llibre per l’aniversari; per Nadal; per estar molt refredat; per un viatge, a les vacances o, senzillament, de tant en tant, hauria de ser una cosa habitual.

Quin és el millor llibre per a cada edat?

menys de 3 anys: Llibres il·lustrats de cartró dur amb imatges clares i senzilles
3 – 5 anys: Llibres il·lustrats amb poc text que reflecteixi l’argument que s’hi il·lustra, sobretot que siguin llibres que expliquin els fets quotidians: anar al mercat, a cal metge, al parvulari
1r/2n curs: Narracions curtes, màx. 44 pàgines, lletres extra grosses i paràgrafs molt curts amb moltes imatges
2n/3r curs: Narracions una mica més llargues de fins a 60 pàgines, lletres grosses i paràgrafs curts
3r/4t curs: Narracions llargues de fins a més de 100 pàgines i text seguit
a partir de 4t curs: Fins i tot els llibres gruixuts ja no suposen cap problema. L’edat recomanada per l’editorial serveix d’orientació.

Parleu amb el vostre fill sobre els llibres i esbrineu per què li agraden els llibres o per què no!

Aquest article va ser publicat a la revista de l’escola de Nadal de 2008.